Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem

Halva nypriset handlar ju om:
- halva nypriset
- på en motsvarande modell
- vad den kostar just nu
- utan tillfällig rea

12k är galet lågt, inga problem att den är värd 15, tror vissa skulle betala mer, men då kan du få leta/vänta en stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Hade betalat halva priset vad du hade betalt, Max. Allt över det så är man ju blåst om man köper. Värdeminskning på TV är ju brutal.

Alla är väl olika men om jag hade varit ute efter just en G3 65" och hittade en begagnad som låg i närheten och var 5000kr billigare än en ny hade jag definitivt köpt den.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Alla är väl olika men om jag hade varit ute efter just en G3 65" och hittade en begagnad som låg i närheten och var 5000kr billigare än en ny hade jag definitivt köpt den.

Tänker att det är en väldigt snäv målgrupp. Om man är ute efter en G3 så väntar man på G4 till blackfriday i November. Eller har nåt annat alternativ som dyker upp på rea under året.

Resten har ingen aning vad G3 är och tycker det priset är alldeles för dyrt ändå att betala för en begagnad tv. Och finns behov av ny tv så väntar man till black friday.

Permalänk
Medlem

TL; DR och lärdomen gott folk blir: Köp alltid en större TV än du tror du behöver så länge plats och till viss del ekonomin inte är avgörande faktorer.

Trevlig helg och fredag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

TL; DR och lärdomen gott folk blir: Köp alltid en större TV än du tror du behöver så länge plats och till viss del ekonomin inte är avgörande faktorer.

Trevlig helg och fredag!

FOMO är inte kul alltid

Permalänk
Medlem

Hejsan, har en LG C3 (42 tum). Jag skulle behöva lite hjälp med att koppla in tillhörande utrustning som jag har tillgänglig. Jag håller på en del med musik och har ett Scarlette 2i2 (ljudkort) tillsammans med en "docka" som jag kopplar datorn till.

Min fråga är: Kan man få ut ljudet via ljudkortet när jag spelar via Xbox:et (Xbox X). Nu är Xbox:et kopplar direkt in till TV:n och "dockan" in till HDMI 2 (ARC) och ljudkortet kopplat till dockan. Finns det möjlighet att få ut ljudet via dockan till ljudkortet när man lirar Xbox?

Tack på förhand.

Docka:
https://skalhuset.se/datortillbehor/usb-c-trippel-display-doc...

Ljudkort:
https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2_4th_generati...

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankan_84:

Hejsan, har en LG C3 (42 tum). Jag skulle behöva lite hjälp med att koppla in tillhörande utrustning som jag har tillgänglig. Jag håller på en del med musik och har ett Scarlette 2i2 (ljudkort) tillsammans med en "docka" som jag kopplar datorn till.

Min fråga är: Kan man få ut ljudet via ljudkortet när jag spelar via Xbox:et (Xbox X). Nu är Xbox:et kopplar direkt in till TV:n och "dockan" in till HDMI 2 (ARC) och ljudkortet kopplat till dockan. Finns det möjlighet att få ut ljudet via dockan till ljudkortet när man lirar Xbox?

Tack på förhand.

Docka:
https://skalhuset.se/datortillbehor/usb-c-trippel-display-doc...

Ljudkort:
https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2_4th_generati...

Skulle spontant säga att det är ganska osannolikt att få det att fungera smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle spontant säga att det är ganska osannolikt att få det att fungera smidigt

Okej, jag får släppa den tanken. En Anna fråga, knäpper era tv-apparater (C3) när man trycker lite längst ner precis intill ramen? Tycker spontant att det är lite kvalitetsbrist.

https://www.youtube.com/shorts/8WN3Uc-MiEo

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ankan_84:

Hejsan, har en LG C3 (42 tum). Jag skulle behöva lite hjälp med att koppla in tillhörande utrustning som jag har tillgänglig. Jag håller på en del med musik och har ett Scarlette 2i2 (ljudkort) tillsammans med en "docka" som jag kopplar datorn till.

Min fråga är: Kan man få ut ljudet via ljudkortet när jag spelar via Xbox:et (Xbox X). Nu är Xbox:et kopplar direkt in till TV:n och "dockan" in till HDMI 2 (ARC) och ljudkortet kopplat till dockan. Finns det möjlighet att få ut ljudet via dockan till ljudkortet när man lirar Xbox?

Tack på förhand.

Docka:
https://skalhuset.se/datortillbehor/usb-c-trippel-display-doc...

Ljudkort:
https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2_4th_generati...

Om du vill få ut ljudet från TV:n till ett separat ljudsystem av önskad sort så är det alltid möjligheter via exempelvis ARC/eARC eller TV:ns optiska ut. Då finns det alltid lösningar att få det vidare till andra system. Scarlett-lådan har till exempel balanserade ljudingångar (XLR) och den vägen kan du alltid gå via en lämplig DAC.

Däremot är USB och USB-hubbar ingen säker väg att gå då dessa någonstans förutsätter en enda källa, likt en dator. Du försöker gissningsvis med två källor, datorn och xboxen/TV:n och detta kommer i grunden inte lyckas. Dels för att USB inte svarar på det behovet, dels för att TV:n och Xboxen, trots USB-portar, förmodligen saknar stöd i mjukvaran för externa USB-ljudkort.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ankan_84:

Okej, jag får släppa den tanken. En Anna fråga, knäpper era tv-apparater (C3) när man trycker lite längst ner precis intill ramen? Tycker spontant att det är lite kvalitetsbrist.

https://www.youtube.com/shorts/8WN3Uc-MiEo

Ge mig vilken pryl som helst. Tryck på rätt ställe och det knakar till, flexar lite eller verkar smäckigt. Oavsett om det är en TV, en dator eller en stridsvagn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ge mig vilken pryl som helst. Tryck på rätt ställe och det knakar till, flexar lite eller verkar smäckigt. Oavsett om det är en TV, en dator eller en stridsvagn.

Jo sant, låter din likadant?

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om du vill få ut ljudet från TV:n till ett separat ljudsystem av önskad sort så är det alltid möjligheter via exempelvis ARC/eARC eller TV:ns optiska ut. Då finns det alltid lösningar att få det vidare till andra system. Scarlett-lådan har till exempel balanserade ljudingångar (XLR) och den vägen kan du alltid gå via en lämplig DAC.

Däremot är USB och USB-hubbar ingen säker väg att gå då dessa någonstans förutsätter en enda källa, likt en dator. Du försöker gissningsvis med två källor, datorn och xboxen/TV:n och detta kommer i grunden inte lyckas. Dels för att USB inte svarar på det behovet, dels för att TV:n och Xboxen, trots USB-portar, förmodligen saknar stöd i mjukvaran för externa USB-ljudkort.

Grymt , tack för svar.

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

Bah. Har tele2 premium tv tjofräs och deras box är skräp, innehållet är endast i 1080p, undertexter går inte juatera storlek på och jag antar att man inte kan installera deras app på tvn så man kan kasta boxen åt helvete?

Och hur fasen aktiverar man 3 mån gratis appletv+.

Supernöjd med min C3 annarsvad gäller bilden. Förutom att gui är ganska dåligt/opraktiskt samt att LG + Xbox = sådär.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Bah. Har tele2 premium tv tjofräs och deras box är skräp, innehållet är endast i 1080p, undertexter går inte juatera storlek på och jag antar att man inte kan installera deras app på tvn så man kan kasta boxen åt helvete?

Och hur fasen aktiverar man 3 mån gratis appletv+.

Supernöjd med min C3 annarsvad gäller bilden. Förutom att gui är ganska dåligt/opraktiskt samt att LG + Xbox = sådär.

Det finns en tele2 play app.
Apple tv+ går man bara in i apple tv appen och registrerar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Det finns en tele2 play app.
Apple tv+ går man bara in i apple tv appen och registrerar sig.

Hmm, har inte hittat nån tele2-app för tvn. Eller mende du för android/ios?

Ja, hr försökt flertalet gånger, men det blir npn typ av error i sista steget. Hade bekymmer med att registrera kreditkortet innan, men ddt löste sig via webbläsaren på telefonen. 3 månaders- erbjudandet finns bara via tvn, liksom.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Hmm, har inte hittat nån tele2-app för tvn. Eller mende du för android/ios?

Ja, hr försökt flertalet gånger, men det blir npn typ av error i sista steget. Hade bekymmer med att registrera kreditkortet innan, men ddt löste sig via webbläsaren på telefonen. 3 månaders- erbjudandet finns bara via tvn, liksom.

Finns en för Android iallafall, antar att det finns för ios.

Jag hade också något strul med apple +, har ingen iphone. Men minns inte exakt vad det var.

Tror jag skapade ett konto på dator och sedan loggade in och kunde koppla på erbjudandet.

Permalänk

G3, C3, C4, vad bör man köra på, blir tokig, funderar på skaffa en av dessa men vet ej vilken som är mest värd för sitt pris. Kan även tänka mig vänta till november om det är någon större skillnad men så är de med allt ju och då får man vänta ihjäl sig. Hur stor skillnad är det på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatekid007:

G3, C3, C4, vad bör man köra på, blir tokig, funderar på skaffa en av dessa men vet ej vilken som är mest värd för sitt pris. Kan även tänka mig vänta till november om det är någon större skillnad men så är de med allt ju och då får man vänta ihjäl sig. Hur stor skillnad är det på dessa?

C3 ≈ C4, ingen större skillnad förutom lite blaj blaj som tillverkare försöker hypa upp. Finns inga reviews än men utifrån den infon som finns nu är de väldigt lika på pappret.

G3 är betydligt ljusstarkare än C serien och är ett stort kliv över konventionella OLED paneler. Har nackdelen att den kan vara för ljus i vissa situationer och då kan C3/4 vara mer önskvärd.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatekid007:

G3, C3, C4, vad bör man köra på, blir tokig, funderar på skaffa en av dessa men vet ej vilken som är mest värd för sitt pris. Kan även tänka mig vänta till november om det är någon större skillnad men så är de med allt ju och då får man vänta ihjäl sig. Hur stor skillnad är det på dessa?

G3 har bättre ljusstyrka men också högre lägsta ljusstyrka, så kan lysa för mycket i mörka miljöer

Idag med powers 20% rabatt och med 9000kr cashback är faktiskt C3 billigare än den var på BF, så inte helt kass tid att handla TV, men gäller att hitta rätt erbjudanden

G2 ≈ C2 ≈ C3 ≈ C4

Samsung S90C S95C S95B finns ju också, de är något bättre men också oftast dyrare

Permalänk
Medlem

Ni som kör IP-TV på era LG. Finns det någon bra app för det eller måste man köra med en box fortfarande? Har en C3 som snart ska upp och hade varit skönt att slippa dra nätverkskabel till vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Finns en för Android iallafall, antar att det finns för ios.

Jag hade också något strul med apple +, har ingen iphone. Men minns inte exakt vad det var.

Tror jag skapade ett konto på dator och sedan loggade in och kunde koppla på erbjudandet.

Raderade min Tele 2 appen igår från min 4K Apple TV. Hade (tyvärr) viaplay - Film å serier, genom Tele 2. För att viaplay ska höja priset (den 21/2 tror jag det var) å vill inte gynna det "sjunkande skeppet" mer (kan inte simma). Har ingen iPhone. Har nån Itunes app (Apple Music nånting) på mobilen (Android). Min första å sista Apple produkt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Ni som kör IP-TV på era LG. Finns det någon bra app för det eller måste man köra med en box fortfarande? Har en C3 som snart ska upp och hade varit skönt att slippa dra nätverkskabel till vardagsrummet.

Jag har personligen aldrig tyckt att apparna varit tillräckligt bra eller snabba så alltid kört separat box. Kör i dagsläget en Formuler Z10 Pro Max som fungerar fint och tillhörande appen MYTVOnline2. (Z11-modellerna har MYTVOnline3).

Även om trådat alltid är att föredra så har den givetvis Wifi så det är inga problem.

Kör du Nvidia Shield / ATV finns andra bra appar att ladda ner.

Appen jag testat är för LG och webOS heter "IPTV Smarters Player" men finns flera. Fungerar som sagt helt OK men föredrar box alla dagar i veckan.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av medbor:

G3 har bättre ljusstyrka men också högre lägsta ljusstyrka, så kan lysa för mycket i mörka miljöer

Idag med powers 20% rabatt och med 9000kr cashback är faktiskt C3 billigare än den var på BF, så inte helt kass tid att handla TV, men gäller att hitta rätt erbjudanden

G2 ≈ C2 ≈ C3 ≈ C4

Samsung S90C S95C S95B finns ju också, de är något bättre men också oftast dyrare

Nu går det tyvärr inte att kombinera powers 20% med cashbacken, annars hade det varit en väldigt bra deal.

Däremot är powers deal jävligt bra ändå, fick loss en 65” G3 för 19 992:- vilket får ses som ett väldigt bra pris. Synd att man inte har plats för 77” bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Raderade min Tele 2 appen igår från min 4K Apple TV. Hade (tyvärr) viaplay - Film å serier, genom Tele 2. För att viaplay ska höja priset (den 21/2 tror jag det var) å vill inte gynna det "sjunkande skeppet" mer (kan inte simma). Har ingen iPhone. Har nån Itunes app (Apple Music nånting) på mobilen (Android). Min första å sista Apple produkt.

Är tele2-appen lika kass via AppleTV som Tele2-boxen eller chromecast? Typ inget UHD, Dolby Vision där heller? Minska text eller ändra färg på undertexter, etc?
Försökte leka runt med uppskalningen för å se om TVn gör det bättre, men vette fan. Känns inte som de sänder 1080p ens. Antar att det är samma via AppleTVn?

Ja, vill också lämna allt vad gäller Viaplay. Enda anledningen är hockeyn och lite F1. Samtidigt är det så usel bildkvalite på hockey, fotboll.

Har börjat snegla på VPN, ESPN+, kunna kika på Muay Thai via Prime m.m.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Är tele2-appen lika kass via AppleTV som Tele2-boxen eller chromecast? Typ inget UHD, Dolby Vision där heller? Minska text eller ändra färg på undertexter, etc?
Försökte leka runt med uppskalningen för å se om TVn gör det bättre, men vette fan. Känns inte som de sänder 1080p ens. Antar att det är samma via AppleTVn?

Ja, vill också lämna allt vad gäller Viaplay. Enda anledningen är hockeyn och lite F1. Samtidigt är det så usel bildkvalite på hockey, fotboll.

Har börjat snegla på VPN, ESPN+, kunna kika på Muay Thai via Prime m.m.

Jag tyckte det. Det enda jag använde var viaplay. Det är ett tag jag sa upp viaplay men när man såg på en serie (S.W.A.T bl.a), så efter ett par avsnitt kunde texten försvinna efter ca 10 -15 min å komma tillbaka när avsnittet nästan var slut. Apple TV:n (Dolby Vision är på) är inkopplad i en hemmabio reciever.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemora1870:

Nu går det tyvärr inte att kombinera powers 20% med cashbacken, annars hade det varit en väldigt bra deal.

Däremot är powers deal jävligt bra ändå, fick loss en 65” G3 för 19 992:- vilket får ses som ett väldigt bra pris. Synd att man inte har plats för 77” bara.

Är du säker på att det inte går att kombinera?

Två medlemmar hävdar annorlunda:

Skrivet av bennyfax:

Power har ju jättebra erbjudanden tom idag 18/2. Först 20% på nästan allt i butik som medlem och sedan cashback på vissa LG Oled.
77" C3 för 19700:- Tänkte slå till men tvekar. Blir 50" plasma från 2009 ett tag till :-/

Skrivet av medbor:

Kan ju alltid lämna tillbaka

Idag finns ju 77C3 för 19800 på Power, det är ganska svårslaget. Då kan man ju byta upp sig om några år om man börjar se artefakter i värsta fall

Permalänk
Skrivet av Jojkenstein:

Är du säker på att det inte går att kombinera?

Två medlemmar hävdar annorlunda:

Framgår ganska tydligt i villkoren från LG att det inte går att kombinera med andra erbjudanden, vid tidigare tillfällen har det tvärtom varit skrivet ”går att kombinera med andra erbjudanden”.

Även pratat med en säljare på Power som sa att det inte skulle gå. Sen kan det säkert slinka igenom ändå beroende på hur noga den som attesterar cashbacken är.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte läst alla villkoren och har fortfarande inte gjort det då jag inte skall köpa men utesluter inte att rabatten kan gälla ändå. Vad har Powers erbjudanden med LG:s cashback att göra?
De borde vara oberoende av varandra. Vanligtvis har det med andra rabatter hos ett företag som inte går att kombinera, tex 5% hos LG samt cashback men vem vet.
Jag skulle fråga för att verkligen veta som Danne har gjort ser jag nu.

Trist men 77" går ändå inte in i bilen ;-D

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Vad för väggfäste rekommenderar ni till LG C3 65?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatekid007:

Vad för väggfäste rekommenderar ni till LG C3 65?

Enkelt sagt: de flesta med passande hål

Många väggfästen som säljs idag är äldre modeller byggda för långt högre vikt än dagens tunna apparater