Här är streamingtjänsterna i Sverige – och vad de kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nej det tror jag inte, men när jag sökte hos Netflix så fick jag fram detta: https://help.netflix.com/en/node/41049

Under Investigate unexpected charges
Jag har tidigare inte reflekterat över detta då jag känner till diverse prishöjningar och har inte besvärat mig med att kontrollera exakt aktuell kostnad.

Enligt Netflix support så har jag tydligen registrerat mig som US. Jag har inget minne av detta och jag har under dryga 10 år som kund hos Netflix aldrig använt VPN för att komma åt innehåll. Men om jag nu betalar för amerikanskt innehåll så är det kanske bäst att börja kolla på det också.

Vilken månadskostnad har du haft då med valutakonvertering osv?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vilken månadskostnad har du haft då med valutakonvertering osv?

Från baht eller rupier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du har missförstått vad Apple TV+ är och har blandat ihop den med appen Apple TV (utan +).

Appen Apple TV samlar innehåll från i princip alla streamingtjänster förutom Netflix och ger dig även möjlighet att hyra/köpa filmer och serier. Tanken är att det ska vara den enda appen du behöver för att hålla reda på vilka serier du har sett, och ge snabb överblick när nya avsnitt/säsonger släpps, oavsett streamingtjänst (förutom Netflix).

Du har använt Apple TV-appen och har trott att du måste köpa nästan allt innehåll.

Tjänsten Apple TV+ är inget annat än en streamingtjänst med hög kvalitet på innehåll och bland den högsta bitraten bland alla streamingtjänster. Denna tjänst är inbyggd i Apple TV-appen och har en helt egen flik där enbart innehållet från Apple TV+ finns med - dvs. det innehåll som ingår i prenumerationen.

Det är otroligt kasst av Apple att låta appen heta Apple TV medan streamingtjänsten heter Apple TV+ samtidigt som man använder Apple TV-appen för att hitta innehåll från Apple TV+. Du är inte ensam om att inte förstå skillnaden.

Men återigen, streamingtjänsten Apple TV+ har inget innehåll som kräver ytterligare betalning.

Fliken för Apple TV+ har en sorteringsfunktion efter skådespelare; "Mer från stjärnorna på Apple TV+". Klickar man på en skådespelare är man kvar i fliken för TV+ men kan endast hyra eller köpa majoriteten av filmerna som listas. På samma sätt finns det vad jag vet ingen sökfunktion som endast visar innehåll från TV+, istället kommer Hyr/Köp-alternativen fram. Intrycket blir att precis allt man letar efter är låst bakom betalväggar när man redan prenumererar, skulle även säga att det är en rättvis beskrivning av tjänsten när den delar app med butiken och nästan inga filmer ingår.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vilken månadskostnad har du haft då med valutakonvertering osv?

Goa 245:-. Testade nu att använda vpn för att komma åt Netflix och de låter mig inte ens logga in då och skyller på fel lösenord. Samma app och lösenord utan vpn funkar utmärkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Vad jag menar med ägande är valmöjligheten att kunna ta fram filmen på skiva när man vill se om den. Jag är inte någon storsamlare av filmer, men tycker det är kul och praktiskt att ha favoritfilmerna hemma i bokhyllan. Köpte exempelvis harry-potter-boxen på rea under en BF för 200 kr.

Och filmer tas bort också:
https://www.moviezine.se/nyheter/disney-plus-plockar-bort-100...
https://www.moviezine.se/nyheter/sista-chansen-45-filmer-fors...
https://www.moviezine.se/nyheter/50-filmer-forsvinner-fran-ne...

Det finns absolut ett värde i att kunna köpa ett ägande av materialet varför marknaden existerar. Jag ser dock inte ägandet i sig som en viktig komponent eftersom marknaden alltid kommer tillgodose ett behov om det finns, oavsett om det är ägande eller nyttjanderätt. Det är en av anledningarna till att vissa varor blir så ofantligt dyra när de blir ovanliga. Men i slutändan är det relativt triviala saker sett till det stora hela när det rör sig till media, varför jag anser det som en ickefråga.

Principiellt håller jag dock med dig att ägande är bättre, men marknaden har svarat hur de vill ha det. Företagen erbjuder bara det som efterfrågas och tyvärr är resultatet det vi nu ser på marknaden.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av omxz24:

Anledningen är att endast vissa webläsare stödjer 1080 i netflix. Du behöver appen eller Edge browser om jag minns rätt, för att få högre upplösning

Resolution:

Google Chrome

Up to 720p on Windows, Mac, and Linux

Up to 1080p on Chrome OS

Microsoft Edge up to 4K*

Mozilla Firefox up to 720p

Opera up to 720p

Safari up to 1080p on macOS 10.11 to 10.15

Safari up to 4K on macOS 11.0 or later

Jo detta vet jag ^^
Detta va dock via TVns egna Netflix app som ska stödja 4k vilket den gjorde IBLAND men mer sällan än ofta på adviserade sånna "filmer och serier" på netflix som ska vara 4k. Jag fick känslan av att dem ful trottla ner det i smyg under covid osv då det säkert va mer tryck på deras servar då men va vet jag? Som sagt inga problem med 4k på andra streaming tjänster. Endast Netflix.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem

"Avslutningsvis finns även SVT Play och UR Play som, på grund av att de ingår i public service erbjuder sina respektive arsenaler av innehåll helt gratis, medan du befinner sig i Sverige."

Förmodligen redan påpekat i tråden, men Svt kostar dig 102kr/mån även om du inte tycker om att titta på Mello, Anal extas och Runka kuk osv. Alla andra kan jag själv välja att inte betala för om jag vill. Kanske den dyraste streamingtjänsten av alla om man ser det så.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att ha all min media streamad då det är bekvämt och att det inte tar upp någon plats i hemmet. Minns när jag hade bokhylla efter bokhylla fylld med CD-skivor, DVD- och Blu-ray filmer, och det är så skönt att slippa detta nu. Nackdelen är att innehållet kan ändras eller plockas bort helt utan att man kan göra något åt det. Jag har därför utvalda filmer, serier och musik på min NAS så att jag alltid har tillgång till dessa, oavsett vad som händer med streamingtjänsterna eller deras utbud.

Jag betalar knappt 600 kr per månad för Disney+, HBO Max, Netflix, SkyShowtime och Spotify. Dyrt? Nej. Det blir inte ens 20 kr per dag vilket är mindre än vad en kopp kaffe kostar på stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

"Avslutningsvis finns även SVT Play och UR Play som, på grund av att de ingår i public service erbjuder sina respektive arsenaler av innehåll helt gratis, medan du befinner sig i Sverige."

Förmodligen redan påpekat i tråden, men Svt kostar dig 102kr/mån även om du inte tycker om att titta på Mello, Anal extas och Runka kuk osv. Alla andra kan jag själv välja att inte betala för om jag vill. Kanske den dyraste streamingtjänsten av alla om man ser det så.

102kr/mån per förvärvsarbetande per hushåll, så i vårt hushåll betalar vi 204kr/mån till public service.

Har du en eller fler unga vuxna som bor hemma och jobbar kan det bli väldigt mycket pengar till public service per hushåll.

Nu tycker jag inte om den gamla tv licensen, men det var i alla fall per hushåll!

Permalänk

Frågan är hur länge man kan sitta med HBO Max för 49.50kr/mån. "Livstidsabonnemanget" bör ju ta slut vid sammanslagningen till MAX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Viaplay är ju trasigt.
Full HD 1080p för serier och film, 720p för live-tv och sport för 399:-
720p för live-sport

Nu förstår jag varför jag tyckte filmen jag såg härom veckan var så kass... Snyltar på farsans ab. och kommer aldrig betala för viaplay själv.

Permalänk

Lägger till Britbox för 89 kr per månad eller 695 kr per år. 7-dagars gratis provperiod för nya prenumeranter. Har själv dumpat Netflix för detta ypperliga alternativ för förmodligen något äldre publik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Förstår ej varför Netflix och Disney+ både har för hela familjen. Men om nu ena ungen i familjen flyttar hemifrån, samtidigt som farsan eller morsan jobbar mycket borta och därmed kan ej titta hemma, ska då dessa bli drabbade för att deras fking IP-adress inte stämmer överens med hemma? Och hur funkar det om hela familjen är på husvagnssemester. Ska Netflix och Disney+ blocka en för varje gång ens mobil/ laptop/ desktop/ smart-tv använder familjens konto någonstans utanför hemmet?

Jag kan förstå om dom inte vill att man ska dela mellan olika familjer eller vänner etc. Men om jag betalar för Disney+ medans morsan betalar för Netflix, och vi är inom samma familj, ska dom då spåra våra IP-adresser så vi "uppför oss" på samma ställe eller hur funkar denna blockering av icke familje snyltare?

Det är ju egentligen inte familjen. För åtminstone Netflix så är abonnemanget för ett hushåll. (vilket vanligtvis är en familj)
Du kan då ha flera profiler på kontot så att alla kan ha sin lista över sådant dom vill se.
Om du är ute på resa så fungerar det utmärkt.
Gränsen ligger i att enheten måste ansluta till din IP adress hemma inom 30 dagar annars slutar det fungera. Så under förutsättning att du inte är ute på resa längre än 30 dagar så är det inget problem.
Om du ska resa under en längre tid så får du som huvuanvändare gå in och ställa om så att den enhet du har med dig är din huvudenhet. Då slutar de enheter som står kvar hemma fungera tills du kommer hem igen.

Om du vill lägga till personer utanför hushållet så går det mot en liten extrakostnad. Dvs det går utmärkt att ha ett abonnemang hemma som du delar med en barn som flyttat hemifrån mot en extra avgift som är lägre än att skaffa ett separat abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Förvirrande artikel, går inte att begripa vilken tjänst som hör ihop med vilken tabell.

Satt och svor över det med.

Varför är vissa i tabell och andra i text. Så korkat.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Disney+ ryker nu när årsabonnemanget tar slut. Prishöjningen är såklart en bidragande faktor men det handlar huvudsakligen om att det inte verkar komma något intressant inom Star Wars och Marvel.

Angående sporten hoppas jag verkligen lägsta nivån höjs. Viaplays 4K sändningar från PL är så otroligt mycket bättre än standard. Om lägsta nivån kunde vara någonstans i mitten, säg 1080p med OK bitrate, hade det varit ett stort steg framåt. Så som det ser ut idag har det nog gjort i över 15 år. Dags för lite utveckling.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Viaplay är ju trasigt.
Full HD 1080p för serier och film, 720p för live-tv och sport för 399:-
720p för live-sport

Det är faktiskt ännu värre, deras 720p för sport är även begränsat till 2.5 till 3 Mbps.

Ser rörliga bilder, exempelvis fotboll eller hockey, ut som pixelgröt? Ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Disney+ ryker nu när årsabonnemanget tar slut. Prishöjningen är såklart en bidragande faktor men det handlar huvudsakligen om att det inte verkar komma något intressant inom Star Wars och Marvel.

Angående sporten hoppas jag verkligen lägsta nivån höjs. Viaplays 4K sändningar från PL är så otroligt mycket bättre än standard. Om lägsta nivån kunde vara någonstans i mitten, säg 1080p med OK bitrate, hade det varit ett stort steg framåt. Så som det ser ut idag har det nog gjort i över 15 år. Dags för lite utveckling.

Har faktiskt blivit sämre, ganska säker på att de körde runt 5-7Mbps för sport i början (tioish år sedan).

Permalänk

Jag vill kolla på NHL-matcher ibland och det finns en internationell NHL-streamingtjänst MEN inte i Sverige för här äger Viasat alla rättigheterna och det verkar som att all NHL är i totalabonnemanget. Jag hade gärna betalat 100kr/mån för tre matcher eller nått men 700kr är så otroligt otroligt uteslutet. Hoppas de går under med buller och bång.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andda715:

Det är faktiskt ännu värre, deras 720p för sport är även begränsat till 2.5 till 3 Mbps.

Ser rörliga bilder, exempelvis fotboll eller hockey, ut som pixelgröt? Ja...

Skrivet av andda715:

Har faktiskt blivit sämre, ganska säker på att de körde runt 5-7Mbps för sport i början (tioish år sedan).

Är det så låg bitrate? Inte konstigt att sändningar är så undermåliga i så fall. För ett par år sedan frågade jag hur hög bitrate var via parabol och då nämndes 12-13 Mbps för HD sändningar. Hade förväntat mig att sporten låg nära det men jäklar va kasst om det är under 5 Mbps.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullatroll:

Jag vill kolla på NHL-matcher ibland och det finns en internationell NHL-streamingtjänst MEN inte i Sverige för här äger Viasat alla rättigheterna och det verkar som att all NHL är i totalabonnemanget. Jag hade gärna betalat 100kr/mån för tre matcher eller nått men 700kr är så otroligt otroligt uteslutet. Hoppas de går under med buller och bång.

Mjo det är inte så najs att betala för sånt man inte kollar på, speciellt när man vet att det är fotbollen som driver upp priset allra mest.

Nästan alla mina favorit ligor/sporter är samlade hos Viaplay så priset är inget större problem, än. Tveksamt hur jag ställer mig till detta dock när F1 med största sannolikhet lämnar Viaplay nästa år (ryktas väl att Apple tar över rättigheterna). Hade hoppats på att Champions League skulle kunna komma tillbaka till Viaplay igen men företaget är ju i spillror så det lär inte hända på evigheter...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nej det tror jag inte, men när jag sökte hos Netflix så fick jag fram detta: https://help.netflix.com/en/node/41049

Under Investigate unexpected charges
Jag har tidigare inte reflekterat över detta då jag känner till diverse prishöjningar och har inte besvärat mig med att kontrollera exakt aktuell kostnad.

Enligt Netflix support så har jag tydligen registrerat mig som US. Jag har inget minne av detta och jag har under dryga 10 år som kund hos Netflix aldrig använt VPN för att komma åt innehåll. Men om jag nu betalar för amerikanskt innehåll så är det kanske bäst att börja kolla på det också.

Netflix tillåter, tillskillnad mot de andra, att man kan titta på Netflix i det land man befinner sig i oavsett var kontot är reggat.

Har du "rätt" VPN så kan du se utbudet i USA, Storbritannien m.fl.
Rätt VPN är VPN som erbjuder en IP som inte har har blivit blockad av Netflix.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Lägger till Britbox för 89 kr per månad eller 695 kr per år. 7-dagars gratis provperiod för nya prenumeranter. Har själv dumpat Netflix för detta ypperliga alternativ för förmodligen något äldre publik.

Tack för tipset! Denna är ju rätt intressant. Gillar mycket brittisk humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Netflix tillåter, tillskillnad mot de andra, att man kan titta på Netflix i det land man befinner sig i oavsett var kontot är reggat.

Har du "rätt" VPN så kan du se utbudet i USA, Storbritannien m.fl.
Rätt VPN är VPN som erbjuder en IP som inte har har blivit blockad av Netflix.

Huh, så VPN är tillåtet? Det trodde jag inte. Gör det förstås ännu märkligare att jag inte kan logga in när jag kör amerikansk ip. Får grotta mer i detta.

De verkar inte slagit till med lösenordsdelning där än då, för det funkar fortfarande fint.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag har länge kört metoden att bara ha 1 tjänst igång åt gången och sen byta när jag sett "allt".

Jag stör mig dock något fruktansvärt på principen att man numera aldrig köper media som en produkt, utan istället betalar månadsavgift för att få tillgång......

Globalist Dyngan, Harari - "own nothing and be happy about it" - du vet, är ju melodin 🙄

BitTorrent kommer aldrig försvinna - d/l for free and You Will Own it. Det är rätta vägen 🥳🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Globalist Dyngan, Harari - "own nothing and be happy about it" - du vet, är ju melodin 🙄

BitTorrent kommer aldrig försvinna - d/l for free and You Will Own it. Det är rätta vägen 🥳🙌

Inte äga men i alla fall kontrollera livscykeln

Permalänk
Medlem

Ni glömde svt play.. många glömmer bort svt, har rätt mycket och bra film serier och sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Lägger till Britbox för 89 kr per månad eller 695 kr per år. 7-dagars gratis provperiod för nya prenumeranter. Har själv dumpat Netflix för detta ypperliga alternativ för förmodligen något äldre publik.

Har funderat på att lägga till denna streamingtjänst, men i dagsläget är utbudet för skralt. Flera av serierna finns också på andra streamingtjänster som jag redan använder. Tar vi Morden i Midsomer som exempel så finns bara 9 säsonger medan Viaplay har 13. Samma med Shetland som bara finns i 6 säsonger medan SVTPlay har 8. Rätt dåligt att en brittisk streamingtjänst inte levererar samtliga säsonger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det finns absolut ett värde i att kunna köpa ett ägande av materialet varför marknaden existerar. Jag ser dock inte ägandet i sig som en viktig komponent eftersom marknaden alltid kommer tillgodose ett behov om det finns, oavsett om det är ägande eller nyttjanderätt. Det är en av anledningarna till att vissa varor blir så ofantligt dyra när de blir ovanliga. Men i slutändan är det relativt triviala saker sett till det stora hela när det rör sig till media, varför jag anser det som en ickefråga.

Principiellt håller jag dock med dig att ägande är bättre, men marknaden har svarat hur de vill ha det. Företagen erbjuder bara det som efterfrågas och tyvärr är resultatet det vi nu ser på marknaden.

I princip hade jag kunnat köpa de flesta filmer som är av intresse digitalt (förutom några enstaka utländska filmer inte går att få tag på i Sverige). Jag känner inte till någon sida där man får behålla filmen för eget privat bruk (utifall de skulle stänga servrarna någon gång). Precis som du skriver, verkar det ha blivit mer populärt att samla på filmer i fysiskt format, särskilt mer unika filmer, en del har exempelvis enbart producerats i begränsat antal (ungefär som https://limitedrungames.com/).

Jag förstår att många prioriterar bekvämligheten och kanske inte har någon plats eller vill förvara filmer hemma.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är det så låg bitrate? Inte konstigt att sändningar är så undermåliga i så fall. För ett par år sedan frågade jag hur hög bitrate var via parabol och då nämndes 12-13 Mbps för HD sändningar. Hade förväntat mig att sporten låg nära det men jäklar va kasst om det är under 5 Mbps.

Jo, jag kör parabol nu sedan några år. Ganska brutal skillnad på Premier League iaf jämfört med streamat.

Tydligast vid rörliga bilder så klart, en inzoomad bild på en hörna när alla står still kan fortfarande se ok ut streamat, men så fort bollen börjar rulla så blir det gröt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Ni glömde svt play.. många glömmer bort svt, har rätt mycket och bra film serier och sport.

Instämmer, riktigt underskattat bibliotek av filmer finns där emellanåt. Under halloween förra året hade de Suspiria (originalet från 1977 av Dario Argento) och även night of the living dead (1968) som de tyvärr bara hade där en begränsad tid.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt