Skattereduktioner utlovas för batterier som lagrar egenproducerad el

Permalänk

Jag trodde de skulle lägga till extraskatt på de som bedriver solceller mm? Är det inte lite orättvisst sett ur det perspektiv att de flesta inte kan installera solceller för de inte bor i ett eget hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nyttan med att ladda från nät blir ju att kunna ladda på natten då förbrukningen i nätet är låg, och sen sänker man sin nätförbrukning på dagen för att kapa topparna och jämna ut förbrukningen över dygnet. Det skulle nog sänka elpriserna för hela samhället, kanske en bättre investering än att betala ut elbidrag så fort elpriserna skjuter iväg.

Men sen håller jag med, lagen säger bidrag för lagring av egenproducerad el, skatteverket har bara tolkat det så. Finns dock en gråzon där jag ändå inte producerar någon el, eller förbrukar så lite att jag ändå inte kan ta ut allt jag laddat. Eller redan har batteriet fullt. Varför då inte tillåta att den kapacitet som finns och som inte ens KAN nyttjas på korrekt sätt används till annat?

Sen vore väl en gräns på 1kWh per kWp solceller eller nåt sånt för att förhindra massiva batteriparker. Det är där nånstans man börjar nå diminishing returns på att sätta in fler batterier.

Med det sagt hade jag beställt 20kWh till mina kommande solceller just för att köra checkwatt, men detta har gjort att jag nog siktar på 10kwh och fler paneler istället. Checkwatt ska ju införa att man kan nyttja batteriet med solel men ändå se till att en buffert finns för att stötta nätet. Skulle det skita sig så har man inte lagt en sååå stor investering i batteriet.

1 kwh / kwp är nog lite för lite om man vill kunna nyttja solelen fullt ut.
Säg att huset drar 500 W i snitt på sommaren. På 5 kWp paneler får jag in dygt 30kWh på en solig dag, 6 kwh förbrukas och 5 kwh går in i batteriet, 19 kwh går på export.

Klart man kanske kan klara natten genom att köra tvätt/diskmaskin + varmvattensberedare på dagen, men det blir många djupdurladdningar av batteriet vilket sliter mer på det.

Vill man sen klara en mulen dag behöver man närmare 12 kWh till, så 20 kWh är nog rätt ok för 5 kW paneler, nu med paneler med bättre verkningsgrad så får man ofta upp 10kW eller mer på ett tak. Så då blir batteriet fulladdat på bara drygt 2 timmar med fullt solsken.

Om det sen är lönsamt är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja varför skulle vi skattesubventionera folks affärsideer.

/hulle.

För att det hjälper till att stabilisera elnätet. Det finns ingenting negativt överhuvudtaget med att folk köper billig el, lagrar den och säljer den när den är dyr. Anledningen till att elen är dyr är ju att det är brist, om det går att lindra bristen något med hjälp av privatpersoners batterier är det naturligt enbart positivt.

Permalänk
Medlem

Då var vi tillbaka på problemet med två olika subventioner som motverkar varandra. 60 öre/kWh i skatteersättning per såld kWh som gynnar att INTE lagra elen själv, samt batteristöd som ska främja att man lagrar elen själv...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alla batterier är inte lika farliga. Vettigast att välja rätt säkra lifepo4 batterier vilket även är bäst av andra skäl tex hög cykling tålighet och klarar djup urladdningar bra.

Javisst håller med men tillverkarna är ju helt korkade och jag är mer än säker att dom stoppar in li-ion i dessa enorma pack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Några tusen solceller ≠ stabilisering av elnätet.

En stabil energipolitik runt gemensamma lösningar och långtgående direktiv och beslut ===== Stabilisering av elnätet.

Något man gärna glömmer kring solceller etc är att varje gata i Sverige behöver grävas upp för att bygga ut med nya kablar som tillåter högre kapacitet i båda riktningar - och vem ska betala för det tror du?

Jag fattar solceller i ställen som har sol året runt och att man väljer att satsa på det häro Sverige, men att dumma ner förslag så förbannat som att du inte får använda batteriet till något annat är en så jävla korkad bisats att jag bara blir trött.

Och då har vi inte ens börjat prata om att alla nu ska ha elbilar, ellastbilar etc.

Den blinde leder vägen och den döve sköter resonnemangen

Det handlar inte om solceller utan batterilagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Javisst håller med men tillverkarna är ju helt korkade och jag är mer än säker att dom stoppar in li-ion i dessa enorma pack...

Det är en så viktig fråga att tar man inte reda på så enkla saker så ska man nog inte ha sådana batterier i hemmet alls.

Ska jag ha batterier i hemmet kommer enbart lifepo4 in och dessutom skulle jag klä in utrymmet/väggen runt dom i plåt för extra säkerhet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det handlar inte om solceller utan batterilagring.

Hur hade du tänkt att få din egenproducerade el ?
Cykel med dynamo i garaget?

Edit*
Men tack, jag hade faktikst missuppfattat - det görs antagligen för att undvika att behöva gräva nya gator eftersom man tvingar folk att förbruka den producerade elen k fastigheten istället för att sälja tillbaka den till nätet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Visst så kan man börja pilla i inställningarna för att styra hur mycket el det ska vara i batteriet, men då gäller det ju att man är intresserad nog att göra det, vilket nog rätt få är.

I en ideal värld så installeras den här typen av batterier och anläggningar på ett sätt som maximerar anläggningens effektivitet och livslängd, om det nu är så att det är dåligt för batteriet med den här typen av djupurladdningar. Det var bara en idé om något som borde kunna göras ganska enkelt.

Sen tänker jag, det finns inget som säger att man inte kan ladda batteriet med solel men ändå köpa el från nätet när den är billig, och låta solelen ladda batteriet bara, istället för att man använder upp den direkt. Kräver så klart styrning och logik anpassat för detta men det är ju inte direkt jättekomplicerat rent teoretiskt.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Kotan:

Nej tack till gröna subventioner som sällan leder någonstans. Slöseri med skattepengar som kan läggas på viktigare saker.

Håller med till 100%

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Artikeln är lite oklar, men det ändras inget. Man gör bara det tydligare att batteriet måste användas för att lagra egenproducerad el för egen konsumtion. Då det både marknadsförts och betalat ut ersättning när man kopplar batteriet mot en balanstjänst typ checkwatt, vilket inte är för egen konsumption.

Det som fortfarande är oklart är vilken skala. Det står bara i största del för att öka sin konsumtion av egenproducerad del. Så fortfarande öppet för tolkning. Men över 50%, sedan om det är dagar på året, eller partitioner av batteriet är ju mer oklart.

Något jag tror blir intressant är när nätägarna (bara enstaka just nu) lägger på effektavgifter på villor. Då kan man ha batteriet för att kapa topparna. Låta checkwatt dela batteriet i två lagom delar och ha den ena för att kapa topparna och den andra mot checkwatt. Så får man dubbel nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att ladda ett batteri med nätström är inte grönt, det är bara energiförbrukning.

Vår konsumtion är inte konstant över dygnet, idag låg skillnaden mellan max- och minvärdet på drygt 5000 MW. Kan vi lokalt lagra när behovet är lägre (ex nattetid) och förbruka när det är högre kan dessa variationer i efterfrågan minskas.

Sedan tycker jag personligen att det är dumheter att dessa batterier ska finnas i människors hem gentemot i ställverk så att fler personer kan dela på lagringskapaciteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att ladda ett batteri med nätström är inte grönt, det är bara energiförbrukning.

Det är klart att myndigheter ska kunna tolka lagar, hur skulle det annars fungera? Skulle man behöva gå till lagstiftarna för varje gråzon?

Wut?
Att ladda batterierna när det blåser mycket och solen skiner (= lågt pris) för att sedan använda dom när det är mörkt och vindstilla (=högt pris) är ju definitivt en miljövinst.

Permalänk
Medlem

Det är lite off topic. Men varför pratas det bara om solceller hela tiden i Sverige. Borde inte mindre vindkraftverk vara effektivare? I USA ser man många bygger egna sådana. Kan tänka mig att livslängden är sämre och kräver mer underhåll.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Skatterabatter till höginkomsttagare... vilket slöseri.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Även om du får 70% av batteriet subventionerat är det en förlustaffär.

Men en ny bil är också en förlustaffär. En helt ojämförligt dålig affär, faktiskt. Ändå köps det nya bilar som aldrig förr. Inget vidare argument...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det är lite off topic. Men varför pratas det bara om solceller hela tiden i Sverige. Borde inte mindre vindkraftverk vara effektivare? I USA ser man många bygger egna sådana. Kan tänka mig att livslängden är sämre och kräver mer underhåll.

Vill man bli ovän med sina grannar så är det bara att smälla upp en snurra.

Solpaneler är faktiskt riktigt bra. De är tysta, orörliga, kräver i princip inget underhåll alls under hela livstiden (lite tvätt i vissa fall), och verkningsgraden är högre i vår del av världen eftersom det är lite svalare här. I varma områden sjunker verkningsgraden påtagligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är en så viktig fråga att tar man inte reda på så enkla saker så ska man nog inte ha sådana batterier i hemmet alls.

Ska jag ha batterier i hemmet kommer enbart lifepo4 in och dessutom skulle jag klä in utrymmet/väggen runt dom i plåt för extra säkerhet.

Om jag hade haft hus hade batterierna inte ens varit i huset. Jag hade byggt en liten "bunker" på tomten för hela elsystemet och batterierna. Finns ingen som helst anledning att ha dem inne i huset. Även LiFePO4-celler som är bland det säkraste som finns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Wut?
Att ladda batterierna när det blåser mycket och solen skiner (= lågt pris) för att sedan använda dom när det är mörkt och vindstilla (=högt pris) är ju definitivt en miljövinst.

Precis. Många här i tråden som inte förstår hur elnät och elproduktion fungerar.

Ju mer decentraliserad och lokal både elproduktion och utjämning vi har, desto billigare, robustare och säkrare elförsörjning får vi.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För att om det görs av många så kan det kan hjälpa till att stabilisera elnätet och sänka belastningen under tider då effekten är begränsad. Och saker som gynnar vår infrastruktur är väl helt klart sådana vi vill ge skattesubventioner till om det gör så att vi når dit?

Det vore det väl om vi (staten) ägde infrastrukturen och det gör vi ju i stort inte längre. Det vore väl snarare nätägarna som borde subventionera såna här lösningar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Värst är ju ändå solcellsföretagen som fortsatt marknadsför att man ska köpa solcellspaket med batteri för att koppla upp mot ex checkwatt (nätbalanseringstjänst) som man ska tjäna pengar på.... Man får nog vänta in Emaldo eller liknande som gör det möjligt att både köra nätbalansering och eget bruk.

Jävla träsk detta med batterier och nätbalanseringstjänster

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Tror dessa skattelättnader på sikt kan innebära problem, då batterikapaciteten förmodligen bara räcker ett par dagar, då behovet under en kall vinterdag för ett hushåll kan uppgå till 50-100kWh. Sen måste man tillföra energi från elnätet, eller börja elda i kaminen hemma. Innebär på så vis att man kommer se ett minskat effektbehov för hushåll i snitt under året, samtidigt som topparna kommer bli högre rent statistik sett och vi behöver ett Karlshamnsverket 2 eller stänga ner industrin ett par dagar.

Permalänk
Skrivet av NonGamer:

Tror dessa skattelättnader på sikt kan innebära problem, då batterikapaciteten förmodligen bara räcker ett par dagar, då behovet under en kall vinterdag för ett hushåll kan uppgå till 50-100kWh. Sen måste man tillföra energi från elnätet, eller börja elda i kaminen hemma. Innebär på så vis att man kommer se ett minskat effektbehov för hushåll i snitt under året, samtidigt som topparna kommer bli högre rent statistik sett och vi behöver ett Karlshamnsverket 2 eller stänga ner industrin ett par dagar.

Kom inte här och försök tänka långsiktigt, det är 2024 nu. Många årtionden sen vi höll på med sånt.

Permalänk
Medlem

Jag är inte för solpanel jippo + batteri trenden, undrar dock allt hat mot det? Varför? Syftet är gott, en del i ledet av nödvändig omställning (enligt vetenskapen). Det är ju som om "någon" tror att energipolitiken är beroende av färger i politiken. Vi lever rättså gott på bekostnad av andra människor som skulle behöva tekniken vi "roffar" i s.k satsningar, gröna, blå, gula, röda o.s.v...

Som någon skrev tidigare i tråden och jag håller med, det finns bättre saker att satsa på, men glöm inte att även det kostar i form av skatt.

EDIT: allt resulterar i vad någon vill satsa pengar på (tjäna pengar).

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur hade du tänkt att få din egenproducerade el ?
Cykel med dynamo i garaget?

Edit*
Men tack, jag hade faktikst missuppfattat - det görs antagligen för att undvika att behöva gräva nya gator eftersom man tvingar folk att förbruka den producerade elen k fastigheten istället för att sälja tillbaka den till nätet...

Men varför skulle man behöva gräva ner mer kablar bara för att man matat ut solel? Du kan ju inte mata ut mer el än vad du kan mata in vilket begränsas av huvudsäkringen. Elen går ju dessutom till närmaste granne som inte har solceller så det blir mindre förluster i nätet högre upp.

Man får ju dessutom ett litet bidrag från nätägaren för varje kWh man matar ut som s.k. nätnytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonGamer:

Tror dessa skattelättnader på sikt kan innebära problem, då batterikapaciteten förmodligen bara räcker ett par dagar, då behovet under en kall vinterdag för ett hushåll kan uppgå till 50-100kWh. Sen måste man tillföra energi från elnätet, eller börja elda i kaminen hemma. Innebär på så vis att man kommer se ett minskat effektbehov för hushåll i snitt under året, samtidigt som topparna kommer bli högre rent statistik sett och vi behöver ett Karlshamnsverket 2 eller stänga ner industrin ett par dagar.

Fast... hur räknar du?

Det blir ju inte MER förbrukning bara för att energin tar omvägen via ett batteri (ok, en aning mer pga omvandlingsförluster, men där snackar vi några procent). Fördelen är att man kan ladda batteriet när det är förhållandevis god tillgång på effekt i nätet och använda det när det är nära gränsen för effektproduktionen, så man avlastar både produktion och överföring.

Lokal lagring ger jättebra möjligheter att jämna ut behovet över dygnet och även lite längre tidsspann än så. Om det är en mild och blåsig dag med stor mängd effekt från vindkraften, är det billigt och bra att ladda batterierna fulla. Särskilt om prognosen säger att det dygnet senare ska bli stilla och kallt. Det som lagrats in i batterierna när det var överskott slipper man sen producera dagen efter när behovet i stort ökar. Alla vinner på det!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om jag hade haft hus hade batterierna inte ens varit i huset. Jag hade byggt en liten "bunker" på tomten för hela elsystemet och batterierna. Finns ingen som helst anledning att ha dem inne i huset. Även LiFePO4-celler som är bland det säkraste som finns.

Jo anledningen att ha dom i huset är pga att dom inte tål minusgrader. Är utrymmet litet kanske det går att värma billigt i sådant fall?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om jag hade haft hus hade batterierna inte ens varit i huset. Jag hade byggt en liten "bunker" på tomten för hela elsystemet och batterierna. Finns ingen som helst anledning att ha dem inne i huset. Även LiFePO4-celler som är bland det säkraste som finns.

En anledning är väl att batterierna fungerar sämre när det är riktigt kallt. Så du behöver ha värme + isolation i bunkern vilket kanske tar bort en stor del av nyttan.

Permalänk
Medlem

Va? Detta finns ju redan? Det var ett sökbart bidrag, men blev i höstas det skatteavdrag likt rot

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

1 kwh / kwp är nog lite för lite om man vill kunna nyttja solelen fullt ut.
Säg att huset drar 500 W i snitt på sommaren. På 5 kWp paneler får jag in dygt 30kWh på en solig dag, 6 kwh förbrukas och 5 kwh går in i batteriet, 19 kwh går på export.

Klart man kanske kan klara natten genom att köra tvätt/diskmaskin + varmvattensberedare på dagen, men det blir många djupdurladdningar av batteriet vilket sliter mer på det.

Vill man sen klara en mulen dag behöver man närmare 12 kWh till, så 20 kWh är nog rätt ok för 5 kW paneler, nu med paneler med bättre verkningsgrad så får man ofta upp 10kW eller mer på ett tak. Så då blir batteriet fulladdat på bara drygt 2 timmar med fullt solsken.

Om det sen är lönsamt är en annan sak.

Ja det är just lönsamhet som börjar avta nånstans runt 1kwh/kwp, vad jag har kunnat se. Mer än så så dras inte batteriet till full nytta. Det blir dåligt nyttjande av resurser om man överdimensionerar alltför mycket. Sen kanske gränsen borde vara högre, men en gräns kanske kan vara bra.