Året var 1999 – den första GPU:n föds

Permalänk
Medlem

Geforce SDR var nog det första grafikkortet jag köpte. Eller hade jag ett voodoo 3 innan? Tiden flyter ihop...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Fantastiskt intressant artikel, tack!

Det första grafikkortet jag mins att jag hade, som jag fick av farsan, var ett Riva TNT 550 som jag vill minnas att det hette. Spelade bland annat Need for Speed 2 med lägsta grafikinställningar, hur fräckt som helst! Command & Conquer, Red Alert, CoD, Medal of Honor, Doom, Quake, Total Annihilation osv. Tider det

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Första egna datorn jag köpte hade S3 kort och ett Voodoo 1 kort. Härliga tider och jag minns det "klicket" som hördes när Voodoo kortet aktiverades. självklart hade man "voodoo lights" som skärmsläckare.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Nu var 1999 ett kvartssekel sedan (suck, hur gammal är jag egentligen), men något av 3dfx-korten hade jag. Att gå från "software" Quake till GLQuake var som att sätta på sig ett par glasögon. Allt blev så mycket klarare. Minns inte om det flöt på bättre.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Det är VIKTIGT att påpeka att första GPU'n är Nvidias självutnämning av det påståendet, det är inget faktum eller nåt som oberoende fastslagits!

Termen GPU och vad den betyder är lågt äldre och går tillbaks årtionden.

TnL i hårdvara fans tex på konsumentsidan 1997 men som separat chip och då stog GPU för Geometry Processing Unit.

Vi kan också dra paralleller, den första processorn anses var Intel 4004, numera anses den ofta vara MP944 som deklassificerades och kom ut 1 år tidigare och är Mycket mer avancerad 20 bit Micro processor, finns dessutom en 3:e Micro processor från samma år som eventuellt kan vara först men såldes i extremt får exemplar.

Men båda processorerna i dag argumenteras det om dom är processorer, för på den tiden dom kom ut ansågs dom vara "Micro Processorer", Processor eller då CPU applicerades i efterhand.
Problemet är att många av dessa tidiga CPU'er inte är en "enchips" lösning, alltså att Processorn kan köras utan support chip, du kan göra det med dom flesta senare processorer som en 486 eller en 8088 på ett breadboard tex.
4004 och MP944 krävde supportchip då vitala delar ej var inkluderade i micro processorn.
Så i dag applicerar vi order Processor eller CPU på nåt son kallades en "Micro Processor" på sin tid där vitala delar saknas för att uppnå den moderna definitionen. MP944 hade IR registret i ROM chipet tex, 4004 klarar sig inte utan I/O chipet tex så igen av dom kan köras stand alone i det mest grundläggande utförandet.

Samma sak ser vi i dag hända på grafiksidan, GPU appliceras på äldre grafikkretsar än NV10 då Definitionen GPU enligt Nvidia inte är nåt alla håller med om och GPU termen fans före Nvidia slog sig på bröstet och påstod sig uppfunnit något.

Skillnaden här är att ett chip utan TnL integrerat kan fortfarande användas utan extra support chip och fungerar ypperligt då allt utan HW TnL görs på CPU sidan. TnL är ju en fundamental dela av tex OpenGL men om det görs CPU side eller GPU side spelar ju igen roll.
Dessutom kan Software TnL vara snabbare då HW TnL har maximal prestanda gräns precis som en CPU.
HW TnL är nice på system med långsam CPU tex.

Saker blir lite luddigare med tex Voodoo1 och 2 där FBI som är Frame buffer chipet och TMU'n eller båda TMU'erna som är Texture enheterna är separata chip, men en del kallar ändå hela kortet för en GPU för ja vad är en "Unit"?

Nvidia ansåg 1999 att en GPU enligt deras definition skulle ha HW TnL utöver tidigare tekniker som Triangle Setup, Clipping i hårdvara och en renderings motor, Nvidia satta definitioner som dom sedan ansåg sig uppnått och därmed påstod sig ha skapat första GPU'n.
Vist är det kul att uppfinna 111m lopp, springa det och deklarera sig världsmästare i 111m löpning!

Lika absurt som att påstå att en CPU måste ha en FPU för att vara en CPU, det kan emuleras och CPU'er hade länge igen FPU ändå argumenterar folk att en FX8150 inte är en Octa core för två kärnor delar en FPU.
Jag skulle påstå att det faktum att processorn i sig självt identifierar sig som en 4 core med 8 logiska kärnor för Ingenjörerna designade den som en Quad core inte Octa som Marknadsavdelningen valde att kalla den.
Sedan vad det gällde FX så delades fetch och decoder mellan vad som egentligen bara vara separata sett om ALU's.

Men trots det bråkar folk om vad FX var och inte var, precis som folk verkar tro att Nvidia 1999 var först med en GPU, men Nvidia har ju vunnit GPU marknaden så ja dom kan ju skriva historia bäst dom vill.

Men GF256 var inte första GPU'n, nvidia påstod bara det enligt sina egna regler.

Jag hade ett GF256 DDR när det släpptes, bra kort men lite överhypat helt klart, min favorit är lite långsammare Matrox G400 som innan DDR versionen av GeForce 256 kom ut hade mest bandbredd med 200Mhz SGR på Max versionen.

Att TnL skulle hamna i samma chip som resterade grafikhårdvara var ju helt självklart då man som sagt år innan haft det på egna chip, lika självklart var det som att Voodoo3 implementerade alla 4 chip (DAC, 2x TMU, FBI) Voodoo2 hade på 1 chip och man fick plats med en 2D motor också.

Nvidia uppfann inte GPU'n, vad dom gjorde vara att dom övertygade folk om att dom uppfunnit nåt.
Nvidia är utmärkta på marknadsföring, det ser vi än i dag.

GeForce 256 var inte första GPU'n, det vara bara nästa gpu i evolutionen av gpuer, TnL på samma chip.

Håller helt med, jag höll på med ZX Spectrum på forntiden, och läste då en intressant bok som diskuterade "grafik processordel" som arbetade med multipla instanser osv, redan då på 8 bitars tiden. Tog som exempel hur man bla kunde gjort på The Rubber Beer Mat. Dito mkt diskussion om Amiga o dess speciella chip, samt SGI osv. Och då var ju begreppen som grafikprocessor redan etablerad i forskarvärlden samt dåtidens arbetstationer (inte nödvändigtvis enbart RISC lösningar), och de hänvisade ju till projekt o och forskning ifrån långt tidigare än mitten 80-talet.

Men om man skippar debatten om "GPU", så mycket trevlig artikel med roliga minnen

Permalänk
Medlem

Jag hade ett geforce 256, fina grejer. Hade voodoo 2 innan det. Blev ett skapligt hopp ändå.

Spelade en del montezumas return, drakan order of the flame, men framföra allt unreal.
Och blev "blown away" av hur snyggt det var...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

En liten sökning gav mig att troligen skapades den första specifika grafik-kretsen redan 1977 av Intel med beteckningen C8275. 1981 kom µPD7220 som hade inbyggda funktioner för att rita cirklar, bågar och linjer.

Sedan har det fortsatt att utvecklas.

http://www.yjfy.com/collection/collection-0020.htm

Måhända att beteckningen GPU kom 1999, men vi hade smarta grafikkort långt innan dess.

Permalänk
Medlem

Köpte TNT2 när det begav sig å häcklade alla med Voodookort! 😆

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hm, men fanns det något annat API som användes då? Det var väl de två som gällde i alla spel som man ens kunde köra med ett Geforce 256? (Bortsett från mjukvarurendering förstås.)

oof, jodå. Utöver Glide/OpenGL/Direct3D så fanns det Metal för S3 korten, PVR för PowerVR, Rendition hade sin grej och jag tror det fanns någon till för någon annan tillverkare. Originalmenyn i Unreal 1 där man kunde välja vilken grafik API man behövde använda var helt vild för dom hade support för allt och alla.

Permalänk
Medlem

Mitt första GeForce kort var ett Asus V9180 Magic
GeForce4 MX 440 med AGP 8x och 64 MB DDR

Mitt första grafikkort med Hardware T&L

"GeForce4 Ti has a superscalar (dual) T&L unit, GeForce4 MX has a single one."

Trevligt hur nätt kortet var.
Får all sin ström via AGP port. Inga extra strömkontakter.
Single slot
lågprofil
Passiv kylning (trotts single slot och lågprofil)

Citat:

En annan faktor som satte käppar i hjulen för Geforce 256 var faktumet att kortet hade en väldigt begränsad minnesbandbredd. Grafikkretsen hade en minnesbuss på endast 128 bitar, vilket ihop med en minneshastighet på 166 MHz gav en teoretisk minnesbandbredd om 2,6 GB/s

25 Gbit = 25000Mbit / 8 = 3125MB/s (Megabyte per sekund).

Lite lustigt att 25Gbit nätverk har mer bandbredd än första GeForce 256 korten.

Nu är det ju vanligtvis 1Gbit, 2.5Gbit eller 10 Gbit i consumer och prosumer produkter.
Men 25Gbit är ju inte super exklusivt längre.

2024 finns det switchar som har 25Gbit portar och kostar mindre än ett RTX 4090.
Så har man råd med ett 4090 utan lån/avbetalning så har man troligtvis råd att ha åtminstone någon del av nätverket snabbare än 10Gbit om man prioriterar det tillräckligt högt.

Permalänk
Medlem

2x voodoo 2

Kommer ihåg att jag hade Riva TNT…. Sen blev det några års uppehåll från spel där det satsades mer tid på damer och studier..

Dock körde jag innan 1024x768 m h a 2 st voodoo 2 kort, där det andra köptes på en rea. Kan ha varit på DMS i Malmö… minnet sviker. Men roliga tider 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Mitt första GeForce kort var ett Asus V9180 Magic
GeForce4 MX 440 med AGP 8x och 64 MB DDR

Mitt första grafikkort med Hardware T&L

"GeForce4 Ti has a superscalar (dual) T&L unit, GeForce4 MX has a single one."

Trevligt hur nätt kortet var.
Får all sin ström via AGP port. Inga extra strömkontakter.
Single slot
lågprofil
Passiv kylning (trotts single slot och lågprofil)

25 Gbit = 25000Mbit / 8 = 3125MB/s (Megabyte per sekund).

Lite lustigt att 25Gbit nätverk har mer bandbredd än första GeForce 256 korten.

Nu är det ju vanligtvis 1Gbit, 2.5Gbit eller 10 Gbit i consumer och prosumer produkter.
Men 25Gbit är ju inte super exklusivt längre.

2024 finns det switchar som har 25Gbit portar och kostar mindre än ett RTX 4090.
Så har man råd med ett 4090 utan lån/avbetalning så har man troligtvis råd att ha åtminstone någon del av nätverket snabbare än 10Gbit om man prioriterar det tillräckligt högt.

Va gör du för nåt som du finner glädje i med 25Gbit? Jag har själv 250 mbit. När jag var liten pöjk o lirade LAN tyckte jag 100 mbit kändes helt sinnesjukt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thom.g:

Va gör du för nåt som du finner glädje i med 25Gbit? Jag har själv 250 mbit. När jag var liten pöjk o lirade LAN tyckte jag 100 mbit kändes helt sinnesjukt.

Dels gäller det nätverk (inte internetuppkoppling), dels nämndes väl inget annat än att det finns.
Det finns Ethernet-standarder på 400 Gbit/s redan (sedan c:a 2016). Och långt, långt snabbare kopplingar av andra typer.

1 Gbit/s är ju förstås ingenting för ett stort datacenter som kan ha hundratals servrar där många kunder ansluter med gigabit-uppkoppling.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I samband med SweClockers 25 års-firande blickar vi tillbaka på några av händelserna som skett under sajtens livstid, där den inledande delen handlar om Nvidias första Geforce-kort.

Läs hela artikeln här

Känner lite sorg över att man inte sparade sitt (TNT2 ultra (m64) som var det man hade råd med då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Dels gäller det nätverk (inte internetuppkoppling), dels nämndes väl inget annat än att det finns.
Det finns Ethernet-standarder på 400 Gbit/s redan (sedan c:a 2016). Och långt, långt snabbare kopplingar av andra typer.

1 Gbit/s är ju förstås ingenting för ett stort datacenter som kan ha hundratals servrar där många kunder ansluter med gigabit-uppkoppling.

Ja du har helt rätt.

Men även att tillgänglighet sakteliga blir bättre.

Enl Wikipedia
1 Gbit Ethernet kom 1998 för fiberanslutning och 1999 för koppar
10 GBit Ethernet kom 2002.

Att ha ens 1 Gbit där i slutet av 90-talet eller början av 2000 talet var nog inte ett alternativ för de flesta.

Utvecklingen och tillgängligheten mot nätverk snabbare än 1 gigabit går inte jättesnabbt.
Men det går åtminstone framåt.
I första hand är det väl 2.5Gbit som börjar få fotfäste i typ ett snäpp eller två över lågbudget prylar.
Men tillgängligheten för ännu snabbare produkter går ändå framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Köpte TNT2 när det begav sig å häcklade alla med Voodookort! 😆

Haha, samma här 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Haha, samma här 😅

Kombinationen Riva TNT och AMD K6 var väl det mest inkompatibla man kunde ha på den tiden 😅

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Ett gammalt screenshot som jag säkerligen vara väldigt glad över på den tiden. Processorn bör vara en AMD Athlon k-7. Tror året var 2000/2001

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Magisk tid att ha pc som intresse på!!! Tekniken gick fram i sådan rasande jäkla fart!

Och man kunde ha en ok dator för väldigt lite pengar! Byggde en hyfsad fin gaming rig för småpengar (med dagens mått) med en Athon thunderbird 800mhz och Geforce2MX. Var student på denna tiden. Sen uppgraderade jag samma maskin för fickpengar med en 1300mhz Duron!!!

Innan dess hade jag en K6-2 500mhz med ett voodoo2. Tror inte ens jag betalade 1500:- för cpu mobo och minne till den.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Ett gammalt screenshot som jag säkerligen vara väldigt glad över på den tiden. Processorn bör vara en AMD Athlon k-7. Tror året var 2000/2001

<Uppladdad bildlänk>

Du har en tidsenlig bakgrundsbild också 😆

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jokke:

Ett gammalt screenshot som jag säkerligen vara väldigt glad över på den tiden. Processorn bör vara en AMD Athlon k-7. Tror året var 2000/2001

<Uppladdad bildlänk>

Inte för att sabotera din glädje... men jag fick ut över 3000p med ett två generationer äldre kort (TNT2 ultra). Förvisso med överdrivet snabb cpu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja du har helt rätt.

Men även att tillgänglighet sakteliga blir bättre.

Enl Wikipedia
1 Gbit Ethernet kom 1998 för fiberanslutning och 1999 för koppar
10 GBit Ethernet kom 2002.

Att ha ens 1 Gbit där i slutet av 90-talet eller början av 2000 talet var nog inte ett alternativ för de flesta.

Utvecklingen och tillgängligheten mot nätverk snabbare än 1 gigabit går inte jättesnabbt.
Men det går åtminstone framåt.
I första hand är det väl 2.5Gbit som börjar få fotfäste i typ ett snäpp eller två över lågbudget prylar.
Men tillgängligheten för ännu snabbare produkter går ändå framåt.

Ok jag relaterade till det du skrev om 4090. Tolkade det som att det borde finnas konsumenter som har nytta av 10 Gbit o uppåt hemmavid?

Jag tycker fortfarande 100 mbit är bra för ett mindre nätverk. Att kunna ha 250 mbit direkt mot internet är otroligt bra, enligt mina egna standarder :).

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Inte för att sabotera din glädje... men jag fick ut över 3000p med ett två generationer äldre kort (TNT2 ultra). Förvisso med överdrivet snabb cpu

Hittade denna screenshot med samma GeForce kort men efter att jag uppgraderat till AMD Athlon XP 1800+ tror inte att jag klockat processorn här ännu.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Voodoo 2 FTW!

Har kvar en Compaq Desktop Pro 2000 med en Pentium II och dubbla Voodoo 2-kort i SLI-konfiguration!

Vill minnas att Need for speed: Heat (?? den där man blir jagad av poliser i Corvetter och Lamborghinis) flöt på silkesmjukt i 1024 x 768 och högsta bildkvaliteten.

Man kanske skulle ta fram datorn igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_vg:

Voodoo 2 FTW!

Har kvar en Compaq Desktop Pro 2000 med en Pentium II och dubbla Voodoo 2-kort i SLI-konfiguration!

Vill minnas att Need for speed: Heat (?? den där man blir jagad av poliser i Corvetter och Lamborghinis) flöt på silkesmjukt i 1024 x 768 och högsta bildkvaliteten.

Man kanske skulle ta fram datorn igen...

Kan det varit Need for Speed III: Hot Pursuit som släpptes 1998 eller Need For Speed: Road Challenge (High Stakes) som släpptes 1999?
Road Challenge hade jag o spelade det väldigt mycket. Grymt spel för sin tid.

Permalänk
Medlem

Minns att jag hade en 700MHz Athlon slot A. Med moderkort från AOpen. Så jag fick för mig att köpa AOpens version av GeForce 256 som kostade betydligt mer än konkurrenternas. Tror jag tänkte att det skulle vara optimerat å något sätt.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu är vi farligt nära boomer bait, men själv köpte jag vid den tiden ett Geforce 2 GTS för att spela ganska nyligen släppta Deus Ex. Millennieskiftets Cyberpunk och RTX4070, för de som är födda igår.

Deus ex . Ett extremt krävande spel!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Kul med gammal hårdvara. Hade ett Diamond Monster 3D (Voodoo Graphics) i en AMD K6-2 burk för en massa år sedan. Minns att den fick kämpa hårt för att driva Half-Life.

I början av 2000-talet köpte jag några Voodoo5 5500 kort på utförsäljning. Har fortfarande kvar 2 st oöppnade, det tredje sitter i en retro burk jag byggt. Dessa stod sig relativt bra mot GeForce 256 men inte lika bra mot GeForce2 GTS.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

“ Men vadå, fanns det inte grafikkort innan 1999?”

Alla vet väl att grafikkort i princip alltid funnit hur skulle man annars få bild.

Tror även folk att nätaggregat kom 2004?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Geforce 256 SDR var det första grafikkortet jag någonsin köpte "löst". Innan dess hade jag ett Voodoo Banshee, som kom med en färdigbyggd dator (ej märkesdator dock). Minns inte om DDR-varianten fanns när jag köpte det eller inte, men jag har för mig att det fanns, men helt enkelt kändes för dyrt.

Pfff, SDR var ju för bönder!

Mitt var ett DDR med FET heatsink som var större än fläkten (!)