Användares köpta innehåll försvinner när Funimation uppgår i Crunchyroll

Permalänk
Melding Plague

Användares köpta innehåll försvinner när Funimation uppgår i Crunchyroll

Sony är på't igen. När företaget nu lägger ned Funimation och flyttar kunder till den dyrare tjänsten Crunchyroll töms deras bibliotek.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

* Användares licenser upphör att vara giltiga är Funimation uppgår i Crunchyroll

Fixed it for you.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

* Användares licenser upphör att vara giltiga är Funimation uppgår i Crunchyroll

Fixed it for you.

Alternativt:

* Crunhcyroll stjäl användares köpta material när Funimation uppgår i Crunchyroll

Permalänk
Medlem

Tja inget som berör oss här i EU i alla fall då Funimation har bara haft support för ett fåtal länder och aktivt blockar resten. Personligen glad skiten äntligen försvinner för det var en licens blocker för Europa då de äger en hel del licenser som aldrig kom hit.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

* Användares licenser upphör att vara giltiga är Funimation uppgår i Crunchyroll

Fixed it for you.

*när

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Sjukt att detta är en grej. De som köpt material bör få notis om att grejerna kommer sluta sändas tillsammans med en länk där man kan ladda hem materialet för att sedan göra vad man vill med.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Hoppas EU snappar upp det här och tvingar bolag att göra rätt för sig när tjänster upphör

Köpt borde vara köpt som på GOG

Permalänk
Medlem

Känner inte till dessa "tjänster" men, fysiskt eller nerladdat som gäller. Samma med konsollspel. Kommer nog bara visa sig mer och mer i framtiden.

Får se sen när något molnbackup-företag kursar hur det går för användarnas data...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kotan:

Får se sen när något molnbackup-företag kursar hur det går för användarnas data...

I det fallet får man väl hoppas att de raderar all data, efter att användare har fått en rimlig tidsperiod där de kan ladda hem det de behöver.
Vilket förhoppningsvis inte är något alls om det är en backup-tjänst snarare än allmän molnlagring.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas EU snappar upp det här och tvingar bolag att göra rätt för sig när tjänster upphör

Köpt borde vara köpt som på GOG

Det är mig veterligen EUs syn på konceptet "köp", hoppas också på det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Få saker får en att undvika företag lika mycket som sätt som dessa att hantera kunder på.

Jag är inte påverkad av detta eller visste ens om att dessa tjänster existerade, men blir ändå genomgående förbannad när man läser hur pass korkade beslut vissa tar. För att göra saken än värre så tas ju dessa beslut med största sannolikhet av folk som är väldigt högt avlönade dessutom för att skina med sin ignorans/inkompetens.

Permalänk
Medlem

Har man betalt för något en gång så har man rätt till det - oavsett hur företagen försöker blåsa kunderna.

T.ex. skulle steam gå i konkurs och de spelen jag har betalt för inte längre går att spela så kommer det naturligtvis att lösas på smidigt sätt och det tycker jag är moraliskt korrekt.
Sony verkar vara ett riktigt skitföretag. De skulle kunna lösa detta men väljer att inte göra det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Har man betalt för något en gång så har man rätt till det - oavsett hur företagen försöker blåsa kunderna.

T.ex. skulle steam gå i konkurs och de spelen jag har betalt för inte längre går att spela så kommer det naturligtvis att lösas på smidigt sätt och det tycker jag är moraliskt korrekt.
Sony verkar vara ett riktigt skitföretag. De skulle kunna lösa detta men väljer att inte göra det.

Du säger upp din rätt till evigt innehav i de användarvillkor du godkänner när du skapar konto på nästan alla tjänster. Det här är varför man läser användaravtal. De har all 'rätt' att ta bort det du betalt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alternativt:

* Crunhcyroll stjäl användares köpta material när Funimation uppgår i Crunchyroll

Nej, det är inte så det fungerar. Du kanske har en fil eller ett fysiskt media, som du förhoppningsvis kan spela upp så länge du har hårdvara som klarar av det. Men du äger aldrig en film.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Du säger upp din rätt till evigt innehav i de användarvillkor du godkänner när du skapar konto på nästan alla tjänster. Det här är varför man läser användaravtal. De har all 'rätt' att ta bort det du betalt för.

Bryr mig inte så mycket om vad som är rätt enligt lag/avtal. Sony bevisar gång på gång att man bör låta bli att köpa digitala licenser från deras tjänster.

Denna situation har ju inte hunnit hända så mycket ännu eftersom tjänster mest har tillkommit istället för att försvinna, men blir kanske vanligare i framtiden..

Permalänk
Medlem

Återbetala vad man köpt i fullpris-krediter till Crunchyrolls prenumeration så slipper man att folk gnäller oftast... 2 års prenumeration utan att det kostar brukar släta ut 99% av användarnas ilska... Att fortsätta 6 månader till gamla prisplanen med nya större biblioteket (även om det inte är det man vill se som finns mer av eventuellt) kan vidare släta ut den användarbasen. Det finns fina sätt som minskar intäkter till en början men inte skapar arga kunder, jag hade inte velat ha massa arga kunder även om de fortsätter betala, för det gör att folk tenderar att börja leta andra/olagliga lösningar när man gör minsta lilla fel framgent. :S

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

T.ex. skulle steam gå i konkurs och de spelen jag har betalt för inte längre går att spela så kommer det naturligtvis att lösas på smidigt sätt och det tycker jag är moraliskt korrekt.

Och det baserar du på vadå? Valve har sagt saker och ting men det finns inget i deras användaravtal (att jämföra med tex GOG:s) om att något sådan skall ske om spel tas bort, steam går i konkurs, etc. Och Valve har aktivt valt att definera vad andra (exempelvis GOG) kallar köp som prenumerationer.

Tro är inte legalt bindande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och det baserar du på vadå? Valve har sagt saker och ting men det finns inget i deras användaravtal (att jämföra med tex GOG:s) om att något sådan skall ske om spel tas bort, steam går i konkurs, etc. Och Valve har aktivt valt att definera vad andra (exempelvis GOG) kallar köp som prenumerationer.

Tro är inte legalt bindande.

Han menar nog att han bara piratar spelen istället.

Permalänk
Medlem

Gällande Funimation/Chrunchyroll, så har det här missats.

Citat:

But in addition to offering video streaming, Funimation also dubbed and released anime as physical media, and sometimes those DVDs or Blu-rays would feature a digital code. Subscribers to the Funimation streaming service could add those digital codes to Funimation and then stream the content from the platform.

Köpte man fysiska skivor så fick man ibland även med koder för digital ströming. Det är det senare som tas bort. Den fysiska skivan går fortfarande att spela men man kan inte längre använda sig av strömingstjästen för att spela upp digital kopior av det man köpt fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nej, det är inte så det fungerar. Du kanske har en fil eller ett fysiskt media, som du förhoppningsvis kan spela upp så länge du har hårdvara som klarar av det. Men du äger aldrig en film.

Enligt de arslena som har byggt systemet och lobbat för sjuka lagar. Enligt mig så är det enbart åtkomst som dessa sidor kan ta tillbaka, men jag hade aldrig påstått att någon inte äger en viss media när de väl har betalat för den. Bara att återfå åtkomst på något annat sätt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alternativt:

* Crunhcyroll stjäl användares köpta material när Funimation uppgår i Crunchyroll

Nej eftersom de aldrig har ägt materialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Enligt de arslena som har byggt systemet och lobbat för sjuka lagar. Enligt mig så är det enbart åtkomst som dessa sidor kan ta tillbaka, men jag hade aldrig påstått att någon inte äger en viss media när de väl har betalat för den. Bara att återfå åtkomst på något annat sätt.

Alltså mental gymnastik för att rättfärdiga att du piratkopierar? Det här är SweClockers, ingen dömer dig för det.

Men i verkligheten där vuxna människor lever så spelar det ingen roll vad du tror. Man betalar bara för en licens som medger att man kollar på materialet. Det är synd att så många inte verkar förstå det när de "köper" filmer och musik. Det är lika bra att från början inse att en dag kan allt vara borta.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nej eftersom de aldrig har ägt materialet.

Vad är det då funimation har sålt egentligen?
Om det enda dom har sålt är tillgång till att se materialet, hur skiljer det sig från vad vanliga sortimentet som strömmas?

Hur man än vrider på detta så är det ju fel.

Permalänk

Och företagen begriper inte varför folk laddar hem material... Vad konstigt...

Permalänk
Medlem

Vem köper en digital produkt till att börja med? Alla fattar väl att servern en dag kommer upphöra. Eller företaget konkar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem köper en digital produkt till att börja med? Alla fattar väl att servern en dag kommer upphöra. Eller företaget konkar.

Problemet är väl att folk i allmänhet faktiskt inte fattat den grejen. Det går dock upp för dem nu, när tillräckligt lång tid förflutit för att tjänster de köpt - eller ska jag säga hyrt till normala inköpspriser - programvara från ska läggas ner, säljas till nya ägare, etc, etc.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem köper en digital produkt till att börja med? Alla fattar väl att servern en dag kommer upphöra. Eller företaget konkar.

Det gäller inte digital köp. Det gäller köp av fysiska produkter som, ibland, kom med möjligheten att spela upp en digital kopia av den köpta fysiska filmen via en strömningstjänst, det är det senare som tagits bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Vad är det då funimation har sålt egentligen?
Om det enda dom har sålt är tillgång till att se materialet, hur skiljer det sig från vad vanliga sortimentet som strömmas?

Hur man än vrider på detta så är det ju fel.

Funimation är en prenumerationsbaserad strömingstjänst som även har sålt fysiska filmer (dvd/blu-ray), med då, ibland, möjligheten att spela upp dessa digital via deras strömningstjänst, för då all framtid. Och det är det senare som tagits bort. Mig veterligen har de aldrig sålt digital filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem köper en digital produkt till att börja med? Alla fattar väl att servern en dag kommer upphöra. Eller företaget konkar.

Jag köper alla mina PC-spel digitalt och det tror jag inte att jag är ensam om…

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och det baserar du på vadå? Valve har sagt saker och ting men det finns inget i deras användaravtal (att jämföra med tex GOG:s) om att något sådan skall ske om spel tas bort, steam går i konkurs, etc. Och Valve har aktivt valt att definera vad andra (exempelvis GOG) kallar köp som prenumerationer.

Tro är inte legalt bindande.

Nej nej det handlar inte om att tro något.
Jag anser mig ha rätt till spelen eftersom jag betalt pengar till företag för dem.
Att företaget sedan anser att det är en licens de kan dra tillbaka (utan att ge mig pengarna tillbaka, lol) är företagets problem.
Finns inte steam så får jag lösa det på sätt som inte är förenliga med swecs forumsregler

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.