Permalänk
Medlem

Pin-out på JST 1.25

Vet ni eller kan hjälpa mig hitta svaret på vilken pin på den där pyttelilla JST (1.25 pitch) som är vad?

Permalänk
Medlem

Den där JST är väldigt liten jämfört med en normal 4-Pin PWM.
Är det konstant +5 V och +12 V på stiften? I så fall borde jag kunna mäta fram till svaret.

Permalänk
Medlem

Svart och röd är ju självklara (gnd respektive 12V)

PWM är pulse width modulation, alltså pulser av 5V fyrkantsvåg.

Permalänk
Medlem

Ditt svar är inte till någon hjälp.

Jag önskar veta vad som är det normala på t.ex. ett moderkort enligt bild på första inlägget och vilken av respektive "JST" PIN som är 1, 2, 3 och 4.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara dig bättre än vad @dlq84 redan har gjort.
Vad är det egentligen vi ser på första bilden? Ett PSU? Ett grafikkort? En kompakt NUC-dator?
Vänligen upplys oss med modell så kanske vi kan finna ut något du kan ha nytta av.

Med risk att du bränner något: https://landing.coolermaster.com/faq/3-pin-and-4-pin-fan-wire...

Permalänk
Medlem

Tack bägge för era svar. @dlq84 @mc68000

Skrivet av mc68000:

Vad är det egentligen vi ser på första bilden?

Ett moderkort av udda modell som inte är googlingsbart.

Skrivet av mc68000:

Den sidan visar endast pin-out på Molex 2510.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Tack bägge för era svar. @dlq84 @mc68000
Ett moderkort av udda modell som inte är googlingsbart.
Den sidan visar endast pin-out på Molex 2510.

Du kan inte lita på att den där lilla kontakten är virad på något sorts "standardiserat" sätt. T.ex. så har Dell och Apple inte ens följt standarden på 20/24-polskontakterna i sina egna maskiner! Kopplar du in ett ATX-agg i en sådan antik klenod så får du hoppas att skyddskretsarna klarar kortslutningen. Dell Precision 410 non-standard: https://www.smps.us/power-connectors.html

1. Är det en fläkt-kontakt? Det kan ju vara en debug-kontakt också? (Jag förmodar att den lilla gröna rutan är dina egna antaganden.)
2. Om det är en fläktkontkt, är det en utgående eller inkommande?
3a Utgående: Du skall alltså koppla in en fläkt där. Då borde det vara enkelt att hitta +12V och sedan anta resten.
3b Inkommande: Det sitter en fläkt på moderkortet som du skall mata in ström till från någonstans. Då får du ohm-mäta stiften med ett jordplan som referens och identifiera GND.

När du identifierat +12V eller GND-stiftet, som bör vara pin 1-2 från antingen höger eller vänster, med den andra strömpinnen bredvid. Sedan få du anta att signalpinnarna följer gängse ordning enligt Molex 2510.

Sen är det ju ett misstag att inte berätta vad det är för apparat/moderkort du har, en översiktsbild kanske väcker minnen hos någon av oss som råkar ha en liknande undanstoppad längst ner i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Du kan inte lita på att den där lilla kontakten är virad på något sorts "standardiserat" sätt.

Var beredd på att det kunde vara så.

Skrivet av mc68000:

1. Är det en fläkt-kontakt?

Ja. Moderkortet ska ha två utgångar för fläkt.

Skrivet av mc68000:

(Jag förmodar att den lilla gröna rutan är dina egna antaganden.)

Ja. Tänkte att 1, 2, 3, 4 skulle placeras in i rutorna med frågetecken.

Skrivet av mc68000:

3a Utgående: Du skall alltså koppla in en fläkt där. Då borde det vara enkelt att hitta +12V och sedan anta resten.

Japp. Vi borde kunna identifiera samtliga fyra pinnar nu.

Skrivet av mc68000:

3b Inkommande: Det sitter en fläkt på moderkortet som du skall mata in ström till från någonstans.

Nix pix, inte inkommande.

Skrivet av mc68000:

När du identifierat +12V eller GND-stiftet, som bör vara pin 1-2 från antingen höger eller vänster, med den andra strömpinnen bredvid.

GND och +12 Volt var enkel att identifiera nu efter lite samlat mot och efter att jag insett att det inte går att lita på något man googlar fram. Avvikelser verkar för vanligt i denna och liknade situationer.

Skrivet av mc68000:

Sen är det ju ett misstag att inte berätta vad det är för apparat/moderkort du har, en översiktsbild kanske väcker minnen hos någon av oss som råkar ha en liknande undanstoppad längst ner i källaren.

Det är ett icke-namngivet moderkort i denna mini pc. Sprillans nytt med tolfte generation Intel N100 CPU. Bjussar på en bild.

Testade att justera PWM manuellt i BIOS och då varierade spänningen på det mest högra stiftet. Tänker att det då är PWM-signal på det stiftet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

Svart och röd är ju självklara (gnd respektive 12V)

PWM är pulse width modulation, alltså pulser av 5V fyrkantsvåg.

Självklart är det då inte, PC-PSU standard så är gul = 12 V och Röd = 5 V (Orange 3.3V)

Däremot är fläktkontakten:
Matning, Jord, Sense, PWM. Då ter sig det mest naturligt att det är röd för matning och svart för jord. Gul är ofta sense i signalkablar.

Skrivet av Rolle2000:

Var beredd på att det kunde vara så.
Ja. Moderkortet ska ha två utgångar för fläkt.
Ja. Tänkte att 1, 2, 3, 4 skulle placeras in i rutorna med frågetecken.
Japp. Vi borde kunna identifiera samtliga fyra pinnar nu.

Nix pix, inte inkommande.

GND och +12 Volt var enkel att identifiera nu efter lite samlat mot och efter att jag insett att det inte går att lita på något man googlar fram. Avvikelser verkar för vanligt i denna och liknade situationer.

Det är ett icke-namngivet moderkort i denna mini pc. Sprillans nytt med tolfte generation Intel N100 CPU. Bjussar på en bild.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Testade att justera PWM manuellt i BIOS och då varierade spänningen på det mest högra stiftet. Tänker att det då är PWM-signal på det stiftet.

<Uppladdad bildlänk>

Mäter du med en vanlig RMS DMM så kommer den inte ge annat än en approximation. Om du då ser "varierande" spänning efter utvärde så har du funnit din PWM. Gul är som sagt troligen Sense, dvs, varvtal från fläkten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu är allt löst.
Er stöttning och att jag mätte med digital multimeter gjorde att jag kunde löda anslutningarna på rätt stift i JST-anslutningen.

Vad gäller färgerna svart/röd/gul/vit på den lilla kabeln i mitt inlägg nummer två i denna tråd så var det inte avsett som någon vägledning till er. Det var ju bara någon random kabel med pressad JST som jag köpt ett 20-pack av på Amazon för att ha något att bygga från.

Nu snurrar den vackra Noctua NF-A8 PWM (80x80x25 mm) och kan hastighetregleras via moderkortets PWM.
Lämnade den på ca 900 RPM för då är den tyst.

Tack alla för er hjälp. Värdefullt för mig.