Inet frågar SweClockers – hur väljer du skärm och hårdvara?

Permalänk
Medlem

Är "uppvuxen" med CRTs som kunde byta uppdateringsfrekvens och upplösning efter behov och vad datorn klarade av. Det känns som vi är på väg tillbaks till det igen med variabel uppdateringsfrekvens och uppskalningstekniker som DLSS. Det gör att man inte längre måste köra i native upplösning för att få acceptabel bildkvalité. Med variabel uppdateringsfrekvens får man heller inte tearing eller hög latens om datorn inte klarar av att driva spelet i skärmens uppdateringsfrekvens.

Så jag väljer skärm helt oberoende av hårdvara. Dock är det såklart en budgetfråga, och jag väljer hellre att lägga de mesta pengarna på hårdvaran. Är ändå så närsynt att jag knappt har någon nytta av 4K eller gigantiska skärmar som jag hamnar alldeles för nära.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Skärm: Svärta, Ljustyrka, tum, korrekt färgåtergivning, gamma m.m...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Hårdvara först men på senare tid kör jag på samma hårdvara otroligt länge - för att allt blivit så löjligt dyrt.

Permalänk
Medlem

Sedan jag skaffa en 42" OLED C2 och para den ihop med LGTV Companion appen kan jag inte ens tänka mig använda något annat. 42" OLED är sweetspotten för mitt spelande och kommer följa med till nästa hårdvaruköp. Helt underbar skärm.

Permalänk
Medlem

Stationärt så har jag nog aldrig köpt skärm och merparten av en dator samtidigt. Senast jag bytte skärmar blev jag så illa tvungen att byta grafikkort till ett som klarade 2x4k. Annars så tenderar mina skärmar att hänga med betydligt längre än övrig hårdvara. De senaste bytena av skärm var 2003, 2008 och 2019, så det lär nog inte bli några nya på några år till, medan övrig hårdvara säkerligen kommer att hinna få sig en overhaul eller två innan dess.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Skärm och dator har helt olika köpcykel, en skärm kan ju lätt överleva flera datorer, och till 99% behåller jag skärmen när jag köper ny dator

Permalänk
Medlem

Lite hönan och ägget eftersom delarna byts ut växelvis men skärmen/skärmarna har nog kanske lite större chans att överleva mer än ett grafikkort så skärm först, sedan GPU I guess?

Permalänk
Medlem

Hårdvaran bestämmer vad för skärm det blir.
Köper jag hårdvara till gaming då blir det en "gaming" skärm medans om jag väljer hårdvara till en workstation då blir det en större skärm med bättre färger etc

Permalänk
Medlem

Jag brukade köpa samlat och bygga ihop en ny dator med jämna mellanrum.

Men tiden har ändrat sig som många är inne på här i tråden, och forumet har bemärkt.
Jag byter hela systemen väldig sällsynt nu, men investerar gärna i grejer som ska hålla i rejält lång tid eftersom komponenten idag är svindyra, grafikkort kostar det som en high-end dator kostade några ganska få år sen, så det blir att jag byter lite då och då av datordelar.

Skärm är lite speciellt för mig idag, jag använder inte längre små spelskärmar som 22-34" då jag använder 2 typar av skärmar, jag gillar storlek och inlevelse, så det blir så stor skärm jag kan få plats med.

Förr i tiden hade man t.ex. inte bra trådlöst, varken på tangentbord, mus eller trådlöst nätverk, idag finns det rejäla möjligheter inom rörelsefrihet, så det blir så lite sladdar som det går. Har trådlöst mekanisk tangentbord och bra snabb trådlös mus, gillar att lira spel från soffan och sängen, i sängen blir det VR, då är blixtsnabbt trådlöst nätverk det som det storsatsas på, senaste routern kostade så mkt. som en bra dator gjorde för länge sen.

I vardagsrummet blir det jätte TV. trådlöst tangentbord och mus man kan sitta i soffan med ett lite bord o chilla på soffan, med gigantiska högtalare och kraftigt ljud.

Permalänk
Medlem

Skärm/dator köps oberoende vid olika tillfällen, troligtvis oftare närmre mitten av motståendes användningscykel snarare än i sync med varandra

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Skärm först, hårdvara sen.

Blir lite jobbigt om man köper sig en 4K TV och precis skaffat ett RTX 4050.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om man mot förmodan skulle köpa båda vid samma tillfälle alternativt i relativ närtid, då skulle det bli monitorn först, åtminstone sett till upplösning och refresh rate man tänkt köra med.

Då har man en mycket bättre uppfattning om vad datorn behöver klara av för en bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

Upplösning och frekvens först, sen hårdvara

Om hårdvara blir för dyr så omvärdera jag kravet på bilden och testar igen

Permalänk
Medlem

Hårdvara -> skärm. Grunden jag har nu bestämde skärm när det begav sig Utgick ifrån 3700x, 32gb ram och RTX 2070 Super tillsammans med en Asus PG278Q. Detta var väl 2019 tror jag 1440P var något jag verkligen ville ha men med kravet att jag skulle kunna spela på rätt ok inställningar. Så 2070 super kortet var väl då rätt ok.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Rtings för skärmar förr... nu litar jag inte på den siten längre så det får bli via något anti-ghostingforum. Suck. Saknar CRT...

Permalänk

Budgeten bestämmer hårdvara i datorn och datorns spec styr skärmvalet.
Hade lite flyt och vann ett 4070Ti & En snabb NVME i höstas och har därefter uppgraderat mobo, CPU och RAM.
Min 24", 1080p, 144Hz skärm hänger inte alls med. Blir en 1440p UW här näst.

Permalänk
Medlem

Har medvetet valt bort 4K skärmar lång tid för att spara pengar på grafikkort.

Jag kan leva med låg upplösning så länge pixeldensiteten inte är förjävlig. 1680x1050 funkade skitbra på 22 tum. 2560x1440p räcker gott och väl till 27 tum.

Hellre mer fps än upplösning, alla dagar i veckan. Har uppgraderat skärm genom åren av andra skäl, som bättre färger (TN till IPS) eller andra funktioner som variabel rerfresh (G-sync när det kom).

Nästa steg blir OLED för att äntligen få en skärm med bra kontrast också. Börjar bli trött på IPS glow och typ 800:1 i kontrast när både ens telefon och båda TVs är OLED.

HDR lockar väl lite grann, men känns mer värt för en stor skärm vid soffan tycker jag. Vill inte bli bländad konstant när man sitter så nära skärmen.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Jag behöver förmodligen ingen ny monitor på ganska många år, men om jag skulle få för mig att byta nu:

Det viktiga för mig är att den har fullt färgspektrum, inga 6-bitars fuskfärger, den ska ha bra betraktningsvinkel, alltså IPS. Den ska vara så stor att jag kan se texten utan glasögon, så det blir sisådär 42-55 tum, den ska vara 4K, 16:9-format, inte överdrivet ljusstark, inte kurvad, den ska ha displayport, gärna andra kontakttyper också men displayport är ett måste, och den ska ha en fast uppdateringsfrekvens på 60hz.

Monitorn är helt för sig, inget jag anpassar datorn efter.

Permalänk
Medlem

Satte bildskärm först, menar då att jag har ett mål vad gäller upplösning och bildfrekvens jag vill spela i. Vilken skärm det sen blir är inte nödvändigtvis bestämt innan jag valt delarna i datorn.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Väntat på rätt skärm i många år, ingen idé att köpa ny övrig hårdvara med gammal skärm. Men det har varit dåligt med lämpliga skärmar.

Hårdvaran i övrigt finns nu nästan alltid, men sämre med skärmar. Vill inte ha bara 1440 I höjd, utan mer än så.
Varför envisas så många tillverkare att mest släppa skärmar med antingen 3440x1440 eller små skärmar på 32" el mindre?

Skulle kunna överväga PG38UQ om den finns till Riktigt (med stort R) bra pris. Annars väntat på att G9 57" ska sänkas något.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror helt och hållet på vad jag vill uppgradera, men det är ju så klart så att båda sakerna påverkar varandra!

Jag är nöjd med min Acer Predator XB271HU som jag haft några år nu. 27", 1440p, 165Hz. Lagom stor, bra upplösning som inte är för svårdrivet, och mer uppdateringsfrekvens behöver jag inte. 4K och HDR lockar inte tillräckligt mycket för att jag ska känna att det är värt att uppgradera just nu.

Så man kan ju säga att jag köper dator utifrån vilken bildskärm jag har, men jag väljer ju också att inte uppgradera min bildskärm delvis för att det skulle bli mer tungdrivet och försämra min spelprestanda. Så det är väl lite... både ock. Eller varken eller.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran dikterar vilken skärm det blir.

Permalänk
Medlem

Jag brukar fråga Inköps-John 😁

Permalänk
Medlem

Tja. Skulle ju aldrig sätta ihop ett system utan 4K-skärm (eller bättre), sedan får man ju skaffa komponenter som klarar det. Men det gör väl de flesta grafikkort numera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Svårt att säga då jag egentligen bara gjort det en gång. Så jag kan inte riktigt besvara det i frågeställningens presensform. Och vad gäller hur jag gjorde den gången: Egentligen inget av alternativen. Jag valde först och främst prestandanivå, utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Jag hade råd med 1440p- men inte 4k-nivå. Av det följde för ändamålet lämplig GPU(, CPU) och skärm.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Beror ju på förutsättningar och vad man har för "krav". Byggde ny burk under BF och hade som mål att byta till 1440p då med ny skärm och dator för ca 20k och försöka få så mycket som möjligt för pengarna men endå relativt framtidssäkert. Men prio var ju helt klart hårdvaran. Skärmen kom i andra hand.

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt tillsammans, det blir väl lite så att när det är dags att uppgradera skärm funderar man på vad hårdvaran klarar (stannade på 1440p144hz ett tag till exempel) och när GPU ska uppgraderas funderar man på vad nästa skärm/upplösning lär behöva.

Så för mig generellt blivit att hålla mig till ett snäpp eller två under top-tier GPU och sedan vad som kan drivas i vettiga FPS av den GPUn. 4K144 i 32" är väldigt trevligt och känner ingen brådska till varken högre upplösning eller Hz och FMF/FSR/RSR har skjutit upp prestanda-funderingar ett bra tag, såpass att jag tror att 6800XT är den GPU jag haft allra längst som "daily driver" I mitt liv.

Får se vad som komma skall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Brukar väl vara växelvis uppgraderingar. Men skärm byts nog mer sällan än grafikkort, så då blir det snarare successivt nyare grafikkort för att klara ny spel på befintlig skärm, tills dess att teknikutvecklingen på skärmar har tagit ett tillräckligt stort steg.

Permalänk

Drops 17.40?

Detta blir mys med varmkorv och aspartamläsk!

Försök gärna lista ut min nick i chatten!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Trist kampanj.
Överprisade stolar och grafikkort som nog inte många suktar efter till de priserna.