Vilka yrken kommer att klara sig om AI tar över?

Permalänk
Skrivet av Thor:

Vilka traditionella mansjobb åsyftar du? För fysiskt tunga & påfrestande arbeten är nog svåra att ersätta då robotar som skulle kunna göra sådant helt enkelt blir för dyra. Menar du typiska kontorsarbeten?

Håller med om att det finns väldigt många arbetsuppgifter som relativt enkelt kan effektiviseras, men inte behöver man AI för det. Om man tror att AI ska lösa sådana saker åt en så kommer du bibehålla uppgifterna och få ett AI system att underhålla på köpet.

AI kan helt klart nyttjas för vissa väldigt specifika uppgifter som finns idag. Men jag tror mer på att AI i närtid kommer användas som komplement.

Sen beror det givetvis på vilken tidshorispnt vi kollar, men på 5 år tror jag AI bara kommer att börja nagga på den arbetsmarknad vi ser idag. Det som AI kommer driva är nya tjänstesektorer. På 10-20 år kan vi kanske förvänta oss att AI börjat ersätta vissa klassiska roller helt, men då kommer det sannolikt skapas nya funktioner och uppgifter. För det riktiga värdet med AI ligger inte i att ersätta människor, det ligger i att frigöra människor från meniala och meningslösa uppgifter som robotar ska utföra.

Jag har en erfarenhet av många branscher. Maskinersättaren av redskap ser ofta inte helt identisk ut med det verktyg som folk arbetade med för hand. Häst blev inte ersatt av en robothäst osv.

När folk köper hus idag så köper de ofta monteringshus, dessa hus är bra lämpade för mycket automation. Det behöver inte vara så mycket snickare eller humanoida robotar. Gammaldags robotar har svårt då det blir lite variation även med vision system blir det svårt. Med Ai så går det göra väldigt bra system för detta jobb.

Det gäller väldigt mycket annat, alltifrån bildäcksbytare, bilvaxare, personal vid sopstationer osv.

Det som kommer bli kvar är jobb som kräver mer social kompetens. Alltså snickaren som åker hem till folk och gör ändringar i deras befintliga bostad. Denna snickare är ovanligtvis inte ensam, ibland kan de vara 2st.

Och problemet är att det finns väldigt många i samhället som inte gillar såna arbete, de vill arbeta flitigt mer för sig själva. Och jag ser risker med att fler kommer utanför arbetsmarknaden.

*edit*
Och man kan tycka det är inte så märkvärdigt att åka hem till någon att snickera. Nej, visst om man gör det gratis och ej tar betalt för ens produkter. Men när kund får en fet räkning, så blir det helt annorlunda.

Permalänk
Medlem

Som vanligt i dessa diskusisonerna, när produktägare etc klarar av att beskriva vad de vill ha så kanske jag börjar bli orolig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Finns redan självkörande bussar och finns även i Sverige men då är en chaufför med och inte fullstor men dessa finns utomlands men fortfarande med en chaufför nu när dessa testas

I Barkarby utanför Stockholm la man precis ner den satsningen med minibussar. Vet inte riktigt varför, men verkar inte ha funkat så bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det är skillnad på U-länder och I-länder. Japans låga barnafödande är ett exempel där ekonomin, särskilt de unga männens problem att få jobb lyfts fram som en faktor.

Så kan det nog vara ja. Känns som att standarden för barn blir högre. Jag menar, man kan ju försörja 4 barn på en lön, men livskvaliten rent på pappret kanske inte gör att jämföra med att helt enkelt inte skaffa barn och leva själv.

Men ja, det stämmer det du säger

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

I Barkarby utanför Stockholm la man precis ner den satsningen med minibussar. Vet inte riktigt varför, men verkar inte ha funkat så bra.

Det har väl varit tester för att få information för att utvärdera. Och de har begränsat budget.
Jag själv tror på självkörande fordon i trafiken men det dröjer.

Samtidigt har teknikutvecklingen gått så snabbt framåt så man kan använda "teleportera" sig dit man ska genom videomöten. Så mindre behöver köra bil inte för att de blev självkörande utan för tekniken att slippa åka överhuvud taget blev bättre.

Min poäng med detta är att ny teknik kan förändra arbetsbehovet radikalt och lösningen blir inte alltid detsamma som exakt samma redskap med en dator som styr.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis blir det inga yrken kvar, så slipper man jobba, en rakt igenom totalt värdelös sysselsättning.

Med äkta AGI + diverse robotar för att utföra samtliga arbetsrelaretade sysslor så kan jag inte se ett enda yrke som "klarar sig". Men tillåt mig tvivla på att vi kommer dit inom kort (eller ens någonsin).

Bara en sån sak som självkörande fordon är fortsatt långt bort. Tyvärr. För jag har länge sett fram emot en robotchaufför så jag kunde ligga och sova i bilen under resandet om jag så ville.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Intressant, vad är det du ser som nödvändigt hos junioren som AIn behöver?
Jag tänker att om AIn kan göra en junior till senior så borde den ju lätt kunna ersätta en junior?
Junior = ta nästa task i backloggen och gör exakt vad som står där (vi får ju alla börja någonstans)
Senior = har hela domänen samt långsiktig strategi och arkitektur i åtanke när beslut fattas och kan implementera det betydligt snabbare än junioren.

Jag menar att en junior inte behöver kunna syntax eller så, utan AI hjälper till med det. Det räcker med tillräckliga kunskaper för att läsa och förstå koden.
Jag är helt övertygad om att halvbra programmerare kommer bli superbra med AIs hjälp.
Och med det kommer lönerna stagnera.

Kolla på it-tekniker. Förr åkte de runt och reparerade datorer, installerade programvaror och felsökte = ganska bra lön
Nu, åker runt och byter datorer, som vilken vaktmästare som helst. Inga installationer, felsökningar eller reparationer = lön stagnerat

PS jag kan ju ha fel DS

Permalänk

Arbetar med informationssäkerhet, varav en uppgift är att granska AI-verktyg. Så känner mig rätt safe. Fast samtidigt, är jag en av de få som kommer arbeta med resterande chillar på stranden?...

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem

Men vad händer med mänskligheten när vi inte längre behöver spetskompetens?
När läkare skicka in en förfrågan och ut kommer en färdig diagnos.
När programmerare bara behöver beskriva hur appen ska se ut och fungera och ut kommer en färdig app.
När grafikerna bara behöver beskriva och ut kommer en färdig bild.
Osv…
Vad händer sen om AI havererar eller stängs av, när ingen kan någonting längre?

Ser med spänning fram emot när de kopplar AI till en kvantdator

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Praktiska yrken. Byggarbetare, snickare, asfaltsläggare. Tror även att detaljhandel kommer finnas kvar ett bra tag till.

Enig. Det är alldeles för många variabler för att det ska fungera att helt ersätta hantverksyrkena. Däremot tror jag att det kommer automatiseras till en viss del. Tex "handyman" som smyger runt byggerna och hämtar/lämnar material och andra enklare arbetauppgifter, typ hålla i saker där man behöver vara fler än en.

Frågan är hur många högkvalificerade yrken som kommer finnas kvar. Lär bli en ganska stor slakt.

Det är nästan lite dystopiskt och deppigt när man tänker efter. Den klick som jag tror kommer klara sig (och dra nytta av detta) är de som sitter i ledningsposition och bestämmer spelreglerna och de som har kapital att köpa robotar som kan utföra något arbete (och få inkomst eller avkastning av det).

Kanske blir det så att Marx vision slår in ändå om en revolution mot AI:n? Jag menar om 90% av alla som arbetar blir av med jobbet pga AI så kan man ju tänka sig någon form av motreaktion.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror inte bussföraryrket är i farozonen än på ett bra tag. Jag hinner garanterat gå i pension innan dess.

~10år kvar där, Volvo testar redan helt självkörande bussar på svenska vägar (i Göteborg).

Är du 50+ hinner du kanske jobba till pension, men du lär hinna få AI kollegor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Men vad händer med mänskligheten när vi inte längre behöver spetskompetens?
När läkare skicka in en förfrågan och ut kommer en färdig diagnos.
När programmerare bara behöver beskriva hur appen ska se ut och fungera och ut kommer en färdig app.
När grafikerna bara behöver beskriva och ut kommer en färdig bild.
Osv…
Vad händer sen om AI havererar eller stängs av, när ingen kan någonting längre?

Ser med spänning fram emot när de kopplar AI till en kvantdator

Typ: https://www.youtube.com/watch?v=sP2tUW0HDHA

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kok-yrket är nog svårt att ersätta med AI.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Haha, lite extremt kanske

Permalänk

Kundservice och marknadsföring, då t ex många ICA-butiker använder sig utav en AI som besvarar alla Googlerecensioner och ja, den AIn verkar inte förstå klagomålen eller berömmen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kombinera ai med en robot så den kan "förstå" vad den ser och ta order så är vi fasen inte långt bort från att dom yrkesrollerna också blir hotade.

Det är så otroligt mycket mera komplext än så.
Exempelvis de robotar som används i industrin idag är ljusår därifrån.

Permalänk
Medlem

Praktiska jobb såklart. Visst finns robotar och även praktiska jobb försvinner, men att köra en klar AI är billigt medans en robot/maskin kostar, så det tar längre tid. Vård & omsorg! med ett utropstecken, är nog där det finns flest jobb inte bara idag men i tio+ år. Politik lär ju inte ersattas även om det kan.

Annars kan jag inte komma på något. Flesta jobb till viss del kommer ju troligen ha kvar människo-jobb, eller de som ser över AI:ns arbete. Nu har det ju börjat att de som anställs ska kunna använda ai:n på ett bra sätt för att göra det man vill. Jobb som lärare och kundservice kommer det alltid vara någon som föredrar ha kontakt med en människa, men till stor del kan allt bli ersatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

~10år kvar där, Volvo testar redan helt självkörande bussar på svenska vägar (i Göteborg).

Är du 50+ hinner du kanske jobba till pension, men du lär hinna få AI kollegor.

testa är en sak.

Ai-körande (fast med människo översyn, t.ex via kameror) vägtåg kommer vi nog ha, kanske för de nya långa trailer rutterna eller satta "buss" ruttar som du säger (eller spårvagn). Men inte för att köra ut till/från små butiker.

Självkörande bilar är 20+ troligen 50+ år borta om ens så, för att inte tala om det praktiska arbetet en avlastning kräver samt att de inte kan stanna var och hur som helst inne i stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Kok-yrket är nog svårt att ersätta med AI.

Kok? Kock?

Finns många såna här restauranger i Kina

1-2 personer producerar lika mycket mat som ställen med 10+ anställda i vanliga restauranger.

Finns även robot nu som kan lära sig recept genom att studera en människa (om än så länge väldigt enkla saker).
Automation kommer fort i köken nu.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror inte bussföraryrket är i farozonen än på ett bra tag. Jag hinner garanterat gå i pension innan dess.

Buss och taxi kan lätt ersättas av självkörande fordon inom 5 år. Teknologin behöver bara förfinas och säkerheten behöver bli bättre.
Räkna med en övergångsperiod då du som förare får sitta o åka med fast bussen i stort sätt kör själv.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk

De yrken som kommer bli sist att "robotiseras" är de jag tror som nästan kräver mänsklig kontakt, åtminstone i det långa loppet. Alltså vården, tänker främst där det finns ett starkt behov av mänsklig kontakt som i hemtjänst och äldreboenden.
Sedan tror jag att det kommer effektiviseras mycket, Sverige ligger efter ganska mycket. T.ex. finns det maskiner som delar ut medicin vid ett visst klockslag där personen plockar upp och tar medicinen själv, sedan finns det kameratillsyns som tillämpas ganska dåligt, där man istället skickar ut personal för att se så att en person ligger och sover och är hemma/trygg.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det behövs fortfarande någon som som förstår vad de levererar. Det går inte idag att be om något, få det levererat utan att förstå hur det fungerar eller kunna testa propert och stoppa in i produktion.

Nädu, digital skuld byggs upp snabbt.
Det räcker att Dr. Frakenstien försvinner så sitter resten av utvecklarna stickar kroppsdelar ut/in och skickar iväg monstret på stan och se vad han kommer hem med.

Och det antar att doktorn förstår vad han gör från början och inte vilt stickar ihop massa ramverk och bibliotek från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

~10år kvar där, Volvo testar redan helt självkörande bussar på svenska vägar (i Göteborg).

Är du 50+ hinner du kanske jobba till pension, men du lär hinna få AI kollegor.

Då sitter jag säkert i "bussen" då, blir 60 i år!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av radioactiv:

De yrken som kommer bli sist att "robotiseras" är de jag tror som nästan kräver mänsklig kontakt, åtminstone i det långa loppet. Alltså vården, tänker främst där det finns ett starkt behov av mänsklig kontakt som i hemtjänst och äldreboenden.
Sedan tror jag att det kommer effektiviseras mycket, Sverige ligger efter ganska mycket. T.ex. finns det maskiner som delar ut medicin vid ett visst klockslag där personen plockar upp och tar medicinen själv, sedan finns det kameratillsyns som tillämpas ganska dåligt, där man istället skickar ut personal för att se så att en person ligger och sover och är hemma/trygg.

Inom hemtjänst och äldreboenden så pratar alla om att det är för lite personal, de hinner ej med. Jag är dålig insatt med detta. Men ny teknik kan frigöra tid så de äldre kan få bättre livsmiljö med samma mängd personal.

Och jag tror mycket liknande kan ske inom alla yrken där de anställda klagar på att de ej hinner med. T.ex skolan.

Så automation kan leda till samma "produkt/tjänst" med mindre personal eller bättre och mer av "produkten/tjänsten" med samma personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Praktiska yrken. Byggarbetare, snickare, asfaltsläggare. Tror även att detaljhandel kommer finnas kvar ett bra tag till.

Glömm inte förtidspension

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vi är så hjärntvättade i att världen stannar och dör om våra jobb försvinner. Tror att ha en AI som driver våran ekonomi ist för att alla människor ska göra det genom arbete känns ju en aning mer civiliserat. Den här slitningen mellan att utvecklas men ändå vara kvar som nån apa i ett träd med hirarkisk struktur och revir är helt klart fachinerande i alla samhällsdebatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har en erfarenhet av många branscher. Maskinersättaren av redskap ser ofta inte helt identisk ut med det verktyg som folk arbetade med för hand. Häst blev inte ersatt av en robothäst osv.

När folk köper hus idag så köper de ofta monteringshus, dessa hus är bra lämpade för mycket automation. Det behöver inte vara så mycket snickare eller humanoida robotar. Gammaldags robotar har svårt då det blir lite variation även med vision system blir det svårt. Med Ai så går det göra väldigt bra system för detta jobb.

Det gäller väldigt mycket annat, alltifrån bildäcksbytare, bilvaxare, personal vid sopstationer osv.

Det som kommer bli kvar är jobb som kräver mer social kompetens. Alltså snickaren som åker hem till folk och gör ändringar i deras befintliga bostad. Denna snickare är ovanligtvis inte ensam, ibland kan de vara 2st.

Och problemet är att det finns väldigt många i samhället som inte gillar såna arbete, de vill arbeta flitigt mer för sig själva. Och jag ser risker med att fler kommer utanför arbetsmarknaden.

*edit*
Och man kan tycka det är inte så märkvärdigt att åka hem till någon att snickera. Nej, visst om man gör det gratis och ej tar betalt för ens produkter. Men när kund får en fet räkning, så blir det helt annorlunda.

Sådana jobb kan till viss del ersättas, inte för att jag har koll på kostnader för att designa o h underhålla den typen av system. Men jag föreställer mig att det måste till en väldigt stor volym för att bära tillverkningskostnaden för sådana faciliteter med tillhörande underhåll, utveckling mm som dessa rimligen bör fordra för funktion. Något som alltså inte fungerar i praktiken för vardagstjänster på särskillt många ställen. Husproduktion ter sig då som en mer rimlig sektor.

Lastbilschaffisar kan jag dock se som att de ligger i en viss riskzon i en relativ närtid.

Ser vi dock till infrastruktur och underhåll av samhällsviktiga funktioner så tror jag att det finns arbetstillfällen så det räcker och blir över för ev personer som potentiellt kan tänkas vara i riskzon.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

~10år kvar där, Volvo testar redan helt självkörande bussar på svenska vägar (i Göteborg).

Är du 50+ hinner du kanske jobba till pension, men du lär hinna få AI kollegor.

Det har testats rätt länge, än är det långt kvar från test till att alla bussar blir självkörande. Även om jag "bara" har tio år kvar till pension så lär jag kunna fortsätta jobba extra efteråt också. Jag tror många inte förstår hur många parametrar som måste till innan det faktiskt fungerar ha bussar ute helt utan mänsklig kontroll. Det går inte jämföra med rälsbunden trafik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Praktiska yrken. Byggarbetare, snickare, asfaltsläggare. Tror även att detaljhandel kommer finnas kvar ett bra tag till.

Boston Dynamics have entered the chat.
Tbh så tror jag AI kommer över dom flesta yrkerna förr eller senare, så vi behöver beskatta företagen o dess aktieägare hårdare o hårdare o hårdare o införa medborgarlön, annars så kommer klyftorna bara att öka ännu mer o till slut hamna på helt obscena nivåer där vi fattiga kommer få leva enbart för att konsumera CONTENT. Jag vidhåller med att Blade Runner är en dystopi som vill INTE vill leva i.