Veckans fråga: Har du blivit utsatt för bedrägeri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Jo, jag antog detta men vill bara vara säker.

Jag har besökt ett 30-tal länder och hyrt bil i samtliga. Hyr alltid från det billigaste alternativet och bryr mig inte om vad eventuella recensioner och omdömen på nätet hävdar. Har hyrt av Hertz, Sixt, Alamo, Enterprise, Europcar, Ace, Thrifty, Cicar, Autoreisen, OK, Budget, Dollar, Goldcar, Drive, Bargain Nippon Rent A Car, med flera, och det har aldrig varit några problem. Men så använder jag mitt sunda förnuft också.

Jag läser igenom avtalsvillkoren innan jag accepterar dessa, jag väljer också försäkringar och tillägg som behövs för att täcka allt som kan hända med bilen under uthyrningsperioden, jag går alltid igenom bilens skick med uthyraren, tar foton och filmer på allt, speciellt repor, bucklor etc och att dessa syns klart och tydligt på fotona/filmerna, ser också till så att uthyraren tar med allt detta i besiktningsformuläret som jag sedan får en kopia på. Först då skriver jag under och tar emot bilen. Gör samma sak när jag lämnar tillbaka den.

Eftersom allt finns svart på vitt i besiktningsformulären, samt foto - och bildbevis, så finns det egentligen bara en handfull saker som kan kosta något i efterhand och det är administrativa avgifter för obetalda väg- och tullavgifter, böter, parkeringsavgifter samt dolda fel. Det sistnämnda kan kosta en hel del då mekaniska skador ligger under dolda fel, men det är därför man köper till rätt försäkring. Då blir det bara en självrisk att bekosta.

Vi har bara hans sida av historien, och som vi alla vet (hoppas jag), har ett mynt två sidor.

Jag skulle tro att långt ifrån alla tar de steg du listar ovanför, många litar på en trevlig snubbe som hyr ut, att det inte ska blir några problem

Skulle tro att din teknik att filma och ha uthyraren med när du gör det kommer flagga bilen som att det inte går att blåsa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Vad är dessa "påhittade orsaker" som kostade dig 10,000 kr?

Var ganska många år sedan så minns inte exakt, men minns flera tusen för "uppgradering". Så vi hade fått en bättre bil utan att be om det, eller bara lagt på det utan att få det. Alternativt de sagt "vi har inte biltypen ni beställt inne, ni får en sån istället går det bra?" och så har man sagt ja, har har trotts allt beställt typ "liten bil, modell x, eller motsvarande" typ, vem vet vad "motsvarande" är, är ju oskriven tolkningsfråga. Spelar mindre roll om de gått runt det genom systematiserad USA-scam loopholes, eller bara klistrat på det på fakturan. Rent bedrägeri i alla fungerande länder.

En annan var extra chaufför, och concession fee, det sista någon av USA:s alla påhittade random tilläggskostnader utöver det man förbetalt och avtalat, ren systematiskt bedregeri-avgift inbyggd i amerikanska samhället.

Arguscarhire var mellanhand, så håll er undan de också, möjligen där bedrägeriet för "extra chafför" var, det ingick med argus men de beställde med singel-förare från hertz, och hertz la på det som extrakostnad mot kunden (eller dubbelscam, argus beställde med singelförare, och hertz gissade att båda körde och la på det-)

Mitt tips är att hyr ni bil, eller använt ett kort i USA rent generellt, blockera det så fort ni lämnat in bilen.
Hade jag rest länge i USA hade jag nog försökt skaffa flertalet kreditkort, och spärrat de 1 gång i veckan och gått på nästa.

Permalänk
Medlem

Min mor blev scammad via Facebook. Det var en bedragare i kommentarsfältet på en artistsida, som låtsades att vara artisten i fråga. Det började med att hon blev lovad att få komma backstage på en kommande konsert, och både jag och min bror tyckte det var konstigt men mamma insisterade att det var äkta eftersom hon hade pratat med artistens manager på telefon (via Google Meet eller WhatsApp, minns inte nu). Morsan var så klart väldigt exahlterad över detta och pratade om det lite sporadiskt. Men sen blev det tyst, jag tänkte att det säkert rann ut i sanden, eller nått. Men sen en vacker dag så ville hon låna pengar av mig, en ganska stor summa pengar. Det var då jag fick reda på att hon blivit blåst på allt hon hade, och ju mer jag fick höra om vad hon hade blivit lovad av den här bedragaren ju mer undrade jag hur hon kunde fortsätta skicka pengar. Jag fick läsa lite mail och mess de skickat fram och tillbaka, och det utlovades "vinstpaket" som innehöll allt från konsertbiljetter till dyra smycken, parfymer och kläder bara hon betalade en tullavgift (röd flagga, i förväg) eftersom allt skickades från Spanien (ja, ännu en röd flagga - är ju EU, ingen tull!). Hon insåg sen vad hon hade gjort och försökte kontakta polisen, men fick ingen hjälp av dem eftersom "de inte jobbade på det sättet". Hon i panik försökte via banken också men de ville inte hjälpa heller eftersom det krävdes en polisanmälan för att det skulle tas någon action. Mamma fortsatte göra lite undersökningar på egen hand, hon hade bankkontot dit pengarna skickades och telefonnumrena som hon chattade med på WhatsApp fanns listade på hitta.se så hon kunde ju även se namnen på inblandade personer (även om de säkert var offer själva). Men hon fick ingen hjälp, pengarna var borta. Allt hon fick veta var att det fanns både poliser och banktjänstemän som var involverade i dessa bedrägerier och det var inget man kunde göra åt saken.

---

För egen del har jag bara råkat ut för investeringsscams via dejtingappar som t ex Tinder. Jag har som tur var insett vart det skulle leda så jag har inte blivit av med några pengar eller så. Börjar så klart med att man matchar med någon, spenderar veckor med att chatta med varandra för att lära känna varandra, och sen försöker de smyga in med att de tjänar storkovan på att investera i antingen aktier eller kryptovaluta. Jag kom ganska långt i ett av dessa scamscenarion för att jag spelade med, de ber en ladda ner en skum app där man sysslar med trading, man får lite "gratispengar" att försöka investera med, man går med vinst och sen förlorar allt för att man ska börja pumpa in egna pengar. Det är förstås ingen äkta plats för trading utan slantarna går rakt ner i deras fickor. Jag höll lite koll på denna appen och den har bytt namn flera gånger, till namn som är väldigt snarlika äkta bolag. Jag skaffade ett kontantkort efter de första gångerna jag stötte på dessa, så jag har mest kört med en burner för att lyckas hålla konversationerna vid liv. Jag har bloggat på tumblr om några av incidenterna men det var länge sen jag uppdaterade den med nya scenarion - ifall det finns intresse av att läsa lite.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller