Gamla kretsar ger mindre utrymme i nya USB-stickor

Permalänk
Melding Plague

Gamla kretsar ger mindre utrymme i nya USB-stickor

De nya minneskorten klarade inte kvalitetstesterna men såldes ändå. Nu varnar dataåterställningsbolaget för trenden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är ju riktigt jävla illa. Känns inte som man kan lita på något längre.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset från seriösa tillverkare känns det bara dumsnålt att köpa billiga skitminnen.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Snusfri

Tråkig utveckling.
Är inte speciellt ofta man köper USB-minnen så lika bra att lägga en slant och få kvalité.

Har haft billiga förut och det har alltid varit problem när man skall installera ett OS från dem, inte så ofta fel under själva installationen, men ofta strul senare och man har varit tvungen att installera om igen från andra minnen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det det här som är krympflation nu i datorbranschen? I matbutikerna ser man det på allt från diskmedel till mat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Snart dyker det väl upp billiga SSD-diskar med såna här minneskort i.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

inte för att vara sån, men detta har man vetat i 10+ år.. knappast en nyhet
2009 - https://flashchiptech.wordpress.com/2009/09/08/the-difference...
2013 - https://forums.anandtech.com/threads/ssd-nand-decay-aka-media...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Lite kul om man skulle köpa en usb sticka på 4GB och när man stoppar i den i datorn heter den Gtx 970 och ligger bara på 3.5GB

Permalänk
Medlem

Vilka USB-minnen kan man lita på då? Jag har köpt från Sandisk för att installera Win 10 från, och det har blivit struligheter med OS efter ett tag och jag har tvingats ominstallera. Kan det ha berott på USB-minnet kanske?

Tar gärna emot tips på vad man bör köpa för installation av OS.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Nu har jag inte läst dina länkar, men jag hade precis samma tanke, hur är ens detta en nyhet.

Har dessutom varit med om väldigt många dåliga USB minnen ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Vilka USB-minnen kan man lita på då? Jag har köpt från Sandisk för att installera Win 10 från, och det har blivit struligheter med OS efter ett tag och jag har tvingats ominstallera. Kan det ha berott på USB-minnet kanske?

Nja, installationsprogrammet kör ju CRC-check på alla filer så är de korrupta får man ett meddelande under installationen...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Kan det ha berott på USB-minnet kanske?

Nä. Då hade du inte ens kunnat installera.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt Jacob Hugosson är det bästa sättet att undvika opålitliga USB-stickor är att köpa från kända aktörer, eller genom en seriös återförsäljare.

Något som bör vara införstått, kan tyckas.

Permalänk
99:e percentilen

Den där Jacob Hugosson på Semi14 får vi lägga på minnet inför framtida rekryteringsprocesser!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Jacob så det är dit du tagit vägen!

Kul med en sida som skriver om kisel på svenska!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kul med en sida som skriver om kisel på svenska!

Då ska du läsa elektroniktidningen,
Styrkrets med vektorgrafik som stöder operationer som rotation, alfablandning och texturmappning i perspektiv.
Jag älskar verkligen att de fortfarande översätter allt som om nätet var kvar i nomenklaturen från 1994...

Permalänk

Jag minns när disketter och cd/dvd fick sämre kvalite när de blev mindre populära.
Min bild är att folk inte använder så mycket USB minne längre?

Jag tycker mig även se detta på försäljningen. För runt 10år sedan köpte jag 64GB usb med hög hastighet vad det nu var, jag minns jag fick betala extra för detta. Sedan kollar man idag och ser minnen som skryter med usb 3.2 och sedan 80MB/s.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att åter se Jacob på framsidan. Intressant och beklagande artikel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Varför ska man bara slänga sopor, om någon vill köpa och betala bra för den?! 💵😁💵

Permalänk
Medlem

Jaha..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fantastiskt att åter se Jacob på framsidan. Intressant och beklagande artikel.

Förra nyheten var mer intressant.. I min humla.. som alltid..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den där Jacob Hugosson på Semi14 får vi lägga på minnet inför framtida rekryteringsprocesser!

Gillar deras namn på Siten.. Kisel Si14, Brilliant.
[PS] Samt Semi från Semiconductor.. innehållet... humm... in the eyes of the beholder.. imho..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Detta är inget nytt direkt men lika illa ändå!

Å andra sidan att se Jacob bli nämnd i tredje person på det sättet som i artikeln känns lite konstigt då man annars är van att se honom som chefredaktör här. Ja jag har inte hängt här så mycket på några år nu så jag ligger efter.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Varför ska man bara slänga sopor, om någon vill köpa och betala bra för den?! 💵😁💵

Precis, detta är minnesbranschens Denniskorv.

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för, väljer man att köpa nåt billigt krafs och ha det för att lagra viktig data får man skylla sig själv. Om man nu ens bör lagra viktig data på stickor öht

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ett annat bra tips är att inte ta en tv från soprummet utan köpa från seriösa återförsäljare så man vet att det är fungerande grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ett annat bra tips är att inte ta en tv från soprummet utan köpa från seriösa återförsäljare så man vet att det är fungerande grejer.

Tar du den från soprummet kan du ju alltid returnera den "no questions asked".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tar du den från soprummet kan du ju alltid returnera den "no questions asked".

Hah! Good point! 😅👌🏻

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Alling:

Den där Jacob Hugosson på Semi14 får vi lägga på minnet inför framtida rekryteringsprocesser!

Vettig snubbe, helt klart! Har dock sagt att han känner sig rätt färdig med teknikjournalistik på heltid och vill pyssla med annat på överskådlig framtid.

Skrivet av hölmiz:

@Jacob så det är dit du tagit vägen!

Kul med en sida som skriver om kisel på svenska!

Bland annat! Har ändå alltid skrivit för att jag tycker det är roligt, så det är ett kul projekt att rodda jämte heltidsjobbet.

Skrivet av pacc:

Då ska du läsa elektroniktidningen,
Styrkrets med vektorgrafik som stöder operationer som rotation, alfablandning och texturmappning i perspektiv.
Jag älskar verkligen att de fortfarande översätter allt som om nätet var kvar i nomenklaturen från 1994...

Kan även varmt rekommendera Evertiq om det är artiklar på svenska man söker

Skrivet av Dreijer:

Fantastiskt att åter se Jacob på framsidan. Intressant och beklagande artikel.

Fantastiskt att se dig! Löftet om sovplats i Gävle är inte bortglömt.

Skrivet av xfade:

Gillar deras namn på Siten.. Kisel Si14, Brilliant.
[PS] Samt Semi från Semiconductor.. innehållet... humm... in the eyes of the beholder.. imho..

Bra namn, tveksamt innehåll – hälften rätt i alla fall!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner