Acer släpper Predator Extreme-elscooter i Sverige

Permalänk
Medlem

En spark, inte en scooter i mina ögon.
En scooter är t.ex en Vespa.

De här sparkcyklarna är så töntiga ändå, och när Sverige satt maxeffekten till 250W på "elmopeder" och dessa löjliga skapelser så känns det ändå som bortkastade pengar. Borde kunna vara minst det dubbla, högre maxhastighet(på mopederna) och större batterier så de blir brukbara för annat än att rulla omkring på stan och se ut som ett fån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför låsa ner den till 20km/h när den ändå är olaglig att köra på publika vägar pga effekten? Är inte 250 max tillåtna?

För alla länder har inte samma regler. Ex Tyskland är det tillåtet på offentliga vägar, max 20hm/h och max 1500 watt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Förbjud dem. De ligger och dräller överallt i vägen. Inte undra på att vi bara blir tjockare hela tiden när ingen rör på sig heller. Ta cykeln istället, latmaskar. End of rant.

Hellre förortsungar i rånarluva än cyklister.

Tycker du rånarscooters är jobbiga har du aldrig försökt ta dig fram i Uppsala till fots.

Permalänk
Medlem

Är den klassad som Moped klass 1 med den effekten? Köpte en värdelös moped som heter Rawbike 4 dem har effekt på 750w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hellre förortsungar i rånarluva än cyklister.

Tycker du rånarscooters är jobbiga har du aldrig försökt ta dig fram i Uppsala till fots.

Vi förbjuder dem också. Folk kan gå.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Freezelag:

Allvarligt talat, stör mig sjukt mkt på dessa sjukt fåniga produktnamn. Hur ska man som vuxen ens kunna säga till ngn att "Jaha, jag har köpt en, eh, den heter Predator Extreme". Seriöst det är en scooter det handlar om. Exakt vem tror Acer att det namnet ska sälja in produkten till?

Amending till att den heter "Rovdjur Extrem" är för att den är avsedd för att kunna köras runt ute i vildmarken och jaga med. Scootern är själva vapnet, du kör över rådjur, kaniner och tom. älgar med den.

Permalänk
Medlem

Jag antar att detta är dagens inlines över vanliga rullskridskor, vore kul om Polisen började köra sådana kanske?
Paul Blart Segway

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

En spark, inte en scooter i mina ögon.
En scooter är t.ex en Vespa.

De här sparkcyklarna är så töntiga ändå, och när Sverige satt maxeffekten till 250W på "elmopeder" och dessa löjliga skapelser så känns det ändå som bortkastade pengar. Borde kunna vara minst det dubbla, högre maxhastighet(på mopederna) och större batterier så de blir brukbara för annat än att rulla omkring på stan och se ut som ett fån.

Då har vi väldigt olika definition av en spark. Bör man inte kunna ha en fot på en spark och "sparka" med den andra?

Detta är snarare någon form av "ståmotorcykel i miniformat utan sadel". Vet inte vad man kallar det men tycker själv att scooter låter mer rätt än spark iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Då har vi väldigt olika definition av en spark. Bör man inte kunna ha en fot på en spark och "sparka" med den andra?

Detta är snarare någon form av "ståmotorcykel i miniformat utan sadel". Vet inte vad man kallar det men tycker själv att scooter låter mer rätt än spark iaf.

Det får du tycka om du vill
En scooter för mig är en sån där moped som man sitter på en lång mjuk sadel och har fötterna ihop mellan sadeln och styrstången. Om du har sett en sparkcykel någon gång (osäker på hur gammal du är) så vet du att elsparcyklarna ser nästan identiska ut bortsett från att det finns en elmotor som kan stå för "sparkkraften".

(bild lånad från www)

Sen finns det ju snöscooter, också med en sadel att sitta bekvämt, och så finns ju vattenscooter med samma koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det får du tycka om du vill
En scooter för mig är en sån där moped som man sitter på en lång mjuk sadel och har fötterna ihop mellan sadeln och styrstången. Om du har sett en sparkcykel någon gång (osäker på hur gammal du är) så vet du att elsparcyklarna ser nästan identiska ut bortsett från att det finns en elmotor som kan stå för "sparkkraften".

<Uppladdad bildlänk>
(bild lånad från www)

Sen finns det ju snöscooter, också med en sadel att sitta bekvämt, och så finns ju vattenscooter med samma koncept.

Fattar inte riktigt hur man kan kalla denna Acer för en sparkcykel? Hur ska du "sparka" med denna? Har du kollat in bilder på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinget:

Fattar inte riktigt hur man kan kalla denna Acer för en sparkcykel? Hur ska du "sparka" med denna? Har du kollat in bilder på den?

Den är nästan identisk med en sparkcykel bortsett från elmotorn, där har du hur. Och det finns inget på bilderna som visar att det skulle vara något svårt att göra sparkrörelse på den här leksaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Den är nästan identisk med en sparkcykel bortsett från elmotorn, där har du hur. Och det finns inget på bilderna som visar att det skulle vara något svårt att göra sparkrörelse på den här leksaken.

https://nextrift.com/wp-content/uploads/2023/05/acer-predator-extreme-scooter-computex-2023-3-1024x576.jpg

Känns svårt att göra det med den, vet inte hur du är byggd dock

Permalänk

Min Boyeda på 5600w tar cirka 3.5 - 4 sek till 65 km/h och kanske ytterligare 8 sek till 98 km/h. Super rolig.

Inte mitt konto:
https://youtube.com/shorts/mpGrNZJguaY?si=GnsUK_8XixzkHtoQ

Farligt med kinesium prylar dock.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Olaglig att köra på allmän väg i Sverige så förstår inte vad nyheten är? Nu kan du köpa en scooter du knappt kan använda.

Permalänk
Medlem

Man åker tills man åker fast, är grejen i sverige.
Jag kör EUC dagligen till jobb, funkat skitbra i alla väder och tar upp mindre plats på vägen än en cykel.
Men om polisen skulle lyckas stoppa mig nån dag så har jag egentligen inget försvar/giltighet till min framfärd utav EUC på varken cykelbanan eller bilväg då de inte är tillverkade med 20km/h begränsning och är ej typgodkända och kan inte försäkras. (Självbalanserande fordon är tillåtna i max 20km/h, ingen begränsning på effekt men måste inneha trafikförsäkring iomed senaste dumma regeländringen)

Och även om jag åker på böter så har jag sparat bra mycket mer pengar än om jag skulle betalat för periodkort för buss sen 2020 som vuxen.
Däremot, om de konfiskerar hjulet och jag inte får tillbaka den? Well, då är det 25 lök i sjön!

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Man åker tills man åker fast, är grejen i sverige.
Jag kör EUC dagligen till jobb, funkat skitbra i alla väder och tar upp mindre plats på vägen än en cykel.
Men om polisen skulle lyckas stoppa mig nån dag så har jag egentligen inget försvar/giltighet till min framfärd utav EUC på varken cykelbanan eller bilväg då de inte är tillverkade med 20km/h begränsning och är ej typgodkända och kan inte försäkras. (Självbalanserande fordon är tillåtna i max 20km/h, ingen begränsning på effekt men måste inneha trafikförsäkring iomed senaste dumma regeländringen)

Och även om jag åker på böter så har jag sparat bra mycket mer pengar än om jag skulle betalat för periodkort för buss sen 2020 som vuxen.
Däremot, om de konfiskerar hjulet och jag inte får tillbaka den? Well, då är det 25 lök i sjön!

Och om du kör ihjäl någon annan då?

Kom ihåg att du gjort valet så det är helt ditt fel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Och om du kör ihjäl någon annan då?

Kom ihåg att du gjort valet så det är helt ditt fel då.

Hur ofta är det någon dör pga bli träffad av en cykel t.ex.? Skadad sure, men det är inte som att bli nermejad av en bil haha

§1
Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Hur ofta är det någon dör pga bli träffad av en cykel t.ex.? Skadad sure, men det är inte som att bli nermejad av en jävla bil haha

Så låt säga att du skadar någon då. Är det ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Så låt säga att du skadar någon då. Är det ok?

För att det ska hända så måste de verkligen försöka hårt att hamna framför mig, om de får mig att trilla så hoppas jag att det gör ont på dom med.
Tänker jag blanda in försäkrings(scam)bolag för det? nej, jag tänker borsta av mig och åka vidare, om jag inte har tid att skälla ut människan först.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

För att det ska hända så måste de verkligen försöka hårt att hamna framför mig, om de får mig att trilla så hoppas jag att det gör ont på dom med.
Tänker jag blanda in försäkrings(scam)bolag för det? nej, jag tänker borsta av mig och åka vidare, om jag inte har tid att skälla ut människan först.

Så smitning alltså, classy...

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

För att det ska hända så måste de verkligen försöka hårt att hamna framför mig, om de får mig att trilla så hoppas jag att det gör ont på dom med.
Tänker jag blanda in försäkrings(scam)bolag för det? nej, jag tänker borsta av mig och åka vidare, om jag inte har tid att skälla ut människan först.

Är det omöjligt att du råkar missa någon medtrafikant eller fotgängare? Är du en ofelbar förare?

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Varför låsa ner den till 20km/h när den ändå är olaglig att köra på publika vägar pga effekten? Är inte 250 max tillåtna?

Samma värdelösa skitregler som när Vässlas Bike klassades om från ”sittscooter” för att motorn hade för hög märkeffekt. Ingen av regelmakarna har privat att åka scooter med 250W. Den orkar ju ingenting.
Testa Voi eller Lime mfl i en bromsbänk - Alla kommer att vara långt över 250W oavsett vad märkningen på motorn säger.

Permalänk
Medlem

Ni två påminner mig väl om varför jag aldrig hänger här längre.. helvete vad jobbiga människor.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Ni två påminner mig väl om varför jag aldrig hänger här längre.. helvete vad jobbiga människor.

På vilket sätt är vi jobbiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

På vilket sätt är vi jobbiga?

Vi påpekar att det är en rätt dum grej att totalt skita i sina medtrafikanter. En del verkar tycka att det är jobbigt att höra

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Ja, vissa här beteer sig som skitstövlar och Sweclockers ignorerar det. Tydligen är visa regler viktigare än andra att efterleva i detta forum. Tänk om någon nämnde fildelning (ett brott utan något som helst lidande för offren), det vore illa! Istället är det ok att förespråka att köra olagligt i trafiken och om något händer ska man skälla ut offret och sen smita från olycksplatsen.