Skärmrelaterade ögonproblem bland barn ökar

Permalänk
Melding Plague

Skärmrelaterade ögonproblem bland barn ökar

Ögonläkare och optiker tar emot allt fler besök från barn som fått skärmrelaterade ögonproblem – många under fem år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Va, inget om fyrkantiga ögon? Eller kanske rektangulära nuförtiden... I vart fall: Jag känner mig lurad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är inte särskilt förvånande faktiskt. Jag har ofta problem med kramper i ögonen när jag sitter för länge vid datorn och även om åldern spelar en roll också så har jag blivit just närsynt. Sitter många timmar varje dag. Kan inte tänka mig att det är bra för barnen att använda skärmar så som de gör i dag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

jag skulle aldrig sätta min son framför fortnite på 60hz skärm, det är ju barn aga ,,....

Permalänk
Medlem

Barnen har skärmtid på sina paddor. En timme på vardagarna och två på helger. Det fungerar bra.
De blir knepiga ifall de sitter för länge. Bråkigare och allmänt gnälliga. Ibland kör vi skärmfria veckor och de har börjat uppskatta dessa och kommer ibland med förslag om att ha det.

Permalänk
Medlem

en timme per dag är rätt mycket ändå. fre, mån, tis skärmfritt, ons, tor 1h. lör, sön 2h får våra barn 6 och 8 år.

Med hämtning vid 16-16:30, matlagning, duka undan, diska, förbereda för nattning med kvällsbok, tandborstning etc. så har man inte mycket tid med sina barn på vardagarna som det är tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Va, inget om fyrkantiga ögon? Eller kanske rektangulära nuförtiden... I vart fall: Jag känner mig lurad.

Nu är jag sån, jag vet, men rektanglar är fyrkantiga

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Förvånad att jag inte är blind när man satt 30cm från en 19" CRT-skärm som hade max ljusstyrka (i ett mörklagt rum) i typ 15 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nu är jag sån, jag vet, men rektanglar är fyrkantiga

Det var nog kvadratiska ögon som åsyftades.

Permalänk
Medlem

Så du är det lungt om barnen sitter 4.5 m ifrån tv:n?

Permalänk
Medlem

Handlar alltså om att ögonen under längre tider fokuserar på kortare avstånd. Samma problem om man läser mycket böcker?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Kom ihåg 20-20-20 regeln och lär era barn. Hjälper mot ögonproblem.

Var 20:e minut ska du titta minst 20 meter bort i 20 sekunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klockish:

jag skulle aldrig sätta min son framför fortnite på 60hz skärm, det är ju barn aga ,,....

AGA orkar nog inte ens fortnite, även om någon hade portat det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det har även att göra med att barn inte är ute lika mycket när de kollar på skärmar. Om jag inte missminner mig har det att göra med att ett hormon inte utsöndras om ögonen inte utsätts för direkt dagsljus. Så rådet kanske även bör vara att se till att barnen spenderar mer tid utomhus.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det har även att göra med att barn inte är ute lika mycket när de kollar på skärmar. Om jag inte missminner mig har det att göra med att ett hormon inte utsöndras om ögonen inte utsätts för direkt dagsljus. Så rådet kanske även bör vara att se till att barnen spenderar mer tid utomhus.

Sist jag kollade upp det så var den en av de ledande teorierna när det kommer till epidemin med närsynthet hos unga i Kina/SK/Taiwan. Trycket på unga att studera och den tid som spenderas inomhus under barn/ungdoms-åren på plugg ses som en potentiell faktor. Läser man mycket böcker/sitter nära skärmar så riskerar man ju dessutom "falsk närsynthet" utöver den biten som eventuellt påverkar ögats utveckling. Då man övertränar muskulaturen som reglerar ögats form, med resultatet att man kan få svårigheter att fokusera på längre avstånd.

Permalänk

Många barn sitter så gott som konstant med mobilen på fritiden.

Det finns föräldrar till allt, till skillnad från grovt överviktiga barn är det mindre uppenbart hur förälderna misskött sitt ansvar, men konsekvenser blir det för barnens välbefinnande likfallt.

Tror synen på det här kommer förändras lika drastiskt som synes på att röka runt sina barn. "Vi visste inte att det var skadligt"

Permalänk
Medlem

En skräpartikel från Expressen vilken överraskning.

Skärmar är inte skadliga för ögonen, att stirra på något som är extremt nära dina ögon utan att byta fokus och blinka kan tydligen vara det, men det funkar inte lika bra som clickbait.

såklart är 0 medicinska studier citerade i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

En skräpartikel från Expressen vilken överraskning.

Skärmar är inte skadliga för ögonen, att stirra på något som är extremt nära dina ögon utan att byta fokus och blinka kan tydligen vara det, men det funkar inte lika bra som clickbait.

såklart är 0 medicinska studier citerade i artikeln.

Så variera mellan mobil och tv är ett vinnande koncept då kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Handlar alltså om att ögonen under längre tider fokuserar på kortare avstånd. Samma problem om man läser mycket böcker?

Japp det är samma. Åh andra sidan ska det uppmuntras att läsa. Men det blir väl inte lika långa perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Så du är det lungt om barnen sitter 4.5 m ifrån tv:n?

Det är väl bättre att småbarn får upptäcka och interagera med verkligheten än att sitta mycket framför skärmar oavsett om det är mobiltelefon eller dator eller tv eller vad.

Men avståndet verkar ju vara en faktor att ta hänsyn till.
Så att sitta på lite längre avstånd från en större tv verkar åtminstone vara mindre dåligt för ögonen än mobiltelefon eller portabel spelkonsol likt nintendo switch eller steamdeck eller dylikt.
Men bara för att man sitter längre från teven så betyder det ju inte att det är en bra ide att köra filmmaraton med en 2 åring.

Som @Thor är inne på så är det troligtvis för många en bra ide att spendera mer tid utomhus också (när det är dagsljus).

Permalänk

Har sett vissa föräldrar sätta barnen med en platta eller telefon som distraktion. Helt sjukt. Alltså småbarn också.

Ibland tänker jag att föräldrar har alldeles för lite press på sig att faktiskt uppfostra sina barn och istället lägger över det ansvaret på skärmar och skolan (som dock inte får göra något vid barnens dåligt beteende...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är väl bättre att småbarn får upptäcka och interagera med verkligheten än att sitta mycket framför skärmar oavsett om det är mobiltelefon eller dator eller tv eller vad.

Men avståndet verkar ju vara en faktor att ta hänsyn till.
Så att sitta på lite längre avstånd från en större tv verkar åtminstone vara mindre dåligt för ögonen än mobiltelefon eller portabel spelkonsol likt nintendo switch eller steamdeck eller dylikt.
Men bara för att man sitter längre från teven så betyder det ju inte att det är en bra ide att köra filmmaraton med en 2 åring.

Som @Thor är inne på så är det troligtvis för många en bra ide att spendera mer tid utomhus också (när det är dagsljus).

Yes!

Vi har själva haft nämda riktlinjer, men det fallerar ibland när de är sjuka hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

jag skulle aldrig sätta min son framför fortnite på 60hz skärm, det är ju barn aga ,,....

Jag ser att inlägget har fått många likes. Men snus är snus och dumt är dumt lika-full-i-fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det har även att göra med att barn inte är ute lika mycket när de kollar på skärmar. Om jag inte missminner mig har det att göra med att ett hormon inte utsöndras om ögonen inte utsätts för direkt dagsljus. Så rådet kanske även bör vara att se till att barnen spenderar mer tid utomhus.

Exakt så! Är lite förundrad över att det inte nämns alls i artikeln. Förklaras rätt så bra i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=vbCobKbLJls

Permalänk
Skrivet av Jeaj:

En skräpartikel från Expressen vilken överraskning.

Skärmar är inte skadliga för ögonen, att stirra på något som är extremt nära dina ögon utan att byta fokus och blinka kan tydligen vara det, men det funkar inte lika bra som clickbait.

såklart är 0 medicinska studier citerade i artikeln.

Har för mig de la upp en artikel om ämnet på medical express/oftalmologi
Kan ha mins fel. Der jag vill säga att det görs många olika studier om ögat. SweC är helt fel forum om du är intresserad om studier kring ögonen. Ofta väldigt svåra att förstå på grund utav termologin som används.
Det som gör oss sjuka i ögonen har många olika grunder ofta är det genetiska orsaker som leder till närsynthet, blindhet, nedsatt syn och så vidare.

Permalänk
Avstängd

lagstifta bort alla paneler under 120hz för den privata sektorn

bra av Sweclockers att lyfta det här ämnet, det är ganska enkelt att optimera dom förhållanden som ögonen tar stryk av,.. det kanske kostar någon tusenlapp extra men ditt barn sitter iaf inte och tittar in i en strobe längre (HZ) det är det väsentligaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Handlar alltså om att ögonen under längre tider fokuserar på kortare avstånd. Samma problem om man läser mycket böcker?

Tror det är skillnad när man läser eftersom man då rör på ögonen hela tiden, så win win för ultrawide!

Skrivet av Aphex:

AGA orkar nog inte ens fortnite, även om någon hade portat det.

Betydligt bättre än vad OCS/ECS hade orkat med det iaf

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

lagstifta bort alla paneler under 120hz för den privata sektorn

Låter trevligt.
Men kanske inte gör så stor skillnad för barn under 7 år ?
Eller du känner till många ställen med barnarbetare?

Permalänk
Medlem

Har ofta diskussioner med en 7-åring om just iPad-tid. Det är rena rama giftet för dom små. Vi har satt upp tider efter mat och, om man kommer i säng tidigare än sagt, innan man måste sova, men max 30 min. Men sen blir det ju mer, t.ex. när man åker bil, och det märks direkt på humöret på ungen om han får sitta i 1,5 - 2 timmar. Är det slut på batteri så är det som att världen rämnar och livet är över.

Så det gäller att ha stenkoll.

Fan, jag fick ju en Amiga 500 när jag fyllde 12 år, på mitt egna rum som var på en egen våning. Kan ju säga att jag sov bort slutet av sexan till den grad att min lärare trodde det var något fel på mig. För självklart satt jag uppe och lirade hela nätterna. Civilization... kom igen, var ju bara en turn till för bövelen!

Men mina föräldrar hade ju noll koll, vilket dagens föräldrar inte kan ursäkta sig med.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Tror det är skillnad när man läser eftersom man då rör på ögonen hela tiden, så win win för ultrawide!

Olika muskler som reglerar de två funktionerna. Du måste slappna av musklerna som reglerar fokuseringen av ögat. Bättre att stirra in i en vägg en bit bort någon minut då och då. För att så länge det du fokuserar på är ungefär samma avstånd, så kommer det inte göra någon direkt skillnad.