Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Nån som har ett tis på en övning - eller specifikt utförande av en övning - som känns ordentligt i nedre delen av latsen, alltså där de fäster ner mot ländryggen?

Kan tycka en en-arms pulldown där kraften inte går helt vertikalt funkar rätt bra. Behöver verkligen stretcha ut ordentligt för att det ska kännas. Neutralt grepp på pulldown/pullup funkar också väldigt bra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Hallo, tänkte höra här inne om det är någon som köpt/testat Julas ställbara hantlar? Fungerar de för hemmabruk? Någon som kan ge en recension?

https://www.jula.se/catalog/fritid/traning/traningsredskap/ha...

Mvh
Kvillen

Jag har haft 2st av dessa i mitt hemmagym i 1,5 - 2 år. Mycket nöjd med dom. Köpte när de var nya och på kampanj, + dubbel återbäring så jag tror slutpriset blev ca 1 200kr då. Funkar bra och är stabila. Funktionen för att byta vikt är distinkt och fastnar sällan. Enda nackdelen är just att vikten inte går högre, finns varianter uppåt 30kg men då en helt annan prisklass. Mycket för pengarna i alla fall och sparar väldigt massa plats gentemot att ha full uppsättning hantlar!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Chins med full ROM och markerat stopp i botten.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Men då fortsätter jag med crosstrainern som uppvärmning, ger ju även bättre flås vilket märks tydligt.

Måste hitta några bra övningar för armstyrkan, har aldrig exempelvis grejat chins och alltid varit värdelös på armhävningar.

Googlade lite och hittade hantelövningar. Testade för någon månad sedan men fick sjukt ont vid skulderbladet, så jag gjorde något riktigt fel 😊

Ser ju så enkelt ut på film, men allt är ju enkelt när man kan det.

Skrivet av Clasito:

Kör aldrig cardio som uppvärmning (cyklar däremot till gymmet ibland så på så sätt värmer man ju upp) utan går direkt på första övningen och kör ett par lätta set. Det är dock smaksak, finns inget negativt med att köra lätt cardio innan övningarna.

Man bör alltid köra minst ett uppvärmningset på alla övningar, speciellt i början av passet/när muskeln är fräsch. Bra för att förbereda kroppen men även för att slipa på tekniken.

Om du vill bygga en viss muskel mer så kan du antingen byta ut övningarna till något annat, förbättra tekniken eller öka mängden set. Ibland kan det också hjälpa att bara ändra sin rep-range till något högre eller lägre.

Skrivet av BergEr:

Beror på hur jag tar mig till gymmet.

Men brukar bli ~10min lätt cardio, lite stretching och sen lätta sett i vissa övningar innan jag går på riktiga vikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack för era svar. Men då fortsätter jag med crosstrainern som uppvärmning, ger ju även bättre flås vilket märks tydligt.

Är nog bara köra på, uppvärmning är ju bara för att komma igång lite. Man vill ju inte slösa för mycket energi på den

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Roshi:

Jag har genom åren provat på det mesta och det som fungerar bäst för mig är att träna helkroppspass tre dagar i veckan på ett roterande A- och B-pass schema med roterande vikter, set och reps.

Tränar måndagar, onsdagar och fredagar.

Pass A Måndag: Knäböj, bänkpress, skivstångsrodd.
Pass B Onsdag : Marklyft, latsdrag, militärpress.
Pass A Fredag: Knäböj, bänkpress, skivstångsrodd.
Pass B Måndag : Marklyft, latsdrag, militärpress.
Pass A Onsdag: Knäböj, bänkpress, skivstångsrodd.
Pass B Fredag : Marklyft, latsdrag, militärpress.

Alternerar mellan 3x3, 5x5 och 3x10.

Blir konstant starkare och större trots att jag tränat i många år.

Behåller du samma vikt? För annars kan det ju vara en potentiell viktuppgång som luras i bakgrunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack för era svar. Men då fortsätter jag med crosstrainern som uppvärmning, ger ju även bättre flås vilket märks tydligt.

Måste hitta några bra övningar för armstyrkan, har aldrig exempelvis grejat chins och alltid varit värdelös på armhävningar.

Googlade lite och hittade hantelövningar. Testade för någon månad sedan men fick sjukt ont vid skulderbladet, så jag gjorde något riktigt fel 😊

Ser ju så enkelt ut på film, men allt är ju enkelt när man kan det.

Kör negativa armhävningar/China eller med gummiband för att avlasta. Oftast om man får ont i handleden är det pga att man har fel vinkel på underarmen så tyngdpunkten blir på leden.

Enklast är att hålla smalare och inte flaira med armbågarna

Stavfel
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kör negativa armhävningar/China eller med gummiband för att avlasta. Oftast om man får ont i handleden är det pga att man har fel vinkel på underarmen så tyngdpunkten blir på leden.

Enklast är att hålla smalare och inte flaira med armbågarna

För mig var det att mina underarmar och handleder som var för klena för min vikt men som du skrev kan man köra negativa med gummiband i början för att avlasta. Själv väntade jag istället med pull ups/chins tills jag var starkare, det funkade för när jag sen började igen gjorde det inte ont.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte köra chins eller andra övningar som har större skaderisk.
Man kan skita i det och köra andra övningar. Går hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Man behöver inte köra chins eller andra övningar som har större skaderisk.
Man kan skita i det och köra andra övningar. Går hur bra som helst.

Beror väl på om man vill vara funktionell eller inte. Att kunna drag sig upp har ju en nytta i livet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Googlade lite och hittade hantelövningar. Testade för någon månad sedan men fick sjukt ont vid skulderbladet, så jag gjorde något riktigt fel 😊

Var det triceps eller biceps du tränade när du fick ont? I vilket fall så var antagligen vikten för tung om det gav smärta där uppe, ser många på gymmet som vrider och häver med hela kroppen för att curla upp en hantel och det är ju självklart inte så smart om man ska träna biceps.

Armar är också sällan värt att träna lägre än med 10 reps så kolla tekniken och håll repsen hyffsat högt till en början. Sen kan du experimentera med att antingen höja eller sänka repsen beroende vad som känns bäst för leder och muskel.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kör negativa armhävningar/China eller med gummiband för att avlasta. Oftast om man får ont i handleden är det pga att man har fel vinkel på underarmen så tyngdpunkten blir på leden.

Enklast är att hålla smalare och inte flaira med armbågarna

Känns bakvänt att göra dessa övningar om målet är att bygga upp armstyrka. Helt klart bra tips på att förbättra sig på dessa två övningar dock.

Däremot lite oklart om det är armstyrka som behövs om herren i fråga känner sig svag på primära bröst- och ryggövningar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Känns bakvänt att göra dessa övningar om målet är att bygga upp armstyrka. Helt klart bra tips på att förbättra sig på dessa två övningar dock.

Däremot lite oklart om det är armstyrka som behövs om herren i fråga känner sig svag på primära bröst- och ryggövningar.

Fördelen med negativa/gummiband är att du kan isolera svagaste länken och köra hela kroppen till failure.

Att enbart köra övningen kommer förmodligen ge väldigt dålig utveckling om muskeln som är svag inte tränas.

Men oftast brukar smärtsamma underarmar vara biceps/axlar/skuldra som krånglar.

Vill man träna underarm primärt är farmers walk bäst med typ hantlar eller dylikt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Var det triceps eller biceps du tränade när du fick ont? I vilket fall så var antagligen vikten för tung om det gav smärta där uppe, ser många på gymmet som vrider och häver med hela kroppen för att curla upp en hantel och det är ju självklart inte så smart om man ska träna biceps.

Armar är också sällan värt att träna lägre än med 10 reps så kolla tekniken och håll repsen hyffsat högt till en början. Sen kan du experimentera med att antingen höja eller sänka repsen beroende vad som känns bäst för leder och muskel.

Övningen jag testade var enarmsrodd med hantel, gjorde ont så in i h-vete runt axel och skulderblad och höll i sig ett par dagar. Och då valde jag ingen tung vikt på hanteln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Övningen jag testade var enarmsrodd med hantel, gjorde ont så in i h-vete runt axel och skulderblad och höll i sig ett par dagar. Och då valde jag ingen tung vikt på hanteln.

Rodd är ju en ryggövning och inte en armövning så kanske lite förvirring här?

Tar mycket kring axeln så inte konstigt om du blev mör där (speciellt om det finns svagheter i det området). Enkelt att ha lite dålig form också i en sån och belasta axeln mer än vad som är tänkt.

Här är ju vad du tränar med den övningen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Övningen jag testade var enarmsrodd med hantel, gjorde ont så in i h-vete runt axel och skulderblad och höll i sig ett par dagar. Och då valde jag ingen tung vikt på hanteln.

Det låter som att du överansträngde / sträckte nånting just runt skuldran tycker jag. Gjorde det ont när du lyfte eller bara efteråt? Ifall det var akut smärta som brukar det gå att hitta orsaken, ta tag i nånting och dra i olika vinklar tills du känner var det gör ont så är du en bra bit på väg.

Om det bara gör ont efteråt är det svårare... kanske testa en vanlig kabelrodd med mjuk och fin rörelse och se om det känns bättre?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Övningen jag testade var enarmsrodd med hantel, gjorde ont så in i h-vete runt axel och skulderblad och höll i sig ett par dagar. Och då valde jag ingen tung vikt på hanteln.

Som @Berger sa så är rodd primärt en ryggövning. Om man ser det som en biceps övning kan nog mycket gå fel då man förmodligen omedvetet modifierar sin teknik till det sämre. Ganska vanligt att se folk ro mot axeln/bröst snarare än nedre rygg/midja. Det förstnämnda är verkligen ett recept på att känna obehag i axelområdet.

Vart hittade du övningen? Kan vara bra att kika på så man kan se om tipsen som ges är vettiga.

Oavsett tycker jag du ska börja köra stående curls, antingen med stång, hantel eller kabel beroende på preferens. Det kommer garanterat ge resultat. Här är en lång men lärorik genomgång på Barbell Curls. Är applicerbart på kabel och hantlar också!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Vad gör man om man känner sig svagare för varje pass som går?
Vi har en rad olika maskiner på gymmet för benpress. Bytte maskin i början av november för att jag skulle kunna köra vader i samma maskin och med samma vikter. Mestadels för att korta ner tiden jag är på gymmet då jag fått lägga till tre rehabövningar för en dålig axel.

Tyckte i början att det inte var några bekymmer viktmässigt. Men efter jul/nyår har det blivit jobbigt. Har kört samma vikt, samma antal set och reps. Men igår var tyngsta hittills, började bli kämpigt redan på 5-6 av 10 repetitioner.
Jag kör inte supertungt, bara 2.1 gånger min kroppsvikt. Jag har inte ändrat vikten alls sen i andra veckan av november.

Kör detta pass med denna övning en gång i veckan antingen lördag eller söndag. Är det kanske idé att byta plats på mina bendagar så jag kör den här mitt i veckan istället? Kroppen är igång på annat sätt när man arbetat hela dagen mot att varit ledig som under en helg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vad gör man om man känner sig svagare för varje pass som går?
Vi har en rad olika maskiner på gymmet för benpress. Bytte maskin i början av november för att jag skulle kunna köra vader i samma maskin och med samma vikter. Mestadels för att korta ner tiden jag är på gymmet då jag fått lägga till tre rehabövningar för en dålig axel.

Tyckte i början att det inte var några bekymmer viktmässigt. Men efter jul/nyår har det blivit jobbigt. Har kört samma vikt, samma antal set och reps. Men igår var tyngsta hittills, började bli kämpigt redan på 5-6 av 10 repetitioner.
Jag kör inte supertungt, bara 2.1 gånger min kroppsvikt. Jag har inte ändrat vikten alls sen i andra veckan av november.

Kör detta pass med denna övning en gång i veckan antingen lördag eller söndag. Är det kanske idé att byta plats på mina bendagar så jag kör den här mitt i veckan istället? Kroppen är igång på annat sätt när man arbetat hela dagen mot att varit ledig som under en helg?

Oftast är det tecken på att man inte vilar eller äter nog mycket. Överträning och sjukdom är också andra orsaker.
När hade du en paus i ditt schema sist? Man brukar planera in 2 veckor vila ibland.

Får du ~8h bra sömn per dag (dvs utan att vakna ofta), känner dig utvilad när du vaknar?

Dricker du nog med vatten? Äter du nog mycket innan gymmet? Går inte att lyfta utan bränsle i tanken!

När jag tränar efter jobbet brukar jag ha med mig tre matlådor. Frukost, lunch, mellanmål (äts 1h före gymmet), typ 70% av mina dagliga kalorier.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vad gör man om man känner sig svagare för varje pass som går?
Vi har en rad olika maskiner på gymmet för benpress. Bytte maskin i början av november för att jag skulle kunna köra vader i samma maskin och med samma vikter. Mestadels för att korta ner tiden jag är på gymmet då jag fått lägga till tre rehabövningar för en dålig axel.

Tyckte i början att det inte var några bekymmer viktmässigt. Men efter jul/nyår har det blivit jobbigt. Har kört samma vikt, samma antal set och reps. Men igår var tyngsta hittills, började bli kämpigt redan på 5-6 av 10 repetitioner.
Jag kör inte supertungt, bara 2.1 gånger min kroppsvikt. Jag har inte ändrat vikten alls sen i andra veckan av november.

Kör detta pass med denna övning en gång i veckan antingen lördag eller söndag. Är det kanske idé att byta plats på mina bendagar så jag kör den här mitt i veckan istället? Kroppen är igång på annat sätt när man arbetat hela dagen mot att varit ledig som under en helg?

Det kan vara allt mellan himmel och jord! motivation, energi(mat/sömn), du gör övningen korrekt, övettränad.

Om du inte har progression så kan det mycket väl bli att du nått en övettränad status. Generellt brukar man köra 3 veckor upp och sedan köra 4e passet lättare.

10x5@100, 10x5@102, 10x5@105 och sedan kör man kanske 5x5 @ 85 under "vilo veckan".

Sedan börjar man om och höjer första veckan +2-5kg. Efter 2-3 rotationer så kan man köra en "flödes vecka" där man kör full range of motion och ser till att allt känns okej med musklerna/lederna.

Oftast kör man lite olika reps eller vikter för att lura nervsystemet.
Men att vara motiverad/taggad ger utan problem en helt annan känsla att det är lätt även fast max styrka kanske är 10% mer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Oftast är det tecken på att man inte vilar eller äter nog mycket. Överträning och sjukdom är också andra orsaker.
När hade du en paus i ditt schema sist? Man brukar planera in 2 veckor vila ibland.

Får du ~8h bra sömn per dag (dvs utan att vakna ofta), känner dig utvilad när du vaknar?

Dricker du nog med vatten? Äter du nog mycket innan gymmet? Går inte att lyfta utan bränsle i tanken!

När jag tränar efter jobbet brukar jag ha med mig tre matlådor. Frukost, lunch, mellanmål (äts 1h före gymmet), typ 70% av mina dagliga kalorier.

Ja, sömnen är dålig. Det får jag erkänna. Jag är konstant trött och har inte varit i tid till jobbet senaste kvartalet. I snitt en kvart till halvtimmen sen. Men tröttheten släpper när man kommer ifrån jobbet. Sover dryga 6 timmar om nätterna men målet är sju. Vilopuls på 47 bpm. Men jag har svårt att somna. Kan vara dötrött men när jag lägger mig i sängen så vill kroppen inte sova. Och det är nytt för mig, har aldrig tagit mer än 10 minuter att somna.

Den enda pausen jag haft är egentligen den veckan jag var förkyld i november. Då tränade jag inte alls.

Äta har jag gjort som jag alltid gör. Dvs. frukost, 2 middagar och ett mellanmål. Arbetsdagarna så äter jag mellanmålet en timme innan gym. Skillnaden på helgerna är att jag äter en middag innan gym.
Vatten är jag dålig på. Det vet jag. Av den anledningen dricker jag vätskeersättning under träning.

Skrivet av Swedishchef_90:

Det kan vara allt mellan himmel och jord! motivation, energi(mat/sömn), du gör övningen korrekt, övettränad.

Om du inte har progression så kan det mycket väl bli att du nått en övettränad status. Generellt brukar man köra 3 veckor upp och sedan köra 4e passet lättare.

10x5@100, 10x5@102, 10x5@105 och sedan kör man kanske 5x5 @ 85 under "vilo veckan".

Sedan börjar man om och höjer första veckan +2-5kg. Efter 2-3 rotationer så kan man köra en "flödes vecka" där man kör full range of motion och ser till att allt känns okej med musklerna/lederna.

Oftast kör man lite olika reps eller vikter för att lura nervsystemet.
Men att vara motiverad/taggad ger utan problem en helt annan känsla att det är lätt även fast max styrka kanske är 10% mer

Jag ska kanske hänga av lite vikter igen. Eller byta maskin?
Innan körde jag 3x10 med stegande vikt 165, 180, 190 för att sen köra 1x15 145.
Nu har jag kört tre raka set med tio reps och samma vikt.
Kan eventuellt fastnat i att vara "bekväm" med vikterna jag kör. Har inte känt att jag måste lasta på mer för utmaningens skull. Där tänker jag mer på riskerna med att lasta på för mycket. Man är ju inte 20 längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Rodd är ju en ryggövning och inte en armövning så kanske lite förvirring här?

Tar mycket kring axeln så inte konstigt om du blev mör där (speciellt om det finns svagheter i det området). Enkelt att ha lite dålig form också i en sån och belasta axeln mer än vad som är tänkt.

Här är ju vad du tränar med den övningen. https://img1.wsimg.com/isteam/ip/1e984677-c8f6-4980-bac7-47da7aa0faa6/IMG_2516.jpg

Skrivet av Parmenides:

Det låter som att du överansträngde / sträckte nånting just runt skuldran tycker jag. Gjorde det ont när du lyfte eller bara efteråt? Ifall det var akut smärta som brukar det gå att hitta orsaken, ta tag i nånting och dra i olika vinklar tills du känner var det gör ont så är du en bra bit på väg.

Om det bara gör ont efteråt är det svårare... kanske testa en vanlig kabelrodd med mjuk och fin rörelse och se om det känns bättre?

Skrivet av Clasito:

Som @Berger sa så är rodd primärt en ryggövning. Om man ser det som en biceps övning kan nog mycket gå fel då man förmodligen omedvetet modifierar sin teknik till det sämre. Ganska vanligt att se folk ro mot axeln/bröst snarare än nedre rygg/midja. Det förstnämnda är verkligen ett recept på att känna obehag i axelområdet.

Vart hittade du övningen? Kan vara bra att kika på så man kan se om tipsen som ges är vettiga.

Oavsett tycker jag du ska börja köra stående curls, antingen med stång, hantel eller kabel beroende på preferens. Det kommer garanterat ge resultat. Här är en lång men lärorik genomgång på Barbell Curls. Är applicerbart på kabel och hantlar också!

Jag letade övningar för att bli bättre på chins/pull-ups och sett det där med ”negativa” övningar.
Flera sidor/videos menade på att man använder mycket axlar för chins och att den övning jag skrev var bra.

Så det är väl en kombo med svaga biceps och axlar?

Det gjorde ont efter typ 4-5 repetitionen (inte setet).
Har låtit bli den sedan hösten pga det 🙃

Men att köra uppvärmning med 10min roddmaskin fungerar fint, men det kanske inte blir exakt samma muskelgrupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vad gör man om man känner sig svagare för varje pass som går?
Vi har en rad olika maskiner på gymmet för benpress. Bytte maskin i början av november för att jag skulle kunna köra vader i samma maskin och med samma vikter. Mestadels för att korta ner tiden jag är på gymmet då jag fått lägga till tre rehabövningar för en dålig axel.

Tyckte i början att det inte var några bekymmer viktmässigt. Men efter jul/nyår har det blivit jobbigt. Har kört samma vikt, samma antal set och reps. Men igår var tyngsta hittills, började bli kämpigt redan på 5-6 av 10 repetitioner.
Jag kör inte supertungt, bara 2.1 gånger min kroppsvikt. Jag har inte ändrat vikten alls sen i andra veckan av november.

Kör detta pass med denna övning en gång i veckan antingen lördag eller söndag. Är det kanske idé att byta plats på mina bendagar så jag kör den här mitt i veckan istället? Kroppen är igång på annat sätt när man arbetat hela dagen mot att varit ledig som under en helg?

Ja det beror lite på. Har du bra pump, kontakt i muskeln och mycket träningsvärk efter du har kört ett pass?
Vad är din totala volym(antal sets) för framsida lår på en vecka?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag letade övningar för att bli bättre på chins/pull-ups och sett det där med ”negativa” övningar.
Flera sidor/videos menade på att man använder mycket axlar för chins och att den övning jag skrev var bra.

Så det är väl en kombo med svaga biceps och axlar?

Det gjorde ont efter typ 4-5 repetitionen (inte setet).
Har låtit bli den sedan hösten pga det 🙃

Men att köra uppvärmning med 10min roddmaskin fungerar fint, men det kanske inte blir exakt samma muskelgrupp?

Jag skulle säga att det bästa du kan göra för att bli bättre på pullups är att träna just pullups/pulldown. Det allra bästa vore om ditt gym har en assisted pullup maskin då det underlättar i början. Undvik gummiband om du kan då de gör motsatsen till hur din styrke-kurva bör se ut. En övning som belastar som mest när muskeln är utsträckt ger mer effekt än om det vore tvärtom. Eftersom gummibandet hjälper som mest i botten tar man också bort en del av den mest effektiva stimulansen.

Därtill låter det inte som att du är specifikt svag i biceps (eller axlar för den delen, används inte i pullups dock) utan att du är svag i ryggen. Att träna ryggen bör isåfall vara prio om du vill bli starkare i pullups. Det kan se ut som eller för delen kännas som att bicepsen drar dig uppåt men det är ryggen som gör majoriteten av jobbet.

Uppvärmning med rodd fungerar utmärkt till dina ryggdagar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja det beror lite på. Har du bra pump, kontakt i muskeln och mycket träningsvärk efter du har kört ett pass?
Vad är din totala volym(antal sets) för framsida lår på en vecka?

Har jättesvårt att få pump. Och träningsvärk. Men just idag känner jag riktigt träningsvärk komma i ben och rumpa. Men så fick jag också slita för mina set igår.
Jag kör tre övningar för framsida lår, 2 på pass ett och 1 på pass två. 3-4 set beroende på dagsform och tid.
Sen sätter jag fötterna för att rikta mig mot baksida lår mer än framsida. Framsidan är inget problem hos mig, jag behöver växa baksida lår och bröst för att bli mer jämnstark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har jättesvårt att få pump. Och träningsvärk. Men just idag känner jag riktigt träningsvärk komma i ben och rumpa. Men så fick jag också slita för mina set igår.
Jag kör tre övningar för framsida lår, 2 på pass ett och 1 på pass två. 3-4 set beroende på dagsform och tid.
Sen sätter jag fötterna för att rikta mig mot baksida lår mer än framsida. Framsidan är inget problem hos mig, jag behöver växa baksida lår och bröst för att bli mer jämnstark.

Okej, volymen låter fullt rimlig för att kunna öka prestationen varje gång samtidigt som den inte är galet hög för att bli helt utbränd.

Jag tror helt enkelt du behöver vara effektivare med ditt val av teknik på just den här maskinen. En squatrörelse bör optimeras för att ge så mycket stimulans till framsida lår som möjligt eftersom det är det mest effektiva. Att köra högt upp med benen på en benpressmaskin för att få mer effekt i hamstrings är alltså inte den bästa vägen att gå. Det förklarar också antagligen varför det är svårt att få pump och träningsvärk (antar att du menade specifikt benen)

Istället kan du köra en övning med optimal teknik för framsida lår (fötter lågt ner, knäna långt framåt och djup stretch) och sen går du vidare till dedikerade hamstring övningar så som RDL/SLDL och hamstring curl maskiner. Då minskar risken för att du gör set som är varken bu eller bä. Det i sin tur kan göra att din kropp blir mindre allmänt uttröttad eftersom du antagligen kan minska volymen, till en början i alla fall.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Tror jag vet vad det är nu.
Åkte till gymmet efter jobbet. Men i bilen känner jag hur jag frös och kände mig hängig. Vänder i dörren och åker hem. Har 38,4 vilket är sjukt högt för mig. Ligger vanligtvis under 37.
Får också reda på att min syster har testat positivt för covid, och vi umgicks i fredags. Så med största sannolikhet är det covid. Jag har aldrig feber annars.

Den suger ju. Trodde jag skulle slippa den då jag aldrig haft det innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag skulle säga att det bästa du kan göra för att bli bättre på pullups är att träna just pullups/pulldown. Det allra bästa vore om ditt gym har en assisted pullup maskin då det underlättar i början. Undvik gummiband om du kan då de gör motsatsen till hur din styrke-kurva bör se ut. En övning som belastar som mest när muskeln är utsträckt ger mer effekt än om det vore tvärtom. Eftersom gummibandet hjälper som mest i botten tar man också bort en del av den mest effektiva stimulansen.

Därtill låter det inte som att du är specifikt svag i biceps (eller axlar för den delen, används inte i pullups dock) utan att du är svag i ryggen. Att träna ryggen bör isåfall vara prio om du vill bli starkare i pullups. Det kan se ut som eller för delen kännas som att bicepsen drar dig uppåt men det är ryggen som gör majoriteten av jobbet.

Uppvärmning med rodd fungerar utmärkt till dina ryggdagar.

Det finns en assisted pullup, men jag har inte märkt någon direkt ökning sedan sommaren. Iofs har det varit lite sporadiska tillfällen någon månad pga sjukdom, men vi försöker iaf köra 2ggr/vecka.

Jag vägde 89kg i morse och måste lägga hjälpvikten på runt 40kg för att öht orka göra ens 6-7 stycken. Tror jag började på 3 steg upp på vikten.

Triceps på samma maskin, när man pressar sig upp istället, är jag nere på 27kg hjälpvikt och gör då 8-10 strikta.

Men då behöver jag hitta mer ryggövningar isf.

Vi kör som sagt ganska samma övningar varje gång, alla 3*10 ish innan vi byter maskin:
* Framsida lår
* Baksida lår
* Chins/Pullups, assisted
* Triceps, assisted
* Mage, typ situps, assisted
* Vader, skivstång som ”sitter fast” i en ställning
* Sittande kabelrodd
* Tror det heter bröstpress, maskin där man pressar antingen framåt eller snett uppåt.

Ibland skippar vi någon övning pga mycket folk.

Permalänk
Medlem

Det blev marklyft idag på gymmet. Första seriösa sedan jag gjorde illa ljumsken i böj för ett par veckor sedan. Satte nytt PB med 180kg! Nu har man klarar målet på 2x kroppsvikt
Nu förtjänar man att dricka öl med kunder imorgon och fira!

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Skrivet av timpO:

Det blev marklyft idag på gymmet. Första seriösa sedan jag gjorde illa ljumsken i böj för ett par veckor sedan. Satte nytt PB med 180kg! Nu har man klarar målet på 2x kroppsvikt
Nu förtjänar man att dricka öl med kunder imorgon och fira!

Nice snart är 200kg där