Året var 1999 – den första GPU:n föds

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag satt och spelade CS med mitt TNT2. Det var tider det. Saknar alla LAN man hade på den tiden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Köpte ett bulkförpackat Point of View GeForce 2 GTS på styggapojken i Malmö, prisbevakat på buggy.no-ip.com.
Det ersatte ett Geforce 2 MX. Detta i sin tur hade ersatt ett Riva TNT 2.
Vilken resa det varit, så kul att få varit med om dom tidigare dagarna.

Styggapojken hade jag glömt 🤣
På den tiden fanns det säkert ett dussin små datorbutiker i centrala Malmö, alla hade utskrivna a4 prislistor där man kunde se veckans pris på ram-minnen osv

Andra tider!

Försöker minnas var optimistic Solutions hade sin affär, var det precis vid Triangeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

3dfx, ATI, S3, Matrox den gamla goda tiden när man inte behövde sälja en njure för ett grafikkort.

Eller? Voodoo 2 hade ett listpris på $299 som snällt översattes till 3795:- (iaf i datorbutiken jag handlade), men jag köpte mina på Sekvencia i Linköping till superpriset 2895:- st. Just det - styck - eftersom man behövde två. Så 5790:- i juni 1998.

Det motsvarar 9 262:- idag

Så skulle nog säga att det inte direkt var gratis på den tiden heller 😅

Framför allt var de ju bara aktuella ett år, sen dags för nytt. En av de största skillnaderna idag, nu kan man ofta ha ett grafikkort i flera år.

Diamond Monster II 12MB 😊

Edit: Korten ersatte mina tidigare Orchid Righteous Voodoo 😊

Permalänk
Medlem

Tack för en helt fantastisk artikel, så mycket minnen för en gammal man som varit med sen C64-tiden och la varenda intjänad krona på 3dfx i slutet av 90-talet.

Permalänk
Medlem

Tack för en kul och nostalgisk artikel! Mer av det tack!

Om man räknar bort ett integrerat AGP ATI Charger 4MB som kom med första hem-PCn år 1998 så var mitt första grafikkort ett riva TNT2 m64 32MB PCI som jag köpte år 1999 eller 2000. PCI då datorn saknade AGP p.g.a det integrerade AGP kortet. Även om det var en m64 snikvariant så var det en rejäl uppgradering från ATI kortet. Samt att det klarade att spela upp DVD filmer via DVD-spelaren som satt i hem-PCn. Har kvar både kartong och grafikkortet som fungerar. Blev sen ett Geforce 2MX i början av 2001 som kostade 759kr.

Permalänk
Medlem

Kul att det blev en artikel! Gör en för varje år eller i alla fall större lanseringar

Permalänk
Medlem

Kommer så väl ihåg när jag sommarjobbat och lönen äntligen landade på kontot. Illa kvickt besöktes datorbutiken.com och en beställning på dator i delar med ett GeForce 2 GTS lades, med en evighetsväntan av Posten till följd.

Gissa om man var kungen på gatan den hösten 😅

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ajn:

Styggapojken hade jag glömt 🤣
På den tiden fanns det säkert ett dussin små datorbutiker i centrala Malmö, alla hade utskrivna a4 prislistor där man kunde se veckans pris på ram-minnen osv

Andra tider!

Försöker minnas var optimistic Solutions hade sin affär, var det precis vid Triangeln?

Ja det var bra utbud på att handla över disk. JME ute vid Bulltofta och den lilla butiken på Djäknegatan var riktigt bra.

Optimistic solutions låg först Lundavägen 15-isch och flyttade väl sen bort till Sallerupsvägen 13 om jag inte missminner mig. Det var alltid kö i den butiken, minns den med glädje.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

TNT2 Ultra var mitt första löst köpta grafikkort. Ersattes av Geforce 2 GTS 64MB(!!). Kostade en tusenlapp mer än 32MB-versionen men hängde med nästan ett år längre än kompisens som snålade 🙂
Sedan var det ATi och Radeon 9700 Pro följt av 9800 och 1900 XTX under några år. På tiden Catalyst driver var "the shit"..

Permalänk
Geeks
Grundare

Fina minnen, tack för den fina tillbakablicken Jonas! Svårt att glömma glädjen av att dra igång datorn med Matrox M3D-kortet i för att inte tala om Riva TNT där man dessutom fick beställa hem små kylflänsar från USA till minnena. Och skruva på en skramlande liten 40mm-fläkt på GPU-kylaren. Första gången man åkte på tullavgifter. Vackert!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Eller? Voodoo 2 hade ett listpris på $299 som snällt översattes till 3795:- (iaf i datorbutiken jag handlade), men jag köpte mina på Sekvencia i Linköping till superpriset 2895:- st. Just det - styck - eftersom man behövde två. Så 5790:- i juni 1998.

Det motsvarar 9 262:- idag

Så skulle nog säga att det inte direkt var gratis på den tiden heller 😅

Framför allt var de ju bara aktuella ett år, sen dags för nytt. En av de största skillnaderna idag, nu kan man ofta ha ett grafikkort i flera år.

Diamond Monster II 12MB 😊

Edit: Korten ersatte mina tidigare Orchid Righteous Voodoo 😊

Varför hade du två Voodoo1? SLi på V2, visst, men man var ju inte TVUNGEN att köra SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför hade du två Voodoo1? SLi på V2, visst, men man var ju inte TVUNGEN att köra SLI.

Tvungen för att vara värst såklart!

Vill minnas att i datorbutiken här i stan kostade 2:an runt 2995kr och ettan samtidigt drygt tusenlappen mindre.

Att köra SLI var ju ren overkill bara av skrytanledning för det mesta. Ett Voodoo 2 dög ju gott för allt man kunde kasta på det i normala upplösningar ändå så.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag hade två voodoo 2 inte bara för att få fler fps, utan för att få 1024x768 istället för 800x600.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Innan GPU fanns, något som kallades EGA, Färg-Grafik kort. 640 x 480 pixlar och ersatte monokrom 320 pixlar.. Passade i ISA-bussen som var standard på moderkortet. På den tiden fanns Intel 386or och 486sx - 40 Mhz !? , hade just kommit.. Den enda fläkten i maskinen som fanns, var inne i nätdelen. Kortet hade Bios och DIL minnes-chippet kunde man uppgradera till 512kb.
Kortet var troligen bara ett interface till skärmen, då gpu satt på moderkortet. I BIOS, på kortet, fanns aktuell svensk eller, som standard, engelsk teckenuppsättning till skärmen.

Fyrdubbel lön i tre månader, efter klockan fem, fick vi då vi hade problem med leveranserna. Vilka tider... 1989-90.

Gissa vem som inte hade tid att vara sjuk och kunde jobba sju-dagarsvecka under hela perioden...

Rodime-diskarna var snabbast och varmast..
Seagate var full-höjdare, c:a 20 cm..

En bords-maskin, 386, 20 Mhz med EGA färgskärm kostade 29,995 kr.. plus moms. Såldes som smör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

ett riva TNT2 m64

Samma här! Minns första gången jag drog igång Half-Life på 800x600 med OpenGL och tänkte att detta måste vara "peak datorgrafik."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Innan GPU fanns, något som kallades EGA, Färg-Grafik kort. 640 x 480 pixlar och ersatte monokrom 320 pixlar..

EGA ersatte förvisso CGA (som inte var helt monokrom) men feta 640*480 kom AFAIK först med efterföljande VGA.

Permalänk
Medlem

Geforce 256 DDR. Det var du och jag som lärde mig OpenGL hyggligt. Snabb var du. För även om jag inte var/är en Carmack så snurrade den resulterande 3D-motorn på mer än tillräckligt. Vi hade det bra ihop.

Permalänk
Medlem

Det är VIKTIGT att påpeka att första GPU'n är Nvidias självutnämning av det påståendet, det är inget faktum eller nåt som oberoende fastslagits!

Termen GPU och vad den betyder är lågt äldre och går tillbaks årtionden.

TnL i hårdvara fans tex på konsumentsidan 1997 men som separat chip och då stog GPU för Geometry Processing Unit.

Vi kan också dra paralleller, den första processorn anses var Intel 4004, numera anses den ofta vara MP944 som deklassificerades och kom ut 1 år tidigare och är Mycket mer avancerad 20 bit Micro processor, finns dessutom en 3:e Micro processor från samma år som eventuellt kan vara först men såldes i extremt får exemplar.

Men båda processorerna i dag argumenteras det om dom är processorer, för på den tiden dom kom ut ansågs dom vara "Micro Processorer", Processor eller då CPU applicerades i efterhand.
Problemet är att många av dessa tidiga CPU'er inte är en "enchips" lösning, alltså att Processorn kan köras utan support chip, du kan göra det med dom flesta senare processorer som en 486 eller en 8088 på ett breadboard tex.
4004 och MP944 krävde supportchip då vitala delar ej var inkluderade i micro processorn.
Så i dag applicerar vi order Processor eller CPU på nåt son kallades en "Micro Processor" på sin tid där vitala delar saknas för att uppnå den moderna definitionen. MP944 hade IR registret i ROM chipet tex, 4004 klarar sig inte utan I/O chipet tex så igen av dom kan köras stand alone i det mest grundläggande utförandet.

Samma sak ser vi i dag hända på grafiksidan, GPU appliceras på äldre grafikkretsar än NV10 då Definitionen GPU enligt Nvidia inte är nåt alla håller med om och GPU termen fans före Nvidia slog sig på bröstet och påstod sig uppfunnit något.

Skillnaden här är att ett chip utan TnL integrerat kan fortfarande användas utan extra support chip och fungerar ypperligt då allt utan HW TnL görs på CPU sidan. TnL är ju en fundamental dela av tex OpenGL men om det görs CPU side eller GPU side spelar ju igen roll.
Dessutom kan Software TnL vara snabbare då HW TnL har maximal prestanda gräns precis som en CPU.
HW TnL är nice på system med långsam CPU tex.

Saker blir lite luddigare med tex Voodoo1 och 2 där FBI som är Frame buffer chipet och TMU'n eller båda TMU'erna som är Texture enheterna är separata chip, men en del kallar ändå hela kortet för en GPU för ja vad är en "Unit"?

Nvidia ansåg 1999 att en GPU enligt deras definition skulle ha HW TnL utöver tidigare tekniker som Triangle Setup, Clipping i hårdvara och en renderings motor, Nvidia satta definitioner som dom sedan ansåg sig uppnått och därmed påstod sig ha skapat första GPU'n.
Vist är det kul att uppfinna 111m lopp, springa det och deklarera sig världsmästare i 111m löpning!

Lika absurt som att påstå att en CPU måste ha en FPU för att vara en CPU, det kan emuleras och CPU'er hade länge igen FPU ändå argumenterar folk att en FX8150 inte är en Octa core för två kärnor delar en FPU.
Jag skulle påstå att det faktum att processorn i sig självt identifierar sig som en 4 core med 8 logiska kärnor för Ingenjörerna designade den som en Quad core inte Octa som Marknadsavdelningen valde att kalla den.
Sedan vad det gällde FX så delades fetch och decoder mellan vad som egentligen bara vara separata sett om ALU's.

Men trots det bråkar folk om vad FX var och inte var, precis som folk verkar tro att Nvidia 1999 var först med en GPU, men Nvidia har ju vunnit GPU marknaden så ja dom kan ju skriva historia bäst dom vill.

Men GF256 var inte första GPU'n, nvidia påstod bara det enligt sina egna regler.

Jag hade ett GF256 DDR när det släpptes, bra kort men lite överhypat helt klart, min favorit är lite långsammare Matrox G400 som innan DDR versionen av GeForce 256 kom ut hade mest bandbredd med 200Mhz SGR på Max versionen.

Att TnL skulle hamna i samma chip som resterade grafikhårdvara var ju helt självklart då man som sagt år innan haft det på egna chip, lika självklart var det som att Voodoo3 implementerade alla 4 chip (DAC, 2x TMU, FBI) Voodoo2 hade på 1 chip och man fick plats med en 2D motor också.

Nvidia uppfann inte GPU'n, vad dom gjorde vara att dom övertygade folk om att dom uppfunnit nåt.
Nvidia är utmärkta på marknadsföring, det ser vi än i dag.

GeForce 256 var inte första GPU'n, det vara bara nästa gpu i evolutionen av gpuer, TnL på samma chip.

Permalänk
Medlem

Min första GPU var Asus nvidia GeForce 256 32mb och med aktiva 3D-glasögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, faktiskt!

Det var ju ändå inte så värst långt efter denna klassiker
<Uppladdad bildlänk>

Om ändå FE-korten hade så coola kartonger!!!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Mysig artikel!

Min första PC var en julklapp som satts ihop av diverse begagnade delar, främst från min äldre bror.
Minnet är lite luddigt men jag vill säga att det var en AMD K6 på 533mhz eller kanske en sådan där underbar slot A-cpu...???

Anyway, burken hade 192mb ram och ett gult Riva TNT 2 Ultra på 32mb. Herrejisses! Körde så gott som alla spel utan problem på höga inställningar under en lång tid. Happy times!

När jag lite längre fram i tiden fick sätta in ett GeForce 256 tillfälligt kändes det som ett steg bakåt faktiskt. Vet inte om det berodde på att spelen jag spelade helt enkelt bara fungera bättre på TNT2 Ultran eller om det berodde på något annat.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

GeForce 256 var inte första GPU'n, det vara bara nästa gpu i evolutionen av gpuer, TnL på samma chip.

Hur var det med RCP i Nintendo 64:an?

Edit: Chat GPT sa ingen T&L. Men hit och miss där så..

Permalänk
Medlem

Min AGP-slot X8, gjorde ingen större skillnad.
Lyckades aldrig lista ut orsaken till det.
Sedan kom PCI och allt gammalt strul man haft,
glömdes bort.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig glömma när jag sprang ner till datorbutiken nere på stan och plockade upp mitt bokade Monster 3D Voodoo1 (3DFX) kort efter att personalen ringde och sa att det precis kommit in. Ca 2500kr kostade det. Bästa som fanns då.

Hade då en IBM Aptiva stationär med Pentium 75MHz MMX och 24MB RAM. Kopplade ihop Voodoo kortet med ett S3 Virge DX GPU och en helt ny värld öppnade sig. Quake 1 var typ tusen gånger snyggare samt flöt på säkert 3 ggr snabbare än utan 3DFX. Spelet POD var helt galet snyggt och flöt på i över 100fps. 3DFX var en revolution.

Sitter idag med ett RTX 4090 men har inte känt den där wow faktorn sedan 3DFX tiden. Kommer nog aldrig hända igen.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla goda tider

Snart är det dags att dra igång 1999-datorerna igen, både den jag byggde själv för alla sommarjobbspengarna och den som byggts nu med komponenterna som man bara kunde drömma om då.

Geforce 256 och DDR saknas fortfarande i samlingarna här. Köpte ett Voodoo2 i början av 1999 och ett Tnt 2 Ultra (världsrekord i 3dmark01) samma år.

Båda finns självklart kvar

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det där er mest semantik och marknadsföringsknepp från NVidia (som Sweclockers verkar ha fallit för). Som ni skriver fanns det gott om GPU:er innan 1999, de kallades bara inte GPU.

Permalänk
Medlem

Kul läsning. Jag hade ett RIVA TNT2 i min första egna dator jag köpte runt millennium skiftet.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Gamla goda tider

Snart är det dags att dra igång 1999-datorerna igen, både den jag byggde själv för alla sommarjobbspengarna och den som byggts nu med komponenterna som man bara kunde drömma om då.

Geforce 256 och DDR saknas fortfarande i samlingarna här. Köpte ett Voodoo2 i början av 1999 och ett Tnt 2 Ultra (världsrekord i 3dmark01) samma år.

<Uppladdad bildlänk>

Båda finns självklart kvar

Ser att du har fina kameraobjektiv också

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag tror det är ett litet missförstånd (och det är ju inte lätt att komma ihåg alla exakta detaljer 25 år senare) men bara för att Nvidia kallade Geforce för sin GPU, så gör dom inte anspråk på att uppfunnit ordet GPU eller vad det betyder i olika sammanhang. Men iallafall så fastnade det av någon anledning och nu kallar vi grafikkort för GPU. vilket vi troligen inte skulle gjort utan Nvidias inblandning.

Det är fritt fram att använda "grafik-adapter" om man tycker GPU är "tarnished by Nvidia".

Anandtech review av Geforce 256

Citat:

While the GeForce boasts a fairly powerful hardware transforming & lighting engine, which NVIDIA cutely dubbed their GPU

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning!

Själv hade jag år 1999 ett 3DFX Voodoo 1 kort parat med ett Nvidia Riva 128. I vissa spel var Riva 128 rätt bra, men annars så dominerade Voodoo-kortet. I CPU-väg var det en Pentium MMX 166 överklockad till 250 MHz. Har för mig att jag satt rätt länge på denna konfiguration, för att sedan uppgradera till ett GeForce 3. Och efter det så började räjset. Geforce 4 Ti 200, Geforce 5600 etc. Och har fortsatt än i dag. Senaste kortet är ett RTX 3080.