26 miljarder användaruppgifter röjda i gigantisk läcka

Permalänk
Medlem

@Superfrog
Förstår vad du menar och håller med till viss del, nu talar jag bara för mig själv och anser att mina "egendomar" är mina så vill jag skylta med en personlig "del/sak", i detta fall e-postadress så gör jag det, vill jag inte skylta så gör jag det inte d.v.s utan någon annan i närheten.

För mig är vissa e-postadresser mina, det är bara jag som ser eller kan dessa och vice versa (aka skitadresser) som är helt öppna och ej kopplade till X eller Y´s tjänster med känslig information som kan hamna på villovägar.

Så vill man inte visa vilka sidor man blivt kompromerad på ska man vara ensam, du ger inte ut ditt bankkortsnummer och cvc kod öppet förmodar jag, samma sak gäller här (enligt min princip).

Förstår precis hur du menar men vill man ha integritet så gör man bäst i att bevara saker för sig själv, inte tillsammans med andra beroende på vad det handlar om.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Super att man har värsta komplicerade lösenord till alla hemsidor
..... Så läcker det ut istället, så kunde jag lika gärna haft något lätt som jag kan komma ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Super att man har värsta komplicerade lösenord till alla hemsidor
..... Så läcker det ut istället, så kunde jag lika gärna haft något lätt som jag kan komma ihåg.

Om det är unika lösenord överallt (vilket väl är den allra viktigaste poängen utöver att ha tillräckligt långa lösenord) så är det iaf bara något specifikt ställe att byta på

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

nädu, inte samma känsla, finns inget som är bättre än att köra oskyddat

Om folk hade kunnat få sina kön hackade så hade utan tvekan folk skyddat sig bättre även där.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

sweclockers 😰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

sweclockers 😰

Det var ju längesedan. Har folk missat det helt?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Men det var ju tur att jag inte har ett konto hos någon av de där aktörerna. Jag har i och för sig haft ett konto hos LinkedIn men det sa jag upp för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ducka! Nåt flyger över ditt huvud!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Konstigt nog är min skräpmail som jag använder till massa temporära saker inte ute på vift.

Samma här! Blev riktigt förvånad över det. Totalt sett över den handfull mejladresser jag använder är det få läckor. Bara runt dussinet, och flera av dem uppenbart ganska gamla.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Haha, kollade en kollegas privata mejladress, fan vad integritetskränkande tjänst ni länkar. Nu vet jag i varje fall vad hen varit medlem på för sidor. Konstigt de skriver ut det i klartext, hade ju varit bättre mejla tjänsterna/sidorna användarens epost varit medlem på.

Är det verkligen tjänsten i sig som är integritetskränkande? Anledningen att tjänsten är möjlig alls är ju att läckan har inträffat. Och det materialet är ju tillgängligt för alla.

Så egentligen visar inte tjänsten något som är nytt. Du (och alla andra) kan själv ladda ner dumpen och söka i databaserna efter alla kollegor/grannar/partners etc. Det är klart att det är en smula krångligare men det hindrar ju ingen, speciellt inte en motiverad snokare.

Jag skulle argumentera för att de som är integritetskränkande snarast är de som stulit uppgifterna och publicerat dem samt de företag som slapphändigt hanterat sina användares personuppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det var ju längesedan. Har folk missat det helt?

Det är väl alla skräpmailadresser som folk registrerar sig med och inte läser... För SweC skickade ut att man skulle byta lösenord när det hade hänt 2015.

Tillägg: https://www.sweclockers.com/nyhet/20800-sweclockers-drabbas-a...

Permalänk
Medlem

12TB text är väl typ hela internet… enda uppgifterna jag har på nätet som är av ”lite vikt” är väl typ alla streaming tjänster. O de är inte värda mycket. Allt betalas årligen med disposable credit cards”Om facebook är med på listan så måste fråga mina bekanta Om jag skrivit nått roligt på senaste tid (inte loggat in på 5år) kan faktiskt inte komma på nått som jag skulle sakna om nån fick för sig kapa ett konto. Haha… jag är så sjukt tråkig

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Är det verkligen tjänsten i sig som är integritetskränkande? Anledningen att tjänsten är möjlig alls är ju att läckan har inträffat. Och det materialet är ju tillgängligt för alla.

Så egentligen visar inte tjänsten något som är nytt. Du (och alla andra) kan själv ladda ner dumpen och söka i databaserna efter alla kollegor/grannar/partners etc. Det är klart att det är en smula krångligare men det hindrar ju ingen, speciellt inte en motiverad snokare.

Jag skulle argumentera för att de som är integritetskränkande snarast är de som stulit uppgifterna och publicerat dem samt de företag som slapphändigt hanterat sina användares personuppgifter

Det kan efterliknas med "medhjälp till brott".
Bara för att en dörr är uppbruten och står på vid gavel så betyder det inte att du får ställa ut grejer på gatan så att andra lättare kommer åt dem.

Som frog skrev så vore det bättre om en unik länk skickas till en som bara gäller en viss tid eller att sammanställlningen skickas direkt till en.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

"data leaks: Twitter.com ClearVoiceSurveys.com, EyeEm.com, Sweclockers.com, OMGPop.com, Adobe.com"

Hoppsan, pwned av swec, är det nytt?

Edit: det var visst sen gammalt

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått rätt är checkern inte uppdaterad med denna senaste "MOAB" breach. Så man får nog kolla igen om några dagar ifall man inte råkar hitta sin mail idag.

Our team is working hard to update the tool and provide you with means to check if your data was exposed in the MOAB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

MySpace?!

Myspace är den enda på topplistan som jag någonsin haft konto på/hos. Och lustigt nog så skrev jag inte något särskilt personligt där, mer än typ vilket land och möjligen stad jag bodde i. Aldrig mitt riktiga namn, inte ens i närheten.

Sen att man var med i Swec-breachet har väl ingen betydelse idag?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det kan efterliknas med "medhjälp till brott".
Bara för att en dörr är uppbruten och står på vid gavel så betyder det inte att du får ställa ut grejer på gatan så att andra lättare kommer åt dem.

Som frog skrev så vore det bättre om en unik länk skickas till en som bara gäller en viss tid eller att sammanställlningen skickas direkt till en.

Men är det verkligen är rättvis jämförelse? Vad är det det för brott som sidan begår medhjälp till? Min förståelse är att det är intrången som är olagliga och integritetskränkande inte ytterligare en kopia av databasdumparna i sig. haveibeenpawned har kört samma upplägg sedan start (med något undantag). Jag har inte hört denna kritik runt dem men kan ha missat detta.

Jag förstår vad du vill ha sagt men jag tycker inte att din analogi håller. Det är ju integritet som inte respekteras snarare än stöld i sig. Och tror man att datan vore det minsta dold utan dessa tjänster bedrar man sig.

I den andra vågskålen finns ju samtidigt en stor vinst - för den oinsatte som hittar sina läckta tjänster bara genom epost blir chockvärdet en tankeställare. Det blir helt plötsligt begripligt vad läckorna innebär och att vem som helst har den informationen. Att skicka uppgifterna till personens epost eller dylikt ger snarast en falsk trygghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Men är det verkligen är rättvis jämförelse? Vad är det det för brott som sidan begår medhjälp till? Min förståelse är att det är intrången som är olagliga och integritetskränkande inte ytterligare en kopia av databasdumparna i sig. haveibeenpawned har kört samma upplägg sedan start (med något undantag). Jag har inte hört denna kritik runt dem men kan ha missat detta.

Jag förstår vad du vill ha sagt men jag tycker inte att din analogi håller. Det är ju integritet som inte respekteras snarare än stöld i sig. Och tror man att datan vore det minsta dold utan dessa tjänster bedrar man sig.

I den andra vågskålen finns ju samtidigt en stor vinst - för den oinsatte som hittar sina läckta tjänster bara genom epost blir chockvärdet en tankeställare. Det blir helt plötsligt begripligt vad läckorna innebär och att vem som helst har den informationen. Att skicka uppgifterna till personens epost eller dylikt ger snarast en falsk trygghet.

Håller med, det här "demokratiserar" det hela så att vem som helst kan göra det istället för att bara den som har specialkunskap kan göra det. Lättare sätt att göra saker på är positivt. Staten brukar dock ha "krångel" som ett "skydd" för medborgarna och många blir väldigt upprörda när t ex offentliga uppgifter om brott eller inkomst eller liknande blir lättare åtkomliga istället för att man ska behöva massa specialkunskap och skicka ett brev osv för att få tag i uppgifter, så antar att en del tycker att det är ett bra sätt att lösa det hela på.

Permalänk
Medlem

Hur ska man tolka det hela, är alla lösenord kopplade till en viss mailadress röjda?
Min primära adress kopplades till flertalet läckor, men använder mycket starka unika lösenord. Är de brända allihopa nu alltså?
Enligt den länkade siten så skall man byta lösenord på samtliga inlogg med den aktuella mailadressen, men det borde bara vara nödvändigt om lösenorden i sig är röjda då de i princip inte går att knäcka under min livstid som jag förstår det (kobination av över 15 tecken och symboler).

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Håller med, det här "demokratiserar" det hela så att vem som helst kan göra det istället för att bara den som har specialkunskap kan göra det. Lättare sätt att göra saker på är positivt.

Det är ju inte nödvändigtvis positivt, om det som görs anses vara dåligt.
Men även ur det perspektivet kan man väl säga att det är bra att det tydliggörs att problemet finns, istället för att det flyger under radarn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju inte nödvändigtvis positivt, om det som görs anses vara dåligt.
Men även ur det perspektivet kan man väl säga att det är bra att det tydliggörs att problemet finns, istället för att det flyger under radarn.

Jag håller med. Min poäng var inte något rättvise- eller demokratirelaterat. Snarare att det blottlägger problemet och vad datan kan användas till. Vad sidan gör "lika för alla" är väl just möjligheten att ta till sig vad läckorna innebär.

Permalänk
Medlem

bring it on mf's... är hacker själv
2FA, passkeys samt email-alias (antalet prickar motsvarar ej antal tecken)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Tyrken:

Haha, kollade en kollegas privata mejladress, fan vad integritetskränkande tjänst ni länkar. Nu vet jag i varje fall vad hen varit medlem på för sidor. Konstigt de skriver ut det i klartext, hade ju varit bättre mejla tjänsterna/sidorna användarens epost varit medlem på.

Fick lite ”jag frågar åt en kompis” vibbar 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

Hur ska man tolka det hela, är alla lösenord kopplade till en viss mailadress röjda?
Min primära adress kopplades till flertalet läckor, men använder mycket starka unika lösenord. Är de brända allihopa nu alltså?
Enligt den länkade siten så skall man byta lösenord på samtliga inlogg med den aktuella mailadressen, men det borde bara vara nödvändigt om lösenorden i sig är röjda då de i princip inte går att knäcka under min livstid som jag förstår det (kobination av över 15 tecken och symboler).

Detta är ju en samling av ett gäng olika läckor. Generellt är det du kan veta säkert att din epostadress figurerat i läckorna om du får en träff. Vad som läckt tillsammans med denna uppgift beror på den specifika läckan. Det kan vara allt ifrån knappt något till lösenord/hemligheter i klartext. Inte helt otänkbart att det kan finnas bankkortsuppgifter där med.

Antagligen är många lösenord hashade men det är ju en klen tröst i detta fall.

Hade jag varit du hade jag bytt de lösenord som är kopplade till drabbade tjänster. Att du uppmanas byta alla handlar om ofoget som är så vanligt - att dela samma lösenord mellan olika tjänster. Det gäller ju inte dig.

Däremot dår du vara beredd på SPAM. Din adress är ju känt aktiv och det finns merinformation om vad du har för intressen etc genom var din adress förekommer i för sammanhang. Dvs du kan vara en bra kandidat för fishing.

Vad man kan göra i detta fall är att koppla en epostrelä-tjänst till din mail (eller ännu hellre en ny hemlig). På så vis går du inte att spåra mellan olika konton.

Permalänk
Medlem

Vilken värdelös sida att söka på. Hittar inget om man råkar skriva stor bokstav i eposten xD
Trodde att jag var safe först. Men nejdå.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Sen att man var med i Swec-breachet har väl ingen betydelse idag?

Roligt att jag en och en halv timme senare försöker logga in på hotmail och får se det här :

Dammit, Swec! *shakes fist*

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

MySpace?!

MySpace, har det som en av de läckta.
Men, jag har aldrig haft konto där?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Bra artikel Edin!

Permalänk
Medlem

Lustigt också att ända sedan jag hörde talas om haveibeenpwned så har jag motstått frestelsen att ens gå in på den sidan.
Häromveckan så kunde jag då tydligen inte hålla mig längre och så idag så var alltså den epostadressen jag kollade upp, spärrad p.g.a. för många inloggningsförsök *foliehatt på*

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Lustigt också att ända sedan jag hörde talas om haveibeenpwned så har jag motstått frestelsen att ens gå in på den sidan.
Häromveckan så kunde jag då tydligen inte hålla mig längre och så idag så var alltså den epostadressen jag kollade upp, spärrad p.g.a. för många inloggningsförsök *foliehatt på*

absolut är/kan det vara så… skriver definitivt inget där

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti