Nintendo Switch 2 uppges ha 8 tums LCD-display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag bryr mig inte. Spelar på TV:n. För mig kan de skippa den handhållna biten. När ska man spela på den handhållna enheten? När man sitter på toaletten? Barn kan jag förstå spelar handhållet. Hade tyckt det varit hur coolt som helst som barn och en bit upp i tonåren!

När man tågpendlar!
Och när man hälsar på släkten så kan man gömma sig i nått hörn med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag bryr mig inte. Spelar på TV:n. För mig kan de skippa den handhållna biten. När ska man spela på den handhållna enheten? När man sitter på toaletten? Barn kan jag förstå spelar handhållet. Hade tyckt det varit hur coolt som helst som barn och en bit upp i tonåren!

Jag kan spela mer med min steamdeck än vid tvn då det bara är är plocka upp och lägga ifrån sig. Spelar i bilen i bland, innan sovdags ibland etc. Har tyvärr få timmar att sitta still i soffan.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Om de ändå gjorde en som inte var bärbar blir många glada.
Då kan de ju sälja ännu mer hårdvara

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Som någon redan poängterat, Inte alls förvånad. OLED är dyrare teknik så först säljer man så billiga enheter som möjligt för att maximera vinsten. Sedan några år senare uppgraderar man samma enhet med OLED igen som får ännu fler att köpa gammalt skit igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nintendo fortsätter med sitt "varannan är bra" koncept. Trist!

spelade faktiskt Wii U betydligt mer än vad min Switch har rullat, helt underbar konsol men kom lite i glömska när PS4 / Xbox One lanserades samt hade lite snevriden marknadsföring så stora massan trodde var något tillbehör till Wii.

Wii U Gamepad och 1080p upplösning i 60 fps på nintendo 3e parts titlar, spelade massvis av tropical freeze, mario kart 8, wind waker HD, twilight princess HD samt köpte en del n64 titlar i nintendo store och lirade det trådlöst i soffan på gamepaden, helt perfekt layout på gamepaden för n64 och den lilla skärmen passade perfekt till äldre spel.

Minecraft var också väldigt bra på Wii U då du kunde ha bra överblick på ditt inventory hela tiden.

Kom även ett CoD som rullade riktigt fint och var faktiskt väldigt trevligt att spela med Wii U Pro controller.

Fetaste misstaget Nintendo gjorde var att rata GTA 5 när de lanserades 2013 då de vid det tillfället hade den starkaste konsolen på marknaden och skulle de släppt ett optimerat GTA 5 med bäst grafik och högre FPS än PS3 / Xbox 360 så skulle denna konsol aldrig floppat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köper alltid Nintendos konsoller eftersom man är alltid garanterad bra spel och underhållning. Hoppas bara det finns stöd för 4K när den är dockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är väl lagligt så länge som du även äger ett exemplar av originalet till Switch?

Jag tror inte det är så, det är därför jag frågade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Låter vettigt. OLED är lyx som drar upp priset. De vill ju att så många som möjligt köper så det blir försvarbart för fler utvecklare att göra titlar åt den.

Spara OLED till specialmodellen för den relativt lilla klick som är redo att betala en tusenlapp extra.

Grejen är ju bara att specialmodellen borde släppas samtidigt dag 1 om det ska finnas två varianter. Vilket den förmodligen inte gör om jag känner Nintendo rätt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Men vadå, skall de sätta en lcd/tft i en ny maskin ?

När de har OLED på sin föregående ?
Känns ju som att backa utvecklingen…

Enda anledningen jag kan se till det är för att hålla nere priset och göra produkten mer tillgänglig för en bredare publik. Men ja, konstigt beslut oavsett om det stämmer 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Även från Nintendo Switch generationen ?
Eller bara från äldre konsoler ?

Sist jag kollade fanns Wonder till Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men vadå, skall de sätta en lcd/tft i en ny maskin ?

När de har OLED på sin föregående ?
Känns ju som att backa utvecklingen…

Enda anledningen jag kan se till det är för att hålla nere priset och göra produkten mer tillgänglig för en bredare publik. Men ja, konstigt beslut oavsett om det stämmer 🤔

Jag ser inte det konstiga i beslutet: switch oled har ju inte ersatt vanliga switch utan är ju det lite dyrare lyxakternativet som kom senare.
Nu när de släpper en helt ny version är det väl ganska naturligt att hela den produktcykeln repeteras, dvs först släpps den billigare enkla storsäljaren med LCD och sen kommer den dyrare mer påkostade oled versionen som säljs i lite mindre volymer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lite kul att många verkar vara förvånade.

Historiskt sett har Nintendo nästan alltid sålt så gammal/omodern/billig hårdvara som möjligt, till så högt pris som möjligt.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jOnÄTÄn:

Går det göra lagligt i Sverige? Och hur gör man då?
Trodde att man behöver bryta något kopieringsskydd om man ska få över filerna från kassetten så att de var spelbara?

Om du ska gå den lagliga vägen så kan du köpa ett spel och sedan göra en lokal dump (ROM+nyckel) på det spelet du köpt, sedan är det fritt fram att emulera – detta är mer av en gråzon, men som jag förstått det inte rakt av olagligt. Det som inte är okej är att ladda ned någon annans dump, d.v.s. ROM och dekryptering. Då är vi inne på piratkopiering-territorium.

Är lite osäker på hur SweClockers regelvärk ställer sig att länka det som behövs för att göra en dump, avstår därmed från att göra det. Men med lite Google-flit är det inte allt för mycket jobb att ta fram informationen du potentiellt eftersöker

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av andreas_dock:

Men vadå, skall de sätta en lcd/tft i en ny maskin ?

När de har OLED på sin föregående ?
Känns ju som att backa utvecklingen…

Sony gjorde en liknande vurpa med PS Vita vill jag minnas, där man först körde OLED och sedan gick över till LCD-paneler. Även PS3 hade mer kompetent hårdvara på lansering, men blev nedstrippad för att få ned priset. Playstation 5 fick mindre kylblock i senare revisioner (dock sänkte det bara kostnad för Sony och inte slutkund).

Det är inte helt ovanligt skulle jag säga att man nedgraderar konsoler i olika utsträckning, om det är för att pressa priset för slutkund eller få ned tillverkningskostnader varierar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Visst är OLED trevligt, men en bra LCD-skärm räcker idag väldigt långt. Felet är väl att första Switch precis som första Steam Deck hade ganska dåliga skärmar, inte att det var LCD-skärmar.

Permalänk
Medlem

Switch 2 låter som ett dumt namn. Wii U var fantastiskt, enormt bra spelutbud, men namnet gjorde det till en flopp.
Min switch har OLED, men om jag ska vara ärlig har jag bara använt den trådfri färre gånger än vad jag kan räkna på handen. Är mer en partykonsoll som är perfekt för 2-4 personer i mitt tycke. Är jag själv blir det ju självklart PC.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Sony gjorde en liknande vurpa med PS Vita vill jag minnas, där man först körde OLED och sedan gick över till LCD-paneler. Även PS3 hade mer kompetent hårdvara på lansering, men blev nedstrippad för att få ned priset. Playstation 5 fick mindre kylblock i senare revisioner (dock sänkte det bara kostnad för Sony och inte slutkund).

Det är inte helt ovanligt skulle jag säga att man nedgraderar konsoler i olika utsträckning, om det är för att pressa priset för slutkund eller få ned tillverkningskostnader varierar.

Det är ju en sorts annan "vurpa"; att sänka produktionskostnaden allteftersom generationen fortskrider.

Switch Oled innebar ju ökade produktionskostnader (och högre pris ut mot kund). Det är ju mer i linje med Pro-tänket.

Att Nintendo inte inleder en ny generation med en "Pro" konsol borde inte överraska någon. (det ska ju inte helt uteslutas att de även lanserar en dyrare Oled modell parallellt, även om det är troligare att den kommer senare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Har ägt alla (utom Virtual boy) Nintendo konsoler sen NES. Min erfarenhet är att Nintendo aldrig kommer släppa en enhet som ps3. Med Nintendo får du betala vad enheten kostar plus Nintendos vinst. De kommer aldrig släppa en konsol de inte tjänar pengar på från dag 1.
Tyvärr måste man ju ha ett Nintendo för att spela Nintendos spel, vilket jag tycker är värt pengarna.
Men man känner ju aldrig att man gjort en bra affär med Nintendos konsoler (möjligtvis snes mini).

Gamecube såldes väl med förlust? Förmodligen därför Nintendo aldrig har släppt en kraftfull konsol sen dess. De förlorade miljarder på Gamecube som inte sålde tillräckligt bra för att göra merförsäljningen lönsam.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känns snålt men om det håller priset på en vettig nivå så kanske det kan vara värt det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kanske en opopulär åsikt, men själv tycker jag 7" som på Switch OLED räcker. Men det är ju inte ens ett rykte utan en analytikergissning rapporterad av Bloomberg, så det är väl så gott som garanterat att det inte stämmer

Permalänk
Medlem

Varför inte? Vad är det för fel på att ha som nu och först lansera en med lcd och sen komma med en som har oled och sälja båda? Vi här hemma är intresserade av en switch till grabben men där är oled bara en onödig extra kostnad!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du ska gå den lagliga vägen så kan du köpa ett spel och sedan göra en lokal dump (ROM+nyckel) på det spelet du köpt, sedan är det fritt fram att emulera – detta är mer av en gråzon, men som jag förstått det inte rakt av olagligt. Det som inte är okej är att ladda ned någon annans dump, d.v.s. ROM och dekryptering. Då är vi inne på piratkopiering-territorium.

Är lite osäker på hur SweClockers regelvärk ställer sig att länka det som behövs för att göra en dump, avstår därmed från att göra det. Men med lite Google-flit är det inte allt för mycket jobb att ta fram informationen du potentiellt eftersöker

Okej får ta en kik på det. Vore kul att köra lite högre upplösning om nu datorn är stark nog.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du ska gå den lagliga vägen så kan du köpa ett spel och sedan göra en lokal dump (ROM+nyckel) på det spelet du köpt, sedan är det fritt fram att emulera – detta är mer av en gråzon, men som jag förstått det inte rakt av olagligt. Det som inte är okej är att ladda ned någon annans dump, d.v.s. ROM och dekryptering. Då är vi inne på piratkopiering-territorium.

Är lite osäker på hur SweClockers regelvärk ställer sig att länka det som behövs för att göra en dump, avstår därmed från att göra det. Men med lite Google-flit är det inte allt för mycket jobb att ta fram informationen du potentiellt eftersöker

Man får inte diskutera hur man kringgår kopieringsskydd här.

". Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nej det är inte lagligt i Sverige att kringgå ett kopieringsskydd.

Även om du äger spelet.

Det är inte riktigt testat i rätten tror jag men enligt lagen tolkas det som av flesta att det är tillåtet om du gör det själv för strikt privat bruk.

Äga spelet och sedan ladda hem någon annans kopia är dock inte lagligt. Du måste kopiera din egen version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Roshi:

Har aldrig förstått mig på detta med att vilja spela på små skärmar. Spelar Switch-spel i 4K/60 på min PC som är kopplad till en 85" TV.

Jajo förvisso så är spel på storbild oslagbart. Så kör vi också hemma. Switch spel på OLED TV från PCn i 4K 120Hz VRR Gsync och HDR (via AutoHDR som ger spelen ett fint lyft).

Men... man är ju inte alltid hemma. Det är liksom där en handheld kommer in. Helt underbart att sjunka in i ett Switch spel på ett 10+ timmars långflyg tex. Nu använder jag Steam Deck för det, men Switchen funkar egentligen lika bra.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Sony gjorde en liknande vurpa med PS Vita vill jag minnas, där man först körde OLED och sedan gick över till LCD-paneler. Även PS3 hade mer kompetent hårdvara på lansering, men blev nedstrippad för att få ned priset. Playstation 5 fick mindre kylblock i senare revisioner (dock sänkte det bara kostnad för Sony och inte slutkund).

Det är inte helt ovanligt skulle jag säga att man nedgraderar konsoler i olika utsträckning, om det är för att pressa priset för slutkund eller få ned tillverkningskostnader varierar.

Förr gjorde den litografiska utvecklingen att produktionskostnaderna kunde minska med tiden. Billigare och strömsnålare processor och GPU gjorde att tillverkarna kunde spara pengar på både kisel och strömförsörjning, samt därmed kylning och format. Den utvecklingen har avstannat, och vi får resultat som PS5 slim som är liiite billigare och strömsnålare, men där det i huvudsak äts upp av designkostnader (trots att valda 6N är en "design compatible" tweak av 7N) och retooling i produktionsleden till en grad att priset till slutkund är oförändrat. Vinsten blir en liten minskning av storleken som, även om välkommen, inte är mycket att hänga i julgran.

Eftersom det är Nintendo vi pratar om gjorde de en billigare version av Switchen genom att ta bort features med Switch lite - inga löstagbara joy-cons, så man kan inte spela 2up out of the box, och man kan inte ens ansluta till en extern skärm (oklart om det egentligen inte bara handlar om produktdifferentiering) mindre skärm, mindre batteri, mindre förpackning och därmed lagerhållningskostnad. "Nedstrippad" till den grad att det blev en ny produkt.

Vad som är bäst, LCD eller OLED, beror på användningsmönster mer än teknologi. Och naturligtvis finns det en del som inte spelar handhållet alls som välkomnar billigast möjliga lösning på de komponenter som möjliggör själva Switchandet. Är själv inte ett dugg bekymrad över vad Nintendo kommer att välja här, det enda jag hoppas på är en fortsatt nätt och tyst produkt med vettig batterilivslängd över sin livstid. Jag har haft min OG Switch i snart sju år - och den gör fortfarande vad jag och familjen önskar. Det är givet att Nintendo kommer att göra kompromisser med sin nya, och jag räknar kallt med att de kommer att prioritera att göra en som helhet attraktiv produkt för den allmänhet de säljer till. (Är förvånad över att de specs som läcktes i Nvidia hacken är så höga som de är!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Visst är OLED trevligt, men en bra LCD-skärm räcker idag väldigt långt. Felet är väl att första Switch precis som första Steam Deck hade ganska dåliga skärmar, inte att det var LCD-skärmar.

Spelar oftast switch i nedsläckt rum så om det ska vara LCD behöver det vara FALD om det ska ha chans på OLED.

Permalänk
Medlem

Visst hade man föredragit OLED. Men en bra lcd i klass med Rog Ally eller Playstation Portal är helt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Det är inte riktigt testat i rätten tror jag men enligt lagen tolkas det som av flesta att det är tillåtet om du gör det själv för strikt privat bruk.

Äga spelet och sedan ladda hem någon annans kopia är dock inte lagligt. Du måste kopiera din egen version.

https://lagen.nu/1960:729#P12S1

Citat:

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

[S2]Första stycket ger inte rätt att

uppföra byggnadsverk,
framställa exemplar av datorprogram, eller
framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

https://lagen.nu/1960:729#P26gS1

Citat:

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Min tydliga tolkning är att spel från Nintendo är avsedd att spelas på en Switch och får därmed inte kopieras för att spelas på PC.

Sedan kommer nog ingen klandra dig eller orka göra något åt saken om du köper spelen och kopierar över dem till PC för att spela i bättre upplösning och allehanda moddar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

https://lagen.nu/1960:729#P12S1

https://lagen.nu/1960:729#P26gS1
Min tydliga tolkning är att spel från Nintendo är avsedd att spelas på en Switch och får därmed inte kopieras för att spelas på PC.

Sedan kommer nog ingen klandra dig eller orka göra något åt saken om du köper spelen och kopierar över dem till PC för att spela i bättre upplösning och allehanda moddar.

Är du jurist?

Jag har bara läst av jurister skrivit.

Det jag menar är att en sak har jag lärt mig om juridik (som lekman) och det är att man inte kan citera lagen och tro att det är så enkelt. Tilllämpningen är ofta inte så strikt.