Veckans fråga: Har du blivit utsatt för bedrägeri?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Har du blivit utsatt för bedrägeri?

Scammers av olika slag jobbar hårt för att blåsa folk både via telefon och mailutskick. Har du lyckats hålla dig från skurkarna?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort på tradera, tack och lov köpte jag via Paypal som gick in och gav mig ett fullt refund ur deras egna ficka, väldigt uppskattat.

Permalänk
Medlem

Blivit utsatt för bedrägeri heter det väl ändå på svenska?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Min sambo blev blåst på ett par skor som hon sålde på Blocket. Som tur var kunde Postnord skicka tillbaka det igen innan bedragaren hann hämta ut det. Själv har jag aldrig drabbats, men en och annan bedragare har kontaktat mig när jag har sålt grejer på just Blocket. Lägger inte ut saker där längre pga det. Det är inte värt huvudvärken med alla "sista pris kompis!" heller.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Min fru har blivit lurad en gång att fylla i betalformulär där det egentligen är gratis eller billigare. ESTA-ansökan för att få åka till USA var en sådan. Söker man på nätet så kommer det upp sidor som tar upp mot 500 spänn att fylla i, men allt dom gör är att fylla i på den oficiella sidan (nånting.gov) som är mycket billigare och sparar mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ett grafikkort på tradera, tack och lov köpte jag via Paypal som gick in och gav mig ett fullt refund ur deras egna ficka, väldigt uppskattat.

Jag va nära o nappa på grafikkortsbedrägeri med. Förstod att de va en bedragare då han hade flera olika kort ute samtidig och han inte ville träffas utan bara skicka.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Varje månad, när skatten dras.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Har en gång köpte på en sida som såg lite skum ut (ej IT-relaterat, det var en leksak till en 5-åring), så jag höll koll på utgifter på det kortet. När det dök upp en reservation på 3 € men ingen betalning, tyckte jag att det var misstänkt nog och spärrade det kortet.

På jobbet försöker de ju jämt och ständigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om man använder sitt sunda förnuft så blir man aldrig bedragen.

Permalänk
Medlem

Grafikkort på vad jag tror var tradera (längesen nu). Skulle köpa ett ATI Radeon X1900 XTX av en kille i skåne. Förde över pengarna men fick aldrig något kort och telefonumret slutade strax därefter sakna abbonent. Pratade med polisen men de kunde inte göra så mycket då jag inte hade mycket till uppgifter, annat än några meddelanden och ett telefonnummer som slutat fungera.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Blivit utsatt för bedrägeri heter det väl ändå på svenska?

Det är 2024, folk kan bara prata svengelska

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ingen i min närhet som blivit det som jag vet om iaf. Men jag vet en del äldre i familjen som ganska ofta får scam sms och liknande men vi har pratat med dom mycket om det så än så länge reder dom ut det.

Permalänk
Medlem

"Microsoft" ringde och påstod jag hade nåt fel med datorn, var före 2010, men det lyckades de inte med. Inte ens ett "bra" försök. Efter det har det varit lugnt med sånt där, tror jag, om jag inte glömt nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Om man använder sitt sunda förnuft så blir man aldrig bedragen.

"Aldrig" är väl att ta i... men det hjälper ju absolut med lite kritiskt tänkande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra artikel.

Ämnet har varit uppe ett flertal gånger i radions P 1.
Ny POD eller P 1 dokumentär, på gång nu, där skurkarna intervjuas..

TV borde ha en trailer, mellan varje program..

Permalänk
Medlem

Blivit scammad på RuneScape 🥹😭

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

"Microsoft" ringde och påstod jag hade nåt fel med datorn, var före 2010, men det lyckades de inte med. Inte ens ett "bra" försök. Efter det har det varit lugnt med sånt där, tror jag, om jag inte glömt nåt.

Ett sådant samtal har jag också fått för längesedan, fast då utgav dom sig att vara från Windows lol.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit blåst två gånger. Båda gångerna så hade mina bankkortsuppgifter läckt som gjorde att de hade gjort köp med mitt kort i andra länder. Det ena var på en Ålandsbåt och en annan gång så var det på någon skum tjeckisk dejtingsajt.
Båda gångerna fick jag pengarna tillbaka från banken som tur var då jag kunde bevisa båda gångerna att jag inte gjort köpen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vince_G:

Blivit scammad på RuneScape 🥹😭

Samma, jag var helt förkrossad när mitt full mithril armor blev stulet av "armor trimming" scammen!

Ändå tack och lov att jag lärde mig den läxan då, för även om det sved som ny spelare så var det ju inte direkt en enorm förlsust.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Har fått ganska många mejl under åren från nätfiskare men har ännu inte blivit lurad. Tackar storebrorsan för lärdomarna han gav mig. Minns på 00-talet när man skulle få pop-ups där man vunnit miljonbelopp. Galet hur tiderna förändrats sedan dess.

Permalänk

Inte bedrägeri men dålig beskrivning. Vi pratar elektronikkomponenter där detaljer ej framgår och man märker i efterhand konstigheter.
Att sedan göra byggen på tidspress, där beställaren anser att en beställning från Elfa blir galet.

Mina elektronikbyggen blir ofta att 50% av sakerna blev fel om över..

Permalänk
Medlem

Berättat tidigare. Blev scammad på 2800kr för ett GTX 1080TI för ett par år sedan.
Efter mycket om och men med våra öppna myndigheter och information så kunde jag få tillbaka pengarna via kronofogden och ett samtal från hans mamma. Fick 2800kr + avgifter tillbaka, blev ca 3500kr in på kontot.

Min morsa blev nästan phishad förra veckan. Tekniskt sett blev hon det men banken hade stoppat köpet och spärrat kortet direkt. Tack länsförsäkringar för den goda service och upplevelse min mor fick. Sparade henne 580 brittiska pund.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hifi kabel som inte levererades men Paypal löste det och pengarna kom tillbaka.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Avstängd

scammad på en tv i en butik en gång, dom hade inga prylar och betalade inte tillbaks..

Permalänk
Medlem

Äldre släktingar som blivit övertalade och/eller lurade av telefonförsäljare. Sen är skammen för stor för att be om hjälp innan man märker det långt efter. och inte klarar dom att ta hand om det själva.
Borde förbjudas.

Permalänk
Medlem

Två ggr på Tradera men Paypal/Tradera löste det så man fick tillbaka pengarna minus kostnaden för försäkringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Inte datorrelaterat men hittade en båtmotor i trakten för ett par år sedan till helt ok pris i bra skick. Inte för billigt för att vara misstänkt men ändå för bra för att inte ringa och kolla.
Mannen som svarade lät helt ok och trevlig, hade all information och alla papper så det var bara åka ned dit och kolla på den.
Testade motorn, kollade kvitton och allt verkade tipptopp. Köpte den och åkte hem.
Ungefär fyra månader senare när det började närma sig slutet av säsongen och man skulle dra upp båten så kom polisen och knackade på skjulet. Motorn hade flaggats som stulen av tidigare ägaren på andra sidan landet några månader tidigare. Motorn hade sedan gått igenom flera "firmor" som ordnat papper, kvitton och sådant. Jag hade en jävla tur i oturen för även om jag enligt lagen köpt stöldgods så blev det inga svårigheter. Polisen visste vad som pågick och beslagtog bara motorn som bevis.
Fick åtminstone en gäddsäsong för priset..
Sen blev jag lurad på ett par högtalare men Paypal löste det så tumme upp för det.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Fick ett samtal från ”Microsoft i Indien” för några månader sedan, men de lade på. Antagligen för att jag skrattade så mycket.

Permalänk
Medlem

Blev scammad en gång på lowafjellsko.no.
30% lägre pris än i Sverige men tyvärr dök det
aldrig upp några skor.

Som tur var så fick jag tillbaka pengarna från banken
efter några månader.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jag själv har väl lyckats avvärja ett intrång på mitt steamkonto.
Jag blev också ringd av någon microsoft supportnisse med kraftig brytning på engelskan som ville att jag skulle öppna eventloggen så han kunde visa hur mycket "fel och virus" jag hade i datorn.
När han ville att jag skulle ladda ner nån mjukvara släppte jag masken och lade på.

Egentligen borde man väl bara slänga på luren så att de uppmuntras så lite som möjligt.

Min farsa hävdar att han blev skimmad en gång.

Och morsan försökte köpa en el-lådcykel på blocket och lade 500 spänn i handpenning, säljaren erbjöd sig köra ut den om hon lade ut en slant.
Men så kom han inte, men gjorde sig ändå besvär att ursäkta dröjsmål och att han inte "hittade".
Så fann vi ett antal annonser i andras namn på andra platser men samma cykelbilder, så då var det ju bara att konstatera.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself