Året var 1999 – den första GPU:n föds

Permalänk
Medlem

Från min retroburk. En AMD Athlon Slot A 1 GHz (första 1 GHz processorn) samt ett 3dfx Voodoo5 5500 AGP.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ok jag relaterade till det du skrev om 4090. Tolkade det som att det borde finnas konsumenter som har nytta av 10 Gbit o uppåt hemmavid?

Jag tycker fortfarande 100 mbit är bra för ett mindre nätverk. Att kunna ha 250 mbit direkt mot internet är otroligt bra, enligt mina egna standarder :).

Fast Ethernet (100Mbit) är ju verkligen inget exklusivt för ett LAN denna sidan om 2010.

Har man en stationär dator som är mindre än 15 år gammal så har den sannolikt integrerat gigabit NIC (ja förutom de som har snabbare då).
Säg om man sitter med en Sandy Bridge från 2011 så tror jag inte man stoppar ett RTX 4090 i en sådan dator (men den borde ha integrerat gigabit).

Raspberry Pi 4 (och 5) har integrerat gigabit nätverk.

En enkel gigabit swith.
Säg
4-8 portar
Ingen POE
Ingen konfigurering, bara en dum switch

Kostar väl ungefär som en familjepizza.

.
Ska man upp på snabbare än gigabit kostar det mer...
Men RTX 4090 är inte direkt gratis heller.

Man behöver inte vara "ha eget privatjet rik" för att kunna ha snabbare än gigabit.
Det räcker att vara "4090 rik" för att ha råd med ett mindre 10 gigabit nätverk,
om man vill.

Vill man inte så behöver man inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Innan GPU fanns, något som kallades EGA, Färg-Grafik kort. 640 x 480 pixlar och ersatte monokrom 320 pixlar.. Passade i ISA-bussen som var standard på moderkortet. På den tiden fanns Intel 386or och 486sx - 40 Mhz !? , hade just kommit.. Den enda fläkten i maskinen som fanns, var inne i nätdelen. Kortet hade Bios och DIL minnes-chippet kunde man uppgradera till 512kb.
Kortet var troligen bara ett interface till skärmen, då gpu satt på moderkortet. I BIOS, på kortet, fanns aktuell svensk eller, som standard, engelsk teckenuppsättning till skärmen.

Fyrdubbel lön i tre månader, efter klockan fem, fick vi då vi hade problem med leveranserna. Vilka tider... 1989-90.

Gissa vem som inte hade tid att vara sjuk och kunde jobba sju-dagarsvecka under hela perioden...

Rodime-diskarna var snabbast och varmast..
Seagate var full-höjdare, c:a 20 cm..

En bords-maskin, 386, 20 Mhz med EGA färgskärm kostade 29,995 kr.. plus moms. Såldes som smör...

EGA är 640x350. Kördes efter CGA. Det du talar om är VGA, 640x480.
Har använt och byggt maskiner med alla dessa standarder/kort, så en del minns man. Någonstans i 386 eran så började man köra EISA vill jag minnas, och sedan såklart Vesa Local Bus (486?), som var ett rätt bra lyft innan PCi.

Permalänk
Medlem

Väldigt rolig läsning!
GeForce 256 DDR var även det första grafikkortet jag köpte för egna pengar. Skramlade ihop summan genom sommarjobb.
Minns fortfarande känslan när jag köpte det över disk i butik och den efterföljande installationen. Magiskt.
Har fortfarande kvar kortet samt originalkartongen än idag.

Permalänk

Minns fortfarande hur Quake fullkomligt omvandlades från att ha spelat först utan och tillslut med GPU, det är ett av dom minnena jag alltid kommer bära med mig när det kommer till gaming.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Celeron 500 med tnt2 ultra det var tider det. Vill minnas att cpu låg närmre 630Mhz klockad... Ingen olåst multipel där inte.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Jag hade en Pentium 200 MMX med ett 2MB S3 2D kort. Första kortet jag köpte var ett Orchid Righteous 3D Woodo1 med 4 MB RAM. Vilken skillnad det gjorde. Det var helt magiskt att starta GLQuake och kunna spela mp3or på samma gång med Winamp.

För er som möjligtvis är från Karlstad så köptes kortet på Action Data som sedan evigheter har lagt ner.
2500kr kostade kortet.

Vi satt på Hammarö och spelade i en polares kök. Vill minnas att de var mäkta imponerade av just kombinationen GLQuake och Winamp. Frågan är om inte dessa dagar i det köket sedan spred sig till minst två stora LAN-Partyn i Skoghalls folketshus.

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Hej, en intressant och välskriven artikel men jag kommer själv inte ihåg några speciella märken eller specifika kort mer än Voodo, TNT osv.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Bra skriven artikel! Man var med då.

En sak jag minns var ju namnet GeForce som många och jag själv också tyckte lät lite konstigt. Vad betyder det ens?
Numera är det ju enormt inkört och ett av de allra starkaste varumärkena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Bra skriven artikel! Man var med då.

En sak jag minns var ju namnet GeForce som många och jag själv också tyckte lät lite konstigt. Vad betyder det ens?
Numera är det ju enormt inkört och ett av de allra starkaste varumärkena.

Enligt Wikipedia står det för "Geometry Force", med syftning på transform and lighting som denna artikel tar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Man behöver inte vara "ha eget privatjet rik" för att kunna ha snabbare än gigabit.
Det räcker att vara "4090 rik" för att ha råd med ett mindre 10 gigabit nätverk,
om man vill.

Skulle säga att man ens inte behöver vara 4090 rik utan

https://www.amazon.se/gp/product/B0974XNGJL/
2x https://www.amazon.se/gp/product/B09T75B3JS

Är ju mer i linje med ett 4060

2.5Gbit/s är ju ännu billigare. Och med spel som tar 100G+ så är det inte så dumt med detta, tex Steam Local Network Game Transfers

Permalänk
Skrivet av MickeV:

Kan det varit Need for Speed III: Hot Pursuit som släpptes 1998 eller Need For Speed: Road Challenge (High Stakes) som släpptes 1999?
Road Challenge hade jag o spelade det väldigt mycket. Grymt spel för sin tid.

Hot pursuit - tack för rättelsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Celeron 500 med tnt2 ultra det var tider det. Vill minnas att cpu låg närmre 630Mhz klockad... Ingen olåst multipel där inte.

Kan garantera att det var en låst mulipel där
Däremot FSB kunde man fritt leka med!
Tror att du rattade upp den till 83MHz och var nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Bra skriven artikel! Man var med då.

En sak jag minns var ju namnet GeForce som många och jag själv också tyckte lät lite konstigt. Vad betyder det ens?
Numera är det ju enormt inkört och ett av de allra starkaste varumärkena.

Skrivet av perost:

Enligt Wikipedia står det för "Geometry Force", med syftning på transform and lighting som denna artikel tar upp.

Det och en liten "pun" på "Four".
TNT stod ju för TwiN Texel, och GeForce hade 4 pixel pipelines.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

EGA är 640x350. Kördes efter CGA. Det du talar om är VGA, 640x480.
Har använt och byggt maskiner med alla dessa standarder/kort, så en del minns man. Någonstans i 386 eran så började man köra EISA vill jag minnas, och sedan såklart Vesa Local Bus (486?), som var ett rätt bra lyft innan PCi.

Jo Vesa Local Bus var vanligt på 486:or.

Funkade bra på system med 30 eller 33MHz systembuss.
Exempelvis 486 DX2 66Mhz kör med 33MHz buss och 2x multipel för 66MHz frekvens på CPU.

Men läst att VLB (Vesa Local Bus) kan strula om man kör högre frekvenser på bussen.

Som de flesta Pentium 1 system körde 60 eller 66MHz systembuss.

Är väl tänkbart att det rent tekniskt hade kunnat gå att lösa genom att köra VLB i halva klockfrekvensen mot systembussen.

Men de flesta Pentium system körde med PCI istället och PCI var ju nyare, modernare och bättre än VLB.

Enda fördelen jag kan komma på med VLB mot PCI är,
att eftersom VLB korten hade en slot bakom vanliga ISA slotten så var det möjligt att använda VLB kort eller ISA kort i samma slot.
Alltså inte samtidigt.
Men blir ju bakåtkompatibelt om man inte vill använda VLB utökningen.

Det går ju inte att sätta ett ISA kort i en PCI slot.

Men de flesta Pentium 1, Pentium 2 och åtminstone tidiga Pentium 3 system hade både PCI och ISA slottar.
Ljudkort var ju populärt med ISA kort ett ganska bra tag efter PCI kom.
Åtminstone för de som ville spela DOS spel.
Men till det mesta annat var PCI bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Celeron 500 med tnt2 ultra det var tider det. Vill minnas att cpu låg närmre 630Mhz klockad... Ingen olåst multipel där inte.

Tänk om du hade köpt en Celeron 600MHz istället, det var tydligen grejer det.

Förr hade Nordic Hardware överklocknings tävlingar och Intel Celeron 600 och AMD Duron 600 var tydligen notoriskt bra på att överklocka.
Många som fick upp dem över 1000Mhz.
Även en del över 1200MHz... så över 100% överklockning för vissa.

Tänk om man hade kunnat göra det idag.
Köpa en 5GHz processor och överklocka till 10GHz.
Hade varit häftigt.

Skrivet av adrian_vg:

Hot pursuit - tack för rättelsen!

Jag har för mig det var Need for Speed III: Hot Pursuit (1998)
som hade olika väderförhållanden.
Att man kunde köra både när det var solsken och när det regnade.
och att det hade en härlig regneffekt.
Att köra bilen med vy inifrån när det regnade och vindrutetorkarna på och effekten av hur regndropparna träffade vindrutan.
Att det var realistiskt och mysigt på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tack vare glide så presterade voodoo3 3500 bättre än både geforce och geforce 2 i de flesta titlar. Det var inte föränn senare när opengl och directx blev mer nyttjade standarder som nvidias kort var prisvärda.

Har fortfarande mina Voodoo5 kort, och det är ett sant nöje att använda dem. Fördelen med software T&L är att korten åldrats betydligt bättre än geforce 1 och 2 då T&L i software på en modern dator är ofantligt mycket snabbare än chippet i de gamla korten. Fördel idag för voodoo altså, men back then när man satt med dual P2 450mhz så var det ingen match alls för geforce att dominera över voodoo korten i den kategorin.

Låter som en "fine wine" Voodoo edition uppdatering 20 år senare? Snälla kan inte någon ordna det?! Vill se benchmarks från UT och alla gamla goda och det modernaste man kan ens få att starta på korten.

Permalänk
Medlem

Hade ngt Cirrus Logic, var det 512kb? Bytte till ett Ati med 2 eller 4 Mb som sedan blev med en kompis, ett Voodoo (1), då var man glassigaste grabben på gatan. Tror jag senare fixade ett Banshee gkort med 16 mb.
Tiden går fort.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Kul med gammal hårdvara. Hade ett Diamond Monster 3D (Voodoo Graphics) i en AMD K6-2 burk för en massa år sedan. Minns att den fick kämpa hårt för att driva Half-Life.

I början av 2000-talet köpte jag några Voodoo5 5500 kort på utförsäljning. Har fortfarande kvar 2 st oöppnade, det tredje sitter i en retro burk jag byggt. Dessa stod sig relativt bra mot GeForce 256 men inte lika bra mot GeForce2 GTS.

<Uppladdad bildlänk>

Jag kom ihåg när elgiganten hade ett voodoo 5500 i en glasmonter och där satt man som fattig 14-åring och ville ha ett exemplar, kostade runt 5000 kr minns jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag kom ihåg när elgiganten hade ett voodoo 5500 i en glasmonter och där satt man som fattig 14-åring och ville ha ett exemplar, kostade runt 5000 kr minns jag.

De pengarna hade jag inte på den tiden. Men några år senare hade jag sparat ihop till ett Asus V8200 Deluxe (GeForce3).

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Delerium:

De pengarna hade jag inte på den tiden. Men några år senare hade jag sparat ihop till ett Asus V8200 Deluxe (GeForce3).

Med de ballaste 3D-glajjorna. 😎

Permalänk
Medlem

Gamla goda tiden med TNT och Voodoo-kort, det var där resan började för en själv och inte många år efter så byggde jag första datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Låter som en "fine wine" Voodoo edition uppdatering 20 år senare? Snälla kan inte någon ordna det?! Vill se benchmarks från UT och alla gamla goda och det modernaste man kan ens få att starta på korten.

Heores of might and magic 5 funkar utmärkt. För nyare spel kan man behöva uppgradera minnena som ryssen gjorde till 256mb eller 512mb (2x128 eller 2x256), då 2x32 mb är lite klent för nyare grejor.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Med de ballaste 3D-glajjorna. 😎

Just det! Aktiva 3D-glasögon!
Jag köpte ju ett set i början av 00-talet, funkade hur bra som helst med Unreal exvis.
Om jag minns rätt kunde sorten jag köpte göra om alla spel till 3D-spel, men krävde förstås en speciell grafikdrivis.
Blev lite yr emellertid under spelandet, så med tiden använde jag dem mindre och mindre och till slut skickades de iväg till Myrorna edyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Förr hade Nordic Hardware överklocknings tävlingar och Intel Celeron 600 och AMD Duron 600 var tydligen notoriskt bra på att överklocka.
Många som fick upp dem över 1000Mhz.
Även en del över 1200MHz... så över 100% överklockning för vissa.

Tänk om man hade kunnat göra det idag.
Köpa en 5GHz processor och överklocka till 10GHz.
Hade varit häftigt.

Fint, nostalgiskt minne. Det var ju många processorer som överklockade otroligt fint på den tiden om man bara satte på lite bättre kylning. Tillsammans med kul knep som att låsa upp multiplar genom att sluta två bryggor på CPU:n med en blyertspenna, eller grafikkort där man kunde dra igång avslagna kärnor.

Minns att man glatt extrapolerade den dåvarande utveckligen och tänkte sig både 10 och 20 GHz processorer inom ett par år, och att det skrevs en del artiklar på ämnet. Helt uppenbart nu att man inte hade riktigt räknat baklänges vad det innebär för tid för en klockcykel, och medföljande problem i form av timing. Det finns goda anledningar till att vi har planat ut i hastighet ungefär där vi gjorde.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Mitt första GeForce-kort var ett GeForce 2 Ti, som jag köpte begagnat av en polare. Innan dess så rockade jag RivaTNT 2 M64 i kombination med ett Voodoo 2.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag hade Riva TNT 2.
Nästa kort blev Radeon 9700 Pro för jag väntade heeeela tiden på nästa grej 😑

Skrivet av ilstallione:

Köpte ett bulkförpackat Point of View GeForce 2 GTS på styggapojken i Malmö, prisbevakat på buggy.no-ip.com.
Det ersatte ett Geforce 2 MX. Detta i sin tur hade ersatt ett Riva TNT 2.
Vilken resa det varit, så kul att få varit med om dom tidigare dagarna.

Fler Malmöbor som minns BÅDE Stygga pojken och buggy.noip 😄

Kommer ihåg den ena anställda där, blond, hes röst och så jäkla smal. Jag trodde vid den tiden att han var sjuk 😐

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]