Meta och Tiktok vägrar betala avgift till EU

Permalänk
Melding Plague

Meta och Tiktok vägrar betala avgift till EU

Plattformar med över 45 miljoner användare har som krav att följa EU-regelverk, enligt lagen om digitala tjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk om de känner sig tvungna att stänga ute alla EU-medborgare från sina tjänster. Vad ledsen jag skulle bli.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tänk om de känner sig tvungna att stänga ute alla EU-medborgare från sina tjänster. Vad ledsen jag skulle bli.

Vad glad jag skulle bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tänk om de känner sig tvungna att stänga ute alla EU-medborgare från sina tjänster. Vad ledsen jag skulle bli.

Lyckans dag som kanske räddar den yngre generationen att bli Zombies.. varning redan nu när man ser folk på bussen framför tiktok i mobilen

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tänk om de känner sig tvungna att stänga ute alla EU-medborgare från sina tjänster. Vad ledsen jag skulle bli.

är väl i princip omöjligt för stunden som jag ser det, men såklart hoppades vi när de (facebook/meta) hotade med det pga. någon annan eu lag. blev tyvärr inte av som väntat dock

Permalänk
Skrivet av Raymond:

Lyckans dag som kanske räddar den yngre generationen att bli Zombies.. varning redan nu när man ser folk på bussen framför tiktok i mobilen

Cigarett och alkoholtillverkares produkter har dryga extraskatter för att delvis kompensera för de kostnader som orsakas via ohälsa som måste behandlas.

Forskningen är omogen men jag gissar att skadorna som den sjukliga konsumptionsvolymen dagens yngre har på det här kommer vara större i avsoluta tal. Många yngre använder sina mobiler så gott som konstant. Inklusive i skolan.

Permalänk

Jag ser en liknelse i ordningsvakter som arrangörer måste anlita, dyrt som tusan är det. Men någon måste betala och rimligt är dem.
Detsamma borde gäller digitala mötesplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tänk om de känner sig tvungna att stänga ute alla EU-medborgare från sina tjänster. Vad ledsen jag skulle bli.

Gråtande fjortisar överallt.. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tänk om de känner sig tvungna att stänga ute alla EU-medborgare från sina tjänster. Vad ledsen jag skulle bli.

Vilken underbar dag det vore.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Så en hittepå skatt från eu uppskattas inte?

inte för att jag är speciellt förtjust i tiktok och fb brukar jag exklusivt för att shitposta i trollgrupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser en liknelse i ordningsvakter som arrangörer måste anlita, dyrt som tusan är det. Men någon måste betala och rimligt är dem.
Detsamma borde gäller digitala mötesplatser.

Det är väldigt intressant att censur av ett internationellt sanningsministerium nu är så accepterat att dess introduktion likställs med ordningsvakter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det är väldigt intressant att censur av ett internationellt sanningsministerium nu är så accepterat att dess introduktion likställs med ordningsvakter.

Fina ord du använder..
Jag syftade dock enbart på att rättsväsende behöver lägga resurser på att granska dessa kanaler. Och med granska så syftar jag på brott som "alla här" anser är självklara.

Sedan kan rättsstater välja att ta steget längre och censurera information, där man kan ha olika åsikter kring detta.

Jag ser det lite som på en festplats. Ordningsvakter behövs för att ingripa emot uppenbara brott. Sedan kan de göra mer. Jag tänker tillbaka till en festplats för länge sedan, då jag hade tråkigt (jag körde bilen dit och var nykter) och jag satte mig och plugga på en mattetenta.
2st stora ordningsvakter kom fram till mig och sa vafan gör du för något och jag blev paff att de gav sig på just mig med mina matteböcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Lyckans dag som kanske räddar den yngre generationen att bli Zombies.. varning redan nu när man ser folk på bussen framför tiktok i mobilen

Har också svårt för såna men handen på hjärtat, dessa människor fanns långt före tiktok.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Ett mycket opopulärt inlägg.

Om nu EU kräver en avgift från Meta och TikTok i och med nya lagar, borde de betala. Om Meta riskerar att gå i graven på grund av det, ja, då kommer jag att jubla så högt att alla inom en mils radie hör mig Skiter då i hur mycket klockan är, jag kommer jubla riktigt högt oavsett. Och om företaget går i graven helt tack vare EU, så kommer jag fira med en rejäl fest med mina närmsta vänner.

Men detta är ju såklart endast en dröm. En våt dröm. Men jag håller ändå hoppet uppe! Håller tummarna så att de knakar och nästan går ur led.

Dold text
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är väldigt intressant att censur av ett internationellt sanningsministerium nu är så accepterat att dess introduktion likställs med ordningsvakter.

Vilket ”sanningsministerium” menar du? TikTok? Meta?
Tror inte du har koll på vad ordet betyder: ministerium hänvisar normalt till statliga enheter. (Eller prästämbete)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vilket ”sanningsministerium” menar du? TikTok? Meta?
Tror inte du har koll på vad ordet betyder: ministerium hänvisar normalt till statliga enheter. (Eller prästämbete)

Det är EU som ska tillsatta moderering, så vitt jag lyckats förstå. Denna avgift är för att bekosta EUs censurarbete.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@Edin Jusovic

Citat:

Enligt EU-lagstiftningen ska bolag som äger sociala medieplattformar med över 45 miljoner användare betala en gemensam summa på strax över en halv miljard kronor. Varje bolags respektive avgift bestäms efter antal användare på plattformen i fråga. Under det kravet är Meta tvungna att betala 124 miljoner kronor till EU, vad Bytedance behöver betala är inte känt.

Avgiften får heller inte överskrida 0,05 procent av bolagens nettovinst från 2022. Det innebär att bolag som gjort väldigt små vinster eller gått med förlust, som plattformen X eller Pinterest, är inte tvungna att betala en avgift.

Jag tycker inte det framgår varför de ska betala?
Är det en ny skatt?
Eller var är det för avgift?

Det måste väl finnas någon motivering i varför de ska betala ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

@Edin Jusovic

Jag tycker inte det framgår varför de ska betala?
Är det en ny skatt?
Eller var är det för avgift?

Det måste väl finnas någon motivering i varför de ska betala ?

https://www.politico.eu/article/tiktok-joins-meta-in-suing-eu...

För att "bekämpa misinform" i det kommande EU-valet bland annat, och skydda barnen givetvis.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är EU som ska tillsatta moderering, så vitt jag lyckats förstå. Denna avgift är för att bekosta EUs censurarbete.

Ah sorry, jag missförstod din mening helt enkelt.
Jag trodde sanningsministeriumet blev censurerat. Inte att de utförde censureringen.

...

Betyder inte att jag håller med dock
Om man läser vidare via Engadget:
"The Digital Markets Act and Digital Services Act are intended to promote fairer competition, improve privacy protection, as well as banning both the use of some of the more egregious forms of targeted advertising and misleading practices.

The Digital Services Act, for instance, focuses on online platforms like Facebook, Amazon and Google. They will be tasked with being more proactive both with content moderation and also to prevent the sale of illegal or unsafe goods being sold on their platforms. Users will also be able to learn how and why an algorithm recommended them a certain piece of content, and to challenge any moderation decision that was made algorithmically. Finally, companies will no longer be able to use sensitive personal data for ad-targeting, sell ads to children, or use dark patterns — deceptive page design that can manipulate you into saying yes to something even when you'd much rather say no, such as joining a service or preventing you from leaving one you no longer wish to use."

Det låter inte som censur i första hand utan rimlig kontroll. (mer likt det lillaankan_i_dammen var inne på)
Men kan förstås missbrukas som allt annat

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tänk om de känner sig tvungna att stänga ute alla EU-medborgare från sina tjänster. Vad ledsen jag skulle bli.

Tänk på barnen! 😱

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det låter inte som censur i första hand utan rimlig kontroll. (mer likt det lillaankan_i_dammen var inne på)
Men kan förstås missbrukas som allt annat

Tänk på att detta är samma EU som satte Sputnik och Russia Today under blockad. Inte för att jag uppskattar ryska propagandanätverk, men EU är inte rädda för att införa censur. Tongången bland EU politiker kring informationsflödet i kriget mellan Israel och Palestina bådar inte väl heller.

Huruvida man håller med om syftet av en viss censur förändrar inte att det är censur, och när censur väl är etablerat både tekniskt och som politiskt accepterat verktyg så kan det censurerade ämnet snabbt ändras till något man inte håller med om.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Och då kan Tiktok och Meta se sig om efter en ny marknad. Inte för att det egentligen gör så mycket för mig personligen. Tiktok är inget som tilltalar mig alls och mitt Facebookonto har jag inte loggat in på över 7 år snart.

Skrivet av johanandersson:

Det är väldigt intressant att censur av ett internationellt sanningsministerium nu är så accepterat att dess introduktion likställs med ordningsvakter.

Nämen kolla? Ordsallad utan någon som helst röd tråd..

Skrivet av johanandersson:

Tänk på att detta är samma EU som satte Sputnik och Russia Today under blockad. Inte för att jag uppskattar ryska propagandanätverk, men EU är inte rädda för att införa censur. Tongången bland EU politiker kring informationsflödet i kriget mellan Israel och Palestina bådar inte väl heller.

Huruvida man håller med om syftet av en viss censur förändrar inte att det är censur, och när censur väl är etablerat både tekniskt och som politiskt accepterat verktyg så kan det censurerade ämnet snabbt ändras till något man inte håller med om.

Sluttande plan kallas det för. Folk har ju suttit och skrikit att denna "censur" skall göra det omöjligt att ifrågasätta politiker och staten sedan internets barndom men ändå har det gått över 30 år och folk kan fortfarande sitta här och skriva av sig. Underligt måste jag säga..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Lösningen blir säkert någon form av bolagskonstellation som visar att företaget som äger tjänsten är en förlustaffär.

Permalänk
Medlem

Jag är dåligt insatt i juridik och lagstiftning på denna "höga" nivå....

Vad kan ev följder bli om företag vägrar följa EU-lagar och sen även vägra betala skatter och avgifter?

Kan det ev bli någon form av "näringsförbud" för Meta och TikTok inom EU om det dras till sin spets?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Lösningen blir säkert någon form av bolagskonstellation som visar att företaget som äger tjänsten är en förlustaffär.

Borde de inte alltid göra så om det var så enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Så en hittepå skatt från eu uppskattas inte?

[...]

Alla skatter är "hittepå skatter". De existerar inte förrn någon hittar på dem.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ett mycket opopulärt inlägg.

Om nu EU kräver en avgift från Meta och TikTok i och med nya lagar, borde de betala. Om Meta riskerar att gå i graven på grund av det, ja, då kommer jag att jubla så högt att alla inom en mils radie hör mig Skiter då i hur mycket klockan är, jag kommer jubla riktigt högt oavsett. Och om företaget går i graven helt tack vare EU, så kommer jag fira med en rejäl fest med mina närmsta vänner.

Men detta är ju såklart endast en dröm. En våt dröm. Men jag håller ändå hoppet uppe! Håller tummarna så att de knakar och nästan går ur led.

Dold text

Nu lär de inte gå omkull av att tappa 0.05% av sin nettovinst.

Men drömma kan man alltid göra!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Får hoppas dom når en bra överenskommelse då både meta och TikTok är väldigt uppskattat och roligt att kolla runt på.
Smidigt när man behöver få tag i nånting eller bara har tråkigt, sen att det finns vissa här som är extrema bakåtsträvare och konspiration teoretiker kan inte hjälpas.

Permalänk
Medlem

Känns ju som summan är nästan obetydlig för dessa företag att det handlar mer om principsak, sånthär är väl såna frågor som speciellt brukar få företagsledningen att gå upp i varven och man krigar på bara för principens skull. Nu har jag ingen insyn i företagens ekonomiska läge men så känns det iallafall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Självklart ska de moderera men vadå, betala 500 mille för ingenting till EU?
Ska de betala övriga världsdelar också? Mao nonsens, de ska inte betala en spänn.