Permalänk
Medlem

Tillbehör over night oats?

Brukar käka gryn legat i mjök under natten till lunch. Jag har dock alltid bara sylt till och det är ju inte så nyttigt, mycket socker.

Tips på vad kan smaksätta med som är nyttigare? Kanske man kan använda stevia och kanel? 🤨

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Baxtex:

Brukar käka gryn legat i mjök under natten till lunch. Jag har dock alltid bara sylt till och det är ju inte så nyttigt, mycket socker.

Tips på vad kan smaksätta med som är nyttigare? Kanske man kan använda stevia och kanel? 🤨

Fryst frukt? Varför göra det svårt?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kryddor (behöver inte vara sött, kolla congee recept för inspiration).

Fermenterade såser.

Proteinpulver med smak

Sötningsmedel.

Nötter.

Frysta bär (kolla bara så de inte behöver kokas före).

Du kan koka ihop bär för en nyttigare sylt. Jag brukar koka hallon, lite socker, citronjuice och salt för mina smoothies. Håller typ en vecka i kylen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Banan funkar väldigt bra till havregröt. Någon gång ibland så kör jag även med jordnötssmör. Vet att bland annat ICA har ett eget märke på jordnötssmör som är ekologisk och utan tillsatt socker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Brukar käka gryn legat i mjök under natten till lunch. Jag har dock alltid bara sylt till och det är ju inte så nyttigt, mycket socker.

Tips på vad kan smaksätta med som är nyttigare? Kanske man kan använda stevia och kanel? 🤨

Min go to frukost de senaste åren har varit en combo av over night oats och chia pudding.

Då gör jag 5st på söndag kväll och ställer i kylen som håller hela veckan. Sen varje morgon tar jag ut en, lägger på frysta bär, och så tinar de till det är frukostdags ca 3h efter jag går upp.

Recept;

1dl havregryn
1 msk chia frön
1 msk proteinpulver vaniljsmak
nypa salt

1,5-1,75dl mjölk
blanda väl.
Får perfekt plats i gamla honungsburkar.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

kokosflingor, mörk choklad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har dock alltid bara sylt till och det är ju inte så nyttigt, mycket socker.

Så illa är det ju inte, du har väl inte mer sylt än gröt?
Finns syltalternativ som är lättsockrade eller sötade med sötningsmedel att köpa om man tycker de "vanliga" sylterna är för söta/innehåller för mycket socker. Annars går ju det även bra att bara ta bär/frukt/annat att smaksätta med.

Själv är jag uppvuxen på hemmakokt sylt och tycker att all köpesylt är för söt. Kokar man själv så kan man ju alltid smaka av så det passar en själv när man tillsätter sockret.

Oavsett så hade jag inte brytt mig om en sked sylt till gröten, bättre att ta bort annat onödigt socker istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Så illa är det ju inte, du har väl inte mer sylt än gröt?
Finns syltalternativ som är lättsockrade eller sötade med sötningsmedel att köpa om man tycker de "vanliga" sylterna är för söta/innehåller för mycket socker. Annars går ju det även bra att bara ta bär/frukt/annat att smaksätta med.

Själv är jag uppvuxen på hemmakokt sylt och tycker att all köpesylt är för söt. Kokar man själv så kan man ju alltid smaka av så det passar en själv när man tillsätter sockret.

Oavsett så hade jag inte brytt mig om en sked sylt till gröten, bättre att ta bort annat onödigt socker istället.

Det är lite för tändernas skull också! 😬 eftersom jag inte äter frukost och detta är min lunch så äter jag en stor portion, säkert 3-4 skedar sylt.

Men klart kan göra egen! Sämre hållbarhet med mindre socker kanske?

Men många bra tips, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är lite för tändernas skull också! 😬 eftersom jag inte äter frukost och detta är min lunch så äter jag en stor portion, säkert 3-4 skedar sylt.

Men klart kan göra egen! Sämre hållbarhet med mindre socker kanske?

Borsta tänderna efter så blir det bra.

Jo det blir det ju, sockret är ju konserverande, dock så finns det konserveringsmedel att tillsätta om man vill.
Annars kan jag tipsa om att frysa in den om du har plats. Håller hur fint som helst i flera år om det behövs (så klänge det inte tinar vill säga), och så kan man slippa konserveringsmedlet också.
Beroende på hur mycket man kokar så brukar det räcka med att förvara den i kylskåpet och man hinner äta upp den innan den blir dålig.

Permalänk
Medlem

Blåbärsoppa (pulver) är gott att blanda i.

Kardemumma och torkad frukt är också smaskens.

Flytande honung och russin.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar äppelpaj från MMsport och lite äppleklyftor. Blir verkligen som att äta kall äpplepaj

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag har kanel, russin och banan i min. Havregryn, salt och röd mjölk i själva "gröten".