Skattereduktioner utlovas för batterier som lagrar egenproducerad el

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

1) Några tusen solceller ≠ stabilisering av elnätet

...

2) Något man gärna glömmer kring solceller etc är att varje gata i Sverige behöver grävas upp för att bygga ut med nya kablar som tillåter högre kapacitet i båda riktningar - och vem ska betala för det tror du?

...

3) Och då har vi inte ens börjat prata om att alla nu ska ha elbilar, ellastbilar etc.

Den blinde leder vägen och den döve sköter resonnemangen

1) Håller med - det kommer inte hjälpa med några tusen solceller, utan att majoriteten hoppar på det.

Hur gör man det? Ja... Med lagstiftningen förståss! Precis som med "tillgänglighets anpassning" - byggs det ett nytt hus (villa/radhus/fler våningshus) nu, så ska den vara tillgänglighets anpassad.

Man kan göra samma sak med solceller/solpaneler.

2) Svaret ligger i 3), alltså, skall man gräva varje gata för att utöka kapaciteten för att utplacera laddstolpar för elbilar, så kan man överdimetionera dem nya ledningar för solceller samtidigt, alltså använda solcellernas kapacitet för att kunna ladda elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det är lite off topic. Men varför pratas det bara om solceller hela tiden i Sverige. Borde inte mindre vindkraftverk vara effektivare? I USA ser man många bygger egna sådana. Kan tänka mig att livslängden är sämre och kräver mer underhåll.

Vindkraft vinner på större och större skala eftersom vindfånget ökar i kvadrat med rotorstorleken, samt det är samma slitagedelar/servicebehov av stora som små VKK. Solceller bryr sig inte alls om ifall du har 20, 200 eller 20 000 paneler. Vissa skalfördelar får du med att sätta upp fler solceller i en installation på en gång, men inte alls lika drastiskt som VKK vinner på skala.

Eller sagt på annat vis:

VKK vinner på allt större enskillda verk, medans solceller vinner på fler installationer (parker, tak osv)

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo anledningen att ha dom i huset är pga att dom inte tål minusgrader. Är utrymmet litet kanske det går att värma billigt i sådant fall?

Skrivet av SAFA:

En anledning är väl att batterierna fungerar sämre när det är riktigt kallt. Så du behöver ha värme + isolation i bunkern vilket kanske tar bort en stor del av nyttan.

Det är ju ett väldigt litet problem. Utrymmet de kräver är så litet att den extra uppvärmningen är obetydlig. Särskilt om man isolerar bunkern väl. Det handlar om promille av totalen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är en så viktig fråga att tar man inte reda på så enkla saker så ska man nog inte ha sådana batterier i hemmet alls.

Ska jag ha batterier i hemmet kommer enbart lifepo4 in och dessutom skulle jag klä in utrymmet/väggen runt dom i plåt för extra säkerhet.

Snart kommer Na-ion batterierna, de kommer vara både säkrare och billigare att använda för det här ändamålet. De tål lägre temperatur bättre med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det är lite off topic. Men varför pratas det bara om solceller hela tiden i Sverige. Borde inte mindre vindkraftverk vara effektivare? I USA ser man många bygger egna sådana. Kan tänka mig att livslängden är sämre och kräver mer underhåll.

Skrivet av cyklonen:

Vill man bli ovän med sina grannar så är det bara att smälla upp en snurra.

Solpaneler är faktiskt riktigt bra. De är tysta, orörliga, kräver i princip inget underhåll alls under hela livstiden (lite tvätt i vissa fall), och verkningsgraden är högre i vår del av världen eftersom det är lite svalare här. I varma områden sjunker verkningsgraden påtagligt.

Här finns en rätt bra förklaring av varför vindkraft på liten skala fungerar dåligt, samt utvecklingen som kommer för att förrändra det.
https://youtube.com/watch?v=SQKHJm7vd4E&t=2s

Kortfattat så har traditionella vindkraftverk utvecklats för att maximera effekten ur homogent flöde (utan turbulens). Dessa vindkraftverk är väldigt ineffektiva vid turbulensen som slapas av hus, träd etc, som även sliter extra på dem.

Där är ny teknik på gång som fungerar bra med turbulent vind, samt är mindre störrande för grannarna. Det dinns till och med helt "orörliga" sådanna ifall man är rädd för grannens åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Där är ny teknik på gång som fungerar bra med turbulent vind, samt är mindre störrande för grannarna. Det dinns till och med helt "orörliga" sådanna ifall man är rädd för grannens åsikter.

Nej, du har missuppfattat. Det är på inget sätt en fråga om teknik, utan en fråga om att en stor, skuggande sak (roterande eller inte) på grannens tomt är nåt som grannar stör sig på.

Små vindkraftverk är inget nytt eller problematiskt i sig. Det är väldigt vanligt på segelbåtar, särskilt innan solpaneler blev så pass bra och billiga att de kan göra jobbet i många fall. Men även parallellt som komplement. Tekniken är mogen där.

Men, grannar är bekymret.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är det momsen som reduceras? Vet ingen annan skatt som läggs på köp av batterier. Men skulle inte förvåna mig om det finns någon annan miljöskatt på batterier som man annars hade fått betala. Kemikalieskatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

1) Håller med - det kommer inte hjälpa med några tusen solceller, utan att majoriteten hoppar på det.

Hur gör man det? Ja... Med lagstiftningen förståss! Precis som med "tillgänglighets anpassning" - byggs det ett nytt hus (villa/radhus/fler våningshus) nu, så ska den vara tillgänglighets anpassad.

Man kan göra samma sak med solceller/solpaneler.

2) Svaret ligger i 3), alltså, skall man gräva varje gata för att utöka kapaciteten för att utplacera laddstolpar för elbilar, så kan man överdimetionera dem nya ledningar för solceller samtidigt, alltså använda solcellernas kapacitet för att kunna ladda elbilar.

Ja men vem har råd med det?
Hade den diskussionen på jobbet alldeles nyligen, bostadsrättsföreningen som en kollega har (gammal förening med god ekonomi) hade helt enkelt valt att inte bygga ut fler elbilsladdare för de hade inte råd (...då det krävde ganska många miljoner för att lägga ny infrastruktur), så resultatet var något i stil med 3st 11kw laddare för ~ 25 bostäder trots att behovet och viljan definitivt fanns.

De pengarna måste ju komma någonstans ifrån, och det är väl detta jag inte ser någon tydlig lösning på.
Vi kan fortsätta att subventionera elbilsköp, påverka genom skattereduktionen etc men slutresultatet är tyvärr ofta detsamma - De som vill har inte råd och de som har råd kunde inte bry sig mindre.

Sorry, det blir väl en helt annan diskussion
Men som jag skrev ovan så hade jag missuppfattat allt från början - det man säger är att sålänge du har ett batteri som du laddar med solceller(..eller dynamo + cykel) så får du bidrag, detta tar bort behovet av att gräva nya kablar för du måste förbruka energin själv inom din egna fastighet istället för att skicka ut den till grannen/nätet.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

...

Sedan tycker jag personligen att det är dumheter att dessa batterier ska finnas i människors hem gentemot i ställverk så att fler personer kan dela på lagringskapaciteten.

Jag skulle kunna tänka mig en lösning i samband med ditt förslag.

Ett samfällighet som har gatubelysning på sin mark, kan försörja den med solceller på medlemmarnas hustak. Och batterier kan förvaras i ett separat brandsäkert hus/byggnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag skulle kunna tänka mig en lösning i samband med ditt förslag.

Ett samfällighet som har gatubelysning på sin mark, kan försörja den med solceller på medlemmarnas hustak. Och batterier kan förvaras i ett separat brandsäkert hus/byggnaden.

Den delen av avgiften till vägföreningen som avser belysning är försvinnande liten. De få hundralapparna på årsavgiften motiverar knappast allt arbete för styrelsen och en miljoninvestering som förmodligen skapar ännu mer löpande arbete för de eldsjälar som arbetar ideellt. Ditt förslag bygger dessutom på att några medlemmarnas goda vilja att ladda upp batteriet vintertid när det är svårt att få balans i hushållets producerade el och förbrukning.

Vad som dock skulle vara intressant är om föreningen skulle lägga ned värmeslingor i väg och hushållens uppfart för att slippa snöröjningen. Där hade det garanterat varit mer intressant att putta in producerad el vintertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag skulle kunna tänka mig en lösning i samband med ditt förslag.

Ett samfällighet som har gatubelysning på sin mark, kan försörja den med solceller på medlemmarnas hustak. Och batterier kan förvaras i ett separat brandsäkert hus/byggnaden.

Det är en liknande lösning som jag tänkt mig. Detta är något som elnätsägaren skulle behöva ta tag i. Jag har en nätstation i min närhet som betjänar runt 25 kunder. Ett batteri på 50-100 kWh kunde förmodligen vara en relevant storlek och skulle kunna användas för att minska belastningen på nätet cirka 3 timmar på morgonen och 3 timmar på kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

1) Den delen av avgiften till vägföreningen som avser belysning är försvinnande liten. De få hundralapparna på årsavgiften motiverar knappast allt arbete för styrelsen och en miljoninvestering som förmodligen skapar ännu mer löpande arbete för de eldsjälar som arbetar ideellt. Ditt förslag bygger dessutom på att några medlemmarnas goda vilja att ladda upp batteriet vintertid när det är svårt att få balans i hushållets producerade el och förbrukning.

2) Vad som dock skulle vara intressant är om föreningen skulle lägga ned värmeslingor i väg och hushållens uppfart för att slippa snöröjningen. Där hade det garanterat varit mer intressant att putta in producerad el vintertid.

1) Konstruktiv kritik. Man måste titta.närmare på kalkylen för att argumentera för detta.

2) Den energin som krävs för att smälta isen under vintertid är stort. Plus all rörelse i marken/uppfarts underlag kan förstöra elvärmeslingor ganska snabbt. Men det kan finnas tekniska lösningar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, du har missuppfattat. Det är på inget sätt en fråga om teknik, utan en fråga om att en stor, skuggande sak (roterande eller inte) på grannens tomt är nåt som grannar stör sig på.

Små vindkraftverk är inget nytt eller problematiskt i sig. Det är väldigt vanligt på segelbåtar, särskilt innan solpaneler blev så pass bra och billiga att de kan göra jobbet i många fall. Men även parallellt som komplement. Tekniken är mogen där.

Men, grannar är bekymret.

Fast grannar är inte anledningen till att de inte sätts på taken inne i städer tex.

Sedan är det ju så att om vindturbiner utvecklas som hanterar tyrbulent vind bättre så behöver den inte vara lika högt över marken. Är den inte lika högt upp så stör den inte grannar lika mycket.

Just segelbåtar har ju också den fina fördelen att inte ha så mycket i närheten som skapar turbulens. Dessutom är jag tveksam om faktumet att det användes på segelbåtar förr är en garanti på god effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det är lite off topic. Men varför pratas det bara om solceller hela tiden i Sverige. Borde inte mindre vindkraftverk vara effektivare? I USA ser man många bygger egna sådana. Kan tänka mig att livslängden är sämre och kräver mer underhåll.

För att ett vindkraftverk ska vara effektivt behöver det komma upp 10 meter över hustaken och för att det ska vara befriat från bygglov behöver man kunna lägga det ner åt alla håll utan att kommer utanför tomtgränsen. Underhållet är enormt mycket större på vindkraft.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

1) Håller med - det kommer inte hjälpa med några tusen solceller, utan att majoriteten hoppar på det.

Hur gör man det? Ja... Med lagstiftningen förståss! Precis som med "tillgänglighets anpassning" - byggs det ett nytt hus (villa/radhus/fler våningshus) nu, så ska den vara tillgänglighets anpassad.

Man kan göra samma sak med solceller/solpaneler.

2) Svaret ligger i 3), alltså, skall man gräva varje gata för att utöka kapaciteten för att utplacera laddstolpar för elbilar, så kan man överdimetionera dem nya ledningar för solceller samtidigt, alltså använda solcellernas kapacitet för att kunna ladda elbilar.

2022 Vid årets slut fanns det 147 692 elnätsanslutna solcellsanläggningar i landet. Den totala installerade effekten uppgår nu till nästan 2,4 gigawatt (GW). 2023 tillkom det ytterligare 60000 anläggningar så det börjar bli en faktor att räkna med. 2021 fanns det 15000 tusen anläggningar med batteri och idag närmare 20000 tusen. Detta taget från Energimyndigheten.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.