Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ändå fungerar elbilar hos polisen i andra länder.

https://www.police1.com/police-products/vehicles/patrol/artic...

Enstaka bilar ja, i ett klimat som ligger en bit ifrån Sveriges, i Californien 2 bilar av en park på ett fyrtiotal.
Men jag antar att vår polis har lite större kännedom om sina behov än du har.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Enstaka bilar ja, i ett klimat som ligger en bit ifrån Sveriges, i Californien 2 bilar av en park på ett fyrtiotal.
Men jag antar att vår polis har lite större kännedom om sina behov än du har.

Tog bara en av många artiklar, som beskrev varför de valt elektriska bilar. Men om du föredrar ett mer "nordiskt" klimat, så fungerar kanske Kanada? Några länkar...

https://insideevs.com/news/568180/canada-bridgewater-police-b...

https://driveteslacanada.ca/news/westshore-rcmp-take-delivery...

https://vancouver.citynews.ca/2023/04/27/richmond-rcmp-tesla-...

Vad det gäller Sverige så har Polisen avtalat om att köpa diesel/bensin bilar av Volvo till tror det var 2029.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tog bara en av många artiklar, som beskrev varför de valt elektriska bilar. Men om du föredrar ett mer "nordiskt" klimat, så fungerar kanske Kanada? Några länkar...

https://insideevs.com/news/568180/canada-bridgewater-police-b...

https://driveteslacanada.ca/news/westshore-rcmp-take-delivery...

https://vancouver.citynews.ca/2023/04/27/richmond-rcmp-tesla-...

Vad det gäller Sverige så har Polisen avtalat om att köpa diesel/bensin bilar av Volvo till tror det var 2029.

Det där är inte att elbilar funkar utan att stationerna vill visa sig duktiga och tar in enstaka bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tog bara en av många artiklar, som beskrev varför de valt elektriska bilar. Men om du föredrar ett mer "nordiskt" klimat, så fungerar kanske Kanada? Några länkar...

https://insideevs.com/news/568180/canada-bridgewater-police-b...

https://driveteslacanada.ca/news/westshore-rcmp-take-delivery...

https://vancouver.citynews.ca/2023/04/27/richmond-rcmp-tesla-...

Vad det gäller Sverige så har Polisen avtalat om att köpa diesel/bensin bilar av Volvo till tror det var 2029.

Fortfarande bara inköp av nån enstaka bil i tämligen små samhällen, 10 000 på nåt ställe, 25 000 på nåt, mitt polisdistrikt sträcker sig över 3 kommuner & 180 000 inv och köer vid laddstationerna. Svenska polisen har sagt att de kommer att köpa in elbilar men att det kommer dröja många år innan de duger som utrycknings & patrullfordon.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Bra om ni läser artiklarna jag länkat innan ni svarar...

Elbilarna håller på och testas för att se om de fungerar i tjänst. Det som har kommit fram är att de gör det och är bättre och billigare i längden, än sina motsvarande bränslebilar i många fall.
Man köper inte in hundratals bilar för att testa om de fungerar?

Att Volvos elbilar inte skulle fungera, har jag ingen invändning emot. Det är dem som Polisen har avtal med just nu.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett problem den amerikanska (kanadensiska) polisen nämner är att för att få vettig räckvidd måste man köra med extra batterier och därmed bara få plats med en person i baksätet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Ett problem den amerikanska (kanadensiska) polisen nämner är att för att få vettig räckvidd måste man köra med extra batterier och därmed bara få plats med en person i baksätet.

Detta för att de har ett "gun rack" i mittkonsolen, som inte får plats annars. Vet inte om jag sett den svenska polisen ha sådant?

"This is because of the gun rack which typically sits between the driver and passenger seat, ahead of the prisoner compartment. However the Model Ys in-car display means equipment that would usually be installed on the dash now needs to be installed in the center console, everything gets pushed back and there is no longer any space for the gun rack, which is still mounted between the seats but in the passenger compartment."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite oväntat är "mildhybrid" bäst, de har ca 25 % mindre problem jämfört med ICE. Spekulation från min sidan, men kan tänka mig att det delvis har att göra med att det är mer "svenssonbilar" motormässigt i denna grupp.

Håller med om att det är oväntat, det är trots allt fler felkällor.

Jag gissar att de flesta "mildhybrider" som sålts är Toyota och Lexus, som är duktiga på att göra felfria
bilar. Kanske kan tillförlitligheten för kategorin bero på det, snarare än fördelar med konceptet i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Håller med om att det är oväntat, det är trots allt fler felkällor.

Jag gissar att de flesta "mildhybrider" som sålts är Toyota och Lexus, som är duktiga på att göra felfria
bilar. Kanske kan tillförlitligheten för kategorin bero på det, snarare än fördelar med konceptet i sig.

Mildhybrid är vad jag vet inget Toyota har. De har vanliga hybrider och plug in hybrider.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

”Utrop till radiobil xx, vi behöver hjälp med ett ryck…”

”Negative, vi har ca 45min kvar till 80%. Laddaren släpper inte ut mer än 120kW”.

”Ok, bil yy då?”

”Negative, vi har bara 18% och det är kö till alla laddare”.

😅
Blir säkert jättebra att tvinga bort alla utryckningsfordon 🫣

I verkligheten är svaret "Affirmative, vi är alltid fulltankade och redo att köra 40+ mil eftersom stationen har laddbox"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

I verkligheten är svaret "Affirmative, vi är alltid fulltankade och redo att köra 40+ mil eftersom stationen har laddbox"

Så länge det inte är under -10 samt snö…
En otto-snurra klarar iofs 100+ mil och tankas full på någon minut.

Och man får ju hoppas att alla bilar inte står i garage och väntar på utryckning heller…
🙃

Permalänk
Medlem

Är det någon som har statistik på hur många mil polisen kör per dag? Hittade bara 1000 mil/månad (en bil som går treskift) när jag googlade lite snabbt och det var en artikel från 2013. Det blir i genomsnitt strax över 30 mil/dag.

Hittade en annan sida.. från 2018.
"Hur mycket vi kör varierar och i mitt lopo i Göteborg blir det sällan mer än 10–15 mil per pass, medan kollegorna uppe i norr kör så långt enkel väg för att köpa lunch."
https://polistidningen.se/2018/09/byt-ut-fordonsparken-helst-...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mildhybrid är vad jag vet inget Toyota har. De har vanliga hybrider och plug in hybrider.

"Vanlig hybrid" är mildhybrid, den i särklass vanligaste är Toyota Prius.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mildhybrid är vad jag vet inget Toyota har. De har vanliga hybrider och plug in hybrider.

Försökte kolla upp svenska termer, det jag hittade var

HEV: milhybrid
PHEV: laddhybrid
BEV: elbil

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Håller med om att det är oväntat, det är trots allt fler felkällor.

Jag gissar att de flesta "mildhybrider" som sålts är Toyota och Lexus, som är duktiga på att göra felfria
bilar. Kanske kan tillförlitligheten för kategorin bero på det, snarare än fördelar med konceptet i sig.

Toyota var pionjärer inom detta område och verkar fortfarande ha störst andel, men är idag flera andra tillverkare som Honda, Hyundai, KIA, Renault, Dacia, m.fl. som har HEV-modeller.

Som jag förstår det är sättet elmotorn är integrerad med drivaxlarna tekniskt betydligt enklare än på en PHEV. Så kan mycket väl finnas högst relevanta tekniska skäl till att den teknik är mer tillförlitligt.

Ovanpå det är ju mycket av problem i BEV och PHEV relaterade till omogen programvara, även här verkar HEV skilja sig då en PHEV är mer en BEV med mindre batteri och svagare motor, medan HEV är på rätt fundamental nivå en enklare teknik även programvarumässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så länge det inte är under -10 samt snö…
En otto-snurra klarar iofs 100+ mil och tankas full på någon minut.
Och man får ju hoppas att alla bilar inte står i garage och väntar på utryckning heller…
🙃

Jag hoppas också att utryckningsfordonet inte är 100 mil bort i snöstormen när man behöver hjälp, det kan litegrann kvitta då.

En fundering nu som elbilar tar över är hur länge normala mackar kommer vara lönsamma.

Norge har passerat 25% elbilar på vägen, dvs mackar har förlorat 25% av kunderna. Vad händer när det blir 50%? Bensinpriser 30-40 kr per liter för att gålla lönsamheten uppe vilket eskalerar övergången till elbil, sedan stängning?

Den sista svenska telefonkiosken stängde 2015 i Uppsala, undrar vilken ort som kommer ha den sista macken och hur länge det dröjer innan vi vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

"Vanlig hybrid" är mildhybrid, den i särklass vanligaste är Toyota Prius.

Nej, Prius (eller Toyota HSD-system) är inte en mildhybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Toyota var pionjärer inom detta område och verkar fortfarande ha störst andel, men är idag flera andra tillverkare som Honda, Hyundai, KIA, Renault, Dacia, m.fl. som har HEV-modeller.

Det finns numera många ja, men några av dem licensierar drivlinan från Toyota också.
Senast jag såg någon siffra så var Toyota större på HEV än alla andra tillverkare sammanlagt, om det är fallet så kan alltså förklaringen till att HEV är tillförlitliga helt enkelt vara att Toyota är tillförlitliga då de är överrepresenterade i HEV-statistiken.

Skrivet av Yoshman:

Som jag förstår det är sättet elmotorn är integrerad med drivaxlarna tekniskt betydligt enklare än på en PHEV. Så kan mycket väl finnas högst relevanta tekniska skäl till att den teknik är mer tillförlitligt.

Bättre än PHEV absolut, men bättre än ICE är ju det som är förvånande, då en HEV fortfarande är en ICE också utöver att den har elmotor, batteri och all mekanik för att få det att lira sömlöst.

Det vore lite intressant att veta om en random HEV är mer pålitlig än en Toyota "ren ICE". (Mest som kuriosa, jag ser inte att hybrider har någon framtid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Försökte kolla upp svenska termer, det jag hittade var

HEV: milhybrid
PHEV: laddhybrid
BEV: elbil

Nej! En mildhybrid har ingen elmotor som klarar av att driva bilen framåt i någon meningsfull utsträckning. Det är i princip ett glorifierat start/stopp-system med högre spänning, typ 48 V e dyl. MHEV är logiskt nog den engelska förkortningen.

https://www.toyota.se/elbilar/elhybrid/vad-ar-skillnaden-mell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

"Vanlig hybrid" är mildhybrid, den i särklass vanligaste är Toyota Prius.

Inte enligt Toyota själva.

”Den största skillnaden mellan en mildhybrid och en fullhybrid, är att i en fullhybrid så är de båda energikällorna oberoende av varandra. Alla Toyotas elhybrider är just fullhybrider.”

Taget här

Länka gärna något som visar att vanliga Toyota prius är en mildhybrid.

Edit min telefon tyckte prius skulle bli prins.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Försökte kolla upp svenska termer, det jag hittade var

HEV: milhybrid
PHEV: laddhybrid
BEV: elbil

Läser man det Toyota själva skriver så kallar de det jag kallade ”vanlig hybrid” för fullhybrid mildhybrid har jag fått lära mig är en bil med en lågspännings elmotor som aldrig går helt på el.

Detta kan ju självklart vara något Toyota själva hittat på för att slippa kalla sina modeller för mildhybrid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mildhybrid är vad jag vet inget Toyota har. De har vanliga hybrider och plug in hybrider.

Toyota vill att man kallar deras "Fullhybrid" och inte blanda dem med fulhybrid mildhybrid, men mildhybrid har ju fördelen att tydligt markera att det är sämsta sortens hybrid. "Fullhybrid" är vilseledande i en värld som har plug-ins. De är ju i så fall "fullare hybrider"

Hur som helst är skillnaden irrelevant i sammanhanget, då de som skapade underlaget för den frågeställningen vi diskuterar klassar alla Toyotas och övriga fulhybrider mildhybrider som samma sak, "hybrid".

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Toyota vill att man kallar deras "Fullhybrid" och inte blanda dem med fulhybrid mildhybrid, men mildhybrid har ju fördelen att tydligt markera att det är sämsta sortens hybrid. "Fullhybrid" är vilseledande i en värld som har plug-ins. De är ju i så fall "fullare hybrider"

Hur som helst är skillnaden irrelevant i sammanhanget, då de som skapade underlaget för den frågeställningen vi diskuterar klassar alla Toyotas och övriga fulhybrider mildhybrider som samma sak, "hybrid".

Tycker ändå det är viktigt att särskilja det Toyota kallar fullhybrid och det de kallar mildhybrid det är en rätt stor skillnad. Dumt att skapa missförstånd. Sen om fullhybrid är ett bra namn vet jag inte men det är ju dumt att klumpa ihop två olika tekniker.
Jag själv kallar ”fullhybrider” för hybrider eller vanliga hybrider.

Jag har själv en ”fullhybrid” just nu nästa bil blir en elbil om ekonomin tillåter när det är dags för uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker ändå det är viktigt att särskilja det Toyota kallar fullhybrid och det de kallar mildhybrid det är en rätt stor skillnad. Dumt att skapa missförstånd.

Missförstånd är inte bra men begrepp används ju i ett sammanhang. Vi diskuterar på en nivå där bensinbilar och dieselbilar kallas "fossilbilar" och där rena elbilar som Tesla klassas som samma sorts elbil som efterkonstruktioner som e-Golf.

På den nivån skapar man snarare missförstånd när man försöker skilja på mildhybrid och fullhybrid. De är för alla praktiska ändamål samma sak, åtminstone mer lika varann än en Tesla är lik en e-Golf.

Det handlar ju oavsett benämning om en ICE-bil utan extern laddning där ett batteri lagrar energi från inbromsning och ger energi tillbaka vid acceleration.

Benämningsproblematiken slutar ju inte med Toyotas preferenser heller - om en Prius är en "Fullhybrid" vad skall man då kalla en bil som BMW i3 med REX, där elmotorn alltid driver och ICE-motorn är sekundär?

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag hoppas också att utryckningsfordonet inte är 100 mil bort i snöstormen när man behöver hjälp, det kan litegrann kvitta då.

En fundering nu som elbilar tar över är hur länge normala mackar kommer vara lönsamma.

Norge har passerat 25% elbilar på vägen, dvs mackar har förlorat 25% av kunderna. Vad händer när det blir 50%? Bensinpriser 30-40 kr per liter för att gålla lönsamheten uppe vilket eskalerar övergången till elbil, sedan stängning?

Den sista svenska telefonkiosken stängde 2015 i Uppsala, undrar vilken ort som kommer ha den sista macken och hur länge det dröjer innan vi vet...

🙄
Elbilar tar ju inte direkt över, det blir ju bara svårare och svårare för firmorna att sälja dem.

Sedan är det fler och fler, av de som idag har elbil, som inte kommer välja elbil igen när det är dags att byta.

Vad gäller bensinstationer så har de även laddplatser 😉
Men det är ju inte direkt samma omsättning på el som på bensin/gas/diesel…

Så det lär nog dröja bra många år innan några mackar börjar stänga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

🙄
Elbilar tar ju inte direkt över, det blir ju bara svårare och svårare för firmorna att sälja dem.

All försäljning av bilar är lägre i år än förra året pga ekonomin, men elbilar går ju relativt bra. Redan förra året såldes det fler elbilar i sverige än bensin+diesel sammanlagt (om jag tolkar mobilitysweden rätt), och Tesla Model Y sålde bäst av alla i januari trots strejken så det är inget trendbrott i sikte.

Och då skall man ha i åtanke att det hände nu, när snitt-elbilen kostar mer än dubbelt så mycket som de billigaste fossilbilarna. Om ett par år kommer det finnas kompetenta elbilar lika billiga som de billigaste fossilbilarna, då blir det extremt svårmotiverat att köpa - och ens tillverka - normala fossilbilar.

Skrivet av Otori:

Sedan är det fler och fler, av de som idag har elbil, som inte kommer välja elbil igen när det är dags att byta.

De som brände sig på junk som första Leaf eller Zoe kanske är tveksamma annars verkar ju de flesta som provat en kompetent elbil vara permanent konverterade. Det som stoppar folk är priset, och det kommer sjunka snabbt. Se exempelvis Ford här om veckan, prissänkning på 150 000.

Sen är ju också frågan om det kommer finnas några alternativ. Många tillverkare har ju sagt att nuvarande fossilplattformar är deras sista som lanseras åtminstone i europa, och fossilbilar förbjuds ju på löpande band i storstäder.

Skrivet av Otori:

Vad gäller bensinstationer så har de även laddplatser 😉

Absolut men bensin kan inte lagras för evigt så när tankarna i backen under en mack inte töms av kunder regelbundet kommer man lägga ner den verksamheten och bara ha laddstolpar. Det har redan hänt till och med i USA: https://www.npr.org/2019/10/26/773446805/gas-station-converts...

Fossilbilar kommer inte försvinna helt förstås, entusiaster kommer ha kvar sina och även köpa småvolymbilar säkert. Men bränsleinfrastrukturen kommer inte vara livskraftig när fossilbilarna sjunker under en viss procent.

Kanske kommer vi få se fossilentusiaster få hemleverans av bensin redan i vår tid?

Skrivet av Otori:

Så det lär nog dröja bra många år innan några mackar börjar stänga ner.

Flera år innan den sista stänger håller jag med om, men det har ju redan börjat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

All försäljning av bilar är lägre i år än förra året pga ekonomin, men elbilar går ju relativt bra. Redan förra året såldes det fler elbilar i sverige än bensin+diesel sammanlagt (om jag tolkar mobilitysweden rätt), och Tesla Model Y sålde bäst av alla i januari trots strejken så det är inget trendbrott i sikte.

Och då skall man ha i åtanke att det hände nu, när snitt-elbilen kostar mer än dubbelt så mycket som de billigaste fossilbilarna. Om ett par år kommer det finnas kompetenta elbilar lika billiga som de billigaste fossilbilarna, då blir det extremt svårmotiverat att köpa - och ens tillverka - normala fossilbilar.

De som brände sig på junk som första Leaf eller Zoe kanske är tveksamma annars verkar ju de flesta som provat en kompetent elbil vara permanent konverterade. Det som stoppar folk är priset, och det kommer sjunka snabbt. Se exempelvis Ford här om veckan, prissänkning på 150 000.

Sen är ju också frågan om det kommer finnas några alternativ. Många tillverkare har ju sagt att nuvarande fossilplattformar är deras sista som lanseras åtminstone i europa, och fossilbilar förbjuds ju på löpande band i storstäder.

Absolut men bensin kan inte lagras för evigt så när tankarna i backen under en mack inte töms av kunder regelbundet kommer man lägga ner den verksamheten och bara ha laddstolpar. Det har redan hänt till och med i USA: https://www.npr.org/2019/10/26/773446805/gas-station-converts...

Fossilbilar kommer inte försvinna helt förstås, entusiaster kommer ha kvar sina och även köpa småvolymbilar säkert. Men bränsleinfrastrukturen kommer inte vara livskraftig när fossilbilarna sjunker under en viss procent.

Kanske kommer vi få se fossilentusiaster få hemleverans av bensin redan i vår tid?

Flera år innan den sista stänger håller jag med om, men det har ju redan börjat.

Nu ska vi inte ta i så vi spräcker sömmarna utan kanske va lite mer realistiska.

Ja, under 2023 var andelen sålda laddbara (gäller det även laddhybrider? ) bilar knappt 60%.
Men andelen elbilar spås sjunka till 35% under 2024.

Och majoriteten av dessa andelar är förmånsbilar.

Ser vi till min arbetsgivare så kan man välja mellan en enklare ID4 eller GTX.
Jag har ett flertal kollegor som inte kommer fortsätta med elbil när avtalet löper ut.

Har även ett flertal bekanta som privatleasar olika elbilar, alllt från MG till Mercedes och Tesla.
Så länge de snurrar i stan så är de nöjda, men så fort de ska åka 30+ mil så blir det ett rent h-vete.

En tripp till Sälen innebar exempelvis 2h längre hemresa jämfört med de som körde dieselbil.
Att sitta och fika 1h på Cirkle K var inte så upphetsande. Och 2ggr dessutom 😅

Eller behöva ladda en gång mellan Sthlm-Örebro samt en gång Örebro-Sthlm vid -15?

Jag har själv gått från laddhybrid som förmånsbil till att köra privat bensinbil. Detta då vi är fyra glada gubbar som åker runt och fiskar ett oar gånger om året. En elbil är utesluten och min bensinbil har bättre bränsleförbrukning än mina två sista laddhybrider.

Nä, vi är nog långt ifrån en sådan växling som du förutspår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu ska vi inte ta i så vi spräcker sömmarna utan kanske va lite mer realistiska.

Ja, under 2023 var andelen sålda laddbara (gäller det även laddhybrider? ) bilar knappt 60%.
Men andelen elbilar spås sjunka till 35% under 2024.

Och majoriteten av dessa andelar är förmånsbilar.

Ser vi till min arbetsgivare så kan man välja mellan en enklare ID4 eller GTX.
Jag har ett flertal kollegor som inte kommer fortsätta med elbil när avtalet löper ut.

Har även ett flertal bekanta som privatleasar olika elbilar, alllt från MG till Mercedes och Tesla.
Så länge de snurrar i stan så är de nöjda, men så fort de ska åka 30+ mil så blir det ett rent h-vete.

En tripp till Sälen innebar exempelvis 2h längre hemresa jämfört med de som körde dieselbil.
Att sitta och fika 1h på Cirkle K var inte så upphetsande. Och 2ggr dessutom 😅

Eller behöva ladda en gång mellan Sthlm-Örebro samt en gång Örebro-Sthlm vid -15?

Jag har själv gått från laddhybrid som förmånsbil till att köra privat bensinbil. Detta då vi är fyra glada gubbar som åker runt och fiskar ett oar gånger om året. En elbil är utesluten och min bensinbil har bättre bränsleförbrukning än mina två sista laddhybrider.

Nä, vi är nog långt ifrån en sådan växling som du förutspår.

Om de sitter och laddar en timme varje gång, så laddar de ju på fel sätt. Inte konstigt att de inte tycker det är roligt.
Elbilar har en laddkurva, där det laddar snabbare i början upp till 70-80%. Sedan går det väldigt slött.
För att slippa sitta och slöladda upp till 90-100%, så stannar man till en extra gång och laddar.
Själv brukar jag göra stopp på 15-20 min på långresor och tar mig betydligt snabbare fram, än om jag skulle laddat upp till 90-100% varje gång. Mitt mål är att ha 10% kvar vid nästa laddstation. Är oftast lagom länge för att ta ett besök på toan eller en fika. Enda gången jag stannar längre, är om jag ska käka lunch.

Att hålla på och ladda till 100% gör också att det snabbt bildas kö vid laddstationerna. Så finns ingen fördel med det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om de sitter och laddar en timme varje gång, så laddar de ju på fel sätt. Inte konstigt att de inte tycker det är roligt.
Elbilar har en laddkurva, där det laddar snabbare i början upp till 70-80%. Sedan går det väldigt slött.
För att slippa sitta och slöladda upp till 90-100%, så stannar man till en extra gång och laddar.
Själv brukar jag göra stopp på 15-20 min på långresor och tar mig betydligt snabbare fram, än om jag skulle laddat upp till 90-100% varje gång. Mitt mål är att ha 10% kvar vid nästa laddstation. Är oftast lagom länge för att ta ett besök på toan eller en fika. Enda gången jag stannar längre, är om jag ska käka lunch.

Att hålla på och ladda till 100% gör också att det snabbt bildas kö vid laddstationerna. Så finns ingen fördel med det.

Jag beskrev två olika scenarier från närtid och du tar för givet att ingen av mina bekanta vet hur man ska ladda sina bilar?

Den som jag beskrev åkte hem från Sälen laddade tre gånger på vägen upp, men det gick sjukt långsamt att ladda. Om det berodde på att många laddade samtidigt visste han inte.

Men jag ska berätta för dem att de gör fel eftersom du har koll på dem 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu ska vi inte ta i så vi spräcker sömmarna utan kanske va lite mer realistiska.

Ja, under 2023 var andelen sålda laddbara (gäller det även laddhybrider? ) bilar knappt 60%.
Men andelen elbilar spås sjunka till 35% under 2024.

Och majoriteten av dessa andelar är förmånsbilar.

Ser vi till min arbetsgivare så kan man välja mellan en enklare ID4 eller GTX.
Jag har ett flertal kollegor som inte kommer fortsätta med elbil när avtalet löper ut.

Har även ett flertal bekanta som privatleasar olika elbilar, alllt från MG till Mercedes och Tesla.
Så länge de snurrar i stan så är de nöjda, men så fort de ska åka 30+ mil så blir det ett rent h-vete.

En tripp till Sälen innebar exempelvis 2h längre hemresa jämfört med de som körde dieselbil.
Att sitta och fika 1h på Cirkle K var inte så upphetsande. Och 2ggr dessutom 😅

Eller behöva ladda en gång mellan Sthlm-Örebro samt en gång Örebro-Sthlm vid -15?

Jag har själv gått från laddhybrid som förmånsbil till att köra privat bensinbil. Detta då vi är fyra glada gubbar som åker runt och fiskar ett oar gånger om året. En elbil är utesluten och min bensinbil har bättre bränsleförbrukning än mina två sista laddhybrider.

Nä, vi är nog långt ifrån en sådan växling som du förutspår.

Sälen är ett rätt tunt argument. Åker man 40 mil behöver man en paus även om man kör diesel, och om Circle-K känns som ett h-e måste det väl räknas som en förbättring att bara behöva stanna där två gånger om året istället för varje vecka?