Acer släpper Predator Extreme-elscooter i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Acer släpper Predator Extreme-elscooter i Sverige

Den nya scootern blir tillgänglig i Sverige från och med årets andra kvartal med en prislapp på 14 999 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är väl utanför Acers affärsområde och därmed naturligtvis bara någon whitelabelprodukt från Kina.Kan garantera att man kan hitta något 90% identiskt på Alibaba.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Varför låsa ner den till 20km/h när den ändå är olaglig att köra på publika vägar pga effekten? Är inte 250 max tillåtna?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför låsa ner den till 20km/h när den ändå är olaglig att köra på publika vägar pga effekten? Är inte 250 max tillåtna?

Dom har väl inte läst på tillräckligt ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Offroad på en scooter 😁
Är det på gräsmattan bredvid cykelbanan?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför låsa ner den till 20km/h när den ändå är olaglig att köra på publika vägar pga effekten? Är inte 250 max tillåtna?

Nominell effekt på max 250, är lite skillnad. så den behöver inte i sig vara olaglig trots högre max effekt. Men den här är nog ruskigt nära att bryta även den nominella effekten

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

A for effort på designen, man kan nästan se det framför sig hur någon gör en bubba scrub nedför trottoaren.

Men verkligheten kanske är mer åt det här hållet

Permalänk
Medlem

Rånarscooter brukar jag kalla det.

Permalänk
Medlem

Tycker alla el-scootrar borde förbjudas i stadsmiljö jag. Nackdelarna dom medför överväger fördelarna. *hytter med käppen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tycker alla el-scootrar borde förbjudas i stadsmiljö jag. Nackdelarna dom medför överväger fördelarna. *hytter med käppen*

De jobbiga ungdomsflockarna på hyrscootrar tycker jag har minskat betydligt, och även den totala mängden av scootrar som står i vägen (i alla fall i Göteborg). Senaste året har de knappt varit jobbigare än normala cyklister.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Olaglig elscooter oavsett så varför låsa på 20kmh?

Behöver väl även försäkras. Är den godkänd för det?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Allvarligt talat, stör mig sjukt mkt på dessa sjukt fåniga produktnamn. Hur ska man som vuxen ens kunna säga till ngn att "Jaha, jag har köpt en, eh, den heter Predator Extreme". Seriöst det är en scooter det handlar om. Exakt vem tror Acer att det namnet ska sälja in produkten till?

Permalänk
Medlem

Tänker bara på wall-e när jag ser alla scootrar..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Allvarligt talat, stör mig sjukt mkt på dessa sjukt fåniga produktnamn. Hur ska man som vuxen ens kunna säga till ngn att "Jaha, jag har köpt en, eh, den heter Predator Extreme". Seriöst det är en scooter det handlar om. Exakt vem tror Acer att det namnet ska sälja in produkten till?

Känns inte som att den är riktad till en äldre man med kostym.
Det som talar för det är 20km/h gränsen som är rätt låg. Onödigt stark motor dock även om den kan göra as coola fräna trix på skolgårde....eh jag menar kontoret 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Nominell effekt på max 250, är lite skillnad. så den behöver inte i sig vara olaglig trots högre max effekt. Men den här är nog ruskigt nära att bryta även den nominella effekten

https://store.acer.com/sv-se/acer-electrical-scooter-predator...

Tolkar det som att nominell effekt är 350W men jag kan ju ha fel.

Citat:

Motor 48V/350W hub motor
Motor peak power output (fully charged battery) 960W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tycker alla el-scootrar borde förbjudas i stadsmiljö jag. Nackdelarna dom medför överväger fördelarna. *hytter med käppen*

Har inte vissa städer i Europa infört förbud mot de här otygen?

Permalänk

Olika länder har olika regler på el-scootrar t.ex. obegränsad motoreffekt men de endast få gå i en viss hastighet. Det är därför de gör modeller med begränsningar som i sverige kan verka vara väldigt konstiga.

Sist så har vi ett rättsväsende som i vissa avseende straffar folk efter deras förmåga. (bl.a. dagsböter)
Och det finns många positiva saker för det, då straffen annars inte känns för de rika.

Men denna elscooter känns det som att ungdomar med redan ett dåligt register som blir tagen med en sådan på fel plats, får ett helt annat straff än en vuxen person, med bra inkomst och ett jobb där i princip en prick i registret är lika med sparken från jobbet.

*edit*
Däremot produkten kompressorer känns som om reglerna i världen är mer de samma. Och då kommer tillverkare trixa att på olika sätt anpassa volym eller lufttryck så de precis går under gränsen att de måste besiktas. (tankvolymen * bar < 1000) Och ständiga besiktningar på plats innebär mängder ned extrakostnader, det är inget privatpersoner brukar vilja ha för privat bruk.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns inte som att den är riktad till en äldre man med kostym.
Det som talar för det är 20km/h gränsen som är rätt låg. Onödigt stark motor dock även om den kan göra as coola fräna trix på skolgårde....eh jag menar kontoret 😉

Ja jo skolungdomar brukar spendera 15k på saker och ting. Även om nu inte föräldrar är tänkta som primär målgrupp är det föräldrar som får pröjsa. Oavsett borde företag kunna satsa på lite mer "vuxna" produktnamn i brist på ett bättre ord.

Permalänk
Medlem

Från 23 december är det krav på att ha trafikförsäkring på elsparkcyklar som går över 20km/h alt om de gåt över 14km/h och väger mer än 25kg. Försäkringsbeviset skall medföras när man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Olaglig elscooter oavsett så varför låsa på 20kmh?

Behöver väl även försäkras. Är den godkänd för det?

Sverige är väl ett av få länder med både hastighet och effektkrav i EU? Och de med effektkrav har ju oftast 500-1000W, t ex Tyskland är det 500W.

Klantigt om de missat den detaljen till en lansering i Sverige dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freezelag:

Ja jo skolungdomar brukar spendera 15k på saker och ting. Även om nu inte föräldrar är tänkta som primär målgrupp är det föräldrar som får pröjsa. Oavsett borde företag kunna satsa på lite mer "vuxna" produktnamn i brist på ett bättre ord.

Jag fyller 40 i år och jag är vuxen nog att inte skämmas över att köpa grejer med fåniga produktnamn om det är bra grejer. Känns omoget att lägga så stor vikt på sånt.

Generellt (inte just den här scootern) är de fåniga produktnamnen och gamerdesignen bara ett knep för att segmentera marknaden så proffs inte vågar köpa grejerna utan lägger mer på proffsgrejer. Bara en grej att bortse från helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Ja jo skolungdomar brukar spendera 15k på saker och ting. Även om nu inte föräldrar är tänkta som primär målgrupp är det föräldrar som får pröjsa. Oavsett borde företag kunna satsa på lite mer "vuxna" produktnamn i brist på ett bättre ord.

Misstänker att föräldrar betalar det mesta för sina barn? grannens 18 åriga grabb fick tex en ny bil för 450k så pengar finns det...

För målgruppen så är det utmärkta namn...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll hur störmlinjeformad man gör designen; alla typer av scootrar på hjul är o förblir töntiga.

Permalänk
Medlem

hård terräng
offroad-körning
däcken på tio tum

...

Känns inte som scootrar rent allmänt är speciellt bra terrängfordon.
Jag vet inte vad en sån här väger.
Men säg om man jämför med en moped scooter med en vikt kanske runt 100kg bör Predator Extreme vara betydligt lättare. Vikt är ganska betydelsefullt vid offroad (där lägre vikt är bättre).
Så den är troligtvis mindre dålig för offroad än en moped scooter eller motorcykel scooter.
En snöskoter lär vara betydligt bättre i lössnö.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Onödigt stark motor dock även om den kan göra as coola fräna trix på skolgårde....eh jag menar kontoret 😉

Jag har cyklat på elcykel med 250W nominell effekt.
På plattmark så är det "mycket" effekt.
Ja kanske inte så mycket så, men klart mer än nödvändigt när det är plant.
Ungefär samma i svagt motlut.

Men i branta uppförsbackar är det inte tillräckligt.
Eller det hjälper ju fortfarande mer än ingenting.
Men i branta backar kan man ändå få kämpa om man inte ska hoppa av eller ha låg utväxling och cykla i gånghastighet.

Så beroende på var man bor, var man kör så kan det finnas en poäng med starkare motor.
Även om man ska hålla sig till 20/25 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tycker alla el-scootrar borde förbjudas i stadsmiljö jag. Nackdelarna dom medför överväger fördelarna. *hytter med käppen*

Det är dock den enda miljö där den har bruk i? tror inte glesbygden har nytta av dem precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

hård terräng
offroad-körning
däcken på tio tum

...

Känns inte som scootrar rent allmänt är speciellt bra terrängfordon.
Jag vet inte vad en sån här väger.
Men säg om man jämför med en moped scooter med en vikt kanske runt 100kg bör Predator Extreme vara betydligt lättare. Vikt är ganska betydelsefullt vid offroad (där lägre vikt är bättre).
Så den är troligtvis mindre dålig för offroad än en moped scooter eller motorcykel scooter.
En snöskoter lär vara betydligt bättre i lössnö.

Jag har cyklat på elcykel med 250W nominell effekt.
På plattmark så är det "mycket" effekt.
Ja kanske inte så mycket så, men klart mer än nödvändigt när det är plant.
Ungefär samma i svagt motlut.

Men i branta uppförsbackar är det inte tillräckligt.
Eller det hjälper ju fortfarande mer än ingenting.
Men i branta backar kan man ändå få kämpa om man inte ska hoppa av eller ha låg utväxling och cykla i gånghastighet.

Så beroende på var man bor, var man kör så kan det finnas en poäng med starkare motor.
Även om man ska hålla sig till 20/25 km/h.

Någon här får väll "offra" sig och testa och recensera en?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Förbjud dem. De ligger och dräller överallt i vägen. Inte undra på att vi bara blir tjockare hela tiden när ingen rör på sig heller. Ta cykeln istället, latmaskar. End of rant.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Förbjud dem. De ligger och dräller överallt i vägen. Inte undra på att vi bara blir tjockare hela tiden när ingen rör på sig heller. Ta cykeln istället, latmaskar. End of rant.

lol! Säkert man skulle slänga sina 15k i ett dike!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

lol! Säkert man skulle slänga sina 15k i ett dike!

Om du någonsin har befunnit dig i en större ort i Sverige kan du inte ha missat dem. Jag ser ungar var och varannan dag slänga ifrån sig sina sparkcyklar exakt var som helst.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Testpilot

Lite köpsugen blev man ändå, skulle vara en uppgradering från den scootern jag använder idag.

Har varit lite blandade resultat att köra med standard-däck nu under vintern på isiga vägar, den där modellen ser bättre byggd ut för den typen av körning

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >