Klassiska Warcraft-spelen nu tillgängliga via Battle.net

Permalänk
Melding Plague

Klassiska Warcraft-spelen nu tillgängliga via Battle.net

För att fira att Warcraft-universumet fyller 30 år har Blizzard gjord klassiska Warcraft och Warcraft II tillgängliga att köpa via Battle.net.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja göra det när det redan finns på GOG?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tragiskt! Att de har mage kräva pengar för det där! Detta borde vara gratis när de firar att Warcraft fyller 30 år!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Sarato:

Varför skulle man vilja göra det när det redan finns på GOG?

Gött att ha allt samlat på samma ställe, kanske? Tycker ändå det är lite knasigt att det dröjt så länge innan Blizzard släppt lös spelen på sin egen plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Gött att ha allt samlat på samma ställe, kanske? Tycker ändå det är lite knasigt att det dröjt så länge innan Blizzard släppt lös spelen på sin egen plattform.

Då hade Steam varit mer logiskt. Tror inte så många har speciellt många spel på Battle.net.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Tragiskt att de ska betalat för detta. Detta borde vara gratis när de firar att Warcraft fyller 30 år!

Yup, pinsamt men mer kan inte väntas från Blizzard. Det rätta vore att ge ut RIKTIGA warcraft 3 gratis.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då hade Steam varit mer logiskt. Tror inte så många har speciellt många spel på Battle.net.

Jag har i princip alla blizzards titlar samlade på battle.net, använder sällan steam.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett 30 firas genom att släppa Warcraft 3 samt DLC komplett på GOG ärligt talat.

Utöver WoW så är det ett kriminellt underanvänt IP. Men denna speltyp har kanske inte varit lika populär sedan DOTA modden gör runt 20 år sedan kom.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Är inte det höga krav?

Orginalet har ju kraven:

Pentium 60 or equivalent.
16 MB RAM.
80MB Hard Drive space.

Hmm?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Är inte det höga krav?

Orginalet har ju kraven:

Pentium 60 or equivalent.
16 MB RAM.
80MB Hard Drive space.

Hmm?

Precis min tanke, lite väl saftiga krav...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Är inte det höga krav?

Orginalet har ju kraven:

Pentium 60 or equivalent.
16 MB RAM.
80MB Hard Drive space.

Hmm?

Förmodligen beror det på att de använder sig av DOSBox eller liknande emulator som har högre systemkrav än originalspelet.
Så inte så konstigt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Sarato:

Då hade Steam varit mer logiskt. Tror inte så många har speciellt många spel på Battle.net.

Ye, sant. Men Blizzard hatar ju Steam, så det lär ju inte hända att hela deras bibliotek dyker upp där.

Permalänk
Medlem

Warcraft (1) hade en bra estetik! Riktigt 90-talsfantasy. Synd på gränssnittet bara.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har i princip alla blizzards titlar samlade på battle.net, använder sällan steam.

Samma här, men bara för att man är tvungen - annars är det Steam som gäller.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vill inte låta sniken eller så nu, men borde de inte kunnat fira 30år genom att GE BORT spelen gratis istället ?! 🤔

Tycker det är lite väl girigt utav Blizzard att göra en grej utav 30år att säga ”nu kan du köpa spelen på vår plattform! Wow 🤩 ”

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Intressant om det blir någon mer RTS från Blizzard nu. Snacket har ju varit att de gärna ville göra en, men att Activision stoppade alla sådana försök. Med Bobby Kotick äntligen borta kanske det blir något där nu. Sen är Stormgate på gång också, kan bli intressant att testa.

Remakes från Blizzard är dock något jag aktar mig för. Warcraft 3 Reforged var ju begränsat bra, om man säger så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mocka:

Samma här, men bara för att man är tvungen - annars är det Steam som gäller.

Inte sant, de klassiska (1’an och 2’an) finns på GOG och har gjort i mååååånga år.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Förmodligen beror det på att de använder sig av DOSBox eller liknande emulator som har högre systemkrav än originalspelet.
Så inte så konstigt.

Ja, exakt samma systemkrav som GOG har, och de använder DOSBox till båda spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med 30-årsdagen finns det ordentliga förhoppningar kring Warcrafts framtid, speciellt det klassiska strategiformatet. Det har ryktats om att ett fjärde Warcraft-spel ska vara på ingång de senaste åren, men Blizzard har hållit locket på någon potentiell uppföljare och har fokuserat mer på expansioner till Hearthstone och World of Warcraft.

Som en långvarig och skamlös Blizzard-fanboy, har jag tappat allt hopp om att dom ska släppa ett nytt spel som är värt att köpa. Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel, men med tanke på hur de strukturerat monetisering och spelmekanik de senaste 5-10 åren ser det nattsvart ut.

Diablo 4 blev spiken i kistan.

Permalänk
Medlem

Pinsamt att dom inte låter folk spela WC1 och WC2 gratis (har själv WC2 + Tides of Darkness på skiva liggandes någonstans i förrådet), men förväntar mig inget annat från Blizzard idag.

Dom är inte ens en skugga av sitt forna jag längre; kan inte göra nya spel, kan knappt göra expansioner till redan existerande IP och tänker bara på pengar till den grad att det skadar deras egen verksamhet (som att t.ex. låta bottar löpa amok i WoW för dom tjänar på bottarnas subscription.)

Har noll förtroende och förhoppningar kvar om att Blizzard någonsin kommer levera något nytt som är värt att spela.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Lite snålt att det inte är kostnadsfritt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Warcraft samt Marathon var de två spel som gick varmast på familjens Macintosh back in the days

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

För att fira att Warcraft-universumet fyller 30 år har Blizzard gjort klassiska Warcraft och Warcraft II tillgängliga att köpa via Battle.net.

Vore jätte löjligt om det inte var så tragiskt...

Permalänk
Medlem

Intressant sätt att fira 30 år på. Jag hade nog gjort det lite annorlunda, ett sätt som fansen skulle gilla mig för.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Kan vi få tillbaka Warcraft III på Battle.net?

Permalänk
Medlem

Blev sugen att spela WC II nu, tror jag ska köpa ett ex på GOG

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har noll förtroende och förhoppningar kvar om att Blizzard någonsin kommer levera något nytt som är värt att spela.

Håller helt med dig. Inte köpt något sen Legacy of the Void (Starcraft 2-expansionen). För min del tycker jag att förfallet började med historierna (de blev allt dummare och dessutom likadana), men de kunde jag ignorera - Blizzard har ganska sällan lyckats med sina historier annat än i kortare perioder - men nånstans på vägen blev spelen bara ett försök att pungslå spelarna, och då backade jag ur.

Dock har jag ett visst förtroende för att det kan bli bättre när Kotick är borta. Microsoft lade ut MYCKET pengar är ActiBlizz, och eftersom utvecklarna lämnar i högt tempo så kan det egentligen bara vara varumärkena kvar som de är intresserade av. Då kan man ju ana att de kanske vill göra några bra spel inom de universumen.

Bioware får dock stå kvar i skamvrån - där verkar inte EA ha lärt sig något av vad de gjort för fel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Är inte det höga krav?

Orginalet har ju kraven:

Pentium 60 or equivalent.
16 MB RAM.
80MB Hard Drive space.

Hmm?

För Warcraft 1 eller 2 ?

Warcraft: Orcs & Humans

Scrollar man ner på den sidan så står det

System requirements
DOS
Minimum
Operating system (OS) MS-DOS 3.2
Processor (CPU) IBM 386/20 MHz
System memory (RAM) 4 MB
Hard disk drive (HDD) 3 MB
Video card (GPU) VGA graphics card

Recommended
Operating system (OS) MS-DOS 6.2
Hard disk drive (HDD) 95 MB

Permalänk

Kul!!! Detta gjorde min dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Kul!!! Detta gjorde min dag

gog.com har haft det länge

Warcraft: Orcs and Humans
Warcraft II Battle.net Edition
Warcraft I & II Bundle