Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja eller tipsar om Sofiero 😄
Den ölen duger inte ens kall i bastun 😅

Äh, man ska inte vara så fin i kanten. Jag kan uppskatta en Rochefort 10 med, men ibland vill man bara ha en kall och törstsläckande lager, då är inte Sofiero fel det heller.

Bättre än Pripps, sämre än Falcon.

Edit: Sofiero är också markören för ett klassiskt bra hak. Det händer inte ofta, men när de har Sofiero på tapp vet man att man är hemma. Sofiero på tapp matchas också gärna med ett "finöl" på flaska, vilket brukar vara typ Zeunerts Höga Kusten.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Äh, man ska inte vara så fin i kanten. Jag kan uppskatta en Rochefort 10 med, men ibland vill man bara ha en kall och törstsläckande lager, då är inte Sofiero fel det heller.

Bättre än Pripps, sämre än Falcon.

Edit: Sofiero är också markören för ett klassiskt bra hak. Det händer inte ofta, men när de har Sofiero på tapp vet man att man är hemma. Sofiero på tapp matchas också gärna med ett "finöl" på flaska, vilket brukar vara typ Zeunerts Höga Kusten.

Ja höga kusten är god den passar riktigt bra i bastu.
En av få öl jag väljer också om jag köper öl på ICA.
Sofiera på tap lät intressant, jag avfärdar inget utan att smaka

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Gillar ljus öl, helst alkoholfri, smakar bättre.

Permalänk
Medlem

Köpte en låda med såna när var i USA, var den godast ölen jag någonsin haft.

https://foundersbrewing.com/our-beer/backwoods-bastard/

Permalänk

Det intressanta är att dom är billiga lagerölen typ Sofiero brukar bli sågade både på forum och bland annat löst folk. Ändå så toppar billig ljus lager ölförsäljning år efter år på systemet. Hur kan detta komma sig? Jag har alltid undrat hur det går ihop?! Kan så många ha så fel år efter år.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Det intressanta är att dom är billiga lagerölen typ Sofiero brukar bli sågade både på forum och bland annat löst folk. Ändå så toppar billig ljus lager ölförsäljning år efter år på systemet. Hur kan detta komma sig? Jag har alltid undrat hur det går ihop?! Kan så många ha så fel år efter år.

one word!

APK

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Det intressanta är att dom är billiga lagerölen typ Sofiero brukar bli sågade både på forum och bland annat löst folk. Ändå så toppar billig ljus lager ölförsäljning år efter år på systemet. Hur kan detta komma sig? Jag har alltid undrat hur det går ihop?! Kan så många ha så fel år efter år.

Såg någon suverän video för några år sedan med blind-tester och det visade sig att den absolut billigaste ölen från POLEN vann nästan alla priser, rätt så kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Det intressanta är att dom är billiga lagerölen typ Sofiero brukar bli sågade både på forum och bland annat löst folk. Ändå så toppar billig ljus lager ölförsäljning år efter år på systemet. Hur kan detta komma sig? Jag har alltid undrat hur det går ihop?! Kan så många ha så fel år efter år.

Min teori är att de som dricker "finöl" för 40kr flaskan behöver rättfärdiga sig, medan vi som njuter en kall ljus lager håller käft!

Permalänk
Medlem

Kom på en till som jag tycker är ganska bra. Samuel Adams, finns fler sorter bl.a. Boston Lager.

Permalänk
Medlem

Fem komma två.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Eybro, Newcastle Brown Ale, Tuborg grön, Singha, Leo, Chang.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Tack för alla tips! Mycket var svårt att hitta på det lokala systemet. Men en del fanns! Här har ni resultatet.

Permalänk
Medlem

Dugges Yuletide var inte helt tokig. Rätt spännande smaker ifrån dem, kommer köpa fler att pröva.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Jag är ju väldigt glad i Brittisk öl och bland dem är ölen från Londonbryggeriet Fullers mina klara favoriter.

En fin present vore ju en Fuller Vintage Ale 2023
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/fuller-s-vintage-ale-...

London Porter är ju och riktigt mumsig.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/fuller-s-7138601/

Men den klara favoriten är ju ESB. Maltig och god ale.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/fuller-s-esb-1140503/

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Imorgon blir det en tur till Köpenhamn för att fylla på förrådet inför julen, blir väl standardölen Carlsberg Hof men skall samtidigt kolla om man kan hitta något spännande värt att prova

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Imorgon blir det en tur till Köpenhamn för att fylla på förrådet inför julen, blir väl standardölen Carlsberg Hof men skall samtidigt kolla om man kan hitta något spännande värt att prova

Amager Bryghus gör riktigt sjysta grejer som sällan dyker upp på systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Min erfarenhet också.

Bara för att ölen är dyr betyder inte att det är en god öl och i de många fall är de billigare faktiskt godare än vissa som kan kosta typ dubbla priset eller mer.

Har köpt nån random testburk ibland för uppåt 40:- men fortfarande ingen som slagit Falcon röd burk.

Men visst du får en burk med ett fint märke på.

Tycker personligen inte det är något fel på billig lageröl. Den fyller en funktion precis som finmalet vakuumförpackat kaffe, billigt lådvin, mjölkchoklad, brieost, falukorv o.s.v. Den är billig, förutsägbar och funkar till vardags. Samtidigt tycker jag man kan få betydligt bättre öl för bara några kronor mer än de billigaste lagerölen (men inte några 40 spänn för en burk), och det tycker jag är värt om det inte råkar vara väldigt mycket månad kvar i slutet av lönen.

Sen beror det ju på hur man dricker - halsar man i sig direkt från burken bara för att bli full kommer man inte känna någon skillnad men slår man ur lite kolsyra och serverar vid rätt temperatur (inte iskall och inte pissljummen) kommer nyanserna fram. Sen finns det ju enormt många andra sorters öl än lager så risken med dyrare öl är att man får något som inte alls passar om man inte har koll på de olika stilarna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Tycker personligen inte det är något fel på billig lageröl. Den fyller en funktion precis som finmalet vakuumförpackat kaffe, billigt lådvin, mjölkchoklad, brieost, falukorv o.s.v. Den är billig, förutsägbar och funkar till vardags. Samtidigt tycker jag man kan få betydligt bättre öl för bara några kronor mer än de billigaste lagerölen (men inte några 40 spänn för en burk), och det tycker jag är värt om det inte råkar vara väldigt mycket månad kvar i slutet av lönen.

Sen beror det ju på hur man dricker - halsar man i sig direkt från burken bara för att bli full kommer man inte känna någon skillnad men slår man ur lite kolsyra och serverar vid rätt temperatur (inte iskall och inte pissljummen) kommer nyanserna fram. Sen finns det ju enormt många andra sorters öl än lager så risken med dyrare öl är att man får något som inte alls passar om man inte har koll på de olika stilarna.

3.9 öl per helg max annars ska man ju söka hjälp för alkoholism. För man är tydligen alcis om man dricker 4 öl per vecka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

3.9 öl per helg max annars ska man ju söka hjälp för alkoholism. För man är tydligen alcis om man dricker 4 öl per vecka.

”Tydligen”, någon som känner sig träffad?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Gillar ljus öl, helst alkoholfri, smakar bättre.

Permalänk

Stella Artois, Heineken eller Carlsberg. Favoriten är Stella Artois. Dricker inte öl för att få i mig alkohol så jag dricker respektive tillverkares alkoholfria varianter, självklart i glasflaska.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Belgisk trappistöl men även övrig belgisk öl

Permalänk
Medlem

Lär väl dröja innan man kan dricka en sån här igen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

3 Fonteinen är min personliga favorit, deras spontanjästa öl är helt magiska!
https://www.3fonteinen.be/en/

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem

San Miguel, Carlsberg Hof, Staropramen och Falcon Bayersk.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

IPA -

LAGER -

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Porter! Sedan gör man såhär med ölen: https://www.arla.se/recept/porterstek/
Det är så många unga grabbar och tjejer nu som gör precis det ovanför denna lördagskväll.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Rågren:

Belgisk trappistöl men även övrig belgisk öl

Hoegaarden Wheat beer
First brewed in 1445, Hoegaarden is a wheat beer spiced with coriander and orange peel. It is unfiltered and therefore has a cloudy appearance. In many bars, it is customarily consumed with a slice of orange or lemon. It has an alcoholic content of 4.9%!