44 år efter lanseringen – nu kommer sudo till Windows

Permalänk
Melding Plague

44 år efter lanseringen – nu kommer sudo till Windows

Microsoft råkade nyligen släppa en betaversion av Windows Server som avslöjar att Windows 11 snart får ett kommando för att köra enstaka kommandon som administratör.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

If you can't beat them, join them

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Har inte "runas" funnits i evigheter?

Permalänk
Skrivet av xhargh:

Har inte "runas" funnits i evigheter?

Är du inte i en admin mode-prompt strippar UAC admin-behörigheterna från adminkonton, så det kommandot har inte fyllt den funktionen på evigheter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

sudo rm -rf

Permalänk

Om topic:
Äntligen! Omöjligheten att upphöja ett existerande terminalfönster för enstaka kommandon i Windows har varit en mild irritation för mig sedan UAC infördes i Vista/Server 2008. Det är aldrig en bra idé att göra säkerhet onödigt obekväm: det leder bara till att folk alltid startar eleverade powershellsessioner. 🙄

Permalänk
Medlem

Microsoft kan ju också ta till sig

#1) Respect the privacy of others.

#2) Think before you type.

#3) With great power comes great responsibility.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Snusfri

Ryktena om att Windows kommer att bli en Linux-dist i framtiden ter sig allt mer sanna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ryktena om att Windows kommer att bli en Linux-dist i framtiden ter sig allt mer sanna.

Nä. Det enda som är riktigt bra med Windows är dess fåniga bakåtkompatibilitet, vi kör rutinmässigt binärer byggda på 90-talet utan problem. Att göra om allt till en linuxdist skulle kasta detta ut genom fönstret, och tvinga alla kunder att fixa sin skit från scratch.

Det enda stabila ABI som finns i linux är förövrigt win32.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Äntligen!

sudo rm -rf

Äntligen slipper man be folk radera system32!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xhargh:

Har inte "runas" funnits i evigheter?

Du kan köra en cmd med runas och köra allt med admin.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Det enda stabila ABI som finns i linux är förövrigt win32.

Du menar samma Win32 som Microsoft försökt döda sedan 2012?

Permalänk
Medlem

På tal om sudo, hur skaffar man sig bra terminalvana i dag? Även Linux-distror har ju blivit GUI-vänliga i dag. Bortsett från inställningar kort efter installationen har jag bara behövt köra två kommandon regelbundet (Fedora).

$ sudo dnf upgrade
$ sudo dnf clean all

Känner att jag kanske borde distro-hoppa till något mer användar-ovänligt. Terminalen känns oerhört kraftig som verktyg, men behöver sätta mig i situationer där jag 'behöver' utsätta mig för den för att kunna lära mig att respektera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

På tal om sudo, hur skaffar man sig bra terminalvana i dag? Även Linux-distror har ju blivit GUI-vänliga i dag. Bortsett från inställningar kort efter installationen har jag bara behövt köra två kommandon regelbundet (Fedora).

$ sudo dnf upgrade
$ sudo dnf clean all

Känner att jag kanske borde distro-hoppa till något mer användar-ovänligt. Terminalen känns oerhört kraftig som verktyg, men behöver sätta mig i situationer där jag 'behöver' utsätta mig för den för att kunna lära mig att respektera den.

Beror väl på vilka verktyg du använder. Det mesta går ju att göra i GUI för en vanlig användare. Vilken dist du kör blir smått irrelevant, det är ju samma sak under allt grafiskt. Flytta filer och navigera filsystemet är ju en vanlig början.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Nu använder inte jag Windows Server men jag vill ändå säga äntligen! Det var på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Beror väl på vilka verktyg du använder. Det mesta går ju att göra i GUI för en vanlig användare. Vilken dist du kör blir smått irrelevant, det är ju samma sak under allt grafiskt.

Du har rätt, och du håller också med mig. Jag vill byta miljö till en där jag inte har den "fall-back"-metoden lika tillgänglig. Det blir en path of least resistance som motarbetar behovet av inlärningen. Det jag har gjort i, och sett av, terminalen har visat mig power user-möjligheter som jag vill utforska.

Skrivet av scienta:

Flytta filer och navigera filsystemet är ju en vanlig början.

Tack för tipset! Jag har lekt lite med filsökvägar och redigerat textfiler (vi) men inget mer. Ska börja i den änden.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

På tal om sudo, hur skaffar man sig bra terminalvana i dag? Även Linux-distror har ju blivit GUI-vänliga i dag. Bortsett från inställningar kort efter installationen har jag bara behövt köra två kommandon regelbundet (Fedora).

$ sudo dnf upgrade
$ sudo dnf clean all

Känner att jag kanske borde distro-hoppa till något mer användar-ovänligt. Terminalen känns oerhört kraftig som verktyg, men behöver sätta mig i situationer där jag 'behöver' utsätta mig för den för att kunna lära mig att respektera den.

Mitt tips är att tänka i programmerartermer. När du behöver göra samma operation flera gånger i rad (eller vet att du kommer behöva göra något igen), skriv ett litet script som löser den aktuella problemställningen för dig istället för att klicka dig igenom GUI:t upprepade gånger. När du blir mer bekväm med det kommer GUI:t i många fall kännas mer omständligt än kommandoraden och du kommer automatiskt välja den senare.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Tigerhamster:

På tal om sudo, hur skaffar man sig bra terminalvana i dag?

Starta två VMar, en HAproxy längst ut, skapa regler för att nå en apache som du installerar på andra maskinen, som då ska serva en enkel hemsida (index.html). Gör det här i nån server-dist, då har du inget gui att gå tillbaka till om det blir svårt; du blir helt enkelt tvungen att grotta runt i bash/zsh

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man konfigurera Windows nuförtiden med Terminal?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Tack för tipset! Jag har lekt lite med filsökvägar och redigerat textfiler (vi) men inget mer. Ska börja i den änden.

Börja med:
ls
pwd
cd
mkdir

Lär dig innebörden av:
. .. ~

Tips på ovärderliga kortkommandon:
ctrl+a
ctrl+e

Fler tips här på kortkommandon: https://linuxhandbook.com/linux-shortcuts/

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av hobs0n:

Hur mycket kan man konfigurera Windows nuförtiden med Terminal?

Skulle säga att du kan göra allt från PowerShell, men det är ju inte direkt ett nybörjarspråk: Pratigt som tusan, och du dyker oerhört snabbt in på områden där du i själva verket skriver dotnetkod även för relativt triviala saker.

Permalänk
Medlem

Har kört med https://github.com/gerardog/gsudo i ett antal år i snoozed0ze, funkar hur bra som helst och är väl det som mickeysåft stulit... err... kopierat... err... tagit inspiration ifrån, får man anta. Flesta riktiga microsoft-rävar är väl insatta i UNIX-världen, så var nog knappast där som fröt såddes.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Skulle säga att du kan göra allt från PowerShell, men det är ju inte direkt ett nybörjarspråk: Pratigt som tusan, och du dyker oerhört snabbt in på områden där du i själva verket skriver dotnetkod även för relativt triviala saker.

Dock så kan man ju bygga moduler som återanvänds osv.
Som bash på sterioder++ Objekthantering

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Har kört med https://github.com/gerardog/gsudo i ett antal år i snoozed0ze, funkar hur bra som helst och är väl det som mickeysåft stulit... err... kopierat... err... tagit inspiration ifrån, får man anta. Flesta riktiga microsoft-rävar är väl insatta i UNIX-världen, så var nog knappast där som fröt såddes.

MS själva har ju jobbat med linux sedan hedenhös. Vet inte hur länge dom bidragit med kod till projekt stora som små. Fast förr smög dom med det. Kodarna använde sina egna namn En svunnen vän satt och höll på med sådant för en 15 år sedan och redan då var avdelningen gammal.
MS har ju den enda sunda inställningen. Rätt sak på rätt plats.

Det största dom adopterat måste väl ändå vara core? (dvs mer eller mindre headless, inget skrivbord, grafiska installers går inte att köra osv. )
Så var skönt när fler av ms server-programvaror kom med /quiet så kunde man ännu lättare köra med configs än tidigare även det gått.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Tack för tipset! Jag har lekt lite med filsökvägar och redigerat textfiler (vi) men inget mer. Ska börja i den änden.

Själv föredrar jag pico eller nano framför vi, men den senare finns som standard överallt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tigerhamster:

På tal om sudo, hur skaffar man sig bra terminalvana i dag? Även Linux-distror har ju blivit GUI-vänliga i dag. Bortsett från inställningar kort efter installationen har jag bara behövt köra två kommandon regelbundet (Fedora).

$ sudo dnf upgrade
$ sudo dnf clean all

Känner att jag kanske borde distro-hoppa till något mer användar-ovänligt. Terminalen känns oerhört kraftig som verktyg, men behöver sätta mig i situationer där jag 'behöver' utsätta mig för den för att kunna lära mig att respektera den.

Du behöver inte köra Linux för att terminalen ska vara kraftfull! Det finns väldigt mycket du kan göra med Powershell i Windows t.ex., som man kan säga är mer kraftfull miljö än t.ex. bash på Linux.

Ett annat sätt är att bygga en Linux-server där du inte installerar ett GUI så du behöver köra terminal för dagliga uppgifter.

Men generellt skulle jag säga att tänk efter när du gör samma sak om och om igen, det är där terminalens nytta verkligen kommer till nytta.

Sen är det inget fel i ett GUI, ofta är det ändå enklaste sättet att lösa uppgiften på, så länge man använder sin dator på ett sätt som den som tagit fram GUI:t tänkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

På tal om sudo, hur skaffar man sig bra terminalvana i dag? Även Linux-distror har ju blivit GUI-vänliga i dag. Bortsett från inställningar kort efter installationen har jag bara behövt köra två kommandon regelbundet (Fedora).

$ sudo dnf upgrade
$ sudo dnf clean all

Känner att jag kanske borde distro-hoppa till något mer användar-ovänligt. Terminalen känns oerhört kraftig som verktyg, men behöver sätta mig i situationer där jag 'behöver' utsätta mig för den för att kunna lära mig att respektera den.

Jag själv lärde mig terminalen genom att sätta upp servrar för diverse spel i Ubuntu server. Samt att jag körde Arch Linux. Vilket man oftast installerar utan GUI. Kastade även ut de flesta GUI program och konfigurerade en Window Manager istället för att köra på en Desktop Environment som Gnome eller KDE. Gjorde så lite som möjligt i GUI program och använde mig istället av terminalen till det mesta. Förutom spelande och webbsurfning. Vet inte om det är det bästa vägen för alla men funkade för mig.

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Dock så kan man ju bygga moduler som återanvänds osv.
Som bash på sterioder++ Objekthantering

Objektorienteringen i PS är det som gör det svårare än andra skal att sätta sig in i för någon utan tidigare utvecklarvana. Men ja; det kan vara väldigt kraftfullt om/när man väl vet hur man utnyttjar det. Inte alla kommer dit, bara.
Återanvändbara moduler, däremot, skriver man ju i vilket språk som helst, så det skulle jag inte se som unikt för PS.

Permalänk
Medlem

Snart, snart, ersätter linux NTOSKRNL.exe

snart...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Snart, snart, ersätter linux NTOSKRNL.exe

snart...

Jag hade ärligt talat nöjt mig med om Windows hade börjat använda en vettig pakethanterare för systemuppdateringar och - åtminstone sina egna - programinstallationer. Det är helt galet vilket ineffektivt system de fortfarande använder. 🙄