Nokia-mobiler går i graven – HMD Global satsar på eget varumärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Det är ju mer regel än undantag att ungdomarna har spruckna skärmar/linser. Så funkar skärmen dåligt så kan det höras "den funkar som en %#¤"#¤ Nokia" eller "bilderna blir som på en Nokia". Ska sanningen fram så tror jag ytters få ungdomar ens hållit i/använt en Nokia.

Låter ju mer som de skulle säga Iphone i det fallet, hur ofta ser man inte kids med just en sån på tuben och trasig skärm.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska man lägga alls sina ägg i samma korg så är det jävligt dumt att lägga dem i Windows Phone-korgen

Det såg ju ALDRIG lovande ut. Appstödet var kasst och gränssnittet påminnde om Windows 8- Det känndes liksom trångs med ett gränssnitt med i princop bara tätt packade fyrkanter.

Så pass dåligt tyckte folk att det var, att det inte spelade någon roll att hårdvaran var kanonbra.. Då borde man ju fattat att det var fel spår, men om VD var Microsoft-centrerad så kanske mottot var "Windows Phone eller dö!!". Synd bara att någon ställde frågan “¿Por Qué No Los Dos?” och fick gehör för det.

Det var ju inte så att Android föddes med ett enormt apputbud. Ett OS backat av företaget som dominerar desktop, jag kan förstå att man trodde att det skulle bli framgångsrikt.

Permalänk
Snusfri

Skulle vilja se att Nokia "återuppstår" som high-end likt Samsung Galaxy S2X Ultra, iPhone, Pixel etc.

Det är i det segmentet de hör hemma, inte i lågbudget lurar för 1000:-.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tänk om de valt Android från början istället. Lumia-serien hade väl bra hårdvara men att de bara gav ut lurar med Windows Phone var ju värdelöst. Inte ens Microsoft själva vill ju kännas vid Windows Phone längre. Så ja snacks om dåligt beslut.

Tänk om de hade valt Ios, Apple och Steve Jobs ville ju att Nokia skulle tillverka telefonerna och Apple skulle tillverka mjukvaran.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Står fast vid att Lumia 920 var en av de bästa telefonerna jag ägt. Det enda som fattades var bland det viktigast - apparna.

Håller med, fortfarande den bästa telefonen och OSet jag haft på mobil, men som du säger så blev app bristen det stora problemet.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men inte helt oväntat. Nokia har ju inte varit relevanta på marknaden i alla fall under 15 år nu. Microsofts draghjälp var inte så värst lyckad heller. Jag kommer minnas dem för sin fina 3310 och liknande modeller runt 2000.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ozzed:

Ett ytterligare alternativ som ingen orkat med att utveckla appar för menar du? Jag tror det så småningom släckts av samma anledning som WP i så fall.

Det hade nog varit iOS eller Android som hade varit "ytterligare ett alternativ som ingen orkar utveckla för" istället för meego, om Nokia gjort rätt från början och inte sumpat sina chanser. WP var ett desperat försök att komma tillbaka in i gamet efter att ha tappat bollen totalt.

Men även om de hade gått för meego istället för WP så hade det nog inte varit några större konstigheter. Fanns ett kompabilitetslager som gjorde att man kunde köra android appar direkt i OSet.

Och om ja inte minns helt fel var det allt annat än trivialt att porta appar till/från WP, vilket även det antagligen bidrog till dess undergång.

Permalänk
Medlem

Känner någon till om detta skapar möjligheter för Nokia att göra egna mobiler igen?

Jag är övertygad om att om de skulle dra igång verksamheten så hade de kunnat göra mobilen populär. Det enda de skulle behöva göra är att släppa deras N9 med modern hårdvara, massor hade köpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Det är väl tveksamt om MeeGo hade överlevt och visat sig vara en bra satsning när inte ens Microsoft lyckades med Windows Phone.

Meego hade krossat och gjort att android och apple tvingats göra mycket bättre mobiler än det skräp de har idag på grund av oligopolet. De har inget större intresse av att göra speciellt bra mobiler

Permalänk

Vadfalls!? Jag som trodde dom var på uppgång! Och nästan bestämt att nästa lur blir en Nokia.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ledningen och den underliggande organisationen på Nokia var helt slut redan innan iPhone kom.
Minns ni elefantörat? Ledningen tyckte det var väldigt viktigt att det tydligt skulle synas att det var en Nokia man pratade i. Trots att absolut ingen gillade det då man undersökte saken gick man vidare med det. Det tycker jag säger en hel del.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Trist. Alla mina "smartphones" har varit Nokia. Om jag minns rätt är det: N8 -> Lumia 900 -> Lumia 920 -> 6 -> 6.1 -> G50.

Och till det jag har en mobil till tycker jag att G50'in duger fint. Dvs ringa, sms'a och surfa.

Som flera andra redan skrivit, Lumia 920'in är nog den bästa telefon jag haft.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Nokia gjorde Android-telefoner redan under Microsofts tid, det var dessutom rena Android.

Deras första Android-telefon kom 2014. Hur mycket tappade de på att sitta med diverse Symbian, Windows och Linux-varianter medan iOS och Android tog över marknaden?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Känner någon till om detta skapar möjligheter för Nokia att göra egna mobiler igen?

Jag är övertygad om att om de skulle dra igång verksamheten så hade de kunnat göra mobilen populär. Det enda de skulle behöva göra är att släppa deras N9 med modern hårdvara, massor hade köpt

https://www.youtube.com/watch?v=TdBx4YAf49k

N24 pureview, jag hade lätt testat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Ledningen och den underliggande organisationen på Nokia var helt slut redan innan iPhone kom.

Vad är det för smörja, stämmer inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Deras första Android-telefon kom 2014. Hur mycket tappade de på att sitta med diverse Symbian, Windows och Linux-varianter medan iOS och Android tog över marknaden?

minst 4,650miljarder € tappade Nokia/MS

Jag som hoppades att deras koncepttelefon skulle komma till liv någon gång

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Står fast vid att Lumia 920 var en av de bästa telefonerna jag ägt. Det enda som fattades var bland det viktigast - apparna.

Det där är lite som att säga att tjej X var den snyggaste tjejen man någonsin haft. Det enda som fattades var bland det viktigaste. Kärleken.

Det säger inget om att det inte finns snyggare tjejer överallt. Dessutom understryker du en fundamental brist.

Men jag förstår att du gärna ville att det skulle funka trots allt.

*Jag driver lite med dig på skoj i brist på bättre saker att göra just nu*

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

När WP gick i graven så försvann mitt intresse för Nokia.

RIP WP (not RIP Nokia)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta var ett beslut som kom helt och hållet från operatörerna. De var rädda för att Android skulle bli alltför dominerande, och pressade Nokia att köra med något annat än det.

Nokias VD när de valde Windows Mobile var en amerikan, Stephen Elop, som kom från MS och lär ha siktat på att bli VD för MS efter Ballmer. Personen jag primärt beskyller för Nokias problem är dock inte han, utan Olli-Pekka Kallasvuo som var VD innan. Det var han som skulle få företaget att sälja mobila tjänster istället för mobiltelefoner, och därför lurade till sig full kontroll över OSet Symbian - det hade varit delat mellan flera tillverkare, framförallt Nokia, Ericsson och Motorola, tidigare. När Nokia tog kontroll över Symbian, började de andra tillverkarna leta efter ett nytt OS, och hittade Android. Det var därför Android växte så explosionsartat - det fanns en massa tillverkare som akut behövde ett nytt OS, så när Android kom så kastade de sig över det allihop.

Pratar man med finska ingenjörer så är hela soppan med Nokia ett sår i själen. Nu är ju finnar inte några som lägger sig ner och gråter över nåt sånt, utan de har gått vidare och har massor av startup-bolag, men visst är en del upprörda över hur bolaget missköttes efter att Jorma Ollila lämnade.

Bra sammanfattning. Tack!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/