Windows 10 installerat på 104 sekunder

Permalänk

Testet är intressant och jag med fler har omedvetet gjort samma test.
Men om man ska tävla så tycker jag att fullversion borde vara det givna testexemplaren, hur snabbt kan man dra in en sådan?
Sedan i praktiken installerar man inte ofta OS på värddatorn utan i en hypervisor, där tiden för att installera är ett "störmoment".

Permalänk

Hur ofta "behöver" man installera om sitt system för att det skall fungera optimalt? Jag drar om kanske en gång vartannat år, inte för att systemet fungerar dåligt på något vis, utan bara känslan av en fräsch nystart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Hur ofta "behöver" man installera om sitt system för att det skall fungera optimalt? Jag drar om kanske en gång vartannat år, inte för att systemet fungerar dåligt på något vis, utan bara känslan av en fräsch nystart.

JAg har kört min windows minst 5 år vid det här laget utan nånting märkbart problematiskt...haft flera processorer och grafikkort längs vägen

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Hur ofta "behöver" man installera om sitt system för att det skall fungera optimalt? Jag drar om kanske en gång vartannat år, inte för att systemet fungerar dåligt på något vis, utan bara känslan av en fräsch nystart.

Min pappa körde med samma Windows 7 installation i ca 11.5 år utan större problem så inte ofta alls numera. Morsan har kört Windows 7 2013-2016 och sedan uppgraderades datorn till Windows 10 och den installationen har hon kört med fram tills nu. Den är alltså uppgraderad till 10:an, men har aldrig ominstallerats sedan datorn köptes 2013

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Favoriten är GHOST SPECTRE deblotad Windows 10/11 verkligen tom windows som installeras skitsnabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malekg:

Favoriten är GHOST SPECTRE deblotad Windows 10/11 verkligen tom windows som installeras skitsnabbt

Jag förstår inte hur så många vågar köra med dessa Windows-versioner som är ”optimerade”. Vad är avstängt? Vad är borttaget? Vad är så bra med att kunna inaktivera Windows Update till år 2077 när det släpps kritiska säkerhetsuppdateringar varje månad? Vad är det egentligen som är inbakat, vad är inbakat som man inte vet om och i vilken utsträckning kan man lita på den som gjort det? Blir man en del av ett botnet? Snor den allt man sparar i Chrome?

Finns det något med någon ”optimerad” version av Windows som är värd risken? Är det värt 3 fps (?) för att riskera allt?

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Jag förstår inte hur så många vågar köra med dessa Windows-versioner som är ”optimerade”. Vad är avstängt? Vad är borttaget? Vad är så bra med att kunna inaktivera Windows Update till år 2077 när det släpps kritiska säkerhetsuppdateringar varje månad? Vad är det egentligen som är inbakat, vad är inbakat som man inte vet om och i vilken utsträckning kan man lita på den som gjort det? Blir man en del av ett botnet? Snor den allt man sparar i Chrome?

Finns det något med någon ”optimerad” version av Windows som är värd risken? Är det värt 3 fps (?) för att riskera allt?

Har kört med Ghost Spectre ett bra tag. Allt är rätt smidigt och snabbt. Du kan välja själv att stänga av Windows uppdateringarna som standard är den på. Sen uppdateras Ghost Spectre väldigt ofta med alla säkerhets uppdateringarna från vanliga Windows update. Så ja den funkar otroligt bra.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Finns det något med någon ”optimerad” version av Windows som är värd risken? Är det värt 3 fps (?) för att riskera allt?

Själv har jag har svårt att se vinsten med att spara lite utrymme samt minska minnesanvändningen med 50MB. Riskerna är helt enkelt för stora.

Kör en helt vanlig Windows 10 Pro 32-bit på en pekplatta här.

Den använder 500MB RAM i uppstart med 40 processer igång. Windows-katalogen i sig är på 5GB.

Men bortsett från att ha stängt av en större mängd services och använt CompactOS, så är filerna i sig närmast orörda.

Tycker det är skrämmande nog att många ha så dålig koll på Windows att de måste installera om OS:et varje månad.