Microsoft tjatar på användare att uppgradera till Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tjatar på användare att uppgradera till Windows 11

Det är svårt att skaka av sig gamla ovanor. Det visar Microsoft som nu återigen ”påminner” Windows 10-användare att Windows 11 finns.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tog mig typ 2 år innan jag kände mig tvungen att lusläsa mitt bios och övriga funktioner för att aktivera mitt TPM. Men komiskt nog så när jag gjorde kollen om min hårdvara uppfyllde kraven så fick jag en grön bock, samt så står det att min cpu EJ stöder Win 11. Medans den uppfyller på deras hemsida.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Det bör gå stänga av dessa meddelanden. Nu har jag ingen W10 dator hos mig, men finns under Inställningar -> System och sedan tror jag det är Notifikationer så finns det 3 bock rutor. Kommer inte ihåg vad de heter på svenska, men de heter så här på engelska

Och jag har för mig att om man har dessa icke bockade så ska det inte komma upp såna här frågor heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

<Uppladdad bildlänk>
Men komiskt nog så när jag gjorde kollen om min hårdvara uppfyllde kraven så fick jag en grön bock, samt så står det att min cpu EJ stöder Win 11.

Kanske svenska Insiders som inte rapporterat brister till Microsoft i tillräckligt hög grad?

Tror korrekturläsning på svenska inte är Microsoft starka sida, då även Office innehåller grova felöversättningar.

En grön bock är däremot lättare att tolka korrekt. Bristande/förvirrande UI/UX som vanligt helt enkelt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag fick en ofrivillig uppgradering till Windows 11 här i veckan. Jag valde [Ask me later] vilket var det enda vettiga alternativet, det två andra alternativen var [Schedule upgrade] och [Upgrade now].

Sedan var tydligen [shutdown and update] samma sak som [Shutdown and upgrade to win 11]. Inte helt nöjd, gick att reverta, inget pajade så vitt jag sett.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är en gratis uppdatering. Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre. när man kan byta till 11an. 11an är 10an fast bättre på alla sätt.

Moment 5 kommer under våren som ytterligare utökar förbättringarna mot 10an på flera sätt.

Permalänk
Medlem

Hade för mig dom hade slutat erbjuda gratis till windows 11 ganska nyligen?

Permalänk

inte konstigt att folk fortfarande kör win 10.

typ ingen skillnad mellan win 10 och 11 förutom kravet på att din dator måste vara tillräckligt ny såvida du inte vill fumla med installationsmediat för att plocka bort kravet om tpm tillräckligt ny cpu osv osv.

många sitter på äldre datorer och är nöjda med dem och behöver inte en ny dator för att surfa aftonbladet eller skriva ett par word dokument ett par gånger om året.

min laptop från 2017 kör fortfarande 10 den har rätt tpm men laptop chippet i5 7000 serien typ 7700Hs eller nått sånt nån 4 kärnig historia stöds inte av win 11 så den går bet vid installationen så har inte brytt mig om att uppgradera den då typ 90% av dess jobb är kolla videos i sängen när jag är sjuk och orkar inte bry mig om att mixtra med mediat för att gå runt det och problemet det kan medföra vid ev uppdateringar pga att man gjort det.

2025 när 10 når eol så åker typ non linux dist in på den istället så den kan fortsätta vara på nätet.

men man får hoppas att de gjort denna så pass smart så den kollar om datorn äns är "kompatibel" att köra win 11 innan den börjar härja om "uppgradering"... kan se det rätt störande om det poppar upp hit å dit å datorn ändå inte kan "uppgraderas"

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Hade för mig dom hade slutat erbjuda gratis till windows 11 ganska nyligen?

windows 7/8/8.1 menar du som alla nått eol erbjuds inte längre gratis uppgradering till 10/11.

10 har inte nåt eol än är nästa år om de inte drar ut på det lite till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Men komiskt nog så när jag gjorde kollen om min hårdvara uppfyllde kraven så fick jag en grön bock, samt så står det att min cpu EJ stöder Win 11. Medans den uppfyller på deras hemsida.

Task failed successfully...

Hade också problem med min 3800X när jag skulle uppdatera till 11:an. PC Health Check sa att den är kompatibel, men när jag bootade Win 11 setup från en USB-sticka tog det stopp för datorn inte var kompatibel. Körde jag däremot Setup inifrån Windows 10 och valde att inte behålla någonting funkade det ändå, och jag fick en ren installation av Windows 11...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är en gratis uppdatering. Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre. när man kan byta till 11an. 11an är 10an fast bättre på alla sätt.

Moment 5 kommer under våren som ytterligare utökar förbättringarna mot 10an på flera sätt.

Moment 5... är det då högerklicksmenyn återställs så att Windows 11 blir användbart utan att hacka i registret?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är en gratis uppdatering. Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre. när man kan byta till 11an. 11an är 10an fast bättre på alla sätt.

Moment 5 kommer under våren som ytterligare utökar förbättringarna mot 10an på flera sätt.

Windows 11 har absolut inga fördelar mot 10, bara mer Microsoft skräp. Direkta problem med 11 är bland annat att det nu krävs två klick för att få fram contextmenyn i explorer, man måste vänta en stund när man väljer bland olika fönster genom win+siffra annars hänger det sig, man blir av med vertikalt utrymme då taskbaren är låst i horisontellt läge.

Jag har en dator med 10 och en med 11. Det är ingen stora skillnader, men också enbart negativa sådana. Att inte riskera fler uppdateringar ser jag som positivt när det kommer till Microsofts mjukvara, trots säkerhetsrisken.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske svenska Insiders som inte rapporterat brister till Microsoft i tillräckligt hög grad?

Tror korrekturläsning på svenska inte är Microsoft starka sida, då även Office innehåller grova felöversättningar.

En grön bock är däremot lättare att tolka korrekt. Bristande/förvirrande UI/UX som vanligt helt enkelt

På tal om översättning till svenska. Följande mening på engelska: "When plugged in" och då syftandes på att man kopplat in laddaren till datorn har MS översatt till "Vid anslutning", för mig fantastiskt dålig översättning till svenska.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inte bara hårdvaran som är problem. Om man ska ha windows 11 måste datorns biosinställning vara UEFI ist för Legacy. För att köra windows i UEFI måste hårddisken formateras med GPT istället för den gamla standarden MBR.
Så med andra ord måste jag göra en formatering av hela hårddisken för att kunna köra windows 11.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Inte bara hårdvaran som är problem. Om man ska ha windows 11 måste datorns biosinställning vara UEFI ist för Legacy. För att köra windows i UEFI måste hårddisken formateras med GPT istället för den gamla standarden MBR.
Så med andra ord måste jag göra en formatering av hela hårddisken för att kunna köra windows 11.

ja och om man fortfarande kör MBR som var standard för 10 år sen så är det dags.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Hade för mig dom hade slutat erbjuda gratis till windows 11 ganska nyligen?

Nej. Det finns inget slutdatum för W11. MS har aldrig sagt något datum för W11, det var W10 dom gjorde det med

Skrivet av johanandersson:

Windows 11 har absolut inga fördelar mot 10, bara mer Microsoft skräp. Direkta problem med 11 är bland annat att det nu krävs två klick för att få fram contextmenyn i explorer, man måste vänta en stund när man väljer bland olika fönster genom win+siffra annars hänger det sig, man blir av med vertikalt utrymme då taskbaren är låst i horisontellt läge.

Jag har en dator med 10 och en med 11. Det är ingen stora skillnader, men också enbart negativa sådana. Att inte riskera fler uppdateringar ser jag som positivt när det kommer till Microsofts mjukvara, trots säkerhetsrisken.

Jag håller inte med. För mig är mina datorer med W11 snabbare än vad de var med W10. Contextmenyn, den gamla använder jag typ aldrig. Vad är det som gör att du behöver använda den gamla hela tiden? För mig är det bara positiva ändringar till W11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kanske spel på linux är tillräckligt bra när win 10 inte får säkerhetsuppdateringar längre att man kanske inte ens behöver 11 (gammal CPU, 8700K)?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det är svårt att skaka av sig gamla ovanor. Det visar Microsoft som nu återigen ”påminner” Windows 10-användare att Windows 11 finns.

Mmm, måste vara jobbigt att uppdatera till det senaste, det riktigt kryper i hela kroppen, ush fy så vidrigt.
Det senaste är bara roligt om det är hårdvara.

Jag förstår verkligen inte problemet, stanna kvar på Win7?
Eller installera Win2000 server, som förövrigt är bland det bästa MS någonsin skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://drsteven.com/cdn/shop/articles/Untitled_design_29_1600x.png?v=1505329403
Kanske spel på linux är tillräckligt bra när win 10 inte får säkerhetsuppdateringar längre att man kanske inte ens behöver 11 (gammal CPU, 8700K)?

Din 8700k stöds officiellt av MS i Windows 11 så där är det inget problem för din dator fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Man blir ju så trött på deras eviga tjatande. Jag kommer fortsätta använda Win 10 på den andra datorn så länge det kommer säkerhetsuppdateringar. Förhoppningsvis blir nästa version av Windows bättre.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fick en ofrivillig uppgradering till Windows 11 här i veckan. Jag valde [Ask me later] vilket var det enda vettiga alternativet, det två andra alternativen var [Schedule upgrade] och [Upgrade now].

Sedan var tydligen [shutdown and update] samma sak som [Shutdown and upgrade to win 11]. Inte helt nöjd, gick att reverta, inget pajade så vitt jag sett.

Oj det låter lite besvärligt och inte alls bra.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Mmm, måste vara jobbigt att uppdatera till det senaste, det riktigt kryper i hela kroppen, ush fy så vidrigt.
Det senaste är bara roligt om det är hårdvara.

Jag förstår verkligen inte problemet, stanna kvar på Win7?
Eller installera Win2000 server, som förövrigt är bland det bästa MS någonsin skapat.

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:589/1*eRPNEGBK8t1Po6Yg4XiZIQ.png

håller med, men det är ju samma varje gång när det gäller Microsoft, när Win 10 kom var det ett jävla liv här i forumet också att Windows 10 suger, nu samma med Windows 11. Same same but different. Inga problem när det gäller OSX där apple tvingar användare och uppdatera.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tur att datorn inte har alla krav då, för att jag inte vart inne i bios. Så slipper man det där.

Men ska nog uppdatera inom snar framtid då man har tid över, men som flera säger så är du ju inget som lockar. Känns bara som en onödig design update som inte direkt tillför något och i värsta fall kan komma med negativa bi effekter.

Permalänk
Medlem

För oss som inte kan uppgradera så är det lite småjobbigt och vara kvar i gammalträsket.

Microsoft ger jag två mitten F fingrar till.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Inga problem när det gäller OSX där apple tvingar användare och uppdatera.

Do not cross that line här nu va...

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux sedan förra året (Fedora KDE). Nyckeln till bytet är förstås Proton, och jag har ännu bara stött på ett spel som inte fungerar - Valorant. Det finns såklart fler, men inget som ställt till det för mig.

Det känns extremt befriande. Renande till och med. Inga presonalized ads, copilots, osv osv.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ja och om man fortfarande kör MBR som var standard för 10 år sen så är det dags.

Ser ingen anledning.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Man blir ju så trött på deras eviga tjatande. Jag kommer fortsätta använda Win 10 på den andra datorn så länge det kommer säkerhetsuppdateringar. Förhoppningsvis blir nästa version av Windows bättre.

Vad är, rent konkret, fel på Win11? Eller vi kan vända på frågan, vad är bättre med Win10?
Om du inte vill att det ska "tjatas" så finns det program för att blockera alla uppdateringar, du kan t.om välja att bara få de viktiga säkerhetsuppdateringarna.

Skrivet av LessHack:

Tur att datorn inte har alla krav då, för att jag inte vart inne i bios. Så slipper man det där.

Ja vilken tur. Plötsligt händer det bara liksom.
Då är det ju bara att välja i BIOS då när du vill eller så gör du som jag skrev ovan till hen @Varg

Skrivet av SVclocker:

För oss som inte kan uppgradera så är det lite småjobbigt och vara kvar i gammalträsket.
Microsoft ger jag två mitten F fingrar till.

Här har vi en anhängare som vill men inte kan.
Trodde du ja, finns program/installationsmedia även för dig. Välkommen, too the dark side...

Skrivet av tompatomp:

Ser ingen anledning.

Det är noterat i dagordningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har kört Linux sedan förra året (Fedora KDE). Nyckeln till bytet är förstås Proton, och jag har ännu bara stött på ett spel som inte fungerar - Valorant. Det finns såklart fler, men inget som ställt till det för mig.

Det känns extremt befriande. Renande till och med. Inga presonalized ads, copilots, osv osv.

Jag har, helt ärligt och seriöst(även om jag skojar lite i tråden här) funderat väldigt hårt på Linux.
Jag surfar och spelar spel endast.
Fungerar verkligen allt bra på Linux och Steam? Finns Xbox gamepass?(dum fråga kanske, men var tvungen)
Drivrutiner? Wireless USB headset? Det bara fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är en gratis uppdatering. Varför skulle någon med möjligheten välja att sitta på Windows 10 som knappt får någon support längre. när man kan byta till 11an. 11an är 10an fast bättre på alla sätt.

Moment 5 kommer under våren som ytterligare utökar förbättringarna mot 10an på flera sätt.

När win 7-》 win 10 skulle uppgraderas så fick vi problem med windows mobile-programmet som inte helt å hållet stöddes i win10. Detta gjorde vårt jobb som mättekniker jäkligt jobbigt då vi behövde det för att konvertera filer till våran fältutrustning. Hurvida program stöds/inte stöds mellan win10-win11 vet jag inte men jag kan förstå att man från företagssida med känslig programvara inte är snabba på denna bollen eftersom det kan sabba en del.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3