Integrerade kretsar har slutat bli billigare per transistor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De hade ju inte mkt till val. Var väl dessutom under dessa år AMD plockade marknadsandelar och mind-share. Hela historien var knappast nått intel önskade.

OK, så det finns alltså andra anledningar att stanna på äldre noder än att man "hatar pengar". För så lät det inte i inlägget jag svarade på med "Intelkonkursparadoxen".

Jag tror inte att det är så enkelt som att det "alltid" är bättre att gå till en ny nod. Man tjänar inga pengar på "5% högre prestanda - 20% högre slutpris". Utan det är givetvis en avvägning man får göra från fall till fall.

Vad gäller Intel så var de väl fast beslutna om att det var bättre med egentillverkade kretsar, och den filosofin gick väl ann sålänge AMD var värdelösa, men med introduktionen av ZEN så var Intel helt avväpnade i 3 år frammåt, så oavsett vad är det korkat att lägga alla ägg i samma korg, även om korgen är jävligt bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bizzro:

Nya noder har faktiskt varit dyrare initialt än äldre längre bak än 28nm på just den här fronten. Där trendbrottet framförallt skett, är att nya noder inte sjunker i pris på samma sätt som tidigare. När första noderna som använde immersion-lithography lanserades så var det en hel del snacka om hur dyra noderna var initialt och om More's Law var död redan då.

Enligt denna artikel från 2003 nämner ASML att kostnaden för immersion-lithography ökade, men det handlade bara om 10-20 %

"ASML Holding NV executives have said that the company expects a premium of about 10 to 20 percent to be paid above the equivalent dry 193-nm lithography machine, for the company's Twinscan XT:1250i immersion lithography machine."

Givet att detta introducerades 45nm i Intels fall (antar att TSMC introducerade det ungefär vid samma tillfälle) verkar det inte ha gjort någon märkbar skillnad pristrenden i den graf som var med i originalartikeln

Klicka för mer information
Visa mer

I TSMC fall hände ju något väldigt signifikant vid övergången från 28 till 20 nm, de blev tvungna att gå till double patterning medan Intel överraskade många med att deras 22 nm fungerade utan att gå till DP. Intel 22nm var väl den punkt där de låg som absolut längt före TSMC.

Skrivet av Bizzro:

I princip ja, man betalar dock i strömförbrukning. Ett kort som drar 3x så mycket vid samma prestanda är inte direkt attraktivt. Sen gör ju ökad strömförbrukning att andra kostnader går upp. Samt att man tappar prestanda i eventuella ökningar av frekvenser. T.ex så maxade Maxwell med upplåst strömbudget runt 1,5GHz~, ganska långt ifrån där dagens grafikkort ligger.

Så även om man får lika mycket transistorer för pengarna. Så får man definitivt inte samma prestanda i slutprodukten.

Helt klart är det så. Ett väldigt talande sådant aktuellt exempel är Raspberry Pi 5 vs de SBC som använde Rockchip 3588. Båda dessa använder samma Cortex A76 kärnor med i stort sätt samma peak-frekvens. RPi5 använder TSMC 16 nm medan RK3588 använder Samsung 8nm, den förra drar i vissa fall drar >50 % mer vid full CPU-last.

I detta fall är det i praktiken samma prestanda och RPi5 kretsen är billigare, men man betalar med väsentligt sämre perf/W.

Skrivet av Bizzro:

Helt klart, men det är inte en trend som började med 28nm. Långt före det så brukade det gnällas över att nya noder initialt var dyrare än alternativen vid en given transistorbudget. Nu när EUV utvecklingen faktiskt tagit fart. Så kommer vi att börja se att äldre EUV noder kommer börja sjunka i pris över tid snabbare än tidigare.

Kanske missar något här, men ser inte ut som något relevant hände från 90nm ned till 28nm. Se grafen ovan. Eller ja, det är inte en rät linje utan redan innan 28nm böjer den av något. Men jämfört med vad som händer sedan är det i sammanhanget irrelevant.

Skrivet av Bizzro:

Dennard scalingen har bara varit död vid den högre delen av V/F kurvan. Se bara på grafikkort, som gått från 1Ghz+ tills nu 2,5-3GHz bara sedan 40/28nm. Även om man valt att även pumpa in mer ström i korten, så är den biten väldigt lite av den frekvensökning vi sett. Samma sak med mobila SOCs, som sett liknande frekvensökningar senaste 15 åren.

Är helt med på att man fortfarande ser en bättre perf/W utveckling på moderna noder i lägre frekvenser (är det som lär ge Intel/AMD en hel del panik just nu, deras CPUer är chanslösa sett till prestanda ställt mot Apple, Arm och snart även Qualcomm om man håller sig till max ~4 GHz).

Men ökningen från 1GHz till 2,5-3GHz har definitivt inte varit "gratis" för GPUerna.

Sett till kretsyta är de största kretsarna ungefär lika stora nu som de var då, men peak-effekten ligger på en helt annan nivå idag mot 40/28nm.
980Ti är 601 mm², har en peak-frekvens på strax över 1GHz och har 250 W TDP.
4090Ti är 609 mm², har en peak-frekvens på strax över 2,5 GHz och har 600 W TDP.

Helt klart viss perf/W/transistor skalning, men det är inte som när Dennard scaling "fungerade" och W/mm² var rätt konstant mellan noder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snicksnack för att håla konsumentpriserna höga.

Den enorma stormen var ju över Norge och Sverige. Så dom måste ju skylla på annat förstår du väl?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En nyhet som chockade världen för runt 40år sedan att det inte hela tiden kommer bli billigare.

Jag ser det stora probleemt är Ai, kommer Ai utvecklingen få problem att få tillräcklig datorkraft i små enheter så man kan bygga sin hjälpstädrobot T-800.

Frågan är hur bra en städrobot med en fucking hårtork "blåser rent" ...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Frågan är hur bra en städrobot med en fucking hårtork "blåser rent" ...

Min tanke är såhär. Utvecklingen inom det mesta har inte gått spikrakt uppåt. Vi har fått accepterat detta och det har fungerat.

Tar vi dagens mobiltelefoner, laptops, desktops så går det faktisk klara sig med den hårdvara som idag finns och utvecklingen ändå går framåt. Detta vore tragisk om det stannade av redan nu, men det går.

När det gäller Ai, så fick Google Bard Gemini Pro för ett tag sedan. Och jag imponerades supermycket att den hade problem med att kunna tala om vilket år det är nu på mina frågor.
Ai har alltså en liten bit kvar. För mig känns det lite som att dagens Ai sitter på en hårdvara som kan motsvara en Commendore 64 (C64). Och Ai för att fungera skulle behöva en dator på klientsidan som motsvarar vad man får för dator för idag över 100 000kr..

Man kan prata om optimeringar av kod etc, men vi ligger så långt efter med datakraftbehovet så det inte är klokt. Lite som optimera koden på den där C64an med 1 MHz CPU, 64K ram, 20KB rom för att få den kunna lira dagens spel.

Permalänk
Medlem

Stora grejen som är ändrad senaste årtiondet är ju också att senaste noden inte längre har en större del rena grafikkort, nu domineras top-noden av Apples systemkretsar till mobiler och deras egna laptops, och såklart beräkningskort för CUDA och AI. Det är helt enkelt för att dessa produkter har bäst marginaler och där tillverkarna kontrollerar hela värdekedjan

Också därför AMD knappt säljer grafikkort längre, de får mycket mer betalt för samma kisel om det är Epyc istället för Radeon på wafern

Kanske skalbara beräknings-chiplets för gpu skulle kunna ändra lite, men långt från hela vägen tillbaka till ’som det var förr’ och fortsättningen kommer ändå vara dyrare transistorer till slut ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK, så det finns alltså andra anledningar att stanna på äldre noder än att man "hatar pengar". För så lät det inte i inlägget jag svarade på med "Intelkonkursparadoxen".

Ehh, anledningen till att de stannade på den noden var att de i praktiken inte hade nån annan nod att gå till, simple as that.

14+++ historien är ett utmärkt exempel på exakt det jag pratar om. Hänger man inte med i nod hoppen sackar man efter och öppnar upp för konkurrenter, vilket är precis vad som hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, anledningen till att de stannade på den noden var att de i praktiken inte hade nån annan nod att gå till, simple as that.

14+++ historien är ett utmärkt exempel på exakt det jag pratar om. Hänger man inte med i nod hoppen sackar man efter och öppnar upp för konkurrenter, vilket är precis vad som hände.

Eller vad som händer om man sätter en ekonom vid spakarna istället för en nörd... Eller vad som händer om man omvandlar vinsten till utdelning till ägare och bonusar till chefer istället för forskning och utveckling. Eller vad som händer om man tror att man är "too big to fail". Det finns många anledningar till varför det blev som det blev. Och just nod-"latheten" eller vad man ska kalla det var säkert en del i det, men den viktigaste anledningen var självgodheten som till slut bet dem i rumpan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

är det sant då vad jag förstår att tex amd med deras mobil processorerna... modeller tex 7x40 är zen 4... och olika arkitekturer... så att 7x20 är zen 2... betyder det att de går på högre nm i tillverkningen? isåfall förstår jag att de bärbara kostar från ca 4000 och uppåt.....
undra hur gpu-kretsar kommer bli i framtiden.... många transistorer där.... - jag förstår amd - go AMD

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte att det är så enkelt som att det "alltid" är bättre att gå till en ny nod. Man tjänar inga pengar på "5% högre prestanda - 20% högre slutpris". Utan det är givetvis en avvägning man får göra från fall till fall.

Vi har byggt en gigantisk industri på att litografitekniken kommer att skapa nya försäljningsargument.
Det kommer fortfarande att ske förbättringar tekniskt, men det som finns på horisonten är mycket måttligt (symtomatiskt - Samsung använder inte sin egen 3nm GAA för sin nya telefon-SoC. Kan vara ett exempel på det du säger ovan.).

The show must go on, nya produkter måste ut och säljas genom hela kedjan ända ner till konsumenten, och om litografin inte ordnar försäljningsargumenten får man skapa nya. Och det är precis vad som händer, i olika varianter.

Vad som vore intressantare än att hypa nya features, planned obsolescense genom byte av olika interface, minimala minneskonfigurationer och mjukvaruinkompatibilitet, osv vore att försöka skapa nya produktkategorier som har sin egen massmarknad. (Det enda jag ser av det på PC-fronten är de handhållna spelmaskinerna och försöket att att skapa en VR-marknad.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"ASML Holding NV executives have said that the company expects a premium of about 10 to 20 percent to be paid above the equivalent dry 193-nm lithography machine, for the company's Twinscan XT:1250i immersion lithography machine."

Kostnaderna per maskin är ganska irrelevanta i sammanhanget utan kontext. Det var tid och troughput pga fler processteg som var de största kostnadsfaktorerna om jag minns rätt när det pratades om det på den tiden. Möjligt att det hade lösts när TSMC kom till den punkten för implementering.

Men som du själv nämnde med dubbel patterning för 20nm vs 28nm som använder samma utrustning. Kostnaderna för själva maskinerna är bara en del av ekvationen, troughput är avgörande för kostnaden per wafer i slutändan. Precis som vi nu ser wafer priserna stiga för varje ny nod, trots att samma DUV/EUV maskiner används.