Billig men rapp laptop för räkningar etc

Permalänk
Medlem

Billig men rapp laptop för räkningar etc

Hej,
Ska köpa en laptop till min gamla mor, som i stort sett bara ska användas till att betala räkningar och andra vardagsärenden.
Så undrar lite vad som är bästa valet. Det ska vara billigt, men utan att vara något segt skräp.

Priset bör väl vara runt 5k.
Såg i en annan tråd här någon som frågade om denna dator:
https://www.dustinhome.se/product/5011354504/vostro-3520?tab=...

Missar jag någon uppenbar nackdel med den, men är inte specsen på den betydligt bättre än andra laptops i samma prisklass?
Här är det ju 16GB minne, 512GB SSD i5 processor och annat som på pappret ser ut som att det borde vara dyrare.
Vill inte gärna upptäcka någon uppenbar stor nackdel jag inte noterat. Är inte så påläst vad man bör kolla på nuförtiden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Mja, vill helst köpa nytt ändå.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Se upp för den. Det är bara 4 GB RAM och det verkar dessutom vara fastlött utan möjlighet för uppgradering.
4 GB RAM med Windows är dödsdömt.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Avstängd

vad är oddsen att mormor börjar spela fortnite?

Tänk dig 17", lyssna sveriges radio, streama SVT play, betala räkningar, kolla youtube, surfa och kanske maila lite bilder..

jag hade köpt en sån här https://www.blocket.se/annons/stockholm/17_tum_skarm_dator/12...

men han vill ha nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hej,
Ska köpa en laptop till min gamla mor, som i stort sett bara ska användas till att betala räkningar och andra vardagsärenden.
Så undrar lite vad som är bästa valet. Det ska vara billigt, men utan att vara något segt skräp.

Priset bör väl vara runt 5k.
Såg i en annan tråd här någon som frågade om denna dator:
https://www.dustinhome.se/product/5011354504/vostro-3520?tab=...

Missar jag någon uppenbar nackdel med den, men är inte specsen på den betydligt bättre än andra laptops i samma prisklass?
Här är det ju 16GB minne, 512GB SSD i5 processor och annat som på pappret ser ut som att det borde vara dyrare.
Vill inte gärna upptäcka någon uppenbar stor nackdel jag inte noterat. Är inte så påläst vad man bör kolla på nuförtiden.

Håller med om att denna modellen ser bra ut. Jämfört med några år sedan tycker jag faktiskt att budgetsegmentet har blivit mycket bättre. Nästan alla skärmar är numera IPS och har därmed bättre betraktningsvinkel och färgåtergivning än gamla billiga TN-paneler. De flesta har också 1920x1080 och vi kan äntligen glömma 1366x768 som länge var standard också uppemot 17 tum (!).
Det man får se upp med generellt tycker jag i första hand är fastlött RAM-minne (också på dyrare maskiner). Denna har 2x SO-DIMM, men man klarar sig jättebra med 16GB också till ganska krävande program. Inga problem överhuvudtaget att använda den här till vardagsuppgifter i många år framöver.
Ser inga uppenbara nackdelar. Bäst är dock att gå och känna på den. Kanske känns byggkvaliteten tveksam? Vostro är väl deras budgetserie, så det kan innebära att den är plastig, har dåligt tangentbord eller pekplatta o.s.v. Sådant är svårt att läsa sig till från specifikationerna.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Håller med om att denna modellen ser bra ut. Jämfört med några år sedan tycker jag faktiskt att budgetsegmentet har blivit mycket bättre. Nästan alla skärmar är numera IPS och har därmed bättre betraktningsvinkel och färgåtergivning än gamla billiga TN-paneler. De flesta har också 1920x1080 och vi kan äntligen glömma 1366x768 som länge var standard också uppemot 17 tum (!).
Det man får se upp med generellt tycker jag i första hand är fastlött RAM-minne (också på dyrare maskiner). Denna har 2x SO-DIMM, men man klarar sig jättebra med 16GB också till ganska krävande program. Inga problem överhuvudtaget att använda den här till vardagsuppgifter i många år framöver.
Ser inga uppenbara nackdelar. Bäst är dock att gå och känna på den. Kanske känns byggkvaliteten tveksam? Vostro är väl deras budgetserie, så det kan innebära att den är plastig, har dåligt tangentbord eller pekplatta o.s.v. Sådant är svårt att läsa sig till från specifikationerna.

Ja, lite plastig ser den ut att vara. Kommer köra med mus så pekplattan är det inte så noga med.
Många laptops verkar ha rätt uselt tangentbord tyvärr. Har bara sett denna på Dustin tyvärr, så vet inte om den går att känna på någonstans. Finns dock andra Vostro varianter på tex Power som kanske är jämförbara rent byggmässigt dock.

Ett bra tangentbord vore naturligtvis att föredra, men att den är rapp prestandamässigt känns lite viktigare här. Det är just problemet med den nuvarandra som är gammal och seg.
Så lutar lite åt denna modell ändå.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ser ut att vara ett helt ok alternativ. Byggkvaliteten ser spontant lite bättre och mindre plastig ut än min modell.
Något billigare också.
Dock med halva minnesmängden och hälften så stor hårddisk. Minnet är nog det som är kan bli ett problem där, men det lär ju å andra sidan räcka gott om man inte gör något mer avancerat med datorn.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.