Windows 10 installerat på 104 sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad är det som gör det trasigt?
Jag har installerat det på ett par datorer, och har inte stött på något som inte fungerat som jag väntat mig

Har du testat att klicka runt bland alla inställningar? Där kraschar det ganska snabbt för mig.

Att default-användaren är det dolda admin-kontot känns också obra. Group Policies är också helt uppåt väggarna, så säkerheten i OS:et är tveksam i sig.

Är mer trygg i att optimera Windows 10 LTSC på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattsson69:

Nu blir man intresserad av att veta anledningarna till ominstallation för oss dödliga som inte vet.

Ominstallationer var inte någon som gjordes för att det var kul.
Ofta pajade windows registerfil, var man smart gjorde man backup på den ibland och kunde ersätta den trasiga och fördröja nästa ominstallation.
Problemet var att datorer hade sämre skydd, vanliga program kunder skriva över data i kerneln och då kunde vad som helst hända.
Som salt på såren var det även vanligt med hårddiskar som lurade operativsystemet att dom tömt alla skrivbuffrar, så operativsystemet hade ingen aning om vad som fanns skrivet till disken.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Kraschade i CS2 en hel del, fungerade perfekt i CSGO. Hade säkert kunnat installera om Steam osv men gjorde en återställning och tog bort allt istället. Löste problemet, inte kraschat på 1 vecka (peppar peppar).

Annars var det väl ca 1 år sedan sist eftersom att min M2a kraschade och sen fick jag en ny på garanti.

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Ominstallationer var inte någon som gjordes för att det var kul.
Ofta pajade windows registerfil, var man smart gjorde man backup på den ibland och kunde ersätta den trasiga och fördröja nästa ominstallation.
Problemet var att datorer hade sämre skydd, vanliga program kunder skriva över data i kerneln och då kunde vad som helst hända.
Som salt på såren var det även vanligt med hårddiskar som lurade operativsystemet att dom tömt alla skrivbuffrar, så operativsystemet hade ingen aning om vad som fanns skrivet till disken.

snackar vi XP och tidigare här eller? kan inte minnas såna bekymmer på alla mina system en enda gång sedan win7, och jag har/haft många system... värsta fall har man startat en "bootdisk" (install cd) och kört några kommando för att fixa problemet, ersätta enstaka systemfiler..

sedan win7 har vi väl SFC och nu på win10/11 använder man ju dism också. sen har vi numera en "repair install" som inte förstör nånting alls och gjort på en 20 minuter eller nåt. dock aldrig behövt använda det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du testat att klicka runt bland alla inställningar? Där kraschar det ganska snabbt för mig.

Att default-användaren är det dolda admin-kontot känns också obra. Group Policies är också helt uppåt väggarna, så säkerheten i OS:et är tveksam i sig.

Är mer trygg i att optimera Windows 10 LTSC på egen hand.

Inställningar givetvis pillat runt med (utan krascher), men vad menar du med default-användaren, de tiny10 jag installerat så har jag skapat lokala konton precis som på vilken installation som helst

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

snackar vi XP och tidigare här eller? kan inte minnas såna bekymmer på alla mina system en enda gång sedan win7, och jag har/haft många system... värsta fall har man startat en "bootdisk" (install cd) och kört några kommando för att fixa problemet, ersätta enstaka systemfiler..

sedan win7 har vi väl SFC och nu på win10/11 använder man ju dism också. sen har vi numera en "repair install" som inte förstör nånting alls och gjort på en 20 minuter eller nåt. dock aldrig behövt använda det.

Windows 95, 98 och Me hade dessa problem, blev mkt bättre efter Windows NT (New Technology) som 2000, XP och senare var byggd på.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Du kanske ska låta bli installera skräp?

Ja men med skräp så menar jag spel mer eller mindre som spelas en vecka sen röra dom inte längre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja men med skräp så menar jag spel mer eller mindre som spelas en vecka sen röra dom inte längre.

Att installera spel påverkar inte datorn förutom lagring.
Troligen är det något annat tex alla start program för själva spelen
Som har blivit en hel del nu för tiden

Skräp, är tex alla gratis program som folk lyckas installera utan läsa vad man installerar eller att man bockar in att allt ska installeras.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inställningar givetvis pillat runt med (utan krascher), men vad menar du med default-användaren, de tiny10 jag installerat så har jag skapat lokala konton precis som på vilken installation som helst

Hoppas du även inaktiverat admin-kontot då
https://www.thewindowsclub.com/create-hidden-user-account-win...

Givetvis kan det även varit min utgåva av Tiny10 som var lite trasig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GizmoTheGreen:

Aldrig installerat om på typ 5 år... kör på hur fint som helst. till och med "migrerat" ssd:n från intel baserat system (i5 650 eller nåt) och nu igenom 3 st ryzen upgraderingar...

sen finner jag att NTDEV's windows "builds" är så nerskalade att dom är ju nästan oanvändbara. så inget vidare syfte mer än "ah coolt".

Nja mer typ 5 minuter och två reboots. men visst
för dom som undgår updates som det vore pesten känns det kanske så, rätt utdaterat. var nog nån gång i windows 7 det var så... kanske 8?

idag är det ju en reboot i kvartalet och det tar en halv minut om man låter det göras dierekt har nog 4 mån upptime i genomsnitt på nattduksbords PC:n.

Om du har "uptime" på 4 mån har du väl aktivt ignorerat säkerhetsuppdateringar i kärnan?

Gjorde installation + installerade alla uppgraderingar för 3-4 veckor sedan, fick detta nu när datorn startade

Trevliga med den datorn är att den bootar Win11 rätt fort, så inte hela världen att starta om

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Att installera spel påverkar inte datorn förutom lagring.
Troligen är det något annat tex alla start program för själva spelen
Som har blivit en hel del nu för tiden

Skräp, är tex alla gratis program som folk lyckas installera utan läsa vad man installerar eller att man bockar in att allt ska installeras.

Well uppenbarligen så har du inte installerat allt för mycket spel på datorn, kör själv bara steam i dagsläget och inget startar med windows utöver discord. Att installera spel, påverkar registret vilket i sin tur så småningom kommer påverka datorns prestanda, är inte mycket och har aldrig påstått att det är mycket men har mätt upp en skillnad på 6-8 fps skillnad mellan en 6 månader gammal installation och en helt ny installation.

Sen vad DU anser är som skräp är en helt annan femma, skräp för mig är allt som lämnas kvar i registret och liknande när du tar bort ett program.
Det du anser är skräp existerar inte på min dator, ungarnas datorer finns det nog massvis av det på men inte på min.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Att installera spel, påverkar registret vilket i sin tur så småningom kommer påverka datorns prestanda

Kör alltid med Geek Uninstaller för att bli av med lite mer skräp än vad vanliga avinstalleraren mäktar med. Registret har inte blivit nämnvärt mer fragmenterat över tid här.

Lite "snake oil" i form av Registry Cleaner och Disk Cleaner får mig också att må bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du har "uptime" på 4 mån har du väl aktivt ignorerat säkerhetsuppdateringar i kärnan?

Gjorde installation + installerade alla uppgraderingar för 3-4 veckor sedan, fick detta nu när datorn startade
<Uppladdad bildlänk>

Trevliga med den datorn är att den bootar Win11 rätt fort, så inte hela världen att starta om
https://i.imgur.com/nlV1hR1.gif

ja, starta om tar under en halv minut tills man är inloggad och allt är laddat.

ignorerar inga uppdateringar här. ibland har det till och med gått ett halvår innan man fått en uppdatering. men nu sist var det nog bara två veckor mellan.

alla updates kräver ju inte reboots. men så fort den lilla gula pricken dyker upp så sparar och stänger jag vad jag håller på med och startar om, man är snabbt igång igen. det är liksom en non-issue om man är up to date.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well uppenbarligen så har du inte installerat allt för mycket spel på datorn, kör själv bara steam i dagsläget och inget startar med windows utöver discord. Att installera spel, påverkar registret vilket i sin tur så småningom kommer påverka datorns prestanda, är inte mycket och har aldrig påstått att det är mycket men har mätt upp en skillnad på 6-8 fps skillnad mellan en 6 månader gammal installation och en helt ny installation.

Sen vad DU anser är som skräp är en helt annan femma, skräp för mig är allt som lämnas kvar i registret och liknande när du tar bort ett program.
Det du anser är skräp existerar inte på min dator, ungarnas datorer finns det nog massvis av det på men inte på min.

öh va? påverkan på registret ska inte märkbart påverka datorns prestanda... om du inte har windows installerat på en 10år gammal hårddisk kanske? stort kanske. och då bara under uppstart, sen är allt cachat i ram ju.

Känns som något annat är fett fel om det är orsak till märkbara problem.

har installerat och avinstallerat "skräp" på mina installs i snart 10 år och de är lika snabba som alltid, sålänge man kör på minst en "modern" sata SSD som har läs/skriv i 450-550mb området. de allra älsdta/billigaste med 100-200 kan jag inte säga nåt om.

Skrivet av walkir:

Kör alltid med Geek Uninstaller för att bli av med lite mer skräp än vad vanliga avinstalleraren mäktar med. Registret har inte blivit nämnvärt mer fragmenterat över tid här.

Lite "snake oil" i form av Registry Cleaner och Disk Cleaner får mig också att må bra

ger ingen vinst längre imho men kan vara najs att få bort referenser som ändå inte finns mer liksom. man tycker windblows borde göra detta själv då och då i bakgrunden

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Verkligen mycket stabilare nuförtiden. Installerar inte ens om när jag byter hårdvara. Senast bytte jag ut hela datorn och klona disken och fungerar fortfarande utan problem.

Permalänk
Medlem

Är ju busenkelt med NTlite att ordna en iso med allt av updateringar, samt borttagning av en massa bloat och telemetri plus alla drivare du behöver såsom raid, nic osv. När den väl är installerad på din dator kan du bara göra en iso av den efter du gjort alla optimeringar.
Då har man en perfekt iso till nästa stora uppdatering om ett år. Tar kanske 20 minuter från en vetting usb. Ännu snabbare från en extern ssd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

man tycker windblows borde göra detta själv då och då i bakgrunden

Att köra DISM tillsammans med SFC i Task Scheduler veckovis hade nog hjälp många

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hoppas du även inaktiverat admin-kontot då
https://www.thewindowsclub.com/create-hidden-user-account-win...

Givetvis kan det även varit min utgåva av Tiny10 som var lite trasig.

Men det kontot finns ju på alla utgåvor av windows, inte bara tiny10, alltså är det inte något som skiljer mellan Tiny10 och Win10

Citat:

Windows automatically generates this elevated, hidden Super Administrator account which remains hidden by default owing to security reasons.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Men det kontot finns ju på alla utgåvor av windows, inte bara tiny10, alltså är det inte något som skiljer mellan Tiny10 och Win10

Jo, men det kontot är inaktivt normalt. På Tiny10 är det aktivt med känt lösenord.

Men visst, vill du vara med i ett botnät, så kan vi tyvärr inte hindra dig.

Permalänk
Medlem

Tror i princip inte att jag installerat om någon dator någonsin, om inte hårddisken rasat eller liknande

Känns som någon mysko konspiration att det ska behövas

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well uppenbarligen så har du inte installerat allt för mycket spel på datorn, kör själv bara steam i dagsläget och inget startar med windows utöver discord. Att installera spel, påverkar registret vilket i sin tur så småningom kommer påverka datorns prestanda, är inte mycket och har aldrig påstått att det är mycket men har mätt upp en skillnad på 6-8 fps skillnad mellan en 6 månader gammal installation och en helt ny installation.

Sen vad DU anser är som skräp är en helt annan femma, skräp för mig är allt som lämnas kvar i registret och liknande när du tar bort ett program.
Det du anser är skräp existerar inte på min dator, ungarnas datorer finns det nog massvis av det på men inte på min.

Finns inget som lämnas kvar på min dator, inte reg/temp eller någat annat "skärp"
Var inte hur mer jag ska beskriva skräp så använder mig av " " så kan DU själv fylla in.

BTW just nu har jag ca 1,5tb installerade spel.. Har inte märkts någon förlust på FPS.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, men det kontot är inaktivt normalt. På Tiny10 är det aktivt med känt lösenord.

Men visst, vill du vara med i ett botnät, så kan vi tyvärr inte hindra dig.

Ah, det hade jag faktiskt inte koll på, använde faktiskt det kontot någon gång för inte så länge sedan (på en tiny10 maskin)

Kollade dock på den tiny10-vm jag har på proxmox, och där är "Account is disabled" ibockat på Aministartor-kontot (jag har inte bockat i den)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kollade dock på den tiny10-vm jag har på proxmox, och där är "Account is disabled" ibockat på Aministartor-kontot (jag har inte bockat i den)

Låter lovande! Var något år sedan jag körde Tiny10 (version 1809 32-bit), så det har nog hänt lite sedan dess.

Ska utvärdera det igen!

Hur som helst ett spännande projekt och jag är för ett minimalt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Finns inget som lämnas kvar på min dator, inte reg/temp eller någat annat "skärp"
Var inte hur mer jag ska beskriva skräp så använder mig av " " så kan DU själv fylla in.

BTW just nu har jag ca 1,5tb installerade spel.. Har inte märkts någon förlust på FPS.

Så du menar om du installerar ett spel och sedan avinstallerar spelet så försvinner exakt allt som hade med spelet att göra även i registret?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så du menar om du installerar ett spel och sedan avinstallerar spelet så försvinner exakt allt som hade med spelet att göra även i registret?

Nej, det skulle jag inte säga. Men att såna kvarlevor i registret skulle påverka FPSen är jag ytterst skeptisk till.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej, det skulle jag inte säga. Men att såna kvarlevor i registret skulle påverka FPSen är jag ytterst skeptisk till.

Well registret kan ha stor påvärkan på prestanda, men sen sure har man bara installerat/avinstallerat spel via steam ett halvår och det skulle vara något annat som spökar är inte omöjligt, ändrar inte att Windows efter ett tag segar mer sig och att det påvärkar prestanda.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Är ju rätt snabbt ja.
Men det är många delar som påverkar detta.
Hårdvaran som används har betydelse, alla delar i kedjan.

Det här är ju gjort i syfte att vara snabbt, inte nödvändigtvis fungera.
Tyvärr innebär dessa och andra metoder för att minska storleken på installationen att saker inte fungerar rätt.
Har pysslat en del med detta och vet att det inte krävs mycket för att t ex hindra uppdateringar.
Vill ha slimmat och optimerat, men ändå fullt fungerande.

Men det jag märkt som har stor betydelse för den egna upplevelsen av installationen är att slippa klicka vidare i alla stegen. Det är ju en sak att behöva klicka vidare och sen vänta för att klicka vidare igen, en annan att bara låta installationen gå.
Har god nytta av svarsfil.

Men Windows Update tar ändå alltid sin tid sen, även om det är mindre uppdateringar med en nyinstallerad W11 än 10.

Märkesdatorer är rätt smidiga då dessa ofta har verktyg för att snabbt och smidigt hämta drivrutiner m m för just den datormodellen.

Permalänk

Att göra en ominstallation av OS och datorn rent generellt är en process för mig, jag gjorde det sist för cirka en månad sedan och då tog det typ en halv dag att bli helt klar med allt, en energikrävande process men det känns så jädrans skönt när väl är klart!

Permalänk
Medlem

har man en ny snabb dator brukar det väl inte ta 20-30 min? typ 8-15 min

Permalänk
Medlem

Fast det som tar längst tid är ändå att få den som man vill ha. Små konfigurationsändringar, drivrutiner, fixa startmenyn, installera alla program man vill ha. Dessa steg är betydligt jobbigare än att installera om!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT