Susande ljud från studiomonitorer

Permalänk

Susande ljud från studiomonitorer

Jag har två mindre studiomonitorer som datorhögtalare. Högra monitorn är enbart kopplad till vänstra monitorn, och vänstra monitorn är kopplad till moderkortet via 3,5 mm-ingången och till el. De drivs direkt av moderkortet, ingen annan produkt är inblandad däremellan.

Tyvärr förekommer ett svagt susande ljud konstant från båda högtalarna (närmaste approximation av ljudet är sssss) vilket är måttligt irriterande när inget annat ljud spelas upp. Om annat ljud spelas upp är det oftast ej hörbart eller åtminstone inte lika irriterande.

Går det att lösa på något hyfsat enkelt/billigt sätt eller är det bara att gilla läget? Kan tänka mig att köpa någon produkt om det löser problemet men själva monitorerna kostade inte mer än 1-2 tusen så det får inte kosta alltför mycket.

Permalänk

Har du ställt ev ljudvred på högtalarna på max?

Ganska vanligt att svagt brusande kan uppstå vid hög signalförstärkning från förstärkardelen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du ställt ev ljudvred på högtalarna på max?

Ganska vanligt att svagt brusande kan uppstå vid hög signalförstärkning från förstärkardelen.

Ja, bruset är exakt likadant oavsett ljudnivå (från min till max).

Edit: Ditt inlägg fick mig att fundera lite på om bruset ens kommer från datorn. Jag provade att koppla ur ljudkabeln och bruset är faktiskt kvar, trots att inget ljud kommer till högtalarna. Då måste det väl vara elen det kommer från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRQ7_DMA1:

Jag provade att koppla ur ljudkabeln och bruset är faktiskt kvar, trots att inget ljud kommer till högtalarna. Då måste det väl vara elen det kommer från?

Brusfria förstärkare existerar inte, så är det ett ordinärt brus beror det snarare på förstärkarens och högtalarens konstruktion än någonting externt du kan påverka.

Har du monitorerna vid datorn sitter du antagligen ganska nära dem, och hör därmed bruset om inga andra ljud spelas. Hörs bruset flera meter bort är det något som är galet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Det är förstärkaren i högtalaren som brusar, något som är mycket vanligt, speciellt moderna billiga prylar. Du kan inte göra något för att få bort detta så du får antingen acceptera läget, stänga av dem när det är tyst eller skaffa något bättre. Troligtvis får du betala väldigt mycket för att få brusfria högtalare, men priset är ingen garanti på att det blir tyst. Du får prova dig fram.

Permalänk
Skrivet av twit:

Brusfria förstärkare existerar inte, så är det ett ordinärt brus beror det snarare på förstärkarens och högtalarens konstruktion än någonting externt du kan påverka.

Har du monitorerna vid datorn sitter du antagligen ganska nära dem, och hör därmed bruset om inga andra ljud spelas. Hörs bruset flera meter bort är det något som är galet.

De är kanske 1-1,5 meter från huvudet, jag antar att det räknas som nära. Har lite svårt att testa hur det är flera meter bort just nu (andra ljud som dominerar) men skulle tro att man hör det väldigt svagt flera meter bort om man har bra hörsel, men de flesta skulle nog inte höra (eller bry sig) alls. Tror de flesta inte ens skulle bry sig på nära avstånd men jag märkte det tydligt när jag bytte från vanliga halvkassa datorhögtalare. Med datorhögtalarna hördes inget brus vid tystnad, nu hörs det. Dock är ljudkvaliteten på monitorerna så mycket bättre så det är värt det oavsett.

Skrivet av Obligatorisk:

Det är förstärkaren i högtalaren som brusar, något som är mycket vanligt, speciellt moderna billiga prylar. Du kan inte göra något för att få bort detta så du får antingen acceptera läget, stänga av dem när det är tyst eller skaffa något bättre. Troligtvis får du betala väldigt mycket för att få brusfria högtalare, men priset är ingen garanti på att det blir tyst. Du får prova dig fram.

Jag förstår, det verkar som att det bästa alternativet är att bara acceptera bruset. Betala väldigt mycket utan en garanti på brusfrihet känns onödigt då jag är nöjd med ljudkvaliteten för det priset jag betalat och jag har ingen särskild lust (eller tid) att prova massvis med modeller. I framtiden vid en eventuell uppgradering ska jag dock ha bruset som en viktig parameter när jag gör ett val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRQ7_DMA1:

Ja, bruset är exakt likadant oavsett ljudnivå (från min till max).

Edit: Ditt inlägg fick mig att fundera lite på om bruset ens kommer från datorn. Jag provade att koppla ur ljudkabeln och bruset är faktiskt kvar, trots att inget ljud kommer till högtalarna. Då måste det väl vara elen det kommer från?

Frågan var volymreglaget på HÖGTALAREN, inte datorn.
Om du hör brus/sus även om högtalarens volyminställning är på MIN så är något väldigt konstigt.

Så testa att dra ner volymen lite på högtalaren och istället höja på datorn.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Frågan var volymreglaget på HÖGTALAREN, inte datorn.
Om du hör brus/sus även om högtalarens volyminställning är på MIN så är något väldigt konstigt.

Så testa att dra ner volymen lite på högtalaren och istället höja på datorn.

Ja, svaret avsåg högtalaren, inte datorn, ser att jag var lite otydlig med det. Bruset hörs som sagt oavsett ljudnivå på högtalaren och oavsett om en ljudkabel är ansluten eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRQ7_DMA1:

Ja, svaret avsåg högtalaren, inte datorn, ser att jag var lite otydlig med det. Bruset hörs som sagt oavsett ljudnivå på högtalaren och oavsett om en ljudkabel är ansluten eller ej.

Okej, problemet du beskriver låter precis som förstärkarljud. Vad är det för högtalare?
Är det knappar eller vred med ändlägen för volymen?

Permalänk
Skrivet av IRQ7_DMA1:

Ja, svaret avsåg högtalaren, inte datorn, ser att jag var lite otydlig med det. Bruset hörs som sagt oavsett ljudnivå på högtalaren och oavsett om en ljudkabel är ansluten eller ej.

om ljudet upplevs oavsett ljudnivå och utan källa inkopplad så är det enda kvar att att det är något med högtalarna.

du får gärna speca vad det är för modell så man kan kolla upp vad det är för apparater.

en sak som skulle kunna orsaka det är om högtalarna har jordad kontakt och ditt vägg uttag är ojordat eller att jorden saknas i eluttaget.

men det är bara aktuellt om de har en faktiskt jordad kontakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Okej, problemet du beskriver låter precis som förstärkarljud. Vad är det för högtalare?
Är det knappar eller vred med ändlägen för volymen?

Modellen är Presonus Eris E4.5 och de har vred utan ändlägen (en knapp för av/på dock).

Skrivet av Rouge of Darkness:

en sak som skulle kunna orsaka det är om högtalarna har jordad kontakt och ditt vägg uttag är ojordat eller att jorden saknas i eluttaget.

Kontakten är ojordad och inkopplad i ett jordat grenuttag med överspänningsskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRQ7_DMA1:

Modellen är Presonus Eris E4.5 och de har vred utan ändlägen (en knapp för av/på dock).

För undvika missförstånd, du kan alltså vrida på volymkontrollen hur många varv som helst? Anledningen till frågan är att försöka lista ut om det är en analog eller digital volymkontroll.
Har du provat om volymkontrollen gör något när du spelar musik/ljud eller använder du bara datorn för att höja/sänka?
När du provade att koppla ur högtalarna från datorn, drog du ur sladden ur datorn eller från högtalaren, alltså hade du en sladd från högtalaren som inte var inkopplad i något, eller fanns det inga sladdar alls i högtalaren(bortsett från den mellan dem)?
Har du möjlighet att prova högtalarna i ett annat eluttag? Helst på annan fas om det går.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

För undvika missförstånd, du kan alltså vrida på volymkontrollen hur många varv som helst? Anledningen till frågan är att försöka lista ut om det är en analog eller digital volymkontroll.

Bra att du förtydligade, jag uppfattade nämligen ändläge som den taktila och hörbara mekanism som finns i vissa högtalare när man vrider till lägsta volym, ungefär som en av/på-knapp inbyggt i vredet. Om förekomst av ändläge är ekvivalent med att man inte kan vrida flera varv, då är svaret ja, vredet har ändlägen. Minsta volym är alltid på samma plats, högsta volym är alltid på samma plats och man kan inte vrida flera varv.

Skrivet av Xcorp:

Har du provat om volymkontrollen gör något när du spelar musik/ljud eller använder du bara datorn för att höja/sänka?

Jag använder bara datorns volymkontroller, men jag provade precis och högtalarens volymkontrollen fungerar som den ska.

Skrivet av Xcorp:

När du provade att koppla ur högtalarna från datorn, drog du ur sladden ur datorn eller från högtalaren, alltså hade du en sladd från högtalaren som inte var inkopplad i något, eller fanns det inga sladdar alls i högtalaren(bortsett från den mellan dem)?

Jag provade både att enbart dra ut ljudkabeln ur datorn och att enbart dra ut ljudkabeln ur högtalaren och bruset förekommer i båda fall.

Skrivet av Xcorp:

Har du möjlighet att prova högtalarna i ett annat eluttag? Helst på annan fas om det går.

Jag provade precis med ojordat eluttag från annat rum (annars har jag jordat uttag och grenuttag med överspänningsskydd) och bruset är kvar.

Permalänk
Medlem

Låter det från båda högtalarna eller bara den ena?
Om bara den ena, kommer ljudet från själva högtalarelementet eller kan det komma från något inne i "lådan"?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är normalt att förstärkare brusar (alla gör det) och som du beskriver det låter det inte som om det är nått fel utan det handlar om vilken kvalitetsnivå man lagt sig på, bättre prylar har ett lägre brusgolv som ibland ligger under hörbarhetströskeln men de kostar samtidigt mera.
Vanligtvis hör man alltid ett lågt brus i diskanten om man är tillräckligt nära den och att det är hörbart gäller för nästan alla kombinationer av förstärkare och högtalare som inte tillhör de högsta kvalitetsklasserna, de brusar också men brusnivån ligger under hörbarhetströskeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra svar ovan i tråden, brus förekommer alltid, men man vill ju göra vad man kan för att hålla det så lågt som möjligt.
Innan jag läst igenom funderade jag på om det kunde delvis bero på signal från moderkortets interna ljud. De är ju generellt något bättre nu för tiden.
Har själv ett billigare mobo med några år på nacken, ASUS Prime Z-370A (Realtek S1220A) och upplever mycket högre brusnivå och framförallt signalstörningar från andra komponenter jämfört med ett externt billigare interface som Behringer ur22 eller Focusrite Scarlett.

Sedan såg jag att du testat och haft samma brus utan ljudkälla, samt att kontakten är ojordad, men tänkte ändå nämna't.
Har inte bra kunskap när det kommer till jordning, men har själv 2st aktiva monitorer och hade mindre brus när endast den ena var ansluten till jordat uttag

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett par Creative T-40 högtalare till min dator och de är knäpptysta (utan insignal), även om jag ställer volymen på max eller alla lägen därunder. Kostade ca en tusenlapp som nya.
Dina Presonus Eris E4.5 ser ju egentligen ut att vara mer kapabla än mina T-40 och kallas också för närfältsmonitorer så de borde vara ännu bättre. Så bruset är lite av ett mysterium. Att de brusar utan insignal är inget konstigt, vissa förstärkare behöver belastning (ansluten källa) för att vara helt tysta. Har du testat med annat kablage? Vissa kablar är bättre på att dämpa störljud än andra även om det oftast handlar om brum.

/ B

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Låter det från båda högtalarna eller bara den ena?
Om bara den ena, kommer ljudet från själva högtalarelementet eller kan det komma från något inne i "lådan"?

Båda högtalarna avger samma brus. Bruset kommer definitivt från högtalarelementen, inte lådan, men lite mer brus från det mindre övre högtalarelementet (diskant?) och lite mindre brus från det större undre högtalarelementet.

Skrivet av mrqaffe:

Det är normalt att förstärkare brusar (alla gör det) och som du beskriver det låter det inte som om det är nått fel utan det handlar om vilken kvalitetsnivå man lagt sig på, bättre prylar har ett lägre brusgolv som ibland ligger under hörbarhetströskeln men de kostar samtidigt mera.
Vanligtvis hör man alltid ett lågt brus i diskanten om man är tillräckligt nära den och att det är hörbart gäller för nästan alla kombinationer av förstärkare och högtalare som inte tillhör de högsta kvalitetsklasserna, de brusar också men brusnivån ligger under hörbarhetströskeln.

Låter rimligt, här pratar vi ju om prisklassen under 2000 kr så det är definitivt ingen topputrustning. Det som jag dock tycker är lite udda är att betydligt enklare och billigare högtalare saknar bruset men att dessa som är dyrare och har mycket bättre ljudkvalitet även har bruset. Det kanske har att göra med själva högtalartypen, att studiomonitorer har större benägenhet att brusa jämfört med enkla datorhögtalare på grund av deras konstruktion?

Skrivet av ropPop:

Har inte bra kunskap när det kommer till jordning, men har själv 2st aktiva monitorer och hade mindre brus när endast den ena var ansluten till jordat uttag

Mycket intressant!

Skrivet av Bill50x:

Jag har själv ett par Creative T-40 högtalare till min dator och de är knäpptysta (utan insignal), även om jag ställer volymen på max eller alla lägen därunder. Kostade ca en tusenlapp som nya.
Dina Presonus Eris E4.5 ser ju egentligen ut att vara mer kapabla än mina T-40 och kallas också för närfältsmonitorer så de borde vara ännu bättre. Så bruset är lite av ett mysterium. Att de brusar utan insignal är inget konstigt, vissa förstärkare behöver belastning (ansluten källa) för att vara helt tysta. Har du testat med annat kablage? Vissa kablar är bättre på att dämpa störljud än andra även om det oftast handlar om brum.

Roligt att du nämner just Creative T40, jag tror faktiskt att jag använde sådana för många år sedan och de saknade bruset Precis som du säger är det just det jag reagerat på, att enklare produkter visat sig vara bättre på brusfronten.

Jag har enbart provat kablarna som följde med högtalarna, men eftersom bruset förekommer även utan inkopplade kablar och är konstant oavsett belastning känns det högst osannolikt att andra kablar skulle göra någon skillnad. Dock kan jag ändå prova det vid tillfälle för säkerhets skull.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IRQ7_DMA1:

Båda högtalarna avger samma brus. Bruset kommer definitivt från högtalarelementen, inte lådan, men lite mer brus från det mindre övre högtalarelementet (diskant?) och lite mindre brus från det större undre högtalarelementet.

Låter rimligt, här pratar vi ju om prisklassen under 2000 kr så det är definitivt ingen topputrustning. Det som jag dock tycker är lite udda är att betydligt enklare och billigare högtalare saknar bruset men att dessa som är dyrare och har mycket bättre ljudkvalitet även har bruset. Det kanske har att göra med själva högtalartypen, att studiomonitorer har större benägenhet att brusa jämfört med enkla datorhögtalare på grund av deras konstruktion?

Mycket intressant!

Roligt att du nämner just Creative T40, jag tror faktiskt att jag använde sådana för många år sedan och de saknade bruset Precis som du säger är det just det jag reagerat på, att enklare produkter visat sig vara bättre på brusfronten.

Jag har enbart provat kablarna som följde med högtalarna, men eftersom bruset förekommer även utan inkopplade kablar och är konstant oavsett belastning känns det högst osannolikt att andra kablar skulle göra någon skillnad. Dock kan jag ändå prova det vid tillfälle för säkerhets skull.

En del enklare prylar har en mute/gate funktion som stänger av förstärkarens utgång eller så stänger man av hela slutstegsdelen när det saknas ljudsignal och då kommer man inte att höra bruset men samtidigt så brukar det försämra ljudkvaliten lite eller göra att det blir en "starttid" innan den reagerar på att det kommer musik.
På en enklare aktiv monitor så gör man inte så utan man låter den låta hela tiden och vill man slippa bruset får man skaffa prylar med högre kvalitet så man trycker ner brusgolvet under hörbarhetströskeln.

Det kan också vara så att den enklare högtalaren har så begränsat frekvensomfång att den helt enkelt inte kan återge bruset så pass att det blir hörbart (det är ju mest i diskanten man reagerar på det som du själv skriver) och har man något bredbandselement eller en enkel diskant så kanske elementet inte klarar att spela upp höga frekvenser särskilt bra utan har tappat rejält i nivå och då hör man inte bruset från elektroniken lika enkelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.