Året var 1999 – den första GPU:n föds

Permalänk
Melding Plague

Året var 1999 – den första GPU:n föds

I samband med SweClockers 25 års-firande blickar vi tillbaka på några av händelserna som skett under sajtens livstid, där den inledande delen handlar om Nvidias första Geforce-kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevlig artikel, och goda minnen!

Geforce 256 SDR var det första grafikkortet jag någonsin köpte "löst". Innan dess hade jag ett Voodoo Banshee, som kom med en färdigbyggd dator (ej märkesdator dock). Minns inte om DDR-varianten fanns när jag köpte det eller inte, men jag har för mig att det fanns, men helt enkelt kändes för dyrt. Jag var omkring 13 när det där var aktuellt, så >3000 kr var en hel del att lägga på ett grafikkort.

Hade ett kort av märke Creative också; det känns som om deras grafikkorts-satsning försvann relativt tidigt, då jag själv hade glömt bort märket tills jag såg en bild på förpackningen för ett antal år sedan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nostalgi overload! Du tar livet av mig!😅

Permalänk
Medlem

Det känns som att utvecklingen gick mycket fortare runt millenieskiftet än det gör nu. Större klockfrekvensökningar på processorerna, nya arkitekturer och grafikkort, stora prestandahopp inom loppet av ett par år...

Trevligt med lite nostalgi!
Jag gick från Voodoo 2 till TnT 2 m64, om jag minns rätt. GeForce-kort dröjde lite. Minns inte vilket år det var jag köpte mitt första, men måste varit runt 2001-2002 nånstans.

Förtydligade klockfrekvens
Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Nvidia skulle redan på den här tiden i närtid förstöra hela PC marknaden med nya funktioner, T&L var satan själv. 25 år och en himla massa innovation senare är dom fortfarande på väg att förstöra hela PC marknaden. Kämpa på Nvidia, ge oss 25 år till.

Permalänk
Medlem

trevlig tillbakablick väcker minnen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är vi farligt nära boomer bait, men själv köpte jag vid den tiden ett Geforce 2 GTS för att spela ganska nyligen släppta Deus Ex. Millennieskiftets Cyberpunk och RTX4070, för de som är födda igår.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

.. det blir mycket popcorn™ , nu.. 😁

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Trevlig artikel, och goda minnen!

Geforce 256 SDR var det första grafikkortet jag någonsin köpte "löst". Innan dess hade jag ett Voodoo Banshee, som kom med en färdigbyggd dator (ej märkesdator dock). Minns inte om DDR-varianten fanns när jag köpte det eller inte, men jag har för mig att det fanns, men helt enkelt kändes för dyrt. Jag var omkring 13 när det där var aktuellt, så >3000 kr var en hel del att lägga på ett grafikkort.

Hade ett kort av märke Creative också; det känns som om deras grafikkorts-satsning försvann relativt tidigt, då jag själv hade glömt bort märket tills jag såg en bild på förpackningen för ett antal år sedan.

Jag hade också ett Creative-kort! De hade förvånansvärt cleana kartonger sett till årsmodellen.

Permalänk
Inaktiv

Enligt Wikipedia myntades termen GPU av Sony 1994.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu är vi farligt nära boomer bait, men själv köpte jag vid den tiden ett Geforce 2 GTS för att spela ganska nyligen släppta Deus Ex. Milennieskiftets Cyberpunk och RTX4080, för de som är födda igår.

Hade också ett Geforce 2 GTS. Innan det TNT2 Ultra. Tycker fortfarande att det var synd att man gick ifrån TNT korten med detonator-drivisar. Lite mer krut i dom namnen så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu är vi farligt nära boomer bait, men själv köpte jag vid den tiden ett Geforce 2 GTS för att spela ganska nyligen släppta Deus Ex. Milennieskiftets Cyberpunk och RTX4060, för de som är födda igår.

Praise the lord!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Jag hade också ett Creative-kort! De hade förvånansvärt cleana kartonger sett till årsmodellen.

Jo, faktiskt!

Det var ju ändå inte så värst långt efter denna klassiker

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Thomas:

Jo, faktiskt!

Det var ju ändå inte så värst långt efter denna klassiker
<Uppladdad bildlänk>

Det där kan vara det vackraste jag skådat.

Permalänk
Medlem

Minns det starkt! Jobbade på webbyrå då och en kollega köpte ett GeForce 256 direkt. Han kodade egna spel i OpenGL och var helt lyrisk över prestandan. Själv hade jag ett Voodoo 3 3000 och fick nöja mig med typ 30% av hans prestanda

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jo, faktiskt!

Det var ju ändå inte så värst långt efter denna klassiker
<Uppladdad bildlänk>

Exakt den kartongen kommer jag ihåg! Ärvde min pappas jobbdator som min första station circa 2001 och då hade han lyckats få ett begagnat kort från den lokala datorbutiken att stoppa in

Permalänk
Medlem

Ryste när jag läste detta! Tack för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu är vi farligt nära boomer bait, men själv köpte jag vid den tiden ett Geforce 2 GTS för att spela ganska nyligen släppta Deus Ex. Millennieskiftets Cyberpunk och RTX4070, för de som är födda igår.

Geforce 2 GTS, mitt första Nvidia kort. Hade inte råd med TNT korten eller Geforce 256 på den tiden, men när Geforce 2 och Deus Ex släpptes hade jag ett jobb med bra lön så då var det dags.
För mig höll Geforce 2 GTS hela vägen till Geforce 6600 GT pci-e och första Far Cry (föregångaren till Crysis, inte Ubisofts Far Cry serie).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Jag hade också ett Creative-kort! De hade förvånansvärt cleana kartonger sett till årsmodellen.

Den designen är ju nästan tidlös! Själv spatserade jag kring millennieskiftet glatt in på Clas Ohlson och köpte denna pärla (bild courtesy of eBay).

Permalänk

Så jädra Nice, mitt första kort var Geforce 256, 😂👌

Visa signatur

CPU: AMD RYZEN 7 5700X Grafikkort: RX7800XT RAM:32GB Corsair MB: ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax SSD: 1x1tb Kingston KC3000 1x1tb EVO860 SSD CPU-Cooler: Alpenföhn Case: NZXT H1 itx PSU: NZXT 750W SFX

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att glömma glädjen när man installerade ett sprillans och nysläppt Geforce DDR från ASUS i datorn.
Och chocken när det mitt i första Quake 2 benchmarket hänger sig helt och visar inte bild igen.
Fläkten var tydligen paj.
Lyckligtvis så var det handlat på Dustin (som var ett bra ställe på den tiden) och jag hade ett nytt kort inom några dagar.

Minns att:
http://web.archive.org/web/20031011115625/http://www3.tky.3we...
Var ruskigt imponerande, tyckte man då iaf

Permalänk
Medlem

Jag skulle påstå att första riktiga GPUn var med 8000 serien när CUDA kom. Innan dess var det separerade vertex och pixel shaders istället för gemensamma som det varit sedan 8000 serien eller motsvarande på ATI sidan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

3dfx, ATI, S3, Matrox den gamla goda tiden när man inte behövde sälja en njure för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det var roligare förr

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte ett bulkförpackat Point of View GeForce 2 GTS på styggapojken i Malmö, prisbevakat på buggy.no-ip.com.
Det ersatte ett Geforce 2 MX. Detta i sin tur hade ersatt ett Riva TNT 2.
Vilken resa det varit, så kul att få varit med om dom tidigare dagarna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Glömmer aldrig uppstarten efter man stoppat i voodoo2 kortet första gången (hade aldrig första voodoo) Sjukaste uppgrade ever! Helt plötsligt var spelen 10ggr snyggare och flytet 10ggr bättre.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att det fnystes åt att Nvidia sa att det var en GPU, "Graphics Processing Unit". Många tyckte det lät som en lite töntig marknadsföringsgrej. Speciellt också då benchmarksen kom in och inte var så "revoultionerande" pga SDR-minne och uteblivet stöd för T&L.
Men GPU-begreppet slog ju igenom totalt.

Permalänk
Medlem

Jätteintressant och välskriven artikel!

Själv har jag också 'levt igenom' datorhistorien från c-64 och framåt, byggt alla mina PC:ar genom åren själv och även om jag känner väl igen dessa gamla grafikkort så kan jag ändå inte på rak arm svara på eller komma ihåg exakt vilka som en gång satt i mina datorer. Jag måste ha dåligt minne men likväl kul att bli påmind om historien!

Permalänk
Medlem

Tack vare glide så presterade voodoo3 3500 bättre än både geforce och geforce 2 i de flesta titlar. Det var inte föränn senare när opengl och directx blev mer nyttjade standarder som nvidias kort var prisvärda.

Har fortfarande mina Voodoo5 kort, och det är ett sant nöje att använda dem. Fördelen med software T&L är att korten åldrats betydligt bättre än geforce 1 och 2 då T&L i software på en modern dator är ofantligt mycket snabbare än chippet i de gamla korten. Fördel idag för voodoo altså, men back then när man satt med dual P2 450mhz så var det ingen match alls för geforce att dominera över voodoo korten i den kategorin.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Tack vare glide så presterade voodoo3 3500 bättre än både geforce och geforce 2 i de flesta titlar. Det var inte föränn senare när opengl och directx blev mer nyttjade standarder som nvidias kort var prisvärda.

Hm, men fanns det något annat API som användes då? Det var väl de två som gällde i alla spel som man ens kunde köra med ett Geforce 256? (Bortsett från mjukvarurendering förstås.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200