Nytt chassi för bättre luftflöde

Permalänk
Medlem

Nytt chassi för bättre luftflöde

Hej,

Jag byggde nyligen en ny spelmaskin där jag för första gången gav mig på mini-itx. Valet föll på NR200P och det blev ett väldigt bra litet bygge. Jag hade aldrig gett mig på ett så litet chassi och jag måste säga att jag egentligen är väldigt nöjd med hur komponenterna presterar på så liten volym, MEN. Nu när sommaren har dragit in tycker jag att det kanske väsnas lite väl mycket. Jag vill därför ge ett lite större chassi chansen för att se om jag kan få ner ljudnivån.

Jag vill inte ha något jättestort, men gärna ett som ger lite bättre ljudisolering och bättre luftflöde. Vad skulle ni ha kört? Är det något chassi som ni rekommenderar av egen erfarenhet?
Med vänlig hälsning, Ibland

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Kanske är värt att kolla över chassi fläktar osv ifall du gillar chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Kanske är värt att kolla över chassi fläktar osv ifall du gillar chassit

kör noctua all the way, så känns inte som jag kan göra så mycket.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Torrent Nano om du vill ha tyst, svalt och bra luftflöde

Permalänk
Medlem

Jag har detta
https://www.caseking.de/en/Jonsplus-i100-Pro-Mini-ITX-Case-bl...

Och är extremt nöjd, kör en 5800x3d och ett 7900 xt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Torrent Nano om du vill ha tyst, svalt och bra luftflöde

tittat på detta men jag tror att mitt grafikkort blir lite för långt i denna låda? eller kan man konfigurera det på något vis för att få plats med mer på längden? det är ju ibland lite väl till tagna mått på deras specifikationer.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

kör noctua all the way, så känns inte som jag kan göra så mycket.

Skulle du kunna beskriva så detaljerat som möjlgt vad du har för cpu samt cpu kylare, gpu samt gpu kylare. Hur många och vilka modeller och vart de sitter chassit. Kanske finns något att göra om du helst vill behålla chassit.

Noctua är bra men även de har olika varianter och finns konkurrenter som är grymma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

tittat på detta men jag tror att mitt grafikkort blir lite för långt i denna låda? eller kan man konfigurera det på något vis för att få plats med mer på längden? det är ju ibland lite väl till tagna mått på deras specifikationer.

Jag har Torrent Nano och får plats med ett TUF 3080 med några cm marginal i mitt så det får plats rätt stora kort. Då har jag standard 180 cm fläkten i fronten och då kan GPUn gå under den. Om du vill ha dubbla 140 (icke slim) eller radiator i fronten istället så blir det trängre däremot. Skulle behövt skohorn för att få in 3080n då.

Skulle inte säga att det är ett särskilt tyst chassi i grundkonfiguration dock men jag har inte optimerat någonting (5900X cpu med Noctua 12S, Asus TUF 3080 och inga extra fläktar och ganska aggressiv fläktkurva för att hålla temperaturen på GPU i schack).

Permalänk
Medlem

Hej.

Det bästa är att få tag i ett chassi som har så lite "material" framför fläktarna som möjligt.

Jag har ett litet tips från mitt chassi som knappt har någon original metall kvar.

Tejpa insidan vid fläktar så inte ledande skräp hamnar på moderkort mm.
Klipp bort så mycket du kan som stoppar luftflödet.

Här kommer lite bilder hur jag skapade mycket bra flöde i mitt chassi vid fläkten "140mm" bak

Permalänk
Medlem

Slut bild