Vilka yrken kommer att klara sig om AI tar över?

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Det är fortfarande ganska enkelt i alla fall det som finns publikt.. ingen aning om det finns något annat.
Försöker mig på att göra bilder/konst med AI. När man ritar en hel människa med armar och ben, så blir det ofta fel på armar/ben/händer/fötter.. benen blir någon muterad köttklump etc.. fortfarande väldigt mycket basic saker som kan bli fel.
Som två ögon på ena sidan ansiktet, om du ritar en katt kanske du får fel antal svansar eller någon extra svans som ligger på marken etc.. Drakar som ska ha fyra ben, får ofta fem eller sex eller flera ben... förståeligt om fiktiva mytiska djur/varelser blir fel.
Men borde finnas någon logik som säger detta är en människa två armar två ben, tio tår, tio fingrar totalt om ej annat anges.. ingen extra mun på halsen, ej fyra näsborrar

Är man lite konspiratoriskt lagt så kan man tro att dom väntar på att fixa sånt här så användare ska slösa mera pengar på att köpa fler 'credits' för att göra bilder med.

Det går att göra riktigt bra bilder, men från att göra en bild som man är någorlunda nöjd med till en som är riktigt bra kan det ta 50-100 försök. Med diverse omskrivningar av prompten.

Samma grundproblem som med textgenerering: programmet har inget omdöme. Det kan lära sig hur en bild på en människa ser ut men har ingen aning om den mänskliga anatomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Samma grundproblem som med textgenerering: programmet har inget omdöme. Det kan lära sig hur en bild på en människa ser ut men har ingen aning om den mänskliga anatomin.

Nu vet jag inte hur det fungerar i praktiken, men det borde ju gå att införa något mellan steg där AI hämtar information om det den försöker rita.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Nu vet jag inte hur det fungerar i praktiken, men det borde ju gå att införa något mellan steg där AI hämtar information om det den försöker rita.

Grundproblemet är, som jag gång på gång säger i de här trådarna, att ”I” i AI saknas i den sorts modell man valt att utveckla. Det är inte att man inte kan ha nytta av dessa modeller, men de duger bokstavligen inte till mer än rudimentära assistenter som man i varje läge behöver övervaka och vara beredd på att korrigera. Varenda detalj man får ut kan vara felaktig och du vet aldrig i förväg vilken som blir det. Det kräver stor domänkunskap hos användaren för att ha verklig nytta av de här modellerna, och att tro på vad de trycker ut sig bara för att de låter säkra på sin sak skulle i många verkliga situationer kunna vara direkt livsfarligt. AI-bussförare eller dito läkare my ass. Att ha rätt - i någon av ordets betydelser - ingår inte i modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yas. Och det är en massiv skillnad att ha en storformats3Dprinter som har ett förprogrammerat program - och att renovera ett badrum ;). Jag har svårt att se att det räcker att ge 3Dskrivaren mer mjukvara för att utföra en renovering i en trång lägenhetstoalett.

Time will tell. Jag betvivlar att det kommer att vara ett jobb för människan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

I första hand tror jag att robotar kommer att användas där det finns mycket pengar att spara på löner. Vi är redan på väg åt det hållet med t.ex. modulhus, som byggs på fabrik och sedan slutmonteras av byggnadsarbetare. Nästa steg tror jag är att nybyggen anpassas för robotmontering i design/planeringsstadiet.

Även vägbyggen, järnväg, tunnelborrning med mera kan göras med en ganska hög grad av automation redan i nuläget.

https://www.youtube.com/watch?v=tMXfU8blPMM

modulhus är ju bara en grej här. I Sverige har ju modulhustillverkare funnits i 50 år. Men stora delar av världen bygger inte i trä. Jag jobbar med detta, när jag förklarar för en kund från så nära som england att ett modulhus har tätt tak på 8 timmar blir de helt amazed. i england tryckimpregneras allt virke inkl innervägsreglar så att de ska stå emot väta under byggtiden som typiskt är 3-6 månader för ett enfamiljshus. i MENA bygger man med sten.
osv.

Sen måste AI robotar bli extremt billiga för att ersätta människan i många delar av världen

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hedersmedlem

Nånstans tror jag vi alla kommer att på ett eller annat sätt.

Men jag tror även att man nånstans kommer att hamna i lägen där de sista procenten av automation aldrig går att få lönsamma på grund av komplexitet, undantagshantering och regelverk.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noMad17:

Alltid lika roligt när folk uttalar sig bombsäkert om sådant de egentligen inte har någon aning om.

Vad säger att utvecklingen inte kommer att nå en platå?

Precis som att internet bara är en fluga och att vi inte kommer behöva mer än 2MB RAM?

Kom igen. Kör du Linux eller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Precis som att internet bara är en fluga och att vi inte kommer behöva mer än 2MB RAM?

Kom igen. Kör du Linux eller...

Kör du 15Ghz processorer med 1024GB RAM?

Absolut, den som sa att internet bara är en fluga och att vi bara behöver 640KB hade fel, lika fel som den som tror på fortsatt exponentiell utveckling, eller ens oändlig utveckling.

Med det sagt, jag gillar att du ger det en tidsram på 10 år, vi får helt enkelt se om 10 år.

Min gissning är att ditt uttalande åldrats lika bra som dom du hänvisar till, men vi får se helt enkelt...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Plocka jordgubbar och andra delikata frukter och bär kommer nog bli svårt för AI ändå….

Skämt åtsido, jag ogillar AI överlag. Tycker inte det för såpass mycket gott med sig som det kan göra skada på både samhället och människor i det långa loppet. Nah, det diss från mig.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Plocka jordgubbar och andra delikata frukter och bär kommer nog bli svårt för AI ändå….

Skämt åtsido, jag ogillar AI överlag. Tycker inte det för såpass mycket gott med sig som det kan göra skada på både samhället och människor i det långa loppet. Nah, det diss från mig.

https://usercontent.irccloud-cdn.com/file/4rhvPjWe/IMG_5390.JPG

Ironin är att budskapet på T-skjortan troligen är falskt: jag är hundra procent säker på att artificiell intelligens i teorin kan kodas och att den i så fall kommer vara kreativ, men jag är inte säker på att vi någonsin kommer uppnå en grad av miniatyrisering som tillåter en sådan teknik att bli praktiskt användbar. Klart är oavsett att LLM:er och det som grupperas under termen ”generativ AI” är en återvändsgränd i sammanhanget.

Permalänk
Avstängd

Jag avskyr dagens kultur så att AI tar över den och gör allt bättre är en gudasänd, för det kan nämligen inte bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag är forskare i biologi och har för vissa rutinmoment börjat ta hjälp av AI. Det handlar om till exempel avbildning och summering av texter och analysresultat. Machine learning och deep learning har kommit starkt framåt i branschen för att hantera stora mängder data, här kan AI ibland stoppas in för att summera och presentera de viktiga delarna.

Men något som jag känner är långt borta är själva tankeverksamheten. Alltså bildning av hypoteser, teorier och olika synteser, och korrekt prövningar av dessa. Här krävs det riktig kreativ intelligens och inte bara problemlösning med hjälp av kända variabler inom kunskapens ramar.

Arbeten som kan utföras med hjälp av kända variabler och enligt definierade uppgifter är nog de som är lättast och först kommer att ersättas, först de som inte kräver så mycket fysik som till exempel administrativa jobb som projektledning, ekonomi, personalledning, marknad, etc. När de fysiska hindren löses kommer mer av arbeten som konstruktion, vård, transport och butikshandel ersättas. Tvärt om mot vad många andra säger tror jag faktiskt att sociala arbeten som vård och omsorg är några av de som man kommer att sträva efter att ersätta så snart som det är möjligt rent tekniskt, eftersom de redan idag är lågstatusyrken men med många löntagare som kan sparas in. De är inte heller de som bestämmer vilka jobb som är viktiga, och vem som sitter på makten över arbetarna ska inte underskattas.

För att svara på fråga vilka yrken som klarar sig så tror jag att det är inom beslutsfattning, styrelser, forskning och utredning, och de som stödjer dessa som en bas av programmerare och tekniker som underhåller och utvecklar systemen. Eller klarar sig längst, kanske man kan säga, det kommer säkert en tid där AI även kan forska, utveckla och sköta politiken också.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inom hemtjänst och äldreboenden så pratar alla om att det är för lite personal, de hinner ej med. Jag är dålig insatt med detta. Men ny teknik kan frigöra tid så de äldre kan få bättre livsmiljö med samma mängd personal.

Och jag tror mycket liknande kan ske inom alla yrken där de anställda klagar på att de ej hinner med. T.ex skolan.

Så automation kan leda till samma "produkt/tjänst" med mindre personal eller bättre och mer av "produkten/tjänsten" med samma personal.

Exakt, jag tror att ny teknik är nyckeln till att lösa personalbristen inom t.ex. hemtjänst. Jag har själv jobbat inom hemtjänst och funderat på varför man åker på vissa besök som hade varit enkelt att automatisera, t.ex. dela ut läkemedel, värma mat och tillsyner. I takt med att befolkningen blir äldre så blir det en omöjlig ekvation att ha undersköterskor så att det räcker, det är redan nu Sveriges vanligaste yrke. Halva Sveriges befolkning kan inte jobba som undersköterskor. Det är dags att tänka nytt, det tråkiga i det hela är att det kommer leda till mindre mänsklig kontakt för de äldre, men vad ska man göra?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

Frågan är väl också hur lång tid det tar innan vi människor har en knopp på tinningen, alternativt ett chip i skallen med AI som assisterar oss på olika sätt? 10-15 år?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sycrone:

Verkligheten är det snarare det omvända som händer, har personligen ingen nytta av Jr utvecklare längre då den nivån av kod kan genereras automatiskt. Vad teamet behöver är arkitekter och Sr utvecklare med erfarenhet som förstår varför den genererade koden inte fungerar, hur den bör skrivas om och hur den integrerar med resten av systemet.

Problemet jag ser är att Jr/intern jobb är ju på yxblocket redan nu och det leder till färre erfarna utvecklare i framtiden.

Lycka till att få AI att generera kod för ditt företags interna ramverk.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Lycka till att få AI att generera kod för ditt företags interna ramverk.

Just det är väl egentligen ingen större svårighet. Du tar en förtränad modell, t.ex. Llama 2 och finjusterar den med hela företagets kodbas, samt eventuell dokumentation.

Det större bekymret för AI är att kunna fånga upp information som inte finns digitalt och att skaffa sig domänkunskap om verksamheten för att kunna skapa något reellt värde utan mänsklig styrning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vill du själv ha ett 3dprintat hus ?

Från internätet:
How much does a 3D-printed house cost?
3D-printed houses cost about $10,000 to $400,000 on average, but pricing can vary based on the house's location, size, amenities and materials used.

Definitivt att företag kommer spinna vidare på detta, och därmed sänka priserna ännu mer.

(Lite OT:
Bostadsbristen är en av orsakerna som hämmar vår ekonomiska tillväxt; arbetskraften kan inte flytta till jobben. Vi behöver ha ett nytt miljonprogram. En sund ekonomi bör ha ett litet överskott av bostäder, det anpassar priserna efter tillgång, ökar valfriheten och ökar rörligheten på arbetskraften)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag känner mig säker på att inget jobb är säkert från A.I.
Bara en fråga om tid.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

"Skilled labor" som det heter på Engelska lär klara sig mycket bra, många kontorsjobb lär klara sig mindre bra. Att folk också hellre tar ett skönt kontorsjobb framför praktiska yrken lär också också betyda att priset för t ex en snickare lär bli ännu dyrare än vad det är idag.

Skrivet av Gurrrra:

Boston Dynamics have entered the chat.

Inte ens chans att dessa robotar kan komma att ersätta yrkesmänniskor under vår livstid, dels så är det jobb som kräver lite kunskaper/precision, inget jobb är likt det andra. Men framförallt så är robotarna mycket limiterade när det gäller batteritid.

Jobben som dessa robotar lär vara bättre anpassade för är diverse fabriks/lager-jobb, men kanske även jobb inom omsorgen. Dels för att jobben i sig är mer monotona dels för att man har tillgång till en helt annan infrastruktur gällande strömförsörjning.

Permalänk
Skrivet av AlbinLoan:

Frågan är väl också hur lång tid det tar innan vi människor har en knopp på tinningen, alternativt ett chip i skallen med AI som assisterar oss på olika sätt? 10-15 år?

Nej tack. 😆 AR/XR kan nog vara bra på många sätt, men ingen får mig att frivilligt låta ett företag plugga in sig direkt i min hjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Praktiska yrken. Byggarbetare, snickare, asfaltsläggare. Tror även att detaljhandel kommer finnas kvar ett bra tag till.

Inte i första vevan men kommer försvinna duktigt fort när Boston Dynamics / Teslas robotar blir allmänt tillgängliga. Byggarbetare som jobbar 24/4 och aldrig blir trötta.

Permalänk

Smaktestare är väl första som jag kommer att tänka på, men känns som något nichat som inte lär behöva fler folk framöver oavsett. Cyberförsvarsplanering kanske.

Permalänk
Skrivet av freethinker:

Inte i första vevan men kommer försvinna duktigt fort när Boston Dynamics / Teslas robotar blir allmänt tillgängliga. Byggarbetare som jobbar 24/4 och aldrig blir trötta.

Nej det är inte så lockande, men om du har en knapp du sätter på skallen utan en operation, hade det varit lättare?
Utmaningen är när majoriteten använder dessa. Då kommer man ligga i lä i i princip allting, så det blir väl en våg av det.

Lär dig spela piano på en timme kompetens mässigt, sedan träna motoriken med det. Eller ha internet i skallen genom tanke kraft för att plocka fram what ever information, eller vad man nu skulle vara ute efter. Svårslaget.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Frågan är väl också hur lång tid det tar innan vi människor har en knopp på tinningen, alternativt ett chip i skallen med AI som assisterar oss på olika sätt? 10-15 år?

Min gissning är att det kommer dröja bra mycket längre än 10-15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Enig. Det är alldeles för många variabler för att det ska fungera att helt ersätta hantverksyrkena. Däremot tror jag att det kommer automatiseras till en viss del. Tex "handyman" som smyger runt byggerna och hämtar/lämnar material och andra enklare arbetauppgifter, typ hålla i saker där man behöver vara fler än en.

Frågan är hur många högkvalificerade yrken som kommer finnas kvar. Lär bli en ganska stor slakt.

Det är nästan lite dystopiskt och deppigt när man tänker efter. Den klick som jag tror kommer klara sig (och dra nytta av detta) är de som sitter i ledningsposition och bestämmer spelreglerna och de som har kapital att köpa robotar som kan utföra något arbete (och få inkomst eller avkastning av det).

Kanske blir det så att Marx vision slår in ändå om en revolution mot AI:n? Jag menar om 90% av alla som arbetar blir av med jobbet pga AI så kan man ju tänka sig någon form av motreaktion.

Det är för du tänker för kort.

När hela produktionskedjan är uppbyggd för att skötas av robotar kommer antalet variabler inte spela någon roll. Alla moduler utformas för att monteras av robotar, alla robotar arbetar i hop och vet exakt vilka moment som är utförda eller inte. Det kommer inte bli några misstag eller speciallösningar där en skicklig snickare behöver komma in och reda ut problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Det kommer inte bli några misstag

Det här kan vara det roligaste påståendet jag nånsin sett

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Min gissning är att det kommer dröja bra mycket längre än 10-15 år.

Säkerligen så. Framförallt när det handlar om etik och moral-frågor.
Sen har vi den yngre generationen som är 25-35 om 10-15 år och de bromsar förmodligen inte som vi och äldre har gjort. Nu vet jag iofs inte när du är född, men den yngre generationen tror jag är funtade annorlunda kontra 80-talister och neråt. Vad vet jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av freethinker:

Det är för du tänker för kort.

När hela produktionskedjan är uppbyggd för att skötas av robotar kommer antalet variabler inte spela någon roll. Alla moduler utformas för att monteras av robotar, alla robotar arbetar i hop och vet exakt vilka moment som är utförda eller inte. Det kommer inte bli några misstag eller speciallösningar där en skicklig snickare behöver komma in och reda ut problemet.

Håller med. Kedjan kommer ju att effektiviseras och göras på olika vis.
Exempelvis att bygga hus som vi gör idag håller på att föras bort helt och hållet. Exempelvis kan man kika på Amazons nya hus där man betalar några hundra tusen för ett hus som man fäller upp.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Eller klarar sig längst, kanske man kan säga, det kommer säkert en tid där AI även kan forska, utveckla och sköta politiken också.

Ser fram emot en dag med en logisk och rationell politik baserat på vad som är bra för landets utveckling snarare än att försöka plocka snabba politiska poänger!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Håller med. Kedjan kommer ju att effektiviseras och göras på olika vis.
Exempelvis att bygga hus som vi gör idag håller på att föras bort helt och hållet. Exempelvis kan man kika på Amazons nya hus där man betalar några hundra tusen för ett hus som man fäller upp.

Du har aldrig köpt ett nybygge hör jag. Priset för själva huset är redan lågt. Riktigt lågt. Sen börjar allt det dyra. Först markarbetet. Sprängning, bortforsling, ditforsling, fyllning, gjutning, koppla avlopp o el, bygga väg alt. förstärka väg.
Sen kommer allt på insidan. Badrum med avlopp kan man inte "fälla upp" bara. Sen ska allt väderskyddas för det svenska klimatet .
O just ja... Själva fastigheten måste först köpas (tomten) o sen lagfart, pantbrev o bygglovskostnader.

Har inte ens börjat räkna in materialval för interiören.

Nä du, "billigt" bara för att man 3d printer eller fäller upp saker, det blir det inte

OT: Testare av AI känns som ett bra jobb i framtiden

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3