Netflix vd dissar Apples Vision Pro

Permalänk
Medlem

Om VR slår igenom ordentligt hoppas jag verkligen inte att det är Apple som driver utveckling med deras snordyra och nedlåsta produkter. Hoppas på något mer öppet som faktiskt gangnar även vanliga konsumenter, inte bara de som vill köpa lyxprodukter med begränsad använding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Från artikeln:

Fast det var väl inte riktigt sant, Netflix? Ni har en iPad-app, och iPad-appar fungerar på Vision Pro om man inte aktivt väljer att blockera det. Det är det ni har gjort, satt den där flaggan som stoppar appen från att köras på Vision Pro. Ni har således investerat lite tid i att blockera er app på headsetet - minsta investering hade varit att inte göra något alls, och då hade ni haft en app där nu.

Nej, ni vill ha pengar från företag som utvecklar headset. Kanske inte tror att Apple är sugna på att betala, men ni har någon annan som vill göra det, så ni stoppar er app på alla andra headset tills de betalar, eller hur?

Nu har jag varken Netflix eller ett Vision Pro så jag bryr mig inte personligen, men vi kan väl vara ärliga mot varandra?

Det handlar även om qa-testning. Någon måste ju testa på iPad OCH Vision OS. Än om det handlar om en timme per release, så handlar det om några tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Från artikeln:

Fast det var väl inte riktigt sant, Netflix? Ni har en iPad-app, och iPad-appar fungerar på Vision Pro om man inte aktivt väljer att blockera det.

Hur bra fungerar den appen på AVP. Kan mycket väl vara så att den hade dragit ner betyget för Netflix.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Många låter lyriska angående AR/VR, men vill ni seriöst ha nåt fastspänt på huvudet lika många timmar som ni använder skärm idag? Låter ju helt galet. Om, vilket jag inte tror, det här slår på bred front då ska jag starta naprapatkliniker i hela landet

Varför ska standarden vara att ersätta skärmen helt? Några timmar om dagen är inga problem om du inte är klen. Det kan utökas sen när headseten blir lättare och kompaktare.

Permalänk
Medlem

Apple kanske borde ta bort den där flaggan. Och kanske göra det möjligt att köra Apple-TV-appar också.

Jag tror Vision Pro är perfekt för dem som reser mycket i jobbet. Det finns ju ganska många som gör det, och de spenderar många tråkiga timmar på hotellrum framför TVn/laptopen/paddan, samtidigt som de ofta tjänar bra med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och ska man bära med sig sin egen klump överallt? Eller ska det sitta en på varje arbetsplats som man lånar? Kolla cykelhjälmar hur populärt det är att bära med sig...

Alla har inte råd att lägga ut 40000 kr på något sådant, så under överskådlig tid kommer man låna på arbetsplatsen.

Skrivet av Thor:

Absolut, men det är ett väldigt dyrt komplement för något som inte tillför funktionalitet. Du kan ju göra precis allt med den mer traditionella manuella i/o+skärm som du kan med vilket headset som helst idag.

Ja, mycket av det, men inte allt. Arbeta med föremål i 3D i verklig storlek, exempelvis, eller snabbt få fram resultat av produktändringar, och hur det kan påverka människors beteende i verkligheten.

Skrivet av Thor:

Apple förlitar i vanlig ordning att andra gör deras jobb åt de som de senare drar in sin storkova på. Ska bli spännande att se om någon löser detta problem, för det har potential att förändra det fundamentala med hur vi interagerar med datorer.

Ja, jag är förvånad de inte presenterat något för att underlätta samarbete virtuellt. Eller kanske de har, utan att jag sett det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och ska man bära med sig sin egen klump överallt?

Inte helt olikt en laptop iofs... Eller t.o.m. en padda.

Väldigt mkt svart-vitt tänk runt Apple Vision. Säljer inte gen 1 av första modellen i en miljard ex så är den DoA. Ersätter den inte allt vi äger och har så är den onödig, osv.

Jag överdriver förstås än värre men Apple lär se långsiktigt på den här produktkategorin. Folk borde nog göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte helt olikt en laptop iofs... Eller t.o.m. en padda.

Väldigt mkt svart-vitt tänk runt Apple Vision. Säljer inte gen 1 av första modellen i en miljard ex så är den DoA. Ersätter den inte allt vi äger och har så är den onödig, osv.

Jag överdriver förstås än värre men Apple lär se långsiktigt på den här produktkategorin. Folk borde nog göra samma sak.

Ja första datorerna var väl stora som hus och nu är dom tillräckligt små för att få plats i en klocka osv. Tekniken går framåt men man kan inte förvänta sig mirakel på en generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja första datorerna var väl stora som hus och nu är dom tillräckligt små för att få plats i en klocka osv. Tekniken går framåt men man kan inte förvänta sig mirakel på en generation.

Mirakeltiden är över för kiselutvecklingen.
Fast den här "nyheten" handlar mest om rubriksättning. Det översatta citatet är

Citat:

– Vi måste vara försiktiga och se till att vi inte investerar där det inte finns någon avkastning, och vad gäller Vision Pro får vi vänta och se hur det går. Vi har alltid diskussioner med Apple om det men just nu är den så småskalig att det inte är relevant för de flesta av våra prenumeranter.

- vilket är helt självklart. Ingen diss så långt ögat når, bara ett konstaterande av aktuella fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Mirakeltiden är över för kiselutvecklingen.

Kanske för kisel. Men miniatyriseringen kommer fortsätta.

Skrivet av EntropyQ3:

Ingen diss så långt ögat når, bara ett konstaterande av aktuella fakta.

Ja, rubriken var nog lite missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte helt olikt en laptop iofs... Eller t.o.m. en padda.

Väldigt mkt svart-vitt tänk runt Apple Vision. Säljer inte gen 1 av första modellen i en miljard ex så är den DoA. Ersätter den inte allt vi äger och har så är den onödig, osv.

Jag överdriver förstås än värre men Apple lär se långsiktigt på den här produktkategorin. Folk borde nog göra samma sak.

Det är bara att de tillför inget som inte redan finns. O andra sidan är apple experter på att skapa behov som inte finns så de kanske lyckas.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är bara att de tillför inget som inte redan finns. O andra sidan är apple experter på att skapa behov som inte finns så de kanske lyckas.

De tillför inget som inte redan finns. Dvs det de tillför finns redan.

Men vad du säger är alltså att det finns inget behov av det de tillför (som redan finns)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hur bra fungerar den appen på AVP. Kan mycket väl vara så att den hade dragit ner betyget för Netflix.

Om appen inte fungerar på AVP så lär den få negativa betyg i AppStore av den anledningen…

Dessutom säger de som har betatestat att den funkar helt OK. Inte direkt så att de som vill se på streamingtjänster i VR-glasögon kommer att välja några andra glasögon för att Netflix inte funkar - de ser på Disney+ eller kollar genom Safari, om de absolut måste se på Stranger Things 17. Nej, jag tror att någon (antagligen Meta) har köpt exklusivitet. Spela roll, den exklusiviteten lär gå ut till glasögonen har gått ner till rimlig prisnivå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Med tanke på att levererasdatum, för nybeställningar, har flyttats fram så tyder ju det på att efterfrågan överskrider produktionen så jag ser inte riktigt hur DoA skulle vara en applicerbart begrepp här.

för att det blir ingen produkt för den stora massan, kommer enbart vara en liten klick väldigt teknikintresserade människor som kommer överhuvudtaget bry sig om denna produkt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

IPhone lanserades utan 3G och appar. Det var lite att resa tillbaka till slutet av 1900 talet på vissa avseenden.

Fast när Iphone lanserades så hade alla över femton års ålder sin egen mobiltelefon och många av användarna använde dessa flera timmar om dagen för samtal, sms, spel, foto och musik. Vad Apple gjorde var alltså att slå in en öppen dörr. Moderna VR-headset som Oculus Rift, HTC Vive och Playstation VR har sålts de sista 8 åren. När var sista gången som du såg någon använda ett VR-headset?

VR-headset påminner mycket om 3D inom TV, fördelarna med 3D var för små för allt bök som tekniken innebar. Ingen ville ha på sig speciella glasögon eller sitta på en speciell plats i tv-soffan bara för att kunna se en film.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Fast när Iphone lanserades så hade alla över femton års ålder sin egen mobiltelefon och många av användarna använde dessa flera timmar om dagen för samtal, sms, spel, foto och musik. Vad Apple gjorde var alltså att slå in en öppen dörr. Moderna VR-headset som Oculus Rift, HTC Vive och Playstation VR har sålts de sista 8 åren. När var sista gången som du såg någon använda ett VR-headset?

VR-headset påminner mycket om 3D inom TV, fördelarna med 3D var för små för allt bök som tekniken innebar. Ingen ville ha på sig speciella glasögon eller sitta på en speciell plats i tv-soffan bara för att kunna se en film.

Mitt minne var att den stora skaran på mobilerna främst gjorde samtal och sms. Om de hade spelat mycket så hade iPhone 1 ej varit så intressant med det dåliga spelutbudet. Smartphones slog inte långt senare, många "datanördar" hånskrattade åt de där personerna som övernattade utanför Applestor butiker vid releaser.

Men jag håller med dig om att skillnaden är stor.

Problemet med VR set är många, jag själv har ett Playstation psvr2 set. För att använda den ska jag plocka fram den från ett skåp, göra plats, trä på den på huvudet, ta på mig dessa kontroller som är jobbiga att ta på sig. I praktiken är det inget jag skulle använda till annat än spel om det gick.

Apples version blir lite som mitt hörlurs-headset, när någon ringer på datorn så får jag ta på mig denna på huvudet. Apple VR är lite jobbigare, men inte supermycket. Dessa 2,5h batteritid går dock helt bort.

Jag själv tänker mer professional användning av dessa Vr set, där vissa säger att man bör åka ut på plats för vissa saker. Man ska då kanske lägga 5h eller något på att åka dit. Dessa 5h är för en mycket värt och det blir intressant av hur mycket sämre VR blir än att just åka dit.
Detta kräver såklart att kameror på plats förbättras etc, mycket som behöver förbättras. Bra VR-set är dock en stor del.

Och vi kommer gå emot att denna proffionella användning kan bli att hjälpa ens föräldrar etc med att göra saker. Ja, FaceTime och allt vad det heter fungerar, men inte helt perfekt. Ett stort problem är dock deras förmåga att hålla kameran på det man vill se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

för att det blir ingen produkt för den stora massan, kommer enbart vara en liten klick väldigt teknikintresserade människor som kommer överhuvudtaget bry sig om denna produkt.

Jahaa så det betyder DoA, när Skurt inte kan köpa? 😂

Skrivet av hakro807:

Fast när Iphone lanserades så hade alla över femton års ålder sin egen mobiltelefon och många av användarna använde dessa flera timmar om dagen för samtal, sms, spel, foto och musik. Vad Apple gjorde var alltså att slå in en öppen dörr. Moderna VR-headset som Oculus Rift, HTC Vive och Playstation VR har sålts de sista 8 åren. När var sista gången som du såg någon använda ett VR-headset?

VR-headset påminner mycket om 3D inom TV, fördelarna med 3D var för små för allt bök som tekniken innebar. Ingen ville ha på sig speciella glasögon eller sitta på en speciell plats i tv-soffan bara för att kunna se en film.

Hör är en som har koll igen.
HTC vive, Oculus Rift Playstatio VR moderna headsets 😂
Din jämförelse med 3dtv är också helt fel.
Jag använde ett vr headset varje dag förra förra veckan och lär blir liknande denna vecka 😄
Orkar inte förklara mer utan säger bara att du med inlägget säger. Jag vet inte vad jag talar om utan att säga att jag inte vet vad jag talar om.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Finns inget business incitament för, ja... företag som har som målsättning att nå ut till så många kunder som möjligt att spendera resurser som utvecklare, programmerare, kundsupport etc. till en liten nischad kundskara på några hundra tusen kunder. För att vara helt rak på sak, jag tror det tar ett tag tid för dom även når 100K användare.

Jag läste att Apple hade sålt 180 000 Vision Pro headsets första dagen när man kunde boka...? Så 100k användare bör ju finnas så snart kitten är tillverkade och levererade

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

"samma grundproblem som andra headset: Ingen uppenbar killer app"

Va? Både Meta Quest och PCVR har väl en "killer app"? Eller menar skribenten just till AR-headset? Men det finns det väl också (för storföretag)? Eller menas killer app för AR i konsumentsammanhang? I just det specifika fallet finns kanske ingen killer app än.

Vilken är Quests och PCVR:s killer app? Dvs, en app som alla bara måste ha, och som folk köper hårdvara för att kunna få ha? En enskild app alltså?

Finns ingen. För mig som gillar VR, så är Google Earth, Richie's Plank Experience, Half-Life Alyx och Beat Saber "appar" som gör att min Quest 3 var väl värd pengarna, men ingen av dem separat hade motiverat köp av VR-glasögon för 9 000 kronor.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av real_NiKeMaN:

Jag läste att Apple hade sålt 180 000 Vision Pro headsets första dagen när man kunde boka...? Så 100k användare bör ju finnas så snart kitten är tillverkade och levererade

Dock lär ju knappast 100% av dem köra Netflix.

Jag inbillar mig att det är kanske 50/50 entusiaster vs professionella användare. Och av entusiasterna kanske 30% har Netflix. Och av dem är det kanske 30% som vill använda kombon. Så typ 10k pers om 180k sålda stämmer. De flesta av dem i sin tur testar det som en kul grej och aldrig igen.

Vips så har Netflix lagt resurser på en ganska komplicerad funktioner som ~0,0004% av deras prenumeranter ens kommer att testa. Och ännu färre kommer att se som en ”must-have”.

Självklart ganska påhittade procentsatser ovan. Men även om man skalar upp det rejält är det fortfarande så långt ifrån relevant.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Dock lär ju knappast 100% av dem köra Netflix.

Jag inbillar mig att det är kanske 50/50 entusiaster vs professionella användare. Och av entusiasterna kanske 30% har Netflix. Och av dem är det kanske 30% som vill använda kombon. Så typ 10k pers om 180k sålda stämmer. De flesta av dem i sin tur testar det som en kul grej och aldrig igen.

Vips så har Netflix lagt resurser på en ganska komplicerad funktioner som ~0,0004% av deras prenumeranter ens kommer att testa. Och ännu färre kommer att se som en ”must-have”.

Självklart ganska påhittade procentsatser ovan. Men även om man skalar upp det rejält är det fortfarande så långt ifrån relevant.

Men gå in och aktivt blockera bemödade man sig att göra då ipad appar fungerar native på Vision Pro.
Massa andra som har ipad appar men inga enkom vision pro appar har inte gått in aktivt och blockat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Men gå in och aktivt blockera bemödade man sig att göra då ipad appar fungerar native på Vision Pro.
Massa andra som har ipad appar men inga enkom vision pro appar har inte gått in aktivt och blockat.

Den kanske kraschar eller har sjukt dåligt UI för ögonspårning? Finns många anledningar till att välja en eller en annan väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den kanske kraschar eller har sjukt dåligt UI för ögonspårning? Finns många anledningar till att välja en eller en annan väg

Sjukt dålig ui för ögonspårning, ja då måste den vara fullständigt obrukbar med touch på ipad.
Nej så klart inte det säger sig själv.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vilken är Quests och PCVR:s killer app? Dvs, en app som alla bara måste ha, och som folk köper hårdvara för att kunna få ha? En enskild app alltså?

Finns ingen. För mig som gillar VR, så är Google Earth, Richie's Plank Experience, Half-Life Alyx och Beat Saber "appar" som gör att min Quest 3 var väl värd pengarna, men ingen av dem separat hade motiverat köp av VR-glasögon för 9 000 kronor.

Jodå, det finns. Enligt Gamereactor är både Astrobot, Half-Life: Alyx och Asgard's Wrath 2 killer apps. Men smaken är som baken givetvis. För mig skulle det ursprungliga HTC Vive från 2016, och de spel/upplevelser som fanns då, varit värt 50 000 - 100 000 kr, i stället för de knappt 10 000 kr jag betalade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vilken är Quests och PCVR:s killer app? Dvs, en app som alla bara måste ha, och som folk köper hårdvara för att kunna få ha? En enskild app alltså?

UEVR - totalt killer app som släpps helt från nån smart kodare som gör att 90 procent av alla Unreal Engine spel nu kan spelas i VR, och om du inte har testat än så länge, löp o testa! Fungerar verkligen över all förväntan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jahaa så det betyder DoA, när Skurt inte kan köpa? 😂

Hör är en som har koll igen.
HTC vive, Oculus Rift Playstatio VR moderna headsets 😂
Din jämförelse med 3dtv är också helt fel.
Jag använde ett vr headset varje dag förra förra veckan och lär blir liknande denna vecka 😄
Orkar inte förklara mer utan säger bara att du med inlägget säger. Jag vet inte vad jag talar om utan att säga att jag inte vet vad jag talar om.

Nä precis, har roligare saker att köpa för mina pengar än en överprisad apple produkt, så ja korrekt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vilken är Quests och PCVR:s killer app? Dvs, en app som alla bara måste ha, och som folk köper hårdvara för att kunna få ha? En enskild app alltså?

Finns ingen. För mig som gillar VR, så är Google Earth, Richie's Plank Experience, Half-Life Alyx och Beat Saber "appar" som gör att min Quest 3 var väl värd pengarna, men ingen av dem separat hade motiverat köp av VR-glasögon för 9 000 kronor.

Skrivet av JoOngle:

UEVR - totalt killer app som släpps helt från nån smart kodare som gör att 90 procent av alla Unreal Engine spel nu kan spelas i VR, och om du inte har testat än så länge, löp o testa! Fungerar verkligen över all förväntan!

Ghosts of tabor har sålt en hel del headsets.
Det är en KILLER app.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

HTC vive, Oculus Rift Playstatio VR moderna headsets 😂

Moderna i betydelsen att innan dessa hade ingen stor lansering av VR-headset riktade mot privatkunder och mer normala användare skett. Men för att utmana dig en smula - kan du nämna ett enda headset som lanserades mellan år 2000 och 2016 som sålde i några större antal eller ens blev omtalade bland gemene man på det sätt som exempelvis Vive eller Oculus blev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Moderna i betydelsen att innan dessa hade ingen stor lansering av VR-headset riktade mot privatkunder och mer normala användare skett. Men för att utmana dig en smula - kan du nämna ett enda headset som lanserades mellan år 2000 och 2016 som sålde i några större antal eller ens blev omtalade bland gemene man på det sätt som exempelvis Vive eller Oculus blev?

Det var inte poängen.
Det är inga moderna headsets idag är poängen och är orelevanta i diskutionen.
Du skrev "När var sista gången som du såg någon använda ett VR-headset?" eftet att ha refererat dessa headsets som Moderna

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Citat:

MacRumors is citing "a source with knowledge of Apple's sales numbers" as saying it has sold "upwards of 200,000" Vision Pro preorders.

https://www.uploadvr.com/apple-vision-pro-preorder-sales-macr...

Som man kunde misstänka, $3500 var såhär i början för billigt.