Microsoft tjatar på användare att uppgradera till Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Yepp, det är en intressant video

Problemet är egentligen att utveckla mjukvaror för Linux istället för Windows, kostar för mycket, eftersom allt redan fungerar i Windows. Varför kosta på en massa då? Det de som tänker så inte tänker på, är att de använder ett system som kan krascha, och som utgör en säkerhetsrisk och integritetsrisk för företagens/myndighetens/statens/regionens kunder.

När jag satt och väntade på min tur till labb i vårdcentralen för ett bra tag sen, kraschade deras biljettautomat. Två personer från receptionen stängde ner mjukvaran och försöka starta den igen, vilket inte gick. De var tvugna att starta om operativsystemet i maskinen. Problemet här, är att biljettautomaten körde Windows 10 eller 11 (fokuserade inte på systemets gränssnitt). Jag tänkte då för mig själv, "hade det där varit Linux, skulle de inte ha haft så mycket problem som de har nu".

En kommun i mitt län vägrade samtala med mig när jag ville prata om att förbättra deras ekonomiska situation och även göra så att de har mindre saker att tänka på. De blånekade min hjälp. Förståeligt då hjälpen/förslagen inte kom från en "högre makt", men de borde åtminstone tacka och höra på vad jag har att säga. Vem säger nej till gratistjänster som vem som helst, oavsett "position" (företag, stat, myndighet, whatever) kan använda, utan något kontrakt?

Ja, tyvärr har de gjort det. Jag var ett stort fan av Windows tills det blev allt mer känt om att Microsoft samlar in personlig data om en. Windows 10 var mitt sista system från Microsoft som jag använde, innan jag bytte helt till Linux. Du ska inte vara produkten av något du har köpt, och inte av något som du använder som är OSS (Open Source Software), främst inte FOSS, vilket egentligen "aldrig" sker. Jag ser Big Tech (Microsoft, Google, Meta, Amazon, Apple, med flera) som sjukligt giriga och pengakåta av sig (främst Apple gällande det sistnämnda). De som har störst aktie/pengakonto "vinner" och är därmed störst, bäst och vackrast. Jag spyr på sånt!

Nä, tacka vetja Windows 2000 och Windows XP SP1 & SP2. Hittade en gammal användarhandbok om Windows 98 hemma hos farsan förra veckan. Nostalgitripp deluxe! Goa tider det du

Ja, såklart det är så. Men i Steam har man åtminstone valmöjligheten att välja "nej". I Ubuntu sker allt i bakgrunden tills man självmant går till systemets inställningar och väljer "nej". Åtminstone sist jag testade Ubuntu virtuellt för några år sen.

Eftersom jag är en gamer (mja, var det mer förr) och har spelat sen runt mitten av 90-talet, främst när Deus Ex och Half-Life kom ut, men främst det sistnämnda! Hoho! Jag var helt fast! <3 Ahem, sidospår. Men eftersom jag har haft Steam sen kanske 2006 (överbelastade servrar efter Half-Life 2-lanseringen), så har jag valt att acceptera datainsamling till Valve. Fast å andra sidan litar jag mycket mer på Gabe Newell än på Satya Nadella/Bill Gates.

"Inget är gratis och det med all rätt". Säg det till FOSS-projekt.

Windows kommer aldrig bli bättre om de fortsätter med deras planer, främst med att göra Windows till en molntjänst.

Du lever uppenbarligen kvar i 2018. Molntjänster blir exponentiellt mycket bättre varje år. Icloud, Onedrive, Google Docs, Adobe Cloud, Email, Azure, Inlogg i olika system, hur vi integrerar olika programvaror och enheter ihop med varann för snabb access, online gaming, profiler och sparade inställningar, lösenord, appar som är lättåtkommliga med log in, banker, bank id, swish och andra tjänster, blockkedjor, DLSS, AI, Sociala medier. Livet blir bara bättre och bättre destå mer saker i molnet.

Permalänk
Medlem

Man ska inte byta för snabbt, Windows 3.11 håller än:

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780865/jarnvagsforetag...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belgaar:

Du lever uppenbarligen kvar i 2018. Molntjänster blir exponentiellt mycket bättre varje år. Icloud, Onedrive, Google Docs, Adobe Cloud, Email, Azure, Inlogg i olika system, hur vi integrerar olika programvaror och enheter ihop med varann för snabb access, online gaming, profiler och sparade inställningar, lösenord, appar som är lättåtkommliga med log in, banker, bank id, swish och andra tjänster, blockkedjor, DLSS, AI, Sociala medier. Livet blir bara bättre och bättre destå mer saker i molnet.

Inlägget du svarar på handlar inte om molntjänster, utan om vilket OS man kör på sin desktop.

Går utmärkt att använda molntjänster med en Linux-desktop också. Jag lovar att webbläsare funkar minst lika bra på Linux som på andra OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Du lever uppenbarligen kvar i 2018. Molntjänster blir exponentiellt mycket bättre varje år. Icloud, Onedrive, Google Docs, Adobe Cloud, Email, Azure, Inlogg i olika system, hur vi integrerar olika programvaror och enheter ihop med varann för snabb access, online gaming, profiler och sparade inställningar, lösenord, appar som är lättåtkommliga med log in, banker, bank id, swish och andra tjänster, blockkedjor, DLSS, AI, Sociala medier. Livet blir bara bättre och bättre destå mer saker i molnet.

iCloud, OneDrive, Google Docs, Adobe Cloud, Azure och fler är skapade av Big Tech. Big Tech = adjö integritet.

Jag har otroligt lite förtroende för amerikanska företag som inte stödjer/kör FOSS. Bitwarden som ett vilt exempel, är ett amerikanskt företag, men deras mjukvara är 99% FOSS (1% är att de kräver pengar för fler funktioner). Vaultwarden däremot, som bygger på Bitwarden, är 100% FOSS.

Jag litar mer på svenska företag/myndigheter gällande min personliga data, än på amerikanska företag. Du har väl läst om att Försäkringskassan har ersatt tjänster från Big Tech till FOSS-projekt, så som Nextcloud?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inlägget du svarar på handlar inte om molntjänster, utan om vilket OS man kör på sin desktop.

Går utmärkt att använda molntjänster med en Linux-desktop också. Jag lovar att webbläsare funkar minst lika bra på Linux som på andra OS.

Klart det ligger på Molnet. alla i servrar är moln.

Skulle aldrig röra och krångla med Linux. Älskar windows och använder det varje dag. Likaså många tjänster som klickar väldigt bra med Windows. Onedrive, Phone, Outlook, Excel, Teams, många inbyggda funktioner i windows. Sen har Windows mycket bredare stöd för exempelvis alla program och spel. Sen att man kan koppla ihop och synca laptop, stationär, jobbdator, mobil, jobbmobil etc i mångt och mycket och ha access till det mesta enkelt på alla enheter via molnet gör att jag aldrig skulle börja pilla med nya setups.

Sen har jag många program gratis via jobbet som office paket. Skulle inte ens få installera Linux på jobbdator. Då blir det meningslöst att ha det hemma eftersom att all Sync och hur allt klickar skulle brytas. Så nej inte ett dugg intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har nyligen bytt till Linux. Allt jag spelar funkar, men det finns stora spel som inte funkar p.g.a. anticheat som inte är kompatibelt. Du får kolla upp vad du spelar. ProtonDB är en bra källa till information om detta, om inte spelet har en native Linux-version.

Tack

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belgaar:

Klart det ligger på Molnet. alla i servrar är moln.

Skulle aldrig röra och krångla med Linux. Älskar windows och använder det varje dag. Likaså många tjänster som klickar väldigt bra med Windows. Onedrive, Phone, Outlook, Excel, Teams, många inbyggda funktioner i windows. Sen har Windows mycket bredare stöd för exempelvis alla program och spel. Sen att man kan koppla ihop och synca laptop, stationär, jobbdator, mobil, jobbmobil etc i mångt och mycket och ha access till det mesta enkelt på alla enheter via molnet gör att jag aldrig skulle börja pilla med nya setups.

Klart att *vad* ligger i molnet? Mitt desktop-OS ligger inte i molnet, i bästa fall så kan du säga att servrarna för systemuppdateringar ligger där. Men inte ens det är ett måste, du kan skapa ett lokalt mjukvarurepo om du så vill.

De flesta molntjänster drivs dessutom på Linux som operativsystem.

Office är för övrigt inte inbyggt i Windows, det är en separat applikation/molntjänst som Microsoft använder för att pusha deras desktop-OS, även om deras webbapplikationer blir bättre för varje dag och funkar precis lika bra (eller dåligt) på Linux som på Windows. Finns Google Apps också om man vill ha något som funkar bättre i webbläsaren, eller OnlyOffice för ett webbgränssnitt på en selfhostad installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Klart att *vad* ligger i molnet? Mitt desktop-OS ligger inte i molnet, i bästa fall så kan du säga att servrarna för systemuppdateringar ligger där. Men inte ens det är ett måste, du kan skapa ett lokalt mjukvarurepo om du så vill.

De flesta molntjänster drivs dessutom på Linux som operativsystem.

Office är för övrigt inte inbyggt i Windows, det är en separat applikation/molntjänst som Microsoft använder för att pusha deras desktop-OS, även om deras webbapplikationer blir bättre för varje dag och funkar precis lika bra (eller dåligt) på Linux som på Windows. Finns Google Apps också om man vill ha något som funkar bättre i webbläsaren, eller OnlyOffice för ett webbgränssnitt på en selfhostad installation.

Jag ska ha windows och microsofts tillhörande program. Inget trams, när jag arbetar så gör jag det i excel, teams och outlook etc. Säger inte åt kunderna att jag skickar en only office inbjudan. dessutom funkar det bäst för jag har samma inlogg på alla enheter och tillgång till allt via programvarorna från datorer, mobil, jobbenheter.

Dessutom är Microsoft störst, har mest pengar, har mest och bäst data, framkant i AI. Bäst på att utveckla program. Inga alternativa lösningar för min del. Det ska vara det senaste, det ska vara microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

iCloud, OneDrive, Google Docs, Adobe Cloud, Azure och fler är skapade av Big Tech. Big Tech = adjö integritet.

Jag har otroligt lite förtroende för amerikanska företag som inte stödjer/kör FOSS. Bitwarden som ett vilt exempel, är ett amerikanskt företag, men deras mjukvara är 99% FOSS (1% är att de kräver pengar för fler funktioner). Vaultwarden däremot, som bygger på Bitwarden, är 100% FOSS.

Jag litar mer på svenska företag/myndigheter gällande min personliga data, än på amerikanska företag. Du har väl läst om att Försäkringskassan har ersatt tjänster från Big Tech till FOSS-projekt, så som Nextcloud?

Vet inte vad FOSS är och kan inte bry mig mindre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belgaar:

Jag ska ha windows och microsofts tillhörande program. Inget trams, när jag arbetar så gör jag det i excel, teams och outlook etc. Säger inte åt kunderna att jag skickar en only office inbjudan. dessutom funkar det bäst för jag har samma inlogg på alla enheter och tillgång till allt via programvarorna från datorer, mobil, jobbenheter.

Dessutom är Microsoft störst, har mest pengar, har mest och bäst data, framkant i AI. Bäst på att utveckla program. Inga alternativa lösningar för min del. Det ska vara det senaste, det ska vara microsoft.

Åter igen, tråden handlar om operativsystem på desktop. Det är väl jättekul att du har en lösning du är nöjd med, men det är väl bra att man håller sig till ämnet. Också bra om man inte trycker ner de som tycker annorlunda. Ämnet är alltså inte molntjänster eller applikationer, utan Windows som påtvingar sina användare oönskade uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Åter igen, tråden handlar om operativsystem på desktop. Det är väl jättekul att du har en lösning du är nöjd med, men det är väl bra att man håller sig till ämnet. Också bra om man inte trycker ner de som tycker annorlunda. Ämnet är alltså inte molntjänster eller applikationer, utan Windows som påtvingar sina användare oönskade uppgraderingar.

Diskussioner utvecklas naturligt i olika riktningar. Jag kanske sitter och pratar med någon om en Gudfadern. Topic för diskussionen börjar på gudfadern. Sen kommer man in från att Francis Ford Coppola är regissör för Gudfadern. Sen kanske man pratar om Francis Ford Coppola Winery, sen frågar jag om personen smakat ett annat vin från Carliforninen som heter black stallion.

Även om topic för diskussionen var Gudfadern och ett ämne att börja på så hamnade diskussionen på black stallion. Ser mer trådens rubrik ett ämne att börja på, sen den kan diskussionen leda till andra saker.

Permalänk
Medlem

Ju mer Microsoft tjatar, desto fler kommer gå över till Linux. 95% av alla spel jag testat funkar i Steam via Proton.

Microsoft respekterar inte längre sina kunder, känner jag. Deras kunder är nu ”användare” i deras ögon.

Något hände för cirka 10 år sedan, kanske var det när Satya Nadella tog över. Mycket mer fokus på reklam, datainsamling och ”everything as a service” sedan dess.

Googles framgångar som inspirerade, gissar jag.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belgaar:

Diskussioner utvecklas naturligt i olika riktningar. Jag kanske sitter och pratar med någon om en Gudfadern. Topic för diskussionen börjar på gudfadern. Sen kommer man in från att Francis Ford Coppola är regissör för Gudfadern. Sen kanske man pratar om Francis Ford Coppola Winery, sen frågar jag om personen smakat ett annat vin från Carliforninen som heter black stallion.

Även om topic för diskussionen var Gudfadern och ett ämne att börja på så hamnade diskussionen på black stallion. Ser mer trådens rubrik ett ämne att börja på, sen den kan diskussionen leda till andra saker.

Ja absolut kan diskussionen utvecklas åt ett visst spår naturligt, men det kan också vara på sin plats att förtydliga ämnet i fråga. Inget fel att diskutera self-hostade applikationer kontra molntjänster i sig, det är en intressant diskussion, men det är långt från en diskussion om Windows eller Linux som ett desktop-os. Det finns ingen tydlig röd tråd här som leder dit, utan det här känns mest som att ett försök att kapa diskussionen i fråga. Som om jag skulle hoppa in i en tråd om Gudfadern och börja prata vintips direkt liksom.

Permalänk

Men stoppa tillbaka de funktioner ni tog bort från Windows 10 så uppgraderar jag mina hem- och jobb-datorer direkt! 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har, helt ärligt och seriöst(även om jag skojar lite i tråden här) funderat väldigt hårt på Linux.
Jag surfar och spelar spel endast.
Fungerar verkligen allt bra på Linux och Steam? Finns Xbox gamepass?(dum fråga kanske, men var tvungen)
Drivrutiner? Wireless USB headset? Det bara fungerar?

Det beror såklart på distro. Jag unviker ubuntu för det har snappy packages som startar programmen för sakta i mitt tycke (speciellt firefox). Annars är det bara välja en major distro så har du bättre hårdvarustöd än i windows. Linux via wine stödjer långt fler windows-spel och windows-prorgram än vad windows självt gör, du kan till och med köra 16bitars windowsprogram. Med proton har jag inte ett enda spel i mitt steam library som inte funkar som det ska (har 475 spel i mitt library för närvarande)

Bara prova sig fram tills man hittar en distro man gillar, de flesta är ju gratis.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Min dator är så pass ny att den stödjer Windows 11, vilket är tråkigt egentligen för det betyder att Microsoft spammar mig hela tiden om att min dator är kompatibel med Windows 11 och att jag borde uppgradera. Jag kommer aldrig aldrig ALDRIG att "uppgradera" till skitet som kallas för Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du ens läst artikeln du själv länkade? Skärmdump direkt från denna artikel:

<Uppladdad bildlänk>

Jag skummade igenom artikeln. Ville skriva klart mitt inlägg så att jag kunde göra mig iordning för och åka till ett ärende. Tidspress är alltså orsaken.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har, helt ärligt och seriöst(även om jag skojar lite i tråden här) funderat väldigt hårt på Linux.
Jag surfar och spelar spel endast.
Fungerar verkligen allt bra på Linux och Steam? Finns Xbox gamepass?(dum fråga kanske, men var tvungen)
Drivrutiner? Wireless USB headset? Det bara fungerar?

Jag skulle rekommendera Linux Mint (Cinnamon Edition). Bästa nybörjar-disten enligt mig. Då får du ett stabilt system med lättjobbat UI som liknar Windows 10. Ett av deras designmål är just att underlätta för användare som byter från Windows.

Mint är Ubuntu fast utan Ubuntus irriterande Snap-paketeringssystem. Kör du AMD-grafik är det enklare att installera Linux än Windows, enligt mig. För Nvidia krävs ett extra steg för drivrutinen, men det kräver ett knapptryck och ca två minuters installation.

Det är inte svårare än att installera Steam från Mints egna app store, och sedan installera de spel du vill, precis som på Windows. Behöver bara ändra en inställning för Proton i Steams inställningar, för att köra det för alla titlar.

Har ingen aning om Game Pass. Nerladdning av spel funkar nog inte, men Xbox Cloud via webbläsare fungerar kanske.

Enda nackdelen är att du inte får Wayland utan får nöja dig med Xorg som display server, men det är överkurs om du precis börjat med Linux. Xorg funkar, dessutom jobbar Mint på Waylandsupport. Tror de släppte experimentell support i senaste.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Min gamla dator som byggdes 2010 dög aldrig för W11. När jag sedan fick en nästan ny (3 år) dator av min sambos son behövde den bara kompletteras med en TPM-modul och efter detta gick det alldeles utmärkt att installera W11. Men så fick jag för mig att byta ut 2,5" SSD'n mot en m2:a och då tog det stopp. Då dög inte datorn för W11 längre! Men att klona den gamla SSD'n till nämnda m2:a gick alldeles utmärkt och jag kör nu denna dator på den disken.

Ärligt talat tycker jag det är väldigt liten skillnad på W10 och W11. Och så mycket bloatware märker jag inte heller av, förutom att det i ett antal inställningar dyker upp förslag på att testa Office 365. Något som blivit sämre är Outlook som ju tidigare var en del av Office-paketet. Outlook (new) är krångligare att lägga in tex Telia mail på.

I övrigt kör jag samma program som tidigare, en del riktigt gamla (tex ACDSee 2,41 som jag köpte 1996), och försöker anpassa OS'et så det blir som jag gillar. Jag vill absolut ha starknappen till vänster, egentligen önskar jag ha utseendet som på W7 och det går ju att fixa med tredjepartsprogram, men denna gång har jag valt att vänja mig.

/ B

Permalänk
Medlem

Kan ju inflika att Explorer, filhanteraren alltså, är radikalt mycket snabbare ju äldre Windows man kör...ok, tidigare än NT4 vet jag ju inte. Menar här fönsterhantering och hur responsivt det känns.

Sorterade lite filer igår, i Windows 11, gamla hårddiskar anslutna. För att visa en mapp verkade Win 11 först tugga igenom alla filer för att se vilken typ av mapp det skulle vara, jaha, det var visst musik, då kollar vi låtlängd, blabla, blaba, innan vi visar fil-listan.

Gammal Windows? Bam. Filerna visas direkt.

Kanske går att ändra i Windows 11, antar jag, men, även om jag nu kör Win 11 som primär-Windows tycker jag att mycket känns segt. Vägrar att inse/anse att det beror på min dator. Kör just nu en Amiga 500 på skrivbordet bredvid, den känns som en raket ibland jämfört med Windows 11. (Men, då är den ju lite trimmad också, jämfört med standard-Amiga, men ändå).

Dessutom stödjer inte Windows 11 Ext4 eller andra vettigare filsystem. (Det går väl att fixa med diverse tillägg, eller WSL, men krångel - och vilket är bäst/säkrast?)

Tillägg: Kanske börjar jag gå i barndom, har ju passerat någon kronologisk milstolpe eller två, men jag börjar bli allt mer förtjust i hur Windows NT4 såg ut...kör visserligen MacOS främst, då det är snyggt och bra, och nog ser Windows 7 rätt ok ut, men...NT4, det ger verkligen intrycket av fokus på det väsentliga. Ok, en kompromiss : Det är jättesynd att inte Windows 11 kommer med ett valbart Windows 2000-tema. Allt lull-lull avskalat, fullt fokus på fart och tydlighet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre.

Det finns ännu ingen släppt version av Windows 11 som kommer supportas längre än Windows 10 LTSC.

Så länge du kör Windows 10 Version 1809 eller Version 21H2, så får du uppdateringar i minst 5 år till! IoT-versionen lever till 2032

Min LTSC-utgåva är en gammal Pro-version i grunden.

Permalänk
Medlem

Idioterna tjatar varje omstart, jag startar inte längre om datorn..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Intressant att jag är den enda i tråden som använder en HDR-skärm och vill att det skall fungera. Ingen här som är intresserad av grafiska framsteg tydligen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPjotr:

Men stoppa tillbaka de funktioner ni tog bort från Windows 10 så uppgraderar jag mina hem- och jobb-datorer direkt! 🤷

Som vilka då?

Skrivet av Wh1spY:

Idioterna tjatar varje omstart, jag startar inte längre om datorn..

Varje dag? Min vill starta om ungefär 1 gång/månaden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Intressant att jag är den enda i tråden som använder en HDR-skärm och vill att det skall fungera. Ingen här som är intresserad av grafiska framsteg tydligen

Nej då, du är inte ensam.

HDR är den primära anledningen till att jag kör Windows 11 på en maskin. Det jobbas för fullt med att införa HDR-stöd i Wayland och förhoppningsvis kommer det att fungera. En stor milstolpe är Plasma 6 (KDE) som förväntas släppas skarpt i slutet av februari och som har åtminstone initialt stöd för HDR såvitt jag vet - inte velat testa betorna ännu utan jag väntar på en full release.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Tja, det finns ju i princip inget som 10 gör som inte 11 gör också... på sedvanligt maner är varje ny produkt sjukt bakåtkompatibel med den förra. Så om Win11 "godkänner" maskinen för utbyte av OS så kan man köra på, speciellt för hemmabruk.

Mina två burkar "uppgraderades" för några månader sen och ärvde in rubbet - applikationer, användare, inställningar och körde på lika bra som innan. Dessutom tog det kanske 20 minuter eller så.

MEN är det nåt som är skitnödvändigt i Windows 11 som inte 10:an har? Nä inte vad jag sprungit på...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Vad roligt att MS gjort både min stationära och laptop inkompatibla med W11, laptopen inte ens för att den saknar TPM utan för att processorn är svartlistad.

Men jag är inte bitter

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej. Det finns inget slutdatum för W11. MS har aldrig sagt något datum för W11, det var W10 dom gjorde det med
Jag håller inte med. För mig är mina datorer med W11 snabbare än vad de var med W10. Contextmenyn, den gamla använder jag typ aldrig. Vad är det som gör att du behöver använda den gamla hela tiden? För mig är det bara positiva ändringar till W11

Windows 10 var ju det sista OSet, sen skulle det bara komma feature updates. Windows 12 är redan på gång så skippar nog 11an, det är som Millenium/Vista/8, shit 😉

Windows 11 kraschar File Explorer inom 6h för mig, reboot/format ny image hjälper ej, problemet kvarstår. Det går fet bort när start-menyn bara finns i upp till 6h och sen går File Explorer inte att starta igen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det finns ännu ingen släppt version av Windows 11 som kommer supportas längre än Windows 10 LTSC.

Så länge du kör Windows 10 Version 1809 eller Version 21H2, så får du uppdateringar i minst 5 år till! IoT-versionen lever till 2032

Min LTSC-utgåva är en gammal Pro-version i grunden.

Frågan är väl dock om man kommer kunna anse LTSC supportat till 2032 i praktiken, om man inte har ett väldigt statiskt system? Det vill ju till att tillverkarna släpper drivers med W10-support också.

Exempelvis slutade Nvidia supporta builden LTSB 2015 byggde på ganska tidigt, vill minnas det var ganska snart efter att 2017 släppts. Blev uppgradering om man ville hålla grafikdrivern up to date.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Intressant att jag är den enda i tråden som använder en HDR-skärm och vill att det skall fungera. Ingen här som är intresserad av grafiska framsteg tydligen

HDR kan väljas på min dator (HDR-TV och win10).
Menar du att det inte fungerar som det ska?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”