Samsungs GDDR7 väntas bli 54 procent snabbare än föregångaren

Permalänk
Melding Plague

Samsungs GDDR7 väntas bli 54 procent snabbare än föregångaren

De nya minneskretsarna kan ingå i Nvidias serie grafikkort som släpps senare i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja detta kan bli spännande att se vad det kan göra för prestandan i framförallt högre upplösningar.
Undra hur ett 4090 skulle prestera med GDDR7 istället.
Nästa generation kan bli spännande och detta bör vara betydelsefullt för spelande i 4K.
Kanske krymper nVidia och AMD sin cache i nästa generations kretsar då GDDR7 kan väga upp en del för bandbredden.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

En rejäl ökning om de lyckas, och sen om de kan öka klockfrekvensen också så kan det bli riktigt snabbt.

P.S. Kul att se Jacob titta in.

Permalänk
Medlem

Blir det jättesnabba minnen på en smal buss nvidia??? Nej inte skulle Nvidia göra så inte........

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Blir det jättesnabba minnen på en smal buss nvidia??? Nej inte skulle Nvidia göra så inte........

NVIDIA Riva TNT2 M64 Electric Boogaloo

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

PAM3 ska möjliggöra för en större mängd data att kunna tas in med en mindre risk för signalstörningar. På så vis kan kretsen skicka 1,5 bitar data per klockcykel. Det ger sedan en teoretisk ökning i bandbredd på 50 procent, utan att det ökar klockfrekvensen.

Är det inte lite tvärtom? PAM3 har mindre risk för störningar, men skickar å andra sidan mindre data per cykel. PAM3 sänker alltså bithastigheten från föregångaren med 25%, från 2b till 1,5b per cykel.

Permalänk
Medlem

Hmm, oklart om jag håller med att cachen är på grund av avsaknad av bandbredd. I många fall har de ju halverat bussbredden med liknande prestanda/prestandaklass som förr. Helt enkelt för att det är mer ekonomiskt för kortet som helhet, färre minneschip, ledningsbanor, minneskontroller, …

Mer banddbredd vid extisterand klockcykler brukar inte leda till lägre latenser i alla fall, men jag är lite osäker på vad som är kritiskt för gpu. Men gissar bandbredd, och då skulle bandbredd lika gärna kunna komma från bredare buss

Permalänk
Medlem

Hoppas GDDR7 kommer produceras i 3GB storlek också så vi förhoppningsvis får lite mer balanserade VRAM uppsättningar på korten i low- och midtier.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

@jacob fortfarande lika stilig och gullig!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Förutom snabbare minnen hoppas jag att man låter bli att snåla med mängden VRAM den här gången.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Förutom snabbare minnen hoppas jag att man låter bli att snåla med mängden VRAM den här gången.

Förutom snabbare minnen hoppas jag att man nvidia låter bli att snåla med mängden VRAM den här gången.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

En rejäl ökning om de lyckas, och sen om de kan öka klockfrekvensen också så kan det bli riktigt snabbt.

P.S. Kul att se Jacob titta in.

Det är för lite Cobben på swec! Mer Cobben! Tvi!

Kommer fortfarande ihåg när jakob och jonas tyckte 11 Gbps var väldigt mycket på 1080 Ti Nu är vi nästan fyrdubbla.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kommer in på marknaden med konkurrenskraftiga priser så jag kan kapa ett beggat 40XX kort billigt

Permalänk
Medlem

54% snabbare, 108% dyrare.

Blir ett spännande slut på året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Förutom snabbare minnen hoppas jag att man nvidia låter bli att snåla med mängden VRAM den här gången.

Jag säger inte emot.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Trevlig med snabbare minnen.
Vill man ha hög bandbredd så finns det HBM, men inte sett något om det kommer tillbaka till konsumentkort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hmm, oklart om jag håller med att cachen är på grund av avsaknad av bandbredd. I många fall har de ju halverat bussbredden med liknande prestanda/prestandaklass som förr. Helt enkelt för att det är mer ekonomiskt för kortet som helhet, färre minneschip, ledningsbanor, minneskontroller, …

Jämför exempelvis RTX 3080 och RTX 4070

RTX 3080
Memory Size 10 GB
Memory Type GDDR6X
Memory Bus 320 bit
Bandwidth 760.3 GB/s
L2 Cache 5 MB

RTX 4070
Memory Size 12 GB
Memory Type GDDR6X
Memory Bus 192 bit
Bandwidth 504.2 GB/s
L2 Cache 36 MB

RTX 4070 Super har samma VRAM som vanliga RTX 4070 men har gått upp till 48MB L2 cache istället.
Trotts samma VRAM har 4070 Super både högre prestanda och prestanda/watt än vanliga 4070.

Om 4070 och 4070 Super hade haft så få MB L2 att du hade kunnat räkna de på en hand så hade de troligtvis blivit slagna av RTX 3080.

Framförallt om du spelar i lägre upplösning än 4K så verkar L2 cachen i Ada Lovelace korten (RTX 4000 serien) vara tillräckligt stora för att göra skillnad.

Så alternativet för Nvidia hade varit att göra kort som kanske har 4-8MB L2 eller dylikt men bredare minnesbuss mot VRAM istället.
Men denna lösning med mer cache och mindre bandbredd till VRAM verkar vara billigare för Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jämför exempelvis RTX 3080 och RTX 4070

RTX 3080
Memory Size 10 GB
Memory Type GDDR6X
Memory Bus 320 bit
Bandwidth 760.3 GB/s
L2 Cache 5 MB

RTX 4070
Memory Size 12 GB
Memory Type GDDR6X
Memory Bus 192 bit
Bandwidth 504.2 GB/s
L2 Cache 36 MB

RTX 4070 Super har samma VRAM som vanliga RTX 4070 men har gått upp till 48MB L2 cache istället.
Trotts samma VRAM har 4070 Super både högre prestanda och prestanda/watt än vanliga 4070.

Om 4070 och 4070 Super hade haft så få MB L2 att du hade kunnat räkna de på en hand så hade de troligtvis blivit slagna av RTX 3080.

Framförallt om du spelar i lägre upplösning än 4K så verkar L2 cachen i Ada Lovelace korten (RTX 4000 serien) vara tillräckligt stora för att göra skillnad.

Så alternativet för Nvidia hade varit att göra kort som kanske har 4-8MB L2 eller dylikt men bredare minnesbuss mot VRAM istället.
Men denna lösning med mer cache och mindre bandbredd till VRAM verkar vara billigare för Nvidia.

Det är väl exakt det jag skrev också? Ekonomin är bättre, även om man tappar lite prestanda

4070 är ju relativt sämre på 4K än 3080 (skillnaden mellan korten är mindre där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl exakt det jag skrev också? Ekonomin är bättre, även om man tappar lite prestanda

Det var väl den här formuleringen som inte var helt tydlig vad du menade
"oklart om jag håller med att cachen är på grund av avsaknad av bandbredd."

Men klart att denna avsaknad av bandbredd är något de själva skapat för att det var en mer ekonomisk lösning. Inte för att det hade varit tekniskt omöjligt att ge korten mer bandbredd.

Så var nog bara jag som misstolkade dig lite.

Skrivet av medbor:

4070 är ju relativt sämre på 4K än 3080 (skillnaden mellan korten är mindre där)

4070 och 3080 är överlag ganska lika prestandamässigt.
I vissa tester vinner 4070 och i andra så vinner 3080.
Men verkar ändå vara så att om man totalt bortser från strömförbrukning och bara ser till prestanda så verkar generellt 3080 vara något bättre i snitt.

Enligt Sweclockers prestandaindex så fick ju 4070 marginellt bättre än 3080 i 1080p och 3080 marginellt bättre i 1440p.
Men från saker man sett från andra källor.
Ungefär likvärdiga men kanske generellt ett litet övertag för 3080.

Men tar man med strömförbrukning är 4070 rätt mycket effektivare.

Och ska man köpa nytt nu så finns ju 4070 Super som står sig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det var väl den här formuleringen som inte var helt tydlig vad du menade
"oklart om jag håller med att cachen är på grund av avsaknad av bandbredd."

Men klart att denna avsaknad av bandbredd är något de själva skapat för att det var en mer ekonomisk lösning. Inte för att det hade varit tekniskt omöjligt att ge korten mer bandbredd.

Så var nog bara jag som misstolkade dig lite.

4070 och 3080 är överlag ganska lika prestandamässigt.
I vissa tester vinner 4070 och i andra så vinner 3080.
Men verkar ändå vara så att om man totalt bortser från strömförbrukning och bara ser till prestanda så verkar generellt 3080 vara något bättre i snitt.

Enligt Sweclockers prestandaindex så fick ju 4070 marginellt bättre än 3080 i 1080p och 3080 marginellt bättre i 1440p.
Men från saker man sett från andra källor.
Ungefär likvärdiga men kanske generellt ett litet övertag för 3080.

Men tar man med strömförbrukning är 4070 rätt mycket effektivare.

Och ska man köpa nytt nu så finns ju 4070 Super som står sig bättre.

Det jag menade var att ju högre upplösningen blir, och därmed kravet på minnesbandbredden, så blir 3080 bättre

Cachen hjälper men döljer inte hela problemet med smala bussen på 4070

Permalänk
Medlem

SK Hynix visade precis upp GDDR7 moduler på 3 GB och 40 Gbps.

Vilket för en 384 bit buss (ala 4090/7900XTX) skulle ge 36 GB minne och 1920 GB/s bandbredd. Grejer det.

Till och med en snål 128 bit buss (ala 4060) blir rätt smaklig, 12GB och 640 GB/s.

[insert skämt om att kommande 60-kort från Nvidia kommer ha 64 bit buss here]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

SK Hynix visade precis upp GDDR7 moduler på 3 GB och 40 Gbps.

Vilket för en 384 bit buss (ala 4090/7900XTX) skulle ge 36 GB minne och 1920 GB/s bandbredd. Grejer det.

Till och med en snål 128 bit buss (ala 4060) blir rätt smaklig, 12GB och 640 GB/s.

[insert skämt om att kommande 60-kort från Nvidia kommer ha 64 bit buss here]

3 GB moduler är räddaren på nästa gen, större minnesbuss kan vi ju glömma. Hoppas 8 GB korten över 200 USD försvinner helt nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT