Första människan har fått Neuralink-implantat enligt Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Så du tror att folk som Musk läger ner miljarder på forskning för att hjälpa mindre bemedlade människor? Vet du ens vem Musk är?

Ja. Vet du?

Permalänk
Medlem

Ähh detta är old news, jag väntar med spänning på den dagen man kopplar ihop AI med en kvantdator som kan förutspå framtiden

Permalänk
Medlem

Det lär inte vara brist på frivilliga att hjälpa fram denna forskning där teori blir praktik. Projekten som följer "Telepathy" kommer bli intressanta och naturlig (pun intended) vidareutveckling som kan ta sig an än värre drabbade som inte kan hjälpas med dagens bionics.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Musk försöker hjälpa folk som är handikappade att återfå någon sorts självständighet tillbaka i livet, men självklart är det bara gnäll på att han har åsikter på xwitter ni inte håller med om så därför är detta dåligt. Pinsamt.

Jag tror det först när jag ser det.
Du verkar ha blandat ihop Musk med Mr. Beast.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Mannen som köper Twitter under lögner om "yttrandefrihet" men kort därefter börjar bannlysta journalister och forskare, medan Ryska troll fabriker får förstasideplats.

Nej tack, Musk. Vill inte ha dina chefers propaganda direkt in i hjärnbarken, skippar allt som har med den där stollen att göra. Tänker hellre själv

Uppenbarelseboken 13:16-18 SFB15
Och det tvingar alla – små och stora, rika och fattiga, fria och slavar – att ta emot ett märke på högra handen eller pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal. Här krävs vishet. Den som har förstånd ska räkna ut vilddjurets tal, för det är en människas tal. Och dess tal är 666.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Väldigt läskigt område. När människa och teknik sammanfogas på ett så intimt sätt börjar det bli farligt på riktigt. Tekniken är alltid snabbare än kulturen, och den moraliska och etiska reflektionen haltar ständigt efter de kommersiella krafterna. Särskilt lätt blir denna typ av teknisk utveckling att bräcka kritiker eftersom den lovas höja vissa människors minimilivskvalitet.

Utan en stark broms kommer detta bidraga till alla existentiella teknik-dystopiska framtidsvisioner obönhörligen infrias.

Jag hoppas snacket är luft och försöken varit ett totalt misslyckande, som åtminstone skänker mänskligheten ett kortare andningsutrymme innan mer framgångsrika försök rasar in.

Så som Musk hävdar: Vi är redan cyborgs med vår relation till telefoner. Vi har inte implantat men förrutom det är vi redan där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast det kan ju bli lite roligt!
Skynet tar över: the world is mine, death to humanity!
Visar sig sedan att första "terminatorn" är en orimligt fet person som inte kan lämna sin källare
Skynet: well fk...

OnT: Dog inte de flesta av försöksdjuren när de testade detta tidigare? Försökspersonerna måste ju fasligt mycket betalt för att ta den risken!

Avtalet varierar:
Implanter som "återskapar" ögonsyn via en kamera, vilken blind människa skulle inte vilja ha det?

Implanter som dämpar ofrivilliga signaler till muskelrörelser, parkinson sjuka skulle vilja chansa/delta i programmet.

Folk som aldrig hört förut skulle kunna höra musiken och sina nära och kära, ja tack.

Våldsamma brottslingar som får sitt aggressivit "kontrollerat/sänkt" så att de skulle kunna leva i ett vanligt samhälle. Det är bättre än att sitta i fängelse i 30-40 år.

Det som är problemet är det kommer alltid att finnas individer som skulle ville kunna få denna teknik till sin fördel. Och inte alltid till det goda.

- Uppmuntra att göra specifika saker rakt in i huvud, och folk kommer att gå och göra det ut att förstå varför de gör det.

Det kan vara att konsumera en viss kötfärssås, eller rösta för en specifik president kandidat, eller börja hata en specifik folkgrupp... Eller till och med att gå och mörda någon... Och det kommer att bli svårt att tyda om denna person gjorde det själv frivilligt eller att inplanter guidade denna människa. Hur mycket motstånd skulle man kunna generellt ge en sådan kraft ? Tänk om den kanske skickar information och signaler till dig medan du sover. Och inte ens vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Såg ett program där blinda fått implantat i hjärnan som var kopplade till kameror på en "hjälm". De största problemen verkade vara att deras kroppar givetvis attackerade implantaten vilket ledde till infektioner. De med implantat lär få dessa problem.
I programmet jag såg kunde de blinda se konturer och ljust och svart. För de som aldrig sett var det magiskt

Fanns ett annat implantat som fungerade genom ett par speciella glasögon. Det största problemet var att företaget som tillverkade implantaten gick i konkurs och ett par dussin människor som betalat stora summor pengar för sina implantat nu inte längre fick någon support.

Så nu har de hårdvara som inte fungerar inopererade i sig för att det inte finns någon ekonomi i att laga dem.

Det är dystopi.

Permalänk
Medlem

Hälften av tråden består av känsloargument och hat, vad har hänt med Swec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är groteskt att betrakta det som utnyttjande.

Tycker du samma sak om Macchiarini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Avtalet varierar:
Implanter som "återskapar" ögonsyn via en kamera, vilken blind människa skulle inte vilja ha det?

De som dör av försöket.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Klart som fan att de som byggt implantatet och lagt miljarder på att utveckla det säger att det visar lovande resultat...

Klart som fan att dom ser till att det fungerar när man lägger ner miljarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Klart som fan att dom ser till att det fungerar när man lägger ner miljarder.

Det är därför Windows Phone blev så bra?
Eller Google Stadia?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Att utnyttja personer som är i behov av vård för att prova något experimentellt är groteskt oetiskt!
Den Hippokratiska Eden

Beror nog lite på vart man drar gränsen, men också vilka möjligheter som finns.

Nu har jag själv aggressiv cancer som kanske inte går att bota. Hade jag fått erbjudande att prova något som inte var tillräckligt testat så hade jag nog övervägt det. Dör gör man ju ändå, men ju senare desto bättre.

Utvecklingen går framåt vilket tyvärr också innebär såväl som djurförsök som även försök på människor. Finns liksom inga alternativ framåt. Och i mitt fall, en hel del framsteg har gjorts på senare tid inom arbetet mot cancer men mycket är i bästa fall i början av att testas på djur. Och nödvändigtvis inte de cancerformer jag själv drabbats av.

Nu är Neuralink något annat förstås men i mitt tycke också ett intressant område. Förhoppningsvis kan det hjälpa de som har behovet av det i framtiden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Intressant.
Men inget för dom psykiskt svaga

Utveckla gärna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja. Vet du?

Är 100% säker på att jag vet mer om honom än du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Klart som fan att dom ser till att det fungerar när man lägger ner miljarder.

Att lägga ner miljarder på något är inte en garanti för att det fungerar bra. Det finns många exempel på det.

Felstavning
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

"Det ena kanske inte utesluter det andra" som man brukar säga på svenska.

Sant!
Nu jobbar jag mycket mot England och där talar de engelska så därför fastnar hjärnan i det språket ibland. I detta fallet finns det ju en direkt motsvarighet på svenska. 👍

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Tycker det han bidrar med är helt fantastiskt. Tänk att du är blind och kan använda chippet för att se. Eller är förlamad och kan få tillbaka rörelser etc. Detta har dessutom efter flera år fått FDA godkännande, vilket är en stämpel som endast får en rad långa olika tester, analyser och prover med positiva resultat.

Att folk är skeptiskt, negativ och hatande till bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik är verkligen skrämmande.

Du tycker det är skrämmande att folk är skeptiska? Då kan jag lugnt säga att vi är två helt opposita personer haha! Jag tycker det är skrämmande att folk bara tror på sånt här utan någon större information eller ren data alls. Det är ju bara ren "tro" ni lever på kan man säga, imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Utveckla gärna.

Mej jag vet inte vad jag skulle skriva.
Många som kommenterar verkar vara riktigt oroliga själar här. Rädsla och pessimism
Så inget för dom mao

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Undrar hur de över 1000 djur som fick testa implantat mår idag 🤔

I rollspelet Mutant (brädspelet) kunde man få COS "Cybernetic overreaction syndrome" med för mycket elektronik i kroppen. Snart är det på riktigt...

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Inlägget var mestadels riktat till folk som avfärdar allt Elon gör just för att det är Elon som gör det för övrigt.

Jag förstår, jag håller med om den synpunkten.

Permalänk
Skrivet av omxz24:

Jag är nog ganska säker på att neurolink inte är någon vinstgruva och inte kommer vara det på säkert 10-15+ år. Att han skulle säga "lovande resultat" skulle jag rimligtvis inte säga är att krydda på för att tjäna pengar. Det är moneysink, alltså under utveckling just nu, och han letar inte investerare till detta projekt då han troligtvis kan backa det själv.

opartisk utvärdering.. mot Elon Musk... Good luck

jag tror inte Elon har kompetens nog att bedöma medicinsk forskning.

Mjuk/hårdvaruingenjörer är generellt så fantastiskt usla på att förstå utmaningarna och variationen i den mänskliga populationen. Personligen tror jag det är för att man är "skadad" av den förhållandevis oerhört enkla och regelbunda värld som är mjukvara och hårdvara.

Permalänk
Medlem

Elon Musk är inte ingenjör. Han har läst fysik och nationalekonomi men har ingen speciell kunskap om vare sig bilar, rymdraketer, eller biomedicin.

Han är en företagsledare som är bra på att driva företag och framförallt otroligt bra på att sälja in hans företagsdrömmar till investerare. Och jävligt bra på att sälja in sig själv som ingenjör och uppfinnare till vanligt folk som inte kan se skillnad på någon som är duktig på att snacka och någon som faktiskt vet vad han snackar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Att folk är skeptiskt, negativ och hatande till bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik är verkligen skrämmande.

Håller inte med, jag skulle säga att det är högst nödvändigt att vara just det till alla preparat som påstås kunna bota, skydda eller lindra. I grunden handlar detta om ett vinstintresse, precis som allt inom läkemedel/medicinteknik.
Är du inte skeptisk eller negativ så är du garanterat naiv.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tycker man hör tillräckligt mycket om den där tokstollen utan implantat. Inte särskilt förtroendeingivande.

Du "hör" massa... inte särskilt förtroendeingivande det heller...

Permalänk
Medlem

Lite synd att ett sådant viktigt område blir ett spektakel.
Jag är rädd att man lämnat "forskarförsiktigheten" och gett plats för twitterinlägg.
Vi har en skamfläck i vår historia med lobotomeringar mellan 40-talet till slutet på 60-talet.
En hel del av de som lobotomerades dog, verkar som att dödligheten kanske var så hög som 17%.
Jag tror inte det var på grund av inflamationer utan helt enkelt att man skadade hjärnan så pass illa att den inte återhämtade sig.
Jag tvivlar på att man gjort någon djupare undersökning av vad som orsakde dessa dödsfall.
Vad är det som säger att vi kanske har runt 17% dödlighet i dessa ingrepp?
Då är det inte alls lika attraktivt.
I Twitter tror jag inte man kommer kunna läsa något om detta.

Rättningar
Permalänk
Medlem

Jag slutade ta Musk seriöst efter att snubben kallade den där dykaren pedofil för att han sågade Musks ubåts-idé för att rädda ungdomarna från den där grottan i Thailand. Fascinerande att så många ser upp till honom likt kultmedlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Elon Musk är inte ingenjör ...
Han är en företagsledare som är bra på att driva företag och framförallt otroligt bra på att sälja in hans företagsdrömmar till investerare. Och jävligt bra på att sälja in sig själv som ingenjör och uppfinnare till vanligt folk som inte kan se skillnad på någon som är duktig på att snacka och någon som faktiskt vet vad han snackar om.

Blir ju lite av en akademisk distinktion när slutresultatet är att han skapat Tesla som revolutionerade fordonsindustrin, SpaceX som revolutionerade rymdindustrin, Starlink som (kommer)revolutionera(r) kommunikationsindustrin och nu Neuralink som kanske kommer revolutionera den medicinska industrin.
Att han inte skrivit koden själv eller opererat i hjärnor eller byggt raketerna ändrar ju inte det faktum att allt detta skedde tack vare Musk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Jag slutade ta Musk seriöst efter att snubben kallade den där dykaren pedofil för att han sågade Musks idé om att rädda ungdomarna från den där grottan i Thailand. Fascinerande att så många ser upp till honom likt kultmedlemmar.

Det var där någonstans jag också insåg vilken skitstövel han faktiskt är och hur usel han är på att ta kritik.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.