Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Vet inte om Samsung fortfarande gör det i år men både min 2018 SAMSUNG och förra årets S95B kör nåt som liknar Vivid mode i menyerna och systemet. Kanske är inbyggda videon som också påverkas av detta?

Ja vet faktiskt inte. Tyckte bilden var lam jämfört med Philips OLED och det tyckte säljarna också och de fattade inte vad som var problemet. De verkade ändå vara väldigt kunniga. Så hade säkert löst det om de fanns någon lösning.

Oavsett så gjorde detta mig väldigt trygg i valet av LG C3 då jag endast kör Apple TV.

På Elgiganten och andra såna affärer så använder de ju bara testbilder och har inte alls lika stora kunskaper och kan visa runt som Hifi klubben jag var på. Så hade aldrig fattat detta annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Intressant, högre ljusstyrka kanske är överskattat här i Sverige.

Det är en vanlig tendens att köra på tok för hög ljusstyrka. En anledning till det är att det ser platt och mörkt ut i början, när man drar ned ljusstyrkan från höga nivåer. Ger man sig inte tid att anpassa sig kommer bilden upplevas tråkig och folk dras gärna till det som lyser starkast.

Film brukar vara graderat till runt 100 nits (finns lite variation där men 100 nits är något av en de facto standard för SDR). SRGB-standarden är 80 nits med omgivande ljus på 200 lux. Det är ett rätt ljus rum - släcker du ner till mysbelysning för filmtittande kanske du hamnar på 20 lux.

Har man problem med solljus som reflekteras i skärmen kan det förstås vara bra att kunna skruva upp ljusstyrkan på skärmen. En bättre lösning vore dock att kontrollera ljuset i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är en vanlig tendens att köra på tok för hög ljusstyrka. En anledning till det är att det ser platt och mörkt ut i början, när man drar ned ljusstyrkan från höga nivåer. Ger man sig inte tid att anpassa sig kommer bilden upplevas tråkig och folk dras gärna till det som lyser starkast.

Film brukar vara graderat till runt 100 nits (finns lite variation där men 100 nits är något av en de facto standard för SDR). SRGB-standarden är 80 nits med omgivande ljus på 200 lux. Det är ett rätt ljus rum - släcker du ner till mysbelysning för filmtittande kanske du hamnar på 20 lux.

Har man problem med solljus som reflekteras i skärmen kan det förstås vara bra att kunna skruva upp ljusstyrkan på skärmen. En bättre lösning vore dock att kontrollera ljuset i rummet.

Yep, kör min C3 på nattläget även på dagarna nu under vintern. Oledljus på 40 räcker gott även i ett rum med massa fönster. Känner dock otroligt många som brassar på ordentligt med hög ljusstyrka.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Yep, kör min C3 på nattläget även på dagarna nu under vintern. Oledljus på 40 räcker gott även i ett rum med massa fönster. Känner dock otroligt många som brassar på ordentligt med hög ljusstyrka.

Ljusstyrka på 40 borde ge lite över 120 nits, så det är ändå rätt ljust. Det skulle jag säga är rätt lagom för dagtid i ett ljust rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Köpte en LG C3 77 igår för 25000kr. Men har redan börjat få FOMO funderar på att avbeställa den och satsa på en Samsung S92C 77 istället från Samsungs hemsida där man kan få den för 24690kr.

Vad tror ni, är jag trög? 🤣 vilken är bäst.

Någon som haft båda hemma och provat?

Just nu har jag en LG 55UH664V så blir ett stort steg uppåt oavsett

Var hittade du den för 25k? 😊

Permalänk
Skrivet av hk-tray:

Var hittade du den för 25k? 😊

Köpte på Elon ljud och bild i lokala affären faktiskt, vill de ska installera och allt. Och det är otroligt kunniga på att hänga upp TV korrekt på väggen etc etc bra service.

Men bara tvn där kostar 25 000 och de hade den i lager många butiker har inte den i lager just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Återkoppling!

Nu har jag varit hos HIFI klubben som hade otroligt duktiga säljare! De har inte ens LG tv där utan endast Samsung. Han gick igenom allt med mig och visade skillnader. Men avrådde mig att använda Apple TV till Samsungen. Han visade skillnader mellan hur bilderna såg ut jämfört med Philips etc. Det var stora skillnader. Sedan visade han test video utan Apple TV från Samsung och det var riktigt stor skillnad.

Eftersom jag ska använda Apple TV till min tv så är det bättre att ha LG C3.

Han sa även att de varit i kontakt med Samsung om varför deras S90C har så stora skillnader i bild. Men inte fått några riktiga svar. Han sa princip att det är nåt som inte klickar mellan Apple TV och Samsungen. Men på andra tv är det inga problem.

Samsungs panel har bättre potential, men i deras faktiska tv-apparater så når de inte hela vägen. Ofta inkonsekventa färger och diverse svårlösta buggar med källor och bildkvalitet. Men får man till det just i sin miljö och vet hur man ska hantera allt så blir det såklart bra, men det blir en del pillande

LG är bättre och mer mer mogen direkt från fabrik, ofta mer korrekta färger och stabilare mjukvara. Men såklart lite lägre peak ljusstyrka i HDR, och sämre mättnad i HDR. Ganska få bildrutor i en film där det spelar roll dock

Det är min sammanfattning av vad jag läst mig till. Överlag är det små skillnader i vardagen

Permalänk
Skrivet av medbor:

Samsungs panel har bättre potential, men i deras faktiska tv-apparater så når de inte hela vägen. Ofta inkonsekventa färger och diverse svårlösta buggar med källor och bildkvalitet. Men får man till det just i sin miljö och vet hur man ska hantera allt så blir det såklart bra, men det blir en del pillande

LG är bättre och mer mer mogen direkt från fabrik, ofta mer korrekta färger och stabilare mjukvara. Men såklart lite lägre peak ljusstyrka i HDR, och sämre mättnad i HDR. Ganska få bildrutor i en film där det spelar roll dock

Det är min sammanfattning av vad jag läst mig till. Överlag är det små skillnader i vardagen

Ja håller med dig, har fått samma bild som dig. Samsung har bättre ”spec” men LG är bättre out of the box, eftersom har dom hållit på med OLED så länge och förfinat allt med mjukvara etc.

Orkar inte hålla på med massa inställningar etc etc för att få det att bli bra. Då känns LG C3 som ett bättre val för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Ja håller med dig, har fått samma bild som dig. Samsung har bättre ”spec” men LG är bättre out of the box, eftersom har dom hållit på med OLED så länge och förfinat allt med mjukvara etc.

Orkar inte hålla på med massa inställningar etc etc för att få det att bli bra. Då känns LG C3 som ett bättre val för mig.

Ja och delar av Samsungs övertag i spec verkar ju vara tidiga firmware på modellerna som tillåter långt mer ljus än vad som är hållbart utan att snabbt drabbas av spökbilder (i alla fall på S95B)

Permalänk

Medan jag sitter och väntar på LG C3 77 så funderar jag lite på bildinställningar och hur man ska tänka för att få ut det mesta.

Kan man utgå från Rtings guide? Hur har ni gjort?

Se länk: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c3-oled/settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Medan jag sitter och väntar på LG C3 77 så funderar jag lite på bildinställningar och hur man ska tänka för att få ut det mesta.

Kan man utgå från Rtings guide? Hur har ni gjort?

Se länk: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c3-oled/settings

Vissa nöjer sig med filmmaker mode
Många nöjer sig med rtings guide
Andra fortsätter med lagom.nl och ankrar svart och vitt rätt, kanske lite mer?
En tredje skaffar utrustning för att kalibrera mer noga

Alla väljer sin väg
Det blir lite som ”hur långt är ett snöre?”

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vissa nöjer sig med filmmaker mode
Många nöjer sig med rtings guide
Andra fortsätter med lagom.nl och ankrar svart och vitt rätt, kanske lite mer?
En tredje skaffar utrustning för att kalibrera mer noga

Alla väljer sin väg
Det blir lite som ”hur långt är ett snöre?”

Ja det har du rätt i. Är ganska mycket amatör i detta och undrade mest om någon använt sig av deras guide eller har föreslag på någon annan guide eller video som gett dom bra resultat.

Mest så man har nåt att utgå ifrån, gillar man inte det så får man ju ändra till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Ja det har du rätt i. Är ganska mycket amatör i detta och undrade mest om någon använt sig av deras guide eller har föreslag på någon annan guide eller video som gett dom bra resultat.

Mest så man har nåt att utgå ifrån, gillar man inte det så får man ju ändra till något annat.

Det är absolut något att utgå ifrån, men räkna inte med att deras siffror är perfekta i just ditt rum med dina förutsättningar och behov. Det ger i alla fall en bild av vilken knapp som gör vad och hur man ändrar sakerna

Permalänk

Ni andra som beställt via LGs hemsida, fick ni något spårningsid? Min står som skickad, fick också ett mejl i fredags men inget om att man kunde följa sändningen.

Permalänk
Viking
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Ni andra som beställt via LGs hemsida, fick ni något spårningsid? Min står som skickad, fick också ett mejl i fredags men inget om att man kunde följa sändningen.

Nej, ingen spårningslänk. Visste inte ens med vilket företag den skickades. Men när den hade ankommit till en terminal i närheten så fick jag ett SMS för att välja dag för utkörning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Ni andra som beställt via LGs hemsida, fick ni något spårningsid? Min står som skickad, fick också ett mejl i fredags men inget om att man kunde följa sändningen.

Fick sms från dachser och en länk till att välja dag. Min tv levererades idag.

Permalänk
Medlem

Fick min C3 nu igår, lite intryck kommandes från en B7V från *17:

Positivt:

Skärmen är klart ljusstarkare, jag bedömer (subjektivt) att 90% som jag kör på B7 an är ungefär samma ljusstyrka som 50%-60% på nya

Tycker färgerna och bilden är lite skarpare möjligen, men annars utöver ljuset är det ingen större skillnad

Dämpningen på helvitt är långt ifrån lika tydlig som på B7 och jämnare

Negativt:

TVn känns billigare och långt ifrån lika premium som B7 gör, C3an har plastig fjärr, baksidan är fulare (B7 har metalklätt bakstycke samt fjärr) samtidigt som själva elektronikbiten (boxen) är snyggare löst på C3 och bättre kabeldragsmöjligheter, B7 ans fot är snyggare också, sen förstår jag inte att när den ändå är ojordad kan de väl köra med en europlugg istället?

De nya WebOS på C3 är mycket plotrigare och kräver fler klick för nå inställningar än på B7, klar nedgradering, förvånad hur seg den är i menyerna också , gamla B7an upplever jag snabbare nästan (även om vi sen länge inte använder integrerade apparna) och förvånad på apparna, tex SVT appen ser ut som 00 talet ringde, suddigt och dant i menyn, (här jämför jag med hur appar ser ut i min google gen4 chromecast) så lär bli man kör vidare med den, dock inget lagg när man spelar innehåll vilket man kan ana på B7 an ibland

Men överlag riktigt nöjd än så länge, inga döda pixlar eller något annat typ av trist fenomen,

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mahava:

Skärmen är klart ljusstarkare, jag bedömer (subjektivt) att 90% som jag kör på B7 an är ungefär samma ljusstyrka som 50%-60% på nya

Tycker färgerna och bilden är lite skarpare möjligen, men annars utöver ljuset är det ingen större skillnad

Dämpningen på helvitt är långt ifrån lika tydlig som på B7 och jämnare

Precis detta som är den långsiktiga förändringen från 2017 till 2023 och framåt. Mycket fokus i diskussionerna på peak ljusstyrka som är nästan stilla, förutom med MLA-filter. Det är uthålligheten i ljuset som ökat när LG m.fl diffust talar om "20% mer ljus i nya evo-panelen" etc. Nya modeller behöver inte pumpa nivåerna på samma sätt utan håller den lägsta nivån på en högre nivå.

Konkret är detta vad som gör att det upplevs skarpare eller "skarpare" (rent optiskt är det samma "skärpa") är just att scener som innehållet både ljusa och mörka element så kan den nyare OLED:n lysa ut de ljusa delarna bättre och låta dem kontrastera tydligare mot de mörka delarna. Där den gamla OLED:n inte har uthålligheten att göra detta lika väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis detta som är den långsiktiga förändringen från 2017 till 2023 och framåt. Mycket fokus i diskussionerna på peak ljusstyrka som är nästan stilla, förutom med MLA-filter. Det är uthålligheten i ljuset som ökat när LG m.fl diffust talar om "20% mer ljus i nya evo-panelen" etc. Nya modeller behöver inte pumpa nivåerna på samma sätt utan håller den lägsta nivån på en högre nivå.

Konkret är detta vad som gör att det upplevs skarpare eller "skarpare" (rent optiskt är det samma "skärpa") är just att scener som innehållet både ljusa och mörka element så kan den nyare OLED:n lysa ut de ljusa delarna bättre och låta dem kontrastera tydligare mot de mörka delarna. Där den gamla OLED:n inte har uthålligheten att göra detta lika väl.

Måste säga i sammanhanget att skillnaden är så pass liten att man inte precis får bråttom att byta ut B7 an i TV-Rummet ändå, men om man ger det något / gra år till kanske de händer lite mer? , eller att jag hinner känna av fler skillnader med tiden,

jag tog lite extremfall igår också med test på saker jag vet gamla har svårt för, BBs bastogne avsnitt och gamla mästerkocken när de intervjuvar folk mot lysande vit vägg.

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Fick sms från dachser och en länk till att välja dag. Min tv levererades idag.

Då får vi hoppas det kommer något SMS snart. Snart 1 vecka sedan den skall ha skickats

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Då får vi hoppas det kommer något SMS snart. Snart 1 vecka sedan den skall ha skickats

Beställde min den 27 dec. Fick ett samtal igår att den kommit och fick den levererad av DHL idag

Permalänk
Medlem

Jag var långsam på bollen när Benifykampanjen drog igång på LG men det lönade sig att sitta och refresha. Idag kunde jag klicka hem en 65 C3 för 16700 med välkomstkupongen den korta stund den fanns i lager. Inte ett spår av mailnotifikation trots att jag signat upp för alla modeller som går men antar att man ska få något för envis ihärdighet. 🥳

Permalänk
Skrivet av klacko:

Beställde min den 27 dec. Fick ett samtal igår att den kommit och fick den levererad av DHL idag

Jag beställde min 25.e dec, och den skickades 29.e dec, fortfarande inget sms/samtal

Permalänk
Medlem

Någon som vet om B3 fick firmware som löste dim algoritmen? G3 och C3 har fått den, det har Vincent Teoh bekräftat.

Gick in i servicemenyn på min B3 idag men LG har dolt TPC/GSR.

Permalänk
Medlem

@DasIch Upplever du att din C3 är för mörk i skuggdetaljerna i Dolby Vision Cinema?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

@DasIch Upplever du att din C3 är för mörk i skuggdetaljerna i Dolby Vision Cinema?

Jag har inte fått DV att funka från datorn, så jag vet inte hur det ser ut.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag har inte fått DV att funka från datorn, så jag vet inte hur det ser ut.

Kör Infuse funkar perfekt med DV. Annars är koppling mellan dator och TV när det gäller DV ett helvete.

Permalänk
Medlem

Nu har man äntligen fått TVn bytt, måste säga att det ser väldigt trevligt ut med en G-modell på vägg!

https://snipboard.io/z0QTcf.jpg
https://snipboard.io/b8M7pG.jpg

Måste bara fixa en list till kablaget .. har knappt kört igång den men det ser mycket mer lovande ut med bilden än C3an så här långt

Permalänk
Medlem

Jag är helt novis på det här med inställningar. Men hur gör man för att minska ljusstyrkan på undertexten på en C3? Blir väldigt ljust tycker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hödde:

Jag är helt novis på det här med inställningar. Men hur gör man för att minska ljusstyrkan på undertexten på en C3? Blir väldigt ljust tycker.

Det gör man inte eftersom undertexter är i signalen och inbakade i bilden som TV:n sedan ska tolka. Om undertexten är grafiskt kodad som 100% vitt och du kör HDR är det samma som en instruktion att texten ska lysa i 10 000 nits, precis som ett lysrör. Nu når man inte dit med en OLED på långa vägar, men TV:n försöker ändå lysa så starkt det går.

Därför försöker man ändra på bildkällan, likt appen som textar, till en gråare nyans eller exempelvis gult.

Blir man överlag bländad av undertexterna är det dock ett tecken på att man generellt kör bilden för ljust för rummet. Är läge att se över inställningarna. Kör man något tokläge likt intensivt/vivid så försöker det läget göra alla ljusskillnader så starka som möjligt, vilket då också omfattar texten. För filmtittande bör man gå på filmmaker mode och anpassa reglagen högsta ljusstyrka och OLED-pixelljus till de nivåer som passar rummet.