Klassiska Warcraft-spelen nu tillgängliga via Battle.net

Permalänk
Medlem

Vadårå det är ju deras franchise som fyller år så det är ju vi som ska ge dem något jue!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Som en långvarig och skamlös Blizzard-fanboy, har jag tappat allt hopp om att dom ska släppa ett nytt spel som är värt att köpa. Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel, men med tanke på hur de strukturerat monetisering och spelmekanik de senaste 5-10 åren ser det nattsvart ut.

Diablo 4 blev spiken i kistan.

Det oerhört dumma är att de inte ens behöver uppfinna något nytt. Gör en modern version av Warcraft 2 eller 3 lixom. Med raytracing och supersnygg grafik. Annars samma mekanik. Perfekta spel.

Samma gäller RED ALERT, men det är ett annat bolag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det oerhört dumma är att de inte ens behöver uppfinna något nytt. Gör en modern version av Warcraft 2 eller 3 lixom. Med raytracing och supersnygg grafik. Annars samma mekanik. Perfekta spel.

Du har alldeles för stora förväntningar och förhoppningar på Blizzard.

Har folk redan glömt bort deras WC3-"remake", som dom dessutom hade mage att ta hutlöst betalt för?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Warcraft samt Marathon var de två spel som gick varmast på familjens Macintosh back in the days

Samma här samt Myth the fallen lords!

Permalänk
Medlem

Själv undrar jag mer över när de släpper sina spel till game pass. Gärna de gamla Warcraft-spelen också, var väldigt många år sedan jag spelade dem nu. 😍

Permalänk
Medlem

Varför gnälls det så hårt på att de inte är gratis??? spelen kostar ju 100kr för WC2 och 60kr för WC och spelen har fått "lite" kärlek då de fungerar utan trubbel på w11 med modern hårdvara.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag skulle lägga till dessa på mitt konto, då jag har spelat dessa som ung, men har inte skivorna.

på Battle.NET så finns endast Warcraft 2 tillgängligt att köpa, likaså i launchern, står bara "Hmm...looks like there´s nothing here för Warcraft Orcs & Humans.

Inte hittat nån info om dem har bekymmer.

Kan dock vänta, ingen panik, men hoppas att barnaminnet inte förstörs, som det gjorde med AoE 2 remaken etc.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk

Såg nu att Warcraft 2 är Battle.net edition. Beyond the Dark Portal och online-spelande ingår alltså. Helt ok. Tycker det kan vara värt en hundring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag tänkte att jag skulle lägga till dessa på mitt konto, då jag har spelat dessa som ung, men har inte skivorna.

på Battle.NET så finns endast Warcraft 2 tillgängligt att köpa, likaså i launchern, står bara "Hmm...looks like there´s nothing here för Warcraft Orcs & Humans.

Inte hittat nån info om dem har bekymmer.

Kan dock vänta, ingen panik, men hoppas att barnaminnet inte förstörs, som det gjorde med AoE 2 remaken etc.

Du behöver inte vänta om du läser första inlägget. wink wink

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag tänkte att jag skulle lägga till dessa på mitt konto, då jag har spelat dessa som ung, men har inte skivorna.

på Battle.NET så finns endast Warcraft 2 tillgängligt att köpa, likaså i launchern, står bara "Hmm...looks like there´s nothing here för Warcraft Orcs & Humans.

Inte hittat nån info om dem har bekymmer.

Kan dock vänta, ingen panik, men hoppas att barnaminnet inte förstörs, som det gjorde med AoE 2 remaken etc.

Sista stycket, råkade nyligen lite oväntat ut för just detta med Broken Sword 2. Osäker på när jag spelade den senast men den så kallade remastern som släpptes 2010 var inget vidare. Tyckte ännu mer om första spelet i serien men behåller nog de goda minnena av den istället för att förstöra även dessa

AoE2 DE tyckte jag själv om men lite olika vad som fungerar. DOOM2 är lika härligt nu som då, trots hur mycket genren utvecklats. Men så bör nog Super Shotgun i det spelet ses som ett tidlöst mästerverk antar jag.

Som flera nämnt i tråden finns Warcraft 1 och 2 men även Diablo 1 (om man nu av någon anledning vill spela denna) på GOG. Då dessa är DRM fria rekommenderas dessa varmt även från mig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hade det varit riktiga WC3 med custom maps kanske jag hade varit intresserad, nu är det helt enkelt inte intressant

Permalänk
Medlem

Ni som är sugna på spela Warcraft 1 borde köra med https://stratagus.com/war1gus.html modden. Det moderniserar spelet en del, så att man slipper bedrövliga muskontroller och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

För Warcraft 1 eller 2 ?

Warcraft: Orcs & Humans

Scrollar man ner på den sidan så står det

System requirements
DOS
Minimum
Operating system (OS) MS-DOS 3.2
Processor (CPU) IBM 386/20 MHz
System memory (RAM) 4 MB
Hard disk drive (HDD) 3 MB
Video card (GPU) VGA graphics card

Recommended
Operating system (OS) MS-DOS 6.2
Hard disk drive (HDD) 95 MB

Warcraft 2.

Ja ettan spelade jag på min 486:a 50 MHz stark med 4 MB RAM när det släpptes, kom på 4 disketter har jag för mig.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Warcraft 2.

Ja ettan spelade jag på min 486:a 50 MHz stark med 4 MB RAM när det släpptes, kom på 4 disketter har jag för mig.

Stämmer bra det, kommer ihåg krävde 4 disketter, var ganska stort spel på den tiden tyckte man då de flesta spel räckte det med en diskett liksom. Spelade första gången på en kompis 386:a 33MHz dator. Härliga tider det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ni som är sugna på spela Warcraft 1 borde köra med https://stratagus.com/war1gus.html modden. Det moderniserar spelet en del, så att man slipper bedrövliga muskontroller och liknande.

Tack, ska testas vid lämpligt tillfälle.

Spelade WC2 före WC1 redan på 90-talet och tyckte första spelet kändes åldrat bara på de få åren mellan dessa två.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det oerhört dumma är att de inte ens behöver uppfinna något nytt. Gör en modern version av Warcraft 2 eller 3 lixom. Med raytracing och supersnygg grafik. Annars samma mekanik. Perfekta spel.

Samma gäller RED ALERT, men det är ett annat bolag.

Det enda negativa med Warcraft 2 är path findingen som är värdelös. Så bara de uppdaterar det så skulle det göra mig glad.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag tänkte att jag skulle lägga till dessa på mitt konto, då jag har spelat dessa som ung, men har inte skivorna.

på Battle.NET så finns endast Warcraft 2 tillgängligt att köpa, likaså i launchern, står bara "Hmm...looks like there´s nothing here för Warcraft Orcs & Humans.

Inte hittat nån info om dem har bekymmer.

Kan dock vänta, ingen panik, men hoppas att barnaminnet inte förstörs, som det gjorde med AoE 2 remaken etc.

Du har AoE 2 HD Edition, det är som originalet och de fungerar fint på modern hårdvara 👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då hade Steam varit mer logiskt. Tror inte så många har speciellt många spel på Battle.net.

De har ju aldrig reor, klienten är väl ok, men Steam och GOG är ju bättre på många sätt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Är inte det höga krav?

Orginalet har ju kraven:

Pentium 60 or equivalent.
16 MB RAM.
80MB Hard Drive space.

Hmm?

Vilket spel? Warcraft spelade jag på min 386:a, knappast så det krävdes någon Pentium.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Är inte det höga krav?

Orginalet har ju kraven:

Pentium 60 or equivalent.
16 MB RAM.
80MB Hard Drive space.

Hmm?

Det beror på att systemkrav avser hela ledet mjukvara inklusive operativsystem. Och som du kanske vet så funkar inte något modernt operativsystem med 16 MB RAM idag.

DOSBox i sig tar inga större mängder resurser.

Permalänk
Medlem

Hmm. Säga vad man vill, men blizzard slår inte precis på "stora trumman" gällande detta. Kör battle.net klienten mer eller mindre hela tiden, men hade det inte vart för denna nyhet så hade jag inte haft en aning om att de lanserat diablo/wc/wc2 på battle.net. Inte ett ord om det någonstans vad jag kan se. Man måste manuellt browsa in under "games" och leta upp spelen. (och även där så är det väldigt sparsamt med information.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Inte sant, de klassiska (1’an och 2’an) finns på GOG och har gjort i mååååånga år.

Jag menar att jag måste använda Battle.net pga. WoW, OW, Diablo osv

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Så länge man får höra ”Your sound card works perfectly!” under installationen av WC2 så är jag nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Så länge man får höra ”Your sound card works perfectly!” under installationen av WC2 så är jag nöjd!

De små sakerna som ger guldkant till upplevelsen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

En uppdatering....

Jag har de senaste 2 dagarna försökt köpa warcraft 1 och 2.

Warcraft 2 är tillgängligt i battle net store, 1:an är inte det.

På forumen så har folk skrivit att GoG versionerna inte är kompatibla med Battle.Net versionen.

Imorse fick jag svar från Blizzard supporten att warcraft 1 måste köpas via GoG då det inte finns i Battle.Net store.

Vilket är märkligt då dem marknadsfört det att Diablo 1, Warcraft 1 & 2 är tillgängliga i Battle.Net.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam