Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Sälen är ett rätt tunt argument. Åker man 40 mil behöver man en paus även om man kör diesel, och om Circle-K känns som ett h-e måste det väl räknas som en förbättring att bara behöva stanna där två gånger om året istället för varje vecka?

Åker man 40 mil, oavsett riktning, så räcker det med en kort kiss-paus och en kaffe/macka.

Kör man bensin/diesel räcker en tankning tur/retur och det tar inte mer än 5min inkl. betalning.

Att behöva ladda mellan sthlm och örebro när det är -15 är ju helt galet.

Men Tesla fungerar iofs betydligt bättre i sin egen laddinfrastruktur än vad någon annan elbil gör. Inom Sthlm är det dock väldigt begränsat var Tesla tillåter andra märken tillgång till laddarna.

Jag lyssnar som sagt inte bara på en eller två i min bekantskapskrets utan 11 personer, där en är nöjd men denne snurrar iofs inte längre än 10 mil. Men även med dennes Tesla så sjunker räckvidden MARKANT när det är under -10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Åker man 40 mil, oavsett riktning, så räcker det med en kort kiss-paus och en kaffe/macka.

Kör man bensin/diesel räcker en tankning tur/retur och det tar inte mer än 5min inkl. betalning.

Att behöva ladda mellan sthlm och örebro när det är -15 är ju helt galet.

Men Tesla fungerar iofs betydligt bättre i sin egen laddinfrastruktur än vad någon annan elbil gör. Inom Sthlm är det dock väldigt begränsat var Tesla tillåter andra märken tillgång till laddarna.

Jag lyssnar som sagt inte bara på en eller två i min bekantskapskrets utan 11 personer, där en är nöjd men denne snurrar iofs inte längre än 10 mil. Men även med dennes Tesla så sjunker räckvidden MARKANT när det är under -10.

Du har en poäng med långresor helt klart men det är lätt att snöa in på udda specialfall när man diskuterar bil. Majoriteten av bilkunderna kör ju under 20 mil per dag vilket de flesta elbilar klarar på en laddning även vintertid.

De flesta som byter till elbil behöver därmed nästan aldrig fundera på vare sig snabbladdning eller tankning, medan någon med fossilbil som kör 20 mil om dagen måste till en mack minst en gång per vecka.

Ofta uppskattar man ju inte vad man har innan man förlorat det, så jag kan tänka mig att många som i frustration över enstaka situationer (som laddkö på väg till Sälen) byter tillbaka bensinbil kan få en a-ha-upplevelse när de står i snö eller regn vid macken varje vecka igen.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om det skedde något sorts nationellt initiativ där regeringen tvingar in laddstolpar på 83.6% av alla parkeringar i sverige... Skulle väl kosta x antal triljoner kronor men sedan är det ju bara att ladda på!

Just nu är det helt omöjligt att både ha råd att köpa eller ladda en elbil för mig som försöker få det att gå ihop med matpengarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Du har en poäng med långresor helt klart men det är lätt att snöa in på udda specialfall när man diskuterar bil. Majoriteten av bilkunderna kör ju under 20 mil per dag vilket de flesta elbilar klarar på en laddning även vintertid.

De flesta som byter till elbil behöver därmed nästan aldrig fundera på vare sig snabbladdning eller tankning, medan någon med fossilbil som kör 20 mil om dagen måste till en mack minst en gång per vecka.

Ofta uppskattar man ju inte vad man har innan man förlorat det, så jag kan tänka mig att många som i frustration över enstaka situationer (som laddkö på väg till Sälen) byter tillbaka bensinbil kan få en a-ha-upplevelse när de står i snö eller regn vid macken varje vecka igen.

Kollar man också över året vad man lägger på att tanka i total tid så blir det några timmar.

Det blir dock kännbart när det tar 40 minuter 1-2 ggr år istället för 5 minuter utspritt på 30 gånger över året.

De nya bilarna med snabbladdning borde nog kunna vända de flesta. Kia EV9 laddar väl 250kw mellan 5-40% och sedan över 200kw 40-70. Så där lär 15-20 minuter ge tillräckligt för en bra sträcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Åker man 40 mil, oavsett riktning, så räcker det med en kort kiss-paus och en kaffe/macka.

Kör man bensin/diesel räcker en tankning tur/retur och det tar inte mer än 5min inkl. betalning.

Att behöva ladda mellan sthlm och örebro när det är -15 är ju helt galet.

Men Tesla fungerar iofs betydligt bättre i sin egen laddinfrastruktur än vad någon annan elbil gör. Inom Sthlm är det dock väldigt begränsat var Tesla tillåter andra märken tillgång till laddarna.

Jag lyssnar som sagt inte bara på en eller två i min bekantskapskrets utan 11 personer, där en är nöjd men denne snurrar iofs inte längre än 10 mil. Men även med dennes Tesla så sjunker räckvidden MARKANT när det är under -10.

Åker du 40 mil i -10 så finns det många elbilar som klarar det utan att ladda alls, även i -10c. Exempel är Hyundai Ioniq 6, Tesla Model 3 LR och till och med MG4 Extended Range. Men oberoende så hinner du ju ladda rätt mycket under tiden du annars tankar, kissar, köper och dricker din kaffe och macka. Om hela den processen tar 15 minuter (vilket är förvånansvärt lite tid) så laddar en uppvärmd Ioniq 6 ca 10-70% under tiden. På vintern är det då ca 280km range.

Visst kan du bygga upp en scenario där det krävs några minuter mer med en elbil än en bensinbil, men det är väldigt marginellt, och motsvarande exempel finns andra vägen också.

Under mina två år med elbil har jag en enda gång stött på en situation där vi fått vänta på bilen, och det var ett extremscenario där bilen stått ute i -20c över natten och vi behövde ladda direkt vid start, och med en bil utan batteriuppvärmning också (Audi Q4 2021). Visst var det lite jobbigt den ena gången, men inte skulle jag byta ut det mot de kanske 60 stoppen jag annars skulle ha gjort för att tanka. Bara att slippa bensinlukten på händerna är så jäkla skönt.

Och jag kör mycket långa resor i vintertemperaturer (mot norra Finland).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Otori:

Jag beskrev två olika scenarier från närtid och du tar för givet att ingen av mina bekanta vet hur man ska ladda sina bilar?

Den som jag beskrev åkte hem från Sälen laddade tre gånger på vägen upp, men det gick sjukt långsamt att ladda. Om det berodde på att många laddade samtidigt visste han inte.

Men jag ska berätta för dem att de gör fel eftersom du har koll på dem 😁

Det är jättemånga som laddar på fel sätt på långresor så det är väl absolut inte omöjligt att de laddar på helt fel sätt.

Sen beror det ju väldigt mycket på vilken elbil man kör hur snabbt eller långsamt den laddar, så det kan ju vara värt att nämna vilken bil de har?

Dessutom tror man med råge sparar in den där extra timmen det tar till och från Sälen på att slippa åka och stanna på macken var och varannan vecka resten va året.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ztenlund:

Nej! En mildhybrid har ingen elmotor som klarar av att driva bilen framåt i någon meningsfull utsträckning. Det är i princip ett glorifierat start/stopp-system med högre spänning, typ 48 V e dyl. MHEV är logiskt nog den engelska förkortningen.

https://www.toyota.se/elbilar/elhybrid/vad-ar-skillnaden-mell...

Du har helt rätt! Var inte ens medveten om att det fanns bilar med 48V och närapå en upphott:ad startmotor kopplad till det.

Att bl.a. Volvo använder de termerna jag listade beror naturligtvis på att de bara har "mildhybrid" samt PHEV. Var från deras sidor jag sett de termerna.

Men det kanske också kan ge viss förklaring till hur hybrider kan klara sig bättre än ICE trots att både elbilar och än mer pluginhybrider oftare får problem jämfört med ICE.

Om jag fattat rätt hur "mildhybriderna" typiskt integreras är det ju en ytterst liten modifikation av en normal ICE, där styrlogik måste kunna vara otroligt simplistisk. D.v.s. det finns egentligen väldigt lite som kan strula i det man har utöver en ICE + som jag uppfattar mildhybridens effekt från tester är att den gör start mjukare, vilket borde kunna vara lite mer skonsamt.

Vet inte om regenerativ bromsning är netto positivt eller negativ, ett vanligt problem med bromsar är ju att de blir rostskadade och det blir ofta värre om de används lite. Men om det är positivt har ju den biltypen även där en fördel mot "vanlig" ICE.

Påverkan på bränsleförbrukning verkar dock vara rätt liten, realistiskt verkar det kunna ge max 15 % och mer realistiskt verkar man kunna förvänta sig 5-10 %.

Skrivet av Dreas89:

Kollar man också över året vad man lägger på att tanka i total tid så blir det några timmar.

Det blir dock kännbart när det tar 40 minuter 1-2 ggr år istället för 5 minuter utspritt på 30 gånger över året.

De nya bilarna med snabbladdning borde nog kunna vända de flesta. Kia EV9 laddar väl 250kw mellan 5-40% och sedan över 200kw 40-70. Så där lär 15-20 minuter ge tillräckligt för en bra sträcka.

Beror naturligtvis väldigt mycket på hur mycket man kör. Genomsnittsbilen i Sverge rullar numera bara 1112 mil/år, vilket om man väljer att tanka när "lampan tänds" (ungefär vad jag gör) borde man klara sig på <20 tankningar per år.

Testade klocka tankning av vår Subaru, från nästan tom till full (60l) tog hela tankförloppet ~4 minuter (i med kortet, slå kod, tanka).

Blir i så fall en bra bit under 2 timmar per år. Hur jobbigt det är beror då mer på avståndet till mack:en, för egen del ligger flera ställen att tanka utefter den rätt korta vägen till affären där storköpen görs. I.e. ett icke-problem.

Sen skulle det vara väldigt interessant att veta vilken genomsnittlig ladd-effekt folk faktiskt får när de behöver snabb-ladda!

Som tur är har vi 11kW laddare hemma till vår elbil, så vardagen fungerar lysande. Då vi har "nya" XC40 Recharge LR ska den fixa 200 kW mellan 10-80 %. I "verkligheten" har vi aldrig sett över 140-150 kW över en ladd-session (och laddar inte >80%, möjligt att den nått 200 kW i något läge, inte så man står att stirrar i 30-40 min).

I teorin tar 10 till 80 % 28 minuter enligt Volvo, men det förutsätter då att man faktiskt får 200 kW. Så i verkligheten tar det längre tid.

Om man börjar prata om längden på genomsnittlig resa blir egentligen inte BEV det vettiga valet, då blir PHEV långt vettigare då dagens PHEV fixar med råge det avståndet. Vi körde PHEV rätt tidigt, en Passat GTE. De tidigare modellerna hade en realistiskt räckvidd på 30-40 km, klart kortare på vintern. Det räckte ändå relativt ofta, men var i kortaste laget.

Så vi är i nuläget lite inne på att nästa bil blir återgång till PHEV. Det som talar emot är statistiken, de strular oftare. Det som talar för är att vi skulle nog ta 80-85 % av alla resor på el + man kan "bara köra" de gånger man åker längre.

Tycker elbilen ändå fungera lysande på sommarhalvåret. Men vet inte riktigt hur andra kan vara så nöjda vintertid, vi kommer inte ens fram och tillbaka mellan Stockholm/Gävle vintertid (är inga problem alls sommartid). Vissa hävdar 10-15 % högre förbrukning vintertid, skulle säga 100 % mer känns betydligt närmare sanningen. Det är OK-ish vid 0-5°C, det dyker snabbt om det går ned mot -10°C eller lägre.

Rätt glad att vi lämnade elbilen hemma över nyår, blev en rejäl köldknäpp där. -10°C på väg upp och på resan hem startade det på -30°C, realistiskt räckvidd då hade varit ~1/3 (d.v.s man hade kommit <20 mil). Tror elbilsägarna märkte det, har aldrig varit med om att trafiken gått så långsamt Stockholm/Sveg, låg sällan över 80 km/h (vilket i.o.f.s. också gjorde att gammelbilen drog betydligt mindre än "normalt" på den sträckan)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker elbilen ändå fungera lysande på sommarhalvåret. Men vet inte riktigt hur andra kan vara så nöjda vintertid, vi kommer inte ens fram och tillbaka mellan Stockholm/Gävle vintertid (är inga problem alls sommartid). Vissa hävdar 10-15 % högre förbrukning vintertid, skulle säga 100 % mer känns betydligt närmare sanningen. Det är OK-ish vid 0-5°C, det dyker snabbt om det går ned mot -10°C eller lägre.

XC40 är en rätt dålig elbil vad gäller förbrukningen vintertid, har kört en sådan mycket i vinter och förbrukningen är märkbart högre jämfört med tidigare elbilar jag haft (Model S, Model 3 LR, BMW i4 M50). Jag gillar dock XC40 ändå men förbrukningen vintertid på speciellt motorväg är en nackdel med bilen som man måste vara medveten om räckvidden när man köper.

De bilar jag haft tidigare har jag aldrig varit missnöjd med räckvidden vintertid med, åker jag till fjällen stannar jag precis som jag brukade med bensinbil och enda skillnaden är att jag inte behöver stå och tanka bilen i -20 C (och eventuellt parkera) innan jag går in för att göra det jag egentligen stannade för. En vinter försökte jag ”stressa” hem från Åre för skojs skull och köra så effektivt som möjligt (rullade in med 1-2% på laddstationen och hade velat stanna och kissa ett bra tag) men det var bara jobbigt och en liten fördröjning i att få lunchmaten på restaraungen förstörde det ändå och vi fick för mycket laddat.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

XC40 är en rätt dålig elbil vad gäller förbrukningen vintertid, har kört en sådan mycket i vinter och förbrukningen är märkbart högre jämfört med tidigare elbilar jag haft (Model S, Model 3 LR, BMW i4 M50). Jag gillar dock XC40 ändå men förbrukningen vintertid på speciellt motorväg är en nackdel med bilen som man måste vara medveten om räckvidden när man köper.

De bilar jag haft tidigare har jag aldrig varit missnöjd med räckvidden vintertid med, åker jag till fjällen stannar jag precis som jag brukade med bensinbil och enda skillnaden är att jag inte behöver stå och tanka bilen i -20 C (och eventuellt parkera) innan jag går in för att göra det jag egentligen stannade för. En vinter försökte jag ”stressa” hem från Åre för skojs skull och köra så effektivt som möjligt (rullade in med 1-2% på laddstationen och hade velat stanna och kissa ett bra tag) men det var bara jobbigt och en liten fördröjning i att få lunchmaten på restaraungen förstörde det ändå och vi fick för mycket laddat.

Fast har du kör "nya", d.v.s årsmodell 2024? Det är förvånansvärt stor skillnad mellan den, framförallt den bakhjulsdrivna "long range" (är den med bäst räckvidd) och föregångaren som är framhjulsdriven. Den fyrhjulsdrivna har lite sämre räckvidd, är inte heller lika stor skillnad där mellan "gamla" och "nya" varianten.

De använder samma chassi, så ser precis lika ut. De har samma modellbeteckning, så skillnaden i effektivitet känns nästan orimligt stor + frugan beställde initialt "fel" variant men som tur upptänkte vi det och bytte till "nya" versionen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har helt rätt! Var inte ens medveten om att det fanns bilar med 48V och närapå en upphott:ad startmotor kopplad till det.

Att bl.a. Volvo använder de termerna jag listade beror naturligtvis på att de bara har "mildhybrid" samt PHEV. Var från deras sidor jag sett de termerna.

Men det kanske också kan ge viss förklaring till hur hybrider kan klara sig bättre än ICE trots att både elbilar och än mer pluginhybrider oftare får problem jämfört med ICE.

Om jag fattat rätt hur "mildhybriderna" typiskt integreras är det ju en ytterst liten modifikation av en normal ICE, där styrlogik måste kunna vara otroligt simplistisk. D.v.s. det finns egentligen väldigt lite som kan strula i det man har utöver en ICE + som jag uppfattar mildhybridens effekt från tester är att den gör start mjukare, vilket borde kunna vara lite mer skonsamt.

Vet inte om regenerativ bromsning är netto positivt eller negativ, ett vanligt problem med bromsar är ju att de blir rostskadade och det blir ofta värre om de används lite. Men om det är positivt har ju den biltypen även där en fördel mot "vanlig" ICE.

Påverkan på bränsleförbrukning verkar dock vara rätt liten, realistiskt verkar det kunna ge max 15 % och mer realistiskt verkar man kunna förvänta sig 5-10 %.
Beror naturligtvis väldigt mycket på hur mycket man kör. Genomsnittsbilen i Sverge rullar numera bara 1112 mil/år, vilket om man väljer att tanka när "lampan tänds" (ungefär vad jag gör) borde man klara sig på <20 tankningar per år.

Testade klocka tankning av vår Subaru, från nästan tom till full (60l) tog hela tankförloppet ~4 minuter (i med kortet, slå kod, tanka).

Blir i så fall en bra bit under 2 timmar per år. Hur jobbigt det är beror då mer på avståndet till mack:en, för egen del ligger flera ställen att tanka utefter den rätt korta vägen till affären där storköpen görs. I.e. ett icke-problem.

Sen skulle det vara väldigt interessant att veta vilken genomsnittlig ladd-effekt folk faktiskt får när de behöver snabb-ladda!

Som tur är har vi 11kW laddare hemma till vår elbil, så vardagen fungerar lysande. Då vi har "nya" XC40 Recharge LR ska den fixa 200 kW mellan 10-80 %. I "verkligheten" har vi aldrig sett över 140-150 kW över en ladd-session (och laddar inte >80%, möjligt att den nått 200 kW i något läge, inte så man står att stirrar i 30-40 min).

I teorin tar 10 till 80 % 28 minuter enligt Volvo, men det förutsätter då att man faktiskt får 200 kW. Så i verkligheten tar det längre tid.

Om man börjar prata om längden på genomsnittlig resa blir egentligen inte BEV det vettiga valet, då blir PHEV långt vettigare då dagens PHEV fixar med råge det avståndet. Vi körde PHEV rätt tidigt, en Passat GTE. De tidigare modellerna hade en realistiskt räckvidd på 30-40 km, klart kortare på vintern. Det räckte ändå relativt ofta, men var i kortaste laget.

Så vi är i nuläget lite inne på att nästa bil blir återgång till PHEV. Det som talar emot är statistiken, de strular oftare. Det som talar för är att vi skulle nog ta 80-85 % av alla resor på el + man kan "bara köra" de gånger man åker längre.

Tycker elbilen ändå fungera lysande på sommarhalvåret. Men vet inte riktigt hur andra kan vara så nöjda vintertid, vi kommer inte ens fram och tillbaka mellan Stockholm/Gävle vintertid (är inga problem alls sommartid). Vissa hävdar 10-15 % högre förbrukning vintertid, skulle säga 100 % mer känns betydligt närmare sanningen. Det är OK-ish vid 0-5°C, det dyker snabbt om det går ned mot -10°C eller lägre.

Rätt glad att vi lämnade elbilen hemma över nyår, blev en rejäl köldknäpp där. -10°C på väg upp och på resan hem startade det på -30°C, realistiskt räckvidd då hade varit ~1/3 (d.v.s man hade kommit <20 mil). Tror elbilsägarna märkte det, har aldrig varit med om att trafiken gått så långsamt Stockholm/Sveg, låg sällan över 80 km/h (vilket i.o.f.s. också gjorde att gammelbilen drog betydligt mindre än "normalt" på den sträckan)...

Om du har fördubblad förbrukning på vintern så är det nog nåt större problem med din bil. Beroende på batteritypen och uppvärmningen så borde du ligga nånstans mellan -5% och -20% i range i 0c till -10c. Om batteriet har mycket kobolt, du inte använder batteriuppvärmning och har en bra värmepump så kan skillnaden vara mindre än -10% (t.ex. BMW i5).

https://insideevs.com/news/707165/tesla-model-3-highland-fall...

Notera att testet jämför WLTP med verklig range på vintern, men sällan når man ju WLTP på sommaren ens, beroende på förhållanden.

Sen är det här ju också en sak som har utvecklats otroligt mycket i nyare elbilar. Bättre isolerade och uppvärmda batterier, bättre pumpar, snabbare laddning överlag... Vissa sportigare modeller kan ju till och med ha fördel i måttligt kyliga temperaturer, eftersom de inte behöver använda energi till att kyla ner batteriet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ingendera!!!

Egentligen.

Kanske elbil om du måste använda en bil ofta. Eller den du redan har om du måste ha bil men väldigt sällan använder den. Antar jag.

Från bäst till sämst:

Inte resa alls.
Gå.
Cykla.
Kollektivtrafik/tåg.
Elbil.
Bränslebil (biobränsle eller fossilbil kvittar eftersom jag vill inte att man hugger ner skog eller använder värdefull jordbruksmark till bränsle).
Flyg går bort helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast har du kör "nya", d.v.s årsmodell 2024? Det är förvånansvärt stor skillnad mellan den, framförallt den bakhjulsdrivna "long range" (är den med bäst räckvidd) och föregångaren som är framhjulsdriven. Den fyrhjulsdrivna har lite sämre räckvidd, är inte heller lika stor skillnad där mellan "gamla" och "nya" varianten.

De använder samma chassi, så ser precis lika ut. De har samma modellbeteckning, så skillnaden i effektivitet känns nästan orimligt stor + frugan beställde initialt "fel" variant men som tur upptänkte vi det och bytte till "nya" versionen.

Problemet är att XC40 Recharge är byggd på en ICE plattform och konverterad till en BEV. Den är rätt usel ur aerodynamisk och effektivitetsperspektiv. Trevlig bil i övrigt dock men för långresor är den ett dåligt val av elbil.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sando:

Om du har fördubblad förbrukning på vintern så är det nog nåt större problem med din bil. Beroende på batteritypen och uppvärmningen så borde du ligga nånstans mellan -5% och -20% i range i 0c till -10c. Om batteriet har mycket kobolt, du inte använder batteriuppvärmning och har en bra värmepump så kan skillnaden vara mindre än -10% (t.ex. BMW i5).

https://insideevs.com/news/707165/tesla-model-3-highland-fall...

Notera att testet jämför WLTP med verklig range på vintern, men sällan når man ju WLTP på sommaren ens, beroende på förhållanden.

Sen är det här ju också en sak som har utvecklats otroligt mycket i nyare elbilar. Bättre isolerade och uppvärmda batterier, bättre pumpar, snabbare laddning överlag... Vissa sportigare modeller kan ju till och med ha fördel i måttligt kyliga temperaturer, eftersom de inte behöver använda energi till att kyla ner batteriet.

OK, fördubbling är tekniskt sett en hyperbol delvis p.g.a. frustration att inte kunna nå platser utan att ladda som vi behöver komma till. Det bilen själv rapporterar är ~60-65 % av räckvidden mot vad vi såg när det var varmt, den står utomhus på nätterna.

Det i sig känns inte speciellt galet om man bara gör ett par snabba överslag.

WLTP siffrorna är uppmätta vid 23°C, vid -10°C ger enbart luften högre densitet ~13 % kortare räckvidd. Ovanpå det är rullmotståndet högre vintertid, dels p.g.a. däcken och dels p.g.a. underlaget. Det blåser också generellt sett mer på vintern, även med sid-vind ökar luftmotståndet och ökad effektiv vindhastighet ökar motståndet kvadratiskt.

Om man sedan inte väljer "eco-mode" (sitta påpälsad med ytterkläder i kall bil) utan kör kupén i 20-22°C har man där tyvärr rätt stor förbrukning då värmeisoleringen är rätt kass i en bil + effektivitet för en luft/luft värmepump dyker snabbt när det börjar bli tvåsiffriga minusgrader. Inte alls orimligt att bara detta lägger på 5-6 kW, som vid en marsfart på 100 km/h och "normalförbrukning" på 2 kWh/mil i sig ökar förbrukningen med ~20 %.

En ICE drar även den mer på vintern, det trots att en ICE-motor blir teoretiskt sett något mer effektiv när den använder sig av kallare luft (om man antar att avgaserna ändå håller ungefär samma temperatur ut ur motor, vilket är rimligt). Ovanpå det är det "gratis" att värma kupén med en ICE, är bara lite mindre värme som försvinner i kylaren.

Nu är denna artikel ett par år gammal, men freeride skrev detta

"Snö på vägen, varm luft till kupén och uppförsbacke minskar räckvidden. Samtliga av dessa tre räckviddsförminskare förekommer på många av bilresorna till den svenska fjällkedjan. För att få en uppfattning om räckvidden vid ett värsta tänkbara scenario kan NEDC-siffrorna divideras med tre. Förmodligen kommer du komma längre än denna beräkning säger men vi har utgått från ett värsta scenario när vi vidare i denna artikel har beräknat och givit förslag på lämpliga rutter."

För att man ska få 1/3 idag lär man nog ha något likt det jag beskrev ovan: -30°C, en bil som står ute och inte har tillgång till elmatning så startar på -30°C där 600 kg batteri + kupé ska värmas med batteri. 1/2 är rätt optimistisk, men som tur är har vi sällan så kallt (eller hade i alla fall, nu pratas det om att den kalla vintern vi haft i år är en försmak på vad vi allt oftare kommer se framåt p.g.a. is-smältning vid nordpolen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kollar man också över året vad man lägger på att tanka i total tid så blir det några timmar.

Det blir dock kännbart när det tar 40 minuter 1-2 ggr år istället för 5 minuter utspritt på 30 gånger över året.

De nya bilarna med snabbladdning borde nog kunna vända de flesta. Kia EV9 laddar väl 250kw mellan 5-40% och sedan över 200kw 40-70. Så där lär 15-20 minuter ge tillräckligt för en bra sträcka.

Håller helt med, jag tror problemet är mycket psykologiskt. Folk är vana vid att åka till macken så det upplevs inte som störigt. Det är rent objektvt ett extra ärende man måste hitta tid för varje vecka men det räknas inte som ett problem för man är van.

Det nya att behöva snabbladda är okänt och upplevs därför som mycket värre, men man vänjer sig ju vid det också. Så farligt är det inte att ta någon halvtimmes extra paus ett par gånger om året, vilket är vad det handlar om för de allra flesta.

Kör man så lite så att man aldrig behöver snabbladda är elbilen suverän, och kör man så ofta att man måste snabbladda varje dag spar man en förmögenhet på att köra elbil vs fossilbil och det är ju också bra.

Någonstans mittemellan de två extremerna kan det kanske finnas ett argument för att köra fossil fortfarande men jag tror inte det kommer hålla länge till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast har du kör "nya", d.v.s årsmodell 2024? Det är förvånansvärt stor skillnad mellan den, framförallt den bakhjulsdrivna "long range" (är den med bäst räckvidd) och föregångaren som är framhjulsdriven. Den fyrhjulsdrivna har lite sämre räckvidd, är inte heller lika stor skillnad där mellan "gamla" och "nya" varianten.

De använder samma chassi, så ser precis lika ut. De har samma modellbeteckning, så skillnaden i effektivitet känns nästan orimligt stor + frugan beställde initialt "fel" variant men som tur upptänkte vi det och bytte till "nya" versionen.

Japp, jag har kört nya årsmodell 2024 med stora batteriet och bakhjulsdrift och ja den är mer effektiv än föregångaren. Men trots det är det ändå rätt mycket högre siffror jag fått än tidigare vintrar då jag kört andra elbilar (Model S, Model 3 och BMW i4) som är rätt bra när det gäller effektivitet. Visst har jag tappat räckvidd på vintern med de bilarna också men aldrig så att det har blivit problem med för långa laddstopp på resor norrutöver osv.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Japp, jag har kört nya årsmodell 2024 med stora batteriet och bakhjulsdrift och ja den är mer effektiv än föregångaren. Men trots det är det ändå rätt mycket högre siffror jag fått än tidigare vintrar då jag kört andra elbilar (Model S, Model 3 och BMW i4) som är rätt bra när det gäller effektivitet. Visst har jag tappat räckvidd på vintern med de bilarna också men aldrig så att det har blivit problem med för långa laddstopp på resor norrutöver osv.

Volvo är ju notoriskt ökända för sin dåliga effektivitet för sina elbilar. EX30 ser ju betydligt bättre ut av vad jag sett iofs.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Om man bara laddar hemma så är elbil väldigt bekvämt. Vi har ägt elbil i ett år nu och inte snabbladdat en enda gång. Ibland laddar jag ev på jobbets parkering.

När jag kollade på elbil kändes det verkligen som det bara är Tesla som löst det här med användarvänliga långresor. Dels med tanke på navigation i bilen som räknar ut och väljer laddning själv, samt utbudet på Teslaladdare. Men också den höga effektiviteten i Teslas bilar, samt att den förvärmer batteri själv på väg till laddaren. Men då det inte var inom budget blev det en MG5 LR.

Vi löser istället långresorna med en Passat GTE som även klarar att köra 100-90% på el de 2-3 dagar i veckan den används.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Håller helt med, jag tror problemet är mycket psykologiskt. Folk är vana vid att åka till macken så det upplevs inte som störigt. Det är rent objektvt ett extra ärende man måste hitta tid för varje vecka men det räknas inte som ett problem för man är van.

Det nya att behöva snabbladda är okänt och upplevs därför som mycket värre, men man vänjer sig ju vid det också. Så farligt är det inte att ta någon halvtimmes extra paus ett par gånger om året, vilket är vad det handlar om för de allra flesta.

Kör man så lite så att man aldrig behöver snabbladda är elbilen suverän, och kör man så ofta att man måste snabbladda varje dag spar man en förmögenhet på att köra elbil vs fossilbil och det är ju också bra.

Någonstans mittemellan de två extremerna kan det kanske finnas ett argument för att köra fossil fortfarande men jag tror inte det kommer hålla länge till.

Håller med, tror också att det är en vanesak.
Jag har kört Tesla sen 2015, så rätt färgad av det märket Upplever inga problem på längre resor, använder mest Teslas nätverk.

Nu när det blivit betydligt fler bilar tycker jag se ofta att det knappt åker några bilar när jag laddar.
Då är det ofta enstaka lediga laddare och jag brukar komma in med runt 10% kvar. Äter lite mat och kisspaus, kommer ut till bilen som då har runt 80%. Samma bilar står kvar, står folk och laddar till 100%?

Jag stannar bara så länge jag gör ärenden, sen åker jag vidare till nästa laddare eller destinationen. Har bara hänt enstaka gånger att jag väntat i bilen.

Att åka till macken var ingen kul upplevelse för mig när jag körde ICE, pga att ingen mack ligger på min rutt utan jag var tvungen att åka åt "fel håll" och då käkades mycket tid upp. och det hände alldeles för ofta när man kör ca 4000 mil/år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

Japp, jag har kört nya årsmodell 2024 med stora batteriet och bakhjulsdrift och ja den är mer effektiv än föregångaren. Men trots det är det ändå rätt mycket högre siffror jag fått än tidigare vintrar då jag kört andra elbilar (Model S, Model 3 och BMW i4) som är rätt bra när det gäller effektivitet. Visst har jag tappat räckvidd på vintern med de bilarna också men aldrig så att det har blivit problem med för långa laddstopp på resor norrutöver osv.

Kan ju vara så att det skiljer mer på vintern. För sett till WLTP, d.v.s. "sunny California setting", skiljer det bara 14 % till fördel för Tesla Model Y vilket är den Tesla modell de flesta sätter som närmast motsvarighet till XC40 Recharge. Det skilde betydligt mer innan uppdateringen.

Antar att Model Y är "klassledande". Är rätt liten skillnad mellan ID.4 och XC40 Recharge (var i princip mellan dessa två vi valde, Model Y fungerade inte för vårt use-case). Och ID.4 får väll ändå anses vara en "riktig" elbil, eller?

Då du jämför med Model 3, värt att nämna att skillnaden mellan den och Model Y är större än mellan Model Y och XC40 sett till WLTP. Model 3 är mer en "vanlig bil" (eller i alla fall en "vanlig fast-back modell", d.v.s. optimerad för lågt luftmotstånd likt många sportbilar, men kanske inte för utrymme i baksätet) medan de andra är någonstans mellan crossover/SUV.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Håller helt med, jag tror problemet är mycket psykologiskt. Folk är vana vid att åka till macken så det upplevs inte som störigt. Det är rent objektvt ett extra ärende man måste hitta tid för varje vecka men det räknas inte som ett problem för man är van.

Det nya att behöva snabbladda är okänt och upplevs därför som mycket värre, men man vänjer sig ju vid det också. Så farligt är det inte att ta någon halvtimmes extra paus ett par gånger om året, vilket är vad det handlar om för de allra flesta.

Kör man så lite så att man aldrig behöver snabbladda är elbilen suverän, och kör man så ofta att man måste snabbladda varje dag spar man en förmögenhet på att köra elbil vs fossilbil och det är ju också bra.

Någonstans mittemellan de två extremerna kan det kanske finnas ett argument för att köra fossil fortfarande men jag tror inte det kommer hålla länge till.

Behöver man snabbladda varje dag kommer det inte bli jättebra ekonomi. Givet vad man betalar för elen per kWh hemma är det rena rånet man bli utsatt för på snabbladdarna.

Numera finns det alternativ, men en annan sak som ligger elbilar från Tesla men även Mach-E, m.fl. är att de har väldigt många hästkrafter. Ser en Tesla 3 rätt mycket som ett svensson-åk, men p.g.a. motoreffekten skulle jag få betala något mer för en M3LR i försäkring än vad jag får ge för Mustang GT med V8 och 450 hp. De har ungefär lika många hästkrafter, men premien är lite högre för elbilen då de generellt sett är dyrare att laga.

Skillnaden i försäkringspremie (som naturligtvis påverkar av en rad faktorer, bl.a. var man bor och att bo i stockholmsområdet drar inte precis ned priset...) mellan de bilarna och något mer "vardaglig" som vår Subaru (eller moderna bilar som Kia Creed, Hyundai Kona, tog dem då det är bilar grannarna råkar ha) motsvarar ungefär bensinkostnad för ~100 mil i månaden.

Tyvärr är försäkringspremien något som inte minskar med ålder. En bil som är dyr som ny kommer alltid vara dyr, i något läge får man släppa helförsäkring och acceptera att bilen är skrot om man kör på ett djur eller kör av vägen på eget bevåg.

Tror ändå fokus gått lite för snabbt från ICE till BEV, på många sätt hade det blivit smidigare med ett större initialt fokus på PHEV. Beroende på hur man räknar kan klimatnyttan med PHEV bli större, som jag länkade ovan är ju CO2 minskningen räknat per kWh-batterikapacitet mer än tiopotens högre för PHEV mot BEV då dagens PHEV har räckvidd nog att täcka en klar majoritet av resorna som görs (så i en BEV kommer normalpersonen nästan aldrig använda majoriteten av batterikapaciteten).

Ovanpå det kan med samma mängd resurser bygga 7-8 PHEV, 40-60 HEV (och vem vet hur många MHEV...) eller 1 BEV. På sikt kanske inte det spelar någon roll, men idag är det en begränsande faktor för att att komma bort från ren ICE (både i antal tillgängliga fordon och tillgänglighet då bristen drar upp priset).

Körde PHEV för 5-6 år sedan, då var räckvidden lite kort + vi hade då inte tillgång till laddbox (men fungerade OK med motorvärmare, man fick hålla sig till 6A...). De jag känner som kör "modern" PHEV verkar klara sig väldigt bra på el, en som gillar att föra statistik har haft en snittförbrukning på strax under 0,2l/mil i sin Kia PHEV.

Undrar också hur rimligen det kommer vara att köra BEV för hela flottan (idag >2 miljarder bilar). Fungerar idag, men hur vettigt är det att skala upp något som sliter betydligt mer på vägarna (högre vikt) och behöver ~6 gånger mer mineraler/jordartsmetaller och ~4 gånger mer koppar jämfört med storleksmässigt motsvarande ICE? Börjar allt mer undra om inte ICE körandes på vätgas hade varit en bättre väg framåt, men problemet där är väl ~20-30 års "lagg" för att bygga ut en vettig infrastruktur så man kan "tanka"...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Varför är vissa fossilfolk som ännu inte ägt en elbil så besatta av tanken att man måste ladda sin elbil hela tiden?
Det är som att varje natt så ska den laddas från 0-100%, det är ju knappast så man håller på med sin bensinbil. Drar till macken så fort man åkt 3 mil och häller i en liter bensin.

Kan förstå om du åker 50 mil om dagen, men det är ytterst få som har det körmönstret.

Installerar laddboxar bl.a. Ett stort problem är ju att elnätet inte är utbyggt för att alla ska ha laddare hemma och är det vinter och kallt så drar huset mer och du kan inte ladda lika fort. Och ja, har man inte dom dyrare elbilarna med ordentligt feta batterier så måste man ladda väldigt ofta. Vi har en elbil på jobbet och den räcker inte långt kan jag säga. Speciellt på vintern då när du inte får ut så hög kapacitet och därmed får du ladda mer/oftare.

Elbilar idag kan vara bra i vissa specifika förhållanden, som pendelbil exempelvis. Ser många som prisar elbilar till skyarna i tråden och även en del påståenden som jag skulle säga är rena fantasier. Ett batteri i en elbil är ju precis som andra batterier också, deras kapacitet försämras med tiden. Alltså innebär det att köpa begagnade elbilar inte är så attraktivt. Min bil är 14 år, tänk om jag hade köpt en 14 år gammal elbil, med 14 år gammalt batteri. Räckvidden skulle vara betydligt sämre än när den var ny. Titta bara på den billigaste elbilen och jämför med en ICE bil i samma prisklass.

Jag är också skeptisk till folk som pratar gott om sina nya elbilar just för att man tenderar att bara se till det positiva i början. En ny bil är ju aldrig ett bra köp rent ekonomiskt heller utan det är något man unnar sig för att man kan.

Kan även tillägga att i en eventuell kris så hade inte jag velat ha en elbil som är beroende av elnätet för att ladda. Längre strömavbrott? Ajdå. Stopp på motorvägen mitt i vintern? En fulltankad bensinbil håller dig varm i dagar så det är inga bekymmer. Förra vintern eller om det var vintern innan det, så var det stopp på motorvägen här hemma, flera elbilar blev lämnade på vägen för batterierna dog och man fick ta sig därifrån för att inte frysa ihjäl.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag beskrev två olika scenarier från närtid och du tar för givet att ingen av mina bekanta vet hur man ska ladda sina bilar?

Den som jag beskrev åkte hem från Sälen laddade tre gånger på vägen upp, men det gick sjukt långsamt att ladda. Om det berodde på att många laddade samtidigt visste han inte.

Men jag ska berätta för dem att de gör fel eftersom du har koll på dem 😁

Du skrev... "En tripp till Sälen innebar exempelvis 2h längre hemresa jämfört med de som körde dieselbil.
Att sitta och fika 1h på Cirkle K var inte så upphetsande. Och 2ggr dessutom 😅"

Det får jag till att de satt och laddade två gånger och 1 timme varje gång. Laddar man så länge, så laddar man antingen på slöladdare eller laddar fullt. Nu vet vi ju iofs inte vad de har för typ av bil, vilket kan variera upplevelsen kolossalt också...
Då min bil rullar mycket, så stöter jag på väldigt mycket konstiga beteenden på laddstationer emellanåt. Men det vanligaste är nog att folk står till dödagar och väntar på att bilen ska laddas upp fullt.

Om det går långsamt att ladda på en snabbladdare, så finns det olika orsaker som det kan bero på.
För mycket laddning i batteriet redan - bättre att starta laddning med låg SOC (åka vidare och ta en laddare längre fram).
Batteriet är kallt - en del bilar har förvärmning av batteriet inför snabbladdning.
Om laddstolparna delar på strömmen och det är många som laddar samtidigt.
Laddstolparna kan vara trasiga - Har varit med om det själv, där ena stolpen gav halva krämen medans kunde toppa på stolpen bredvid och var själv på laddstationen.
Att själva laddkabeln blir för varm - ett problem i varmare klimat.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Installerar laddboxar bl.a. Ett stort problem är ju att elnätet inte är utbyggt för att alla ska ha laddare hemma och är det vinter och kallt så drar huset mer och du kan inte ladda lika fort. Och ja, har man inte dom dyrare elbilarna med ordentligt feta batterier så måste man ladda väldigt ofta. Vi har en elbil på jobbet och den räcker inte långt kan jag säga. Speciellt på vintern då när du inte får ut så hög kapacitet och därmed får du ladda mer/oftare.

Elbilar idag kan vara bra i vissa specifika förhållanden, som pendelbil exempelvis. Ser många som prisar elbilar till skyarna i tråden och även en del påståenden som jag skulle säga är rena fantasier. Ett batteri i en elbil är ju precis som andra batterier också, deras kapacitet försämras med tiden. Alltså innebär det att köpa begagnade elbilar inte är så attraktivt. Min bil är 14 år, tänk om jag hade köpt en 14 år gammal elbil, med 14 år gammalt batteri. Räckvidden skulle vara betydligt sämre än när den var ny. Titta bara på den billigaste elbilen och jämför med en ICE bil i samma prisklass.

Jag är också skeptisk till folk som pratar gott om sina nya elbilar just för att man tenderar att bara se till det positiva i början. En ny bil är ju aldrig ett bra köp rent ekonomiskt heller utan det är något man unnar sig för att man kan.

Kan även tillägga att i en eventuell kris så hade inte jag velat ha en elbil som är beroende av elnätet för att ladda. Längre strömavbrott? Ajdå. Stopp på motorvägen mitt i vintern? En fulltankad bensinbil håller dig varm i dagar så det är inga bekymmer. Förra vintern eller om det var vintern innan det, så var det stopp på motorvägen här hemma, flera elbilar blev lämnade på vägen för batterierna dog och man fick ta sig därifrån för att inte frysa ihjäl.

Nä, de arbetsbilar som finns på marknaden skulle inte jag heller hurra över. Själv kör jag en Tesla som nu gått över 33000 mil. Från 9000 mil till 33000 mil, så har jag tappat 1 mil i räckvidd.

I bilen har jag "Camp-mode" vilket är ett läge som stänger ner allt onödigt och bevarar den inställda värmen i cupén under natten, oavsett hur kallt det är ute. Sov en natt utanför Åre i minusgrader och det tog runt 7% av batteriet. Så precis som med bränslebilar som är fulltankade går det att klara sig länge i en elbil, om den har laddning.

Om man tittar på hur det är i Ukraina just nu, så skulle jag hellre vilja ha en elbil där, än en bränslebil. Elen fungerar ju i alla fall.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Problemet är att XC40 Recharge är byggd på en ICE plattform och konverterad till en BEV. Den är rätt usel ur aerodynamisk och effektivitetsperspektiv. Trevlig bil i övrigt dock men för långresor är den ett dåligt val av elbil.

Jag har haft min -23 andra vintern nu och kör ca 20 mil om dagen.
Var och körde en runda från Jönköping till starx norr om Västerås i början på veckan
och det var stor skillnad mot sommarkörning.
Fullt laddad visar den räckvidd 260km. Jag laddade första gången i Örebro.
216km senare och hade 12% batteri kvar. Snittfarten var 65km/h den sträckan
och tempen ute var mellan -2 och -4 grader.
Det är i stort serr så långt jag vågar köra. Kör extremt lugnt.
Inte riktigt imponerad av räckvidden även vid den milda temperaturen.

Totalt fram och tillbaka var det en sträcka på 632km.
När jag hade laddat fullt hemma igen så jade jag förbrukat totalt 191kWh

Senaste sommaren så körde jag en gång 31 mil och var nere på 5% när jag skulle ladda.

Största problemet är det buggiga Google systemet
som gör att jag nog byter märke nästa år...

/S

Edit: La in laddstationealltid i Google Maps så att värmepumpen används för optimerad laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan ju vara så att det skiljer mer på vintern. För sett till WLTP, d.v.s. "sunny California setting", skiljer det bara 14 % till fördel för Tesla Model Y vilket är den Tesla modell de flesta sätter som närmast motsvarighet till XC40 Recharge. Det skilde betydligt mer innan uppdateringen.

Antar att Model Y är "klassledande". Är rätt liten skillnad mellan ID.4 och XC40 Recharge (var i princip mellan dessa två vi valde, Model Y fungerade inte för vårt use-case). Och ID.4 får väll ändå anses vara en "riktig" elbil, eller?

Då du jämför med Model 3, värt att nämna att skillnaden mellan den och Model Y är större än mellan Model Y och XC40 sett till WLTP. Model 3 är mer en "vanlig bil" (eller i alla fall en "vanlig fast-back modell", d.v.s. optimerad för lågt luftmotstånd likt många sportbilar, men kanske inte för utrymme i baksätet) medan de andra är någonstans mellan crossover/SUV.

Ja men vissa bilar tappar markant mer av WLTP än andra antingen när hastigheten blir högre än WLTP-testet och när det blir kallare. XC40 Recharge verkar inte helt optimal i vinter helt enkelt. Men jag tror det största problemet för XC40 är motorväg när det är vinter, tycker den varit helt okej när man plockar ut den varit varm från garage och kör på långsammare vägar i stan även på vintern.

Ja du har rätt i att en Model 3 inte är någon SUV så den är ju egentligen i ett annat segment, detsamma gäller väl också Model S även om den är gigantisk jämfört med XC40. Dock tycker jag inte att Model 3 är märkbart mindre där bak med helt platt golv osv, man sitter dock inte lika högt och upprätt som i XC40 men det är lite tycke och smak vilket man föredrar. Model Y är i var fall mycket större än båda på alla sätt och vis (även yttermåtten).

Skrivet av Yoshman:

Skillnaden i försäkringspremie (som naturligtvis påverkar av en rad faktorer, bl.a. var man bor och att bo i stockholmsområdet drar inte precis ned priset...) mellan de bilarna och något mer "vardaglig" som vår Subaru (eller moderna bilar som Kia Creed, Hyundai Kona, tog dem då det är bilar grannarna råkar ha) motsvarar ungefär bensinkostnad för ~100 mil i månaden.

Hur är det möjligt? Jag betalade typ 500 kr per månad för min Model 3 i Stockholm och jag var < 35 då. Måste varit något fel med det priset du fått för att skillnaden skulle motsvara 100 mil i månaden låter inte rimligt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

Hur är det möjligt? Jag betalade typ 500 kr per månad för min Model 3 i Stockholm och jag var < 35 då. Måste varit något fel med det priset du fått för att skillnaden skulle motsvara 100 mil i månaden låter inte rimligt.

Låter som något form av leasingavtal. Sökte upp en Tesla M3LR från 2019, regnummer OBA12B.
På det försäkringsbolaget jag har Mustangen kostar helförsäkring på Teslan (mer än 3 år, så vagnskadegaranti gäller inte lägre) 1600 sek/månad för 1500-2000 mil (Volvo har gått strax över 1000mil på 6 månader, så är där vi hamnar) och maximal självrisk (har aldrig kvaddat en bil under de 30 år jag haft körkort, så kan kan kosta på mig 6000 SEK om det händer).

Testade även ett annat för att kolla så det inte var något "galet", där blev det 1800 kr/månad. Har också en granne som köpte sig en Model 3, försäkringen "ingick" första månaden och han fick en chock när han fattade vad den skulle kosta att försäkra (den var >3 år så krävdes helförsäkring).

Och det känns ändå rimligt. Har sökt en hel del kring försäkringar på Mustangen, bästa jag hittat är 1400 kr/månad (fast den är bara i trafik halva året, avställd är det ~200 kr/månad).

Sätter jag Teslan (eller Mustangen) på någon av kidsen (18 resp 20 år) blir det "vi vill inte ha dig som kund med detta fordon" i form av >50k per år!!!

Har alltid förundrats över hur billig Subaru varit att försäkra, den kostande hälften från den Volvo S80 jag hade innan som i sin tur var rejält mycket billigare än BWM vi hade innan den. Nu har jag bara den halvförsäkrad, den lär ändå värderas till 0 kr då den nu passerat 18 år och 27000 mil. Den kostar ~200 kr per månad, och ungefär det dubbla helförsäkrad (och liknande nya japan/sydkorea bilar kostar också ungefär det).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Låter som något form av leasingavtal. Sökte upp en Tesla M3LR från 2019, regnummer OBA12B.
På det försäkringsbolaget jag har Mustangen kostar helförsäkring på Teslan (mer än 3 år, så vagnskadegaranti gäller inte lägre) 1600 sek/månad för 1500-2000 mil (Volvo har gått strax över 1000mil på 6 månader, så är där vi hamnar) och maximal självrisk (har aldrig kvaddat en bil under de 30 år jag haft körkort, så kan kan kosta på mig 6000 SEK om det händer).

Testade även ett annat för att kolla så det inte var något "galet", där blev det 1800 kr/månad. Har också en granne som köpte sig en Model 3, försäkringen "ingick" första månaden och han fick en chock när han fattade vad den skulle kosta att försäkra (den var >3 år så krävdes helförsäkring).

Och det känns ändå rimligt. Har sökt en hel del kring försäkringar på Mustangen, bästa jag hittat är 1400 kr/månad (fast den är bara i trafik halva året, avställd är det ~200 kr/månad).

Sätter jag Teslan (eller Mustangen) på någon av kidsen (18 resp 20 år) blir det "vi vill inte ha dig som kund med detta fordon" i form av >50k per år!!!

Har alltid förundrats över hur billig Subaru varit att försäkra, den kostande hälften från den Volvo S80 jag hade innan som i sin tur var rejält mycket billigare än BWM vi hade innan den. Nu har jag bara den halvförsäkrad, den lär ändå värderas till 0 kr då den nu passerat 18 år och 27000 mil. Den kostar ~200 kr per månad, och ungefär det dubbla helförsäkrad (och liknande nya japan/sydkorea bilar kostar också ungefär det).

Nepp ingen leasingavtal inblandat där och det var upp till 2000 mil per år, men det var halvförsäkring då den var ny när jag köpte, tänkte eftersom du verkade jämföra med din XC40. Helförsäkring hade kostat 900 kr på mig på den bilen. Försäkringsbolagen sänkte premien kraftigt på bilarna som kom från och 2021 av någon anledning, jag hade en Model 3 från 2020 innan och den från 2020 hade 60-70% högre premie än den från 2021. Så kollade du en 2019 kan det kanske förklara saken varför det var så dyrt, men de senare modellerna har varit lägre enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Behöver man snabbladda varje dag kommer det inte bli jättebra ekonomi. Givet vad man betalar för elen per kWh hemma är det rena rånet man bli utsatt för på snabbladdarna.

Laddar du på snabbladdare varje gång du laddar blir det ganska dyrt förstås men glöm inte att du normalt sett startar dagen med 30-40 mil som du fick från hushållsel med natt-taxa. Laddar du 50kWh en gång per dag på snabbladdare för 5 kr/kwh så har du 70 mil per dag för ca 4 kr/milen. Du spar därmed i runda slängar 700 kr per dag vs att köra bensin.

Skrivet av Yoshman:

Ovanpå det kan med samma mängd resurser bygga 7-8 PHEV, 40-60 HEV (och vem vet hur många MHEV...) eller 1 BEV.

Fattade inte först hur du menade, du behöver givetvis minst 60 gånger mer stål, järn, plast, glas och arbetskraft mm för att göra 60 HEV vs 1 BEV, men du menar förstås enbart batterierna. Det tror jag inte är så viktigt längre, batteriproduktionen verkar inte drabbas av några resursproblem trots alla farhågor.

Man slutade med kobolt, litiumproduktionen överstiger nu efterfrågan och priserna har sjunkit, man har även börjat leverera bilar med andra batterikemier baserade på järn (ett av de vanligaste grundämnena på jorden) etc. Vi verkar i praktiken enbart begränsas hur snabbt vi kan tillverka batterifabriker.

Jag ser lockelsen i en PHEV men ser det som ett misstag på det stora hela.
Dels miljömässigt, målet är ju att sluta (produicera, raffinera, distribuera till alla världens hörn) elda olja, och hybrider eldar olja vare sig du vill eller inte. Jag testade en Volvo PHEV för ett tag sedan och den hade ett meddelande på skärmen som sade att den körde ICE eftersom bränslet var för gammalt. Dvs även en provkörningsbil som dagligen körs inom batteriräckvidden kommer elda upp oljan i bränsletanken förr eller senare.

Sedan är det troligen ett långsiktigt problem för ägaren, eftersom en halvfull bensintank får kondens över tid, en ICE som inte används eller körs minuter per dag får problem eftersom motorn aldrig går varm mm, och dubbla drivlinor måste innebära flera felkällor. Vad är bränsleekonomin för en PHEV med trasigt batteri eller generator?

Jag kan tänka mig att leasa en PHEV men jag hade nog inte vågat köpa en.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

Nepp ingen leasingavtal inblandat där och det var upp till 2000 mil per år, men det var halvförsäkring då den var ny när jag köpte, tänkte eftersom du verkade jämföra med din XC40. Helförsäkring hade kostat 900 kr på mig på den bilen. Försäkringsbolagen sänkte premien kraftigt på bilarna som kom från och 2021 av någon anledning, jag hade en Model 3 från 2020 innan och den från 2020 hade 60-70% högre premie än den från 2021. Så kollade du en 2019 kan det kanske förklara saken varför det var så dyrt, men de senare modellerna har varit lägre enligt min erfarenhet.

Kollade en 2023. Frågan är om man får "rätt" pris för helförsäkring, för behövs egentligen inte. Men där gick det att komma ner till 1000 kr/månad om man sätter självrisk till 15000 kr (vilket statistiken säger att jag bör göra). En orsak till lägre pris är ju att man skalat ned antalet hästkrafter en del (den från 2019 hade ju strax över 500 hp), men det kan nog inte förklara hela skillnaden...

Har faktiskt ingen aning vad XC40 kostar i försäkring, är en "bil från jobbet" deal på den (frugans). Men då den "bara" har 250hp bör den rimligare vara märkbart billigare jämför med en Tesla med >400hp.

Ser själv väldigt lite värde i en massa hästkrafter på en elbil. De har det viktigaste för "svennekörning": riktigt bra vrid från start. Tycker vikten gör att de ändå känns som att köra en stridsvagn, så skulle helt klart nöja mig med kraften motsvarande Kona eller liknande (även den drar ju iväg bra i låga farter, men "händer inget" efter det vilket för egen del är totalt skitsamma på en sådan bil, "bästa bil jag någonsin haft" har ju bara 165hp...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Största problemet med laddning på långresor med elbilar är att laddstationerna sällan är vid den där spännande lunchresturangen jag vill besöka etc. Det går inte heller att lämna bilen en längre stund vid en snabbladdare (pga straffkostnad) för att hinna gå iväg en längre bit och käka så då får det bli McDonalds. Upplevde det nästan hela resan jag gjorde genom Californien 3 veckor i en Model Y. Laddningen i sig var inga problem men det blev ofta att slösa 30 min i bilen istället för att tanka full tank i 3 min och sen åka till det där stället vi hade spanat in.