Jo, jag antog detta men vill bara vara säker.
Jag har besökt ett 30-tal länder och hyrt bil i samtliga. Hyr alltid från det billigaste alternativet och bryr mig inte om vad eventuella recensioner och omdömen på nätet hävdar. Har hyrt av Hertz, Sixt, Alamo, Enterprise, Europcar, Ace, Thrifty, Cicar, Autoreisen, OK, Budget, Dollar, Goldcar, Drive, Bargain Nippon Rent A Car, med flera, och det har aldrig varit några problem. Men så använder jag mitt sunda förnuft också.
Jag läser igenom avtalsvillkoren innan jag accepterar dessa, jag väljer också försäkringar och tillägg som behövs för att täcka allt som kan hända med bilen under uthyrningsperioden, jag går alltid igenom bilens skick med uthyraren, tar foton och filmer på allt, speciellt repor, bucklor etc och att dessa syns klart och tydligt på fotona/filmerna, ser också till så att uthyraren tar med allt detta i besiktningsformuläret som jag sedan får en kopia på. Först då skriver jag under och tar emot bilen. Gör samma sak när jag lämnar tillbaka den.
Eftersom allt finns svart på vitt i besiktningsformulären, samt foto - och bildbevis, så finns det egentligen bara en handfull saker som kan kosta något i efterhand och det är administrativa avgifter för obetalda väg- och tullavgifter, böter, parkeringsavgifter samt dolda fel. Det sistnämnda kan kosta en hel del då mekaniska skador ligger under dolda fel, men det är därför man köper till rätt försäkring. Då blir det bara en självrisk att bekosta.
Vi har bara hans sida av historien, och som vi alla vet (hoppas jag), har ett mynt två sidor.
Jag skulle tro att långt ifrån alla tar de steg du listar ovanför, många litar på en trevlig snubbe som hyr ut, att det inte ska blir några problem
Skulle tro att din teknik att filma och ha uthyraren med när du gör det kommer flagga bilen som att det inte går att blåsa dig