Köpråd: Digital-kamera, budget ~6000-8000kr - Macro-bilder & filmning

Permalänk

Köpråd: Digital-kamera, budget ~6000-8000kr - Macro-bilder & filmning

Hej!

Jag har nu fått i uppgift utav min sambo att hjälpa henne med inköp utav en digital-kamera och detta är något jag aldrig haft med att göra tidigare så jag vänder mig självklart till SweClockers.

Syftet med denna kamera är att ta macro-bilder(?) på produkter som min sambo sedan kommer att sälja. Ett exempel är close-up bilder på ögonfransar, så vi pratar alltså inte mikroskopiska närbilder utan mer foton på fransar och ögonbryn.
Därefter så kommer hon även att spela in lite videos med denna kamera, lite "How-to" & vlogging, behöver inte vara 8k upplösning men något bättre än en vanlig mobilkamera.

Budget: 6-8000kr

Gärna Bluetooth / Wifi & enklare för en nybörjare att använda då varken jag eller hon är erfarna fotografer.

Tacksam för all hjälp & tips vi kan få, har redan börjat skanna youtube & google för "Beginner digital-cameras" men det är en sjö utav olika produkter.

Tack på förhand!

//Alexander

Permalänk
Avstängd

iphone 11 pro

Permalänk
Skrivet av klockish:

iphone 11 pro

Värdelöst tips, men jag tackar för det!

Permalänk
Medlem

Macro kräver ju oftast särskilda objektiv med kort närgräns. Iallafall om ni funderar på en systemkamera.
Hur kompakter och superzoomar hanterar macro är jag inte säker på.
Ett tips kunde vara att köpa in er i canons utgående EF-system. Det finns gott om begagnat där.
Kanske en canon 80d eller 800d
Ett sigma macroobjektiv borde gå att få för under två papp begagnat.

Permalänk
Medlem

Ena bilden är tagen med en iPhone12, den andra med Sony A7iv + sigma macro 105mm @ f8.

Nu var det lite hastigt gjort, så båda bilderna går att ta bättre, men poängen är att klockish förslag är inte så dumt för användningsområdet du beskriver.
Kan man editera lite (i Lightroom eller dylikt) så går det att snygga till det ytterligare.

De flesta moderna mobilkameror gör jobbet minst lika bra som en billig systemkamera (finns såklart undantag, annars hade jag inte köpt en kamera själv ).

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Ena bilden är tagen med en iPhone12, den andra med Sony A7iv + sigma macro 105mm @ f8.

Nu var det lite hastigt gjort, så båda bilderna går att ta bättre, men poängen är att klockish förslag är inte så dumt för användningsområdet du beskriver.
Kan man editera lite (i Lightroom eller dylikt) så går det att snygga till det ytterligare.

De flesta moderna mobilkameror gör jobbet minst lika bra som en billig systemkamera (finns såklart undantag, annars hade jag inte köpt en kamera själv ).

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Fast den andra bilden känns kanske lite väl mjuk, även om det kanske är forumet som massakrerat den om du laddade upp den över 1920 px. Skärpedjupet blir dock kort om man tar på riktigt makroavstånd, men det blir skarpt någonstans, om än en väldigt liten bit. Sedan är det ju så att telefonen gör bildbehandlingen automatiskt på det sätt den har lust med, vare sig man vill eller inte, medan en systemkamera bygger mer på förväntan att man gör något själv med bilderna efteråt, även om man kan ställa in kameran att göra på lite olika sätt direkt i kameran också.

Ska man specifikt just ta bilder på makroavstånd är nyttan av småbild dock oftast rätt liten, just på grund av att skärpedjupet blir kortare än man vill utan att blända ned mycket. m4/3 (eller APS-C) kommer att göra jobbet lika bra om man inte har väldigt bra ljussättning och/eller tänker stapla bilder för längre skärpedjup, men det beror ju också på om det är meningen att fylla bilden eller inte.

För att visa på problemet så har jag inga lösögonfransar tillgängliga, men en vad jag ser nu dammig sommartids-Casio. Detta är på f/16, (vilket är rätt mycket nedbländat) med ett äldre Nikon AF 105/2.8D på FTZ-adapter och en studsad blixt på kameran från SB-700. Inte lätt att få skärpan på rätt ställe med kameran handhållen som här och som synes är inte allt i fokus ändå.

Bilden är helt obeskuren så det är hela bilden ur kameran, men nedskalad.

Tillägg: Kanske bör påpekas att bilden är tagen på ISO 1600. Hade säkert gått lite lägre, men jag orkade inte se efter hur långt ned den ensamma blixten studsat så att hela rummet blev ljust orkade så mycket nedbländat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fast den andra bilden känns kanske lite väl mjuk, även om det kanske är forumet som massakrerat den om du laddade upp den över 1920 px. Skärpedjupet blir dock kort om man tar på riktigt makroavstånd, men det blir skarpt någonstans, om än en väldigt liten bit. Sedan är det ju så att telefonen gör bildbehandlingen automatiskt på det sätt den har lust med, vare sig man vill eller inte, medan en systemkamera bygger mer på förväntan att man gör något själv med bilderna efteråt, även om man kan ställa in kameran att göra på lite olika sätt direkt i kameran också.

Ska man specifikt just ta bilder på makroavstånd är nyttan av småbild dock oftast rätt liten, just på grund av att skärpedjupet blir kortare än man vill utan att blända ned mycket. m4/3 (eller APS-C) kommer att göra jobbet lika bra om man inte har väldigt bra ljussättning och/eller tänker stapla bilder för längre skärpedjup, men det beror ju också på om det är meningen att fylla bilden eller inte.

För att visa på problemet så har jag inga lösögonfransar tillgängliga, men en vad jag ser nu dammig sommartids-Casio. Detta är på f/16, (vilket är rätt mycket nedbländat) med ett äldre Nikon AF 105/2.8D på FTZ-adapter och en studsad blixt på kameran från SB-700. Inte lätt att få skärpan på rätt ställe med kameran handhållen som här och som synes är inte allt i fokus ändå.

<Uppladdad bildlänk>

Bilden är helt obeskuren så det är hela bilden ur kameran, men nedskalad.

Kanske inte framgick, men poängen var bara att påvisa (för någon som jag antar är nybörjare inom området) att förslaget att nyttja tex en iPhone för det som eftersträvades inte nödvändigtvis var "värdelöst".

Sen att man kan göra mycket med en kamera och ett bra objektiv, om man har och vill lägga tid på att lära sig, säger jag inte emot

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Kanske inte framgick, men poängen var bara att påvisa (för någon som jag antar är nybörjare inom området) att förslaget att nyttja tex en iPhone för det som eftersträvades inte nödvändigtvis var "värdelöst".

Sen att man kan göra mycket med en kamera och ett bra objektiv, om man har och vill lägga tid på att lära sig, säger jag inte emot

Tipset var rimligen "värdelöst" eftersom frågan som ställdes innehöll "...behöver inte vara 8k upplösning men något bättre än en vanlig mobilkamera.".

Jag tycker att budgeten är ganska utmanande , lite beroende på hur man tolkar frågan, om det ska vara både för någon utan erfarenhet och dessutom ska den kunna filma bättre än telefonen. Frågan är vad kravbilden och förväntan egentligen är...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tipset var rimligen "värdelöst" eftersom frågan som ställdes innehöll "...behöver inte vara 8k upplösning men något bättre än en vanlig mobilkamera.".

Japp, och som sagt, tanken var att ge någon form av referensram kopplat till det, om personen i fråga möjligtvis inte har koll på att skillnaden mellan en digitalkamera och hyfsat modern telefon inte är så stor som man kan tro i vissa fall.
Särskilt om man sen ska lägga ut materialet på insta eller annan social plattform där komprimering osv tillkommer.

Detta även relaterat till att hitta en kamera (och objektiv om det inte är fast) med angiven budget som ska prestera bättre i foto och video än en modern telefon.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Skulle det vara ett alternativ att hyra en kamera för en dag och se om det är något för er?

https://www.hygglo.se/category/9452-kamera

Känns ovärt att punga ut med flera tusen på något som ni inte vet om ni behöver.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Olympus E-M1 MKII med Olympus 30mm Macro tycker jag är en bra kombination att börja med. Då har du ett ordentligt Macro objektiv samt ett kompetent kamerahus till en rimlig peng. Det är spegellöst med så man behöver inte känna att man köper en relik även om kameran har en hyffsat ålder idag. Du kan filma i 4K och den har pålitlig autofokus för video. Köper du på rätt ställe så bör du kunna få med ett Lumix 25mm 1.7 med för att filma henne tillsammans med huset och Macro objektivet för under 8000.

Vill hon hålla i kameran och vloga behöver hon ett mycket vidare objektiv dock. Lumix 12-32mm är nog det billigaste man kan hitta som ger rimlig prestanda och fortfarande har tillräckligt vid vinkel. Det och 25mm 1.7 är nog ungefär i samma prisklass, tusenlappen plus minus någon hundring. 25mm objektivet är ganska mycket roligare inomhus då maximal bländare är mycket större, så kortare slutartider och mindre brus. Medan zoomen är mer mångsidig och är bildstabiliserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Olympus E-M1 MKII med Olympus 30mm Macro tycker jag är en bra kombination att börja med. Då har du ett ordentligt Macro objektiv samt ett kompetent kamerahus till en rimlig peng. Det är spegellöst med så man behöver inte känna att man köper en relik även om kameran har en hyffsat ålder idag. Du kan filma i 4K och den har pålitlig autofokus för video. Köper du på rätt ställe så bör du kunna få med ett Lumix 25mm 1.7 med för att filma henne tillsammans med huset och Macro objektivet för under 8000.

Vill hon hålla i kameran och vloga behöver hon ett mycket vidare objektiv dock. Lumix 12-32mm är nog det billigaste man kan hitta som ger rimlig prestanda och fortfarande har tillräckligt vid vinkel. Det och 25mm 1.7 är nog ungefär i samma prisklass, tusenlappen plus minus någon hundring. 25mm objektivet är ganska mycket roligare inomhus då maximal bländare är mycket större, så kortare slutartider och mindre brus. Medan zoomen är mer mångsidig och är bildstabiliserad.

Menar du EM10? EM1 är ju lite utanför budgeten.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det finns såklart många alternativ där ute. Väldigt många.

För ett professionellt resultat är det viktigare att lära sig om ljussättning, än att skaffa en systemkamera.

Mobiler är oftast bra på macrofoto och okay på handhållen video.

Macrofoto kan tas på långt håll eller på nära håll. Det är nog bra att ta reda på vilket som passar ändamålet bäst.

Med detta sagt är jag personligen väldigt nöjd med Nikon z30 i paket med båda kitobjektiven 16-50 & 50-250 för 9k:-

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Menar du EM10? EM1 är ju lite utanför budgeten.

En begagnad E-M1 MkII lär gå in i budgeten, men om man får in objektiv, lite småskrot som extra batteri o dyl också är kanske något mer osäkert. E-M10:orna har bara kontrastbaserad fokus. Ok för produktbilderna, men kan bli lite problematiskt om man vill ha autofokus i video. Det går i teorin, men enbart kontrastbaserade system börjar lätt "pumpa" och ibland även bli lite förvirrade och driver av målet o dyl. Samma problem med E-M5 före MkIII.

Permalänk
Medlem

Ja, alla mina förslag förutsatte att utrustningen köptes begagnad, var nog lite otydlig med det.

Jag skulle nog säga att budgeten är orealistisk för ny utrustning. Iaf för en systemkamera Möjligt att kanske en Sony ZV-1(Första versionen) skulle gå lösa inom budget men är inte helt säker på hur bra den är för Macro(antagligen tillräckligt) och då är det en lite mindre sensor och ingen systemkamera.

Permalänk
Medlem

Den begränsade budgeten gör det något utmanande. Jag skulle tro att om du ska hålla budget och ändå få ett ok resutlat så hade jag siktat på:

  • Begagnad spegellös kamera från exempelvis Sony. Sony A7ii alternativt APS-C sensor a'la Sony A6700 eller något i den stilen

  • Begagnat Macro-objektiv av den äldre sorten med adapter till Sony. Blir manuell fokus så ett stativ lär behövas med (vill du ändå ha till macro). Viss inspiration för objektiv: https://phillipreeve.net/blog/guide-to-macro-lenses-for-the-s...

  • Slutligen som andra har nämnt så är ljussättning viktigt. Särskilt för Macro där en hel del belysning kan behövas.

Edit:
Tog en vända på Tradera för att exemplifiera.

Kamera: https://www.tradera.com/item/302953/621713212/sony-a6500-till.... Notera att denna har APS-C sensor vilket innebär att brännvidderna nedan får multipliceras med 1.5 för att ge "den brännvid du får" (equivalent) på en APS-C. Detta då brännviderna nedan utgår från en fullformatskamera. Många saker här som säkert inte säger dig jättemycket, men google kan hjälpa dig

Objektiv: https://www.tradera.com/item/1000213/620303217/canon-nfd-100m..., https://www.tradera.com/item/1000215/621273523/minolta-md-mac..., https://www.tradera.com/item/1000213/621631516/canon-macro-le..., https://www.tradera.com/item/1000215/591297046/canon-fd-macro...

Till dessa krävs en passande adapter. Som tur är var det väldigt populärt att köra objektiv med adapter till Sony E för några år sedan (är kanske fortfarande?). Beroende på objektiv krävs olika adapter, men kolla vilket fäste ett objektiv har och googla sedan exempelvis "Minolta MD Sony E adapter" så hittar man saker som: https://kaffebrus.com/sv/products/adapter-minolta-md-objektiv....

Om man ger sig ned i det djuuuuupa hålet med att använda gamla objektiv på nyare kameror så behöver man se upp med några saker. Många gamla objektiv är verkligen gamla. 30, 40, 50 år och har således en del skavanker. De flesta skavanker är heller inga problem utan handlar om färgskav eller motsvarande. Det man ska se upp med är repor på glasen samt mögel/svamp i objektiven. Det kan du läsa lite mer om här: https://phillipreeve.net/blog/defects-manual-lenses-lens-buin...

Permalänk

Stort tack för alla svaren! Har varit lite frånvarande ifrån forumet men tar åt mig utav alla tipsen.
Vi har varit mitt i en flytt och budgeten är ganska åtstramad just nu därav priset på kameran men jag ska prata ihop mig med tjejen så får vi se vad vi köper!

Väldigt tacksam för all hjälp!