Google lägger ned funktionen cachade sidor

Permalänk
Melding Plague

Google lägger ned funktionen cachade sidor

Tills nyligen har det gått att öppna sidor länkade från Googles sökresultat som de var när företaget senast indexerade dem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Antar att detta är ett sätt att få ned utgifterna, kan tänka mig att det ändå kostat en slant att indexa och cache'a i den skalan Google gör/gjort.

Och rent krasst; ligger en hemsida nere – något som sker väldigt sällan – då finns det oftast alternativ. Inte direkt som att man kommer in på banken eller andra kritiska tjänster i vilket fall utan en live-sida

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Borde det inte anordnas vadslagling om vad Google kommer lägga ner näst?
Jag gissar på att Google snart kommer lägga ner Android, Youtube och Gmail..

Nå det handlar om pengar, cachade sidor är bra. Men Google tjänar inga pengar på att ha denna tjänst.

Permalänk
Medlem

Detta har varit en livräddare för mig många gånger! Det var trist att höra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Antar att detta är ett sätt att få ned utgifterna, kan tänka mig att det ändå kostat en slant att indexa och cache'a i den skalan Google gör/gjort.

Och rent krasst; ligger en hemsida nere – något som sker väldigt sällan – då finns det oftast alternativ. Inte direkt som att man kommer in på banken eller andra kritiska tjänster i vilket fall utan en live-sida

Jag har för mig att jag också använt Google cache funktion för att läsa saker som "inte är tillgänglig i min region" vilket har varit trevligt. Synd att den läggs ner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att jag också använt Google cache funktion för att läsa saker som "inte är tillgänglig i min region" vilket har varit trevligt. Synd att den läggs ner

VPN löser den biffen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Danny Sullivan skriver att funktionen inte längre behövs då webbservrar så sällan ligger nere, och att företaget därför har beslutat att den ska gå i pension. Han hoppas att Google kan få till ett avtal med Internet Archive om att länka till gamla versioner av sidor där, men diskussioner om det har hittills inte ens inletts så tillsvidare måste användare själva besöka arkivet.

Känns lite motsägelsefullt att man tar bort funktionen för att den inte behövs, men samtidigt vill hitta en lösning för att länka till tredjepartslösningar för arkivering när så behövs...

Men ja, arkiv så som https://web.archive.org/ , https://archive.is/ och liknande är väl det naturliga alternativet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

VPN löser den biffen

Jo, men orkar inte hålla på o böka med VPN för de få gånger de sker

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt att sudda ut historia. En cache är bättre bevis än en printscreen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ett bra sätt att sudda ut historia. En cache är bättre bevis än en printscreen

Kanske i någon mån, men just detta har väl alltid bara varit en kopia av senaste versionen (och byts ofta) så vad gäller historiebevarande är ju arkivtjänsterna bättre lämpade i de flesta sammanhang.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jättedumt. Det är en funktion jag ibland använder när en sida ligger nere, och någon gång använt för att ta en printscreen på ett företags sida som sålde en sak till mig som inte överensstämde med vad de skrev. Cachen visade hur det såg ut när jag beställde, den aktuella sidan hade de uppdaterat och låtsades inte om som att det någonsin varit fel.

Har märkt att funktionen saknats på vissa sidor ibland.

Bing verkar fortfarande ha kvar cachefunktionen?

Annars är ju archive.org bra, man kan även "låsa" hur en sida ser ut där, som referens. (https://web.archive.org/save )

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kanske i någon mån, men just detta har väl alltid bara varit en kopia av senaste versionen (och byts ofta) så vad gäller historiebevarande är ju arkivtjänsterna bättre lämpade i de flesta sammanhang.

Jo visst men en cache är mycket bra att läsa någon som nyligen är borttaget.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag märkte att den var borta för ett par dagar sedan. Tråkigt.

Permalänk
Medlem

Synd att den yxas!
Det var väldigt praktiskt när man t.ex. letade efter något och det låg på en sida med infinite scroll. Går man till sidan nu så är det väldigt osannolikt att man hittar det man söker.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jättedumt. Det är en funktion jag ibland använder när en sida ligger nere, och någon gång använt för att ta en printscreen på ett företags sida som sålde en sak till mig som inte överensstämde med vad de skrev. Cachen visade hur det såg ut när jag beställde, den aktuella sidan hade de uppdaterat och låtsades inte om som att det någonsin varit fel.

Har märkt att funktionen saknats på vissa sidor ibland.

Bing verkar fortfarande ha kvar cachefunktionen?

Annars är ju archive.org bra, man kan även "låsa" hur en sida ser ut där, som referens. (https://web.archive.org/save )

Skrivet av hakd:

Jo visst men en cache är mycket bra att läsa någon som nyligen är borttaget.

Ja, om innehållet inte fastnat i något av de stora arkiven och nu är borta så är det ju förstås bra som komplement. Jag ser ju dock arkiven som förstahandsalternativet för den här typen av användningsområden.

Är väl ett bra tips om att Bing tillhandahåller sin cache. Förutsatt då att inte Microsoft bara följer efter med en gång nu, det vore väl inte direkt någon högoddsare...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det var upphovsrättsligt komplicerat att ha det kvar

Permalänk
Medlem

Jag tycker med det är tråkigt, men en positiv sak är att folk slutar åka till butiker i tron att saker finns där för att Google visat en gammal sida för dem. Hände flera gånger i veckan när jag jobbade inom detaljhandeln, och det var alltid vårt fel.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Trist. Cachade sidor kan vara väldigt användbara. Man får väl hoppas att inte archive.org också lägger ner verksamheten, den sajten har ju räddat en fler än några gånger när man behövt någon gammal obskyr mjukvara eller information.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag läste "Google lägger ned" och blev alldeles varm inombords.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

I dagens klimat av revisionism så kan vi inte ha för mycket av dessa tjänster, hoppas att archive.org överlever den senaste juridiska utmaningen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Även om det inte alltid fungerat så har jag använt det endast för att komma runt paywalls på nyhetssidor.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Kan tänka mig att det var upphovsrättsligt komplicerat att ha det kvar

Kanske gdpr men inte upphovsrätt. Webbplatsägare kan själva stänga av cache-knappen om de önskar.

Permalänk
Medlem

Detta är urdumt!
Googles cache var oerhört användbar 👿

Permalänk
Medlem

Kan vi inte göra uppror eller något? Varför nu 2024? Det är ju mycket spännande som funnits där, nyheter, läckor, …

Permalänk
Medlem

Onödiga kostnader som genererar inga intäkter ska bort
Google©

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Detta är urdumt!
Googles cache var oerhört användbar 👿

Det är sällan jag stöter på en sida där det finns en Google Cache men inte en kopia på WaybackMachine, där den sistnämnda är betydligt mer funktionell och komplett.

Håller dock med om att det är tråkigt att man i princip inte kommer ha något alternativ alls längre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Antar att detta är ett sätt att få ned utgifterna, kan tänka mig att det ändå kostat en slant att indexa och cache'a i den skalan Google gör/gjort.

Och rent krasst; ligger en hemsida nere – något som sker väldigt sällan – då finns det oftast alternativ. Inte direkt som att man kommer in på banken eller andra kritiska tjänster i vilket fall utan en live-sida

Jag vet inte jag. Brukar ju inte googla "nordea" eller andra vardagstjänster dit jag hittar själv, utan använder jag google så är det för att jag är ute efter information, exempelvis ett svar på en fråga. Händer ändå då och då att sökresultatet antingen är offline eller har ändrat innehållet och då har cache-funktionen varit guld.

Inte villig att ursäkta google här. De har försämrat sin söktjänst, helt enkelt. Kanske kommer de undan med det, men jag är absolut villig att byta om det uppstår lite cachebestyckad konkurrens.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Stora anledningen är väl att alla tidningar klagade. 12ft ladder (https://12ft.io/) var ju en sida som abusade just googles cache för att ta sig runt paywalls. Det började med att Washington Post och New York Times fick google att exkludera just deras blaskor från cachen, även fast hela sidan indexerats så att den var sökbar (så folk skulle hitta artiklarna, men sedan mötas av en paywall när de klickade på länken). Lär väl varit MÅNGA fler som medier som hakat på och naturligtvis ville göra samma sak, vilket blev ohållbart ur en administrativ synpunkt, så då stängde man sonika bara av skiten istället.

Killgissning som nog ligger farligt nära sanningen!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Räddade mig en gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Stora anledningen är väl att alla tidningar klagade. 12ft ladder (https://12ft.io/) var ju en sida som abusade just googles cache för att ta sig runt paywalls. Det började med att Washington Post och New York Times fick google att exkludera just deras blaskor från cachen, även fast hela sidan indexerats så att den var sökbar (så folk skulle hitta artiklarna, men sedan mötas av en paywall när de klickade på länken). Lär väl varit MÅNGA fler som medier som hakat på och naturligtvis ville göra samma sak, vilket blev ohållbart ur en administrativ synpunkt, så då stängde man sonika bara av skiten istället.

Killgissning som nog ligger farligt nära sanningen!

Fattar inte hur Google kan tillåta att indexera saker som sedan användare som klickar på sökresultatet inte får läsa. Är ju fruktansvärt irriterande.