Hej från nye chefredaktören

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Enviro:

Alright, bara för att klargöra vad som hänt, eller lägga korten på borden:
Anders jobbar inte på SweClockers längre, vilket var ett beslut som togs gemensamt mot slutet av provanställningen.
Geeks VD Per Melander hoppar in som tillfällig chefredaktör.
Det finns inte så mycket mer än så att säga om saken.

Såja, kort och koncist. Mer än så behöver vi ju inte veta

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Och det är att attityden har blivit riktigt kass i överlag. Och det märks främst i hur folk uttrycker sig. Kanske är det bara jag som upplever det så? Vi låter det vara osagt, det är min subjektiva uppfattning. Men känner någon annorlunda så är det bara toppen!

Vad jag upplever mycket är dåligt bemötande, mästrande, evigt tillrättavisande och att folk rakt ut skriver som om dom befann sig på flashback ibland. Jag känner ofta när jag ska skriva något att "..nä, jag tar bara bort det jag skrivit, jag orkar inte göra inlägget långt onödigt mer omfattande bara för att täcka allt som annars någon annan kommer att rätta mig för, tillägga, eller vara viktigpetter kring".
Och det känns jättetrist! På senare åren har jag försökt skriva mera, att bara ignorera det. För jag vill verkligen vara en del av detta community.
Som exempelvis det nu skrev att "Det är ett misstag att tro att detta enkom är "ett forum på internet"."
JAG VET. Åter igen, det var inte poängen med mitt inlägg heller. Men ändå så kände du behovet av att skriva det på det viset.

Sorry för offtopic från min del också men...

Känner EXAKT så också som besökt detta forum i många år, det är t.o.m. så man undviker ofta kommentera för att man inte tid att skriva en uppsatts varje gång för att undvika bli feltolkad eller dumförklarad eller ha nån som kommer med nån spydig kommentar. Kommer det såna kommentarer brukar jag bara ignorera och låta bli att sätta min energi på det.

Till först trodde jag det var pga. "plats"-infon som tillkom för ganska många år sen, körde med "Finland" ett tag där när jag såga många andra finlandssvenska medborgare gjorde samma sak, testade ta bort infon för att kolla om det fanns någon koppling där att personer känner något extra viktigt att skriva spydigt mot finska medborgare men det visade sig nog göra noll skillnad. Det är nog mera allmänt förekommande fenomen och som tycks ej vara specifikt till detta forum heller utan tycks va lite tonen överallt i sociala medier nuförtiden, tyvärr.

Det är endast i mera nischade forum där tonen kan vara något bättre men speciellt i såna här forum som behandlar lite allt möjligt så blir det ofta en trist stämning i diskussionen, många av inläggen skulle kunna undvikas om man tänkte till lite extra före man skriver sitt inlägg, bra sätt att ha i tanke är hur skulle du bemöta personer du diskuterar med i verkligheten som jobbet osv? I många fall tror jag de hade inte bemött dem på samma sätt och bara för att man upplever det som mera anonymt på nätet är det ofta "keyboard warrior" instinkten som tar över.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Naj det var tråkigt att läsa. Hoppas en ersättare kan staka ut en ny riktning för Swec, tiden under Anton tyckte jag var mycket trevlig och rolig som läsare på Swec...

Och bring back Läskclockers!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Sorry för offtopic från min del också men...

Känner EXAKT så också som besökt detta forum i många år, det är t.o.m. så man undviker ofta kommentera för att man inte tid att skriva en uppsatts varje gång för att undvika bli feltolkad eller dumförklarad eller ha nån som kommer med nån spydig kommentar. Kommer det såna kommentarer brukar jag bara ignorera och låta bli att sätta min energi på det.

Till först trodde jag det var pga. "plats"-infon som tillkom för ganska många år sen, körde med "Finland" ett tag där när jag såga många andra finlandssvenska medborgare gjorde samma sak, testade ta bort infon för att kolla om det fanns någon koppling där att personer känner något extra viktigt att skriva spydigt mot finska medborgare men det visade sig nog göra noll skillnad. Det är nog mera allmänt förekommande fenomen och som tycks ej vara specifikt till detta forum heller utan tycks va lite tonen överallt i sociala medier nuförtiden, tyvärr.

Det är endast i mera nischade forum där tonen kan vara något bättre men speciellt i såna här forum som behandlar lite allt möjligt så blir det ofta en trist stämning i diskussionen, många av inläggen skulle kunna undvikas om man tänkte till lite extra före man skriver sitt inlägg, bra sätt att ha i tanke är hur skulle du bemöta personer du diskuterar med i verkligheten som jobbet osv? I många fall tror jag de hade inte bemött dem på samma sätt och bara för att man upplever det som mera anonymt på nätet är det ofta "keyboard warrior" instinkten som tar över.

Tycker att Kent och de andra moderatorerna håller forumet på en bra nivå, så jag upplever inte detta. Detta forum är väl ett av de mer välfungerande skulle jag säga. Det vore nog bra med exempel på vad som avses. Att någon argumenterar emot det man har postat är nog normalt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tycker att Kent och de andra moderatorerna håller forumet på en bra nivå, så jag upplever inte detta. Detta forum är väl ett av de mer välfungerande skulle jag säga. Det vore nog bra med exempel på vad som avses. Att någon argumenterar emot det man har postat är nog normalt.

Jag tycker också moderatorerna gör ett bra jobb och det är förstås okej att argumentera och vad forum är till för, jag tycker det är det som är kul på ett forum men det är själva tonen i argumenten som ofta kan va onödigt spydiga som inte i sig är något regelbrott men påverkar trivseln/stämningen i forumet. Men som jag skrev tidigare så upplever jag inte det som att SweClockers skulle va sämre på den punkten, det är något som jag tycker gäller sociala medier och forum överlag. Jag joinade SweClockers redan 2005 så det börjar ju vara ett tag, talar liksom på ett tidsspann 10(+) år bakåt t.ex. jämfört med idag och orsakerna ligger nog säkert ganska djupt i samhället idag för att vi har haft det bl.a. för "bra" i lång tid så folk börjar mer och mer ta fasta på de små obetydliga sakerna och delvis kanske till allt slappare/fri uppfostran för barn i kombination med tidig ålder som barn börjar växa upp med Internet samhället och formar sin egen uppfattning om vad som är acceptabelt beteende osv osv. men låt oss inte gå in på den diskussionen här.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag tycker också moderatorerna gör ett bra jobb och det är förstås okej att argumentera och vad forum är till för, jag tycker det är det som är kul på ett forum men det är själva tonen i argumenten som ofta kan va onödigt spydiga som inte i sig är något regelbrott men påverkar trivseln/stämningen i forumet. Men som jag skrev tidigare så upplever jag inte det som att SweClockers skulle va sämre på den punkten, det är något som jag tycker gäller sociala medier och forum överlag. Jag joinade SweClockers redan 2005 så det börjar ju vara ett tag, talar liksom på ett tidsspann 10(+) år bakåt t.ex. jämfört med idag och orsakerna ligger nog säkert ganska djupt i samhället idag för att vi har haft det bl.a. för "bra" i lång tid så folk börjar mer och mer ta fasta på de små obetydliga sakerna och delvis kanske till allt slappare/fri uppfostran för barn i kombination med tidig ålder som barn börjar växa upp med Internet samhället och formar sin egen uppfattning om vad som är acceptabelt beteende osv osv. men låt oss inte gå in på den diskussionen här.

Ändå lite intressanta tankar, trevlig lördag på dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Även jag undrade vart @enlightener hade tagit vägen…
Hoppas du hittar på något annat skoj och trist tycker jag att du av den ena än den andra anledningen inte kunde stanna kvar.

Vad är och står Sweclockers nuförtiden? Vilken agenda finns det? Jag tycker det börjar bli mycket hål och spackel just nu - där spacklet börjar ta slut. Vilket känns väldigt trist.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Även jag undrade vart @enlightener hade tagit vägen…
Hoppas du hittar på något annat skoj och trist tycker jag att du av den ena än den andra anledningen inte kunde stanna kvar.

Vad är och står Sweclockers nuförtiden? Vilken agenda finns det? Jag tycker det börjar bli mycket hål och spackel just nu - där spacklet börjar ta slut. Vilket känns väldigt trist.

Ja hoppas det inte blir som nordichardware.
Dom bara dog. Det kommer upp lite nyheter o så på sidan men forumet är låst i readonly.
Ingen info om vad som hänt heller.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja hoppas det inte blir som nordichardware.
Dom bara dog. Det kommer upp lite nyheter o så på sidan men forumet är låst i readonly.
Ingen info om vad som hänt heller.

Skicka ett mejl och fråga?

Nej låt oss hoppas att nivån höjs igen för forumet i sin nuvarande tappning känns mediokert likaså testning med mera. Innan var det ju goa intervjuer, fler tester, chassirecensioner - detta känns ju ganska dött.
Man kanske inte heller behöver testa varje grafikkort just nu heller då fler tappar intresset när priserna skenar, är det inte på sin plats att gå all-in på allt annat datorrelaterat?

Riktningen nu? Omöjligt att säga då man inte ser någon visare.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Skicka ett mejl och fråga?

Har skrivit mail, facebook inlägg och PM o frågat på twitter. Inga svar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag tycker också moderatorerna gör ett bra jobb och det är förstås okej att argumentera och vad forum är till för, jag tycker det är det som är kul på ett forum men det är själva tonen i argumenten som ofta kan va onödigt spydiga som inte i sig är något regelbrott men påverkar trivseln/stämningen i forumet. Men som jag skrev tidigare så upplever jag inte det som att SweClockers skulle va sämre på den punkten, det är något som jag tycker gäller sociala medier och forum överlag. Jag joinade SweClockers redan 2005 så det börjar ju vara ett tag, talar liksom på ett tidsspann 10(+) år bakåt t.ex. jämfört med idag och orsakerna ligger nog säkert ganska djupt i samhället idag för att vi har haft det bl.a. för "bra" i lång tid så folk börjar mer och mer ta fasta på de små obetydliga sakerna och delvis kanske till allt slappare/fri uppfostran för barn i kombination med tidig ålder som barn börjar växa upp med Internet samhället och formar sin egen uppfattning om vad som är acceptabelt beteende osv osv. men låt oss inte gå in på den diskussionen här.

Problematiken med det du beskriver är dock att konsensuskultur leder till stagnation, det gäller inom alla organisationer. Det du benämner som "spydighet" är en tolkningsfråga, självklart kan det hetta till när människor bryr sig.

Världen är i konstant förändring och det finns två fundamentala alternativ, häng med eller dö ut. Sweclockers har stått still i flera år, andra medier har utvecklats och tagit mark, särskilt på YT. Det finns egentligen ingen anledning att Sweclockers skall vara mindre än HWU eller Gamers Nexus, det går även att göra YT inslag på engelska, öppna upp en engelsk sektion på forumet och bibehålla den svenska, etc. HWU exempelvis drevs i flera år av endast två personer, ideellt, Sweclockers har en chef med anställda, vilket borde innebära att man kan ställa högre krav på produktionsvärdet.

Diskussioner om viktiga saker och ting är sällan trevliga, det finns känslor, åsikter, argument, men det är vad som krävs för att komma fram till något bra.

Egentligen är det symptomatiskt för vår tid och går djupare än vad det finns utrymme för att diskutera här

Jag hoppas innerligt att Swec finner en väg framåt då forumet behövs och hjälper många med köpråd, tekniska problem etc.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Aeig:

Jag hoppas innerligt att Swec finner en väg framåt då forumet behövs och hjälper många med köpråd, tekniska problem etc.

Mvh

Framtiden ser riktigt rolig ut!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Enviro:

Framtiden ser riktigt rolig ut!

Kan vi som hänger i den här tråden få lite försmak kanske? Eller kommer det artikel snart?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Printscreen:

Kan vi som hänger i den här tråden få lite försmak kanske? Eller kommer det artikel snart?

Okej då.

Permalänk
Medlem

Vackert på något underligt vis. Jag förstår precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Framtiden ser riktigt rolig ut!

Skojj! Plz bring back läskclockers ❤️

Permalänk
Medlem

Är redaktionschef och chefredaktör samma roll med olika benämning?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Joppis:

Är redaktionschef och chefredaktör samma roll med olika benämning?

Njet!

Permalänk
Medlem

Är ändå ganska begripligt varför den nu före detta chefredaktören fick kliva av. Ska man leda en så liten verksamhet som Swec så kan man inte bara syssla med just ledandet utan man måste kunna balansera såväl annonsörer som redaktionellt arbete (dvs. producera material) - vilket jag inte tror passade denna herres profil. Anders var en skön snubbe som verkade uppskatta att arbeta med just ledarskapet - men inte rätt man för att ratta den här skutan.

Det knepiga är att de dåliga rekryteringarna går igen gång på gång. Tycker att FZ blivit betydligt blekare under nuvarande chefredaktörs ledarskap. Det saknas riktning och fokus på kärnvärdena och istället verkar man försöka skapa så mycket billigt content (streamsen) som möjligt. Drar noll och ingen nytta av det mer personliga men också kvalitativa redaktionella materialet som alltid präglat sidan tidigare.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vad är och står Sweclockers nuförtiden? Vilken agenda finns det? Jag tycker det börjar bli mycket hål och spackel just nu - där spacklet börjar ta slut. Vilket känns väldigt trist.

Enligt nye redationschefen (inte chefsredaktören) så är ju detta en försmak på vad som kommer erbjudas på sweclockers i framtiden.

Skrivet av TobbeH94:

Är ändå ganska begripligt varför den nu före detta chefredaktören fick kliva av. Ska man leda en så liten verksamhet som Swec så kan man inte bara syssla med just ledandet utan man måste kunna balansera såväl annonsörer som redaktionellt arbete (dvs. producera material) - vilket jag inte tror passade denna herres profil. Anders var en skön snubbe som verkade uppskatta att arbeta med just ledarskapet - men inte rätt man för att ratta den här skutan.

Det knepiga är att de dåliga rekryteringarna går igen gång på gång. Tycker att FZ blivit betydligt blekare under nuvarande chefredaktörs ledarskap. Det saknas riktning och fokus på kärnvärdena och istället verkar man försöka skapa så mycket billigt content (streamsen) som möjligt. Drar noll och ingen nytta av det mer personliga men också kvalitativa redaktionella materialet som alltid präglat sidan tidigare.

Dåliga rekyteringar kan ju även ha att göra med att de t.ex (kanske) inte erbjuder något som lockar (lön, förmån m.m.) så rektyreraren har inga andra att välja på utan får ta någon av de som ju sökt sen kanske inte rollen/jobbet passar så efter provanställningsperioden får man lov och rekrytera igen och kanske hamnar i samma situation med även nästa, får man inget folk som vill stanna (eller som man vill ska stanna) så blir det nog lite automatiskt att det drar ner på kvaliteten och det blir som det är nu utfyllnadsartiklar (quiz, snabbkollen) betalda artiklar eller sånt som bara är forumlänkar då ser inte sidan så "död ut" eftersom det är något nytt/ändrat på sidan hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurtis:

Enligt nye redationschefen (inte chefsredaktören) så är ju detta en försmak på vad som kommer erbjudas på sweclockers i framtiden.
https://youtu.be/7NyN8ikEGio

Dåliga rekyteringar kan ju även ha att göra med att de t.ex (kanske) inte erbjuder något som lockar (lön, förmån m.m.) så rektyreraren har inga andra att välja på utan får ta någon av de som ju sökt sen kanske inte rollen/jobbet passar så efter provanställningsperioden får man lov och rekrytera igen och kanske hamnar i samma situation med även nästa, får man inget folk som vill stanna (eller som man vill ska stanna) så blir det nog lite automatiskt att det drar ner på kvaliteten och det blir som det är nu utfyllnadsartiklar (quiz, snabbkollen) betalda artiklar eller sånt som bara är forumlänkar då ser inte sidan så "död ut" eftersom det är något nytt/ändrat på sidan hela tiden.

Tror att man satsade en hel del kosing i den senaste rekryteringen, då jag har hyfsad koll på vad en chef i en kommunförvaltning tjänar. Problemet är väl att sidor som denna inte kan drivas av någon som ett karriärval utan det måste vara drivet av passion och engagemang.

Edit: Som ett exempel på vad jag menar så publicerade chefredaktören Daniel på FZ senast en artikel eller text i december i förra året. Får ses som anmärkningsvärt när man leder en redaktion med typ 2 ordinarie medlemmar och en handfull frilansare. Mig veterligen har han inte skrivit en enda nyhet (om något som inte handlar om att de söker folk eller FZ-merch), krönika, artikel eller recension.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har skrivit mail, facebook inlägg och PM o frågat på twitter. Inga svar.

Vet inte om Anton var aktiv senaste tiden innan NH stängde, men vad jag förstått de som så gick han in i väggen vet inte om det var anledningen varför forumet stängde dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |