Mitt nummer har börjat tuta upptaget vid samtal in?

Permalänk

Mitt nummer har börjat tuta upptaget vid samtal in?

Godmorgon

Så har en Samsung S9+ som har två simkort installerade, båda från Comviq, standard, inga abbonemang eller dylikt och har fungerat fint ända sedan jag köpte luren för jag vet inte hur många år sedan nu.

Men för ett par veckor sedan började något hända och ena av numrena gick inte att ringa in på längre,
vad som händer är att jag ser inkommande samtal komma upp för en halv sekund och sedan försvinna och för den som ringer så får den enbart upptaget ton.

Nu har det börjat hända med båda numrena så det går inte längre att ringa in på luren längre.

Jag kan ringa UT utan problem och allt annat verkar fungera, sms, mobilt internet etc från båda numrena, swish etc.

- Så tänkte höra om någon har haft samma problem eller hört om något liknande tidigare och vad i hela friden som kan stå på?
Är det luren som börjar klappa ihop eller simkorten.. då jag haft dem här simkorten sedan S9+ kom ut vilket ju är ett antal år nu.

Tack på förhand.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Vad händer om du bara har ena SIM-kortet ikopplat (det som krånglar). Funkar det att ringa in till den då?
Kan du ringa ut från numret?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Inte samma, men lite liknande. Jag hade problem med mitt Comviq-nummer under 2022 och en del av 2023, ibland fick jag spöksamtal som bara ringde in och sen lades det på. När jag sen ringde upp numret som jag hade missat samtal från, så var det alltid någon förvånad som svarade och hävdade att de inte alls ringt någon. Detta skedde upprepade gånger, men ganska sällan, någon gång i månaden.

Skickade SMS till ett av numren som ringt mig, vilken ledde till en diskussion om att han hade samma problem som jag, fast omvänt. Folk ringde upp honom och frågade varför han ringt, medan han inte rört sin telefon.
Comviqs kundtjänst var värdelösa att tala med, de verkade inte förstå vad jag pratade om och sa att de skulle koppla ärendet till teknikavdelningen, men jag hörde aldrig tillbaka om någonting alls i mina ärenden (ringde och påtalade problemet flera gånger). Detta problem upphörde någon gång under första halvan av förra året.

Nu är det uppenbarligen inte exakt samma problem, men det är samma företag, så jag tänker att det kan vara mer än ett problem som spökar för dem.

Permalänk
Medlem

har en zenphone 10 och har ibland liknade problem. Folk som efter mycket om och men kommer fram och undrar vem jag pratat i telefon med senaste timmarna.
Nämnde jag att även jag har comviq...anar ett mönster här.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du har inte lyckats slå in någon form av vidarekoppling till röstbrevlåda eller liknande. Kolla i samtalsinställningarna om du har några vidarekopplingar på?

Stör ej/sekretessfunktionen kan också ställa till det då detta blir samma effekt. Här kan man lägga till spärrlistor osv dvs nummer i din telefonkatalog får ringa medans andra får upptaget som exempel. Får alla upptaget eller kanske bara externa nummer som ej finns i telefonkatalogen?

edit: Vissa appar som hanterar spamtelefonsamtal osv kan också gå in och spärra utan att man vet det. Blockera olika nummer per automatik.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Vad händer om du bara har ena SIM-kortet ikopplat (det som krånglar). Funkar det att ringa in till den då?
Kan du ringa ut från numret?

Om jag bara har i 1 sim i taget så verkar allt fungera som det ska.
Så jag undrar nu om det är något i luren som orsakar det här och inte korten i sig..

Skrivet av Hybenos:

Du har inte lyckats slå in någon form av vidarekoppling till röstbrevlåda eller liknande. Kolla i samtalsinställningarna om du har några vidarekopplingar på?

Stör ej/sekretessfunktionen kan också ställa till det då detta blir samma effekt. Här kan man lägga till spärrlistor osv dvs nummer i din telefonkatalog får ringa medans andra får upptaget som exempel. Får alla upptaget eller kanske bara externa nummer som ej finns i telefonkatalogen?

edit: Vissa appar som hanterar spamtelefonsamtal osv kan också gå in och spärra utan att man vet det. Blockera olika nummer per automatik.

Har kikat på dem inställningarna och allt verkar vara i sin ordning som det alltid varit.

Alla inkomna nummer, sjukhusnummer, kontakter ur telefonboken samt telefonförsäljare får upptaget ton och jag får första halvsekunden av ringsignal och inkommande samtal popup sedan läggs det automatiskt på.
Har provat stänga av samsungs spamapp som ser om det är lurendrejare/spam som ringer men gör ingen skillnad.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

Känner tyvärr igen det där.
Har en Samsung S9 och två stycken Comviq kontant Sim-kort. (Hade samma problem med min gamla Huawei P8 Lite).
Får inget ljud när någon ringer, bara ett sms att jag har ett missat samtal. Frågar jag dom så säger dom att det va upptaget när dom försökt ringa.
Har inga spam blockare eller appar för det.
Har även testat att ta bort alla appar men samma problem!
Har även satt Wi-Fi samtal på av, men hjälpte inte.
Var inne på ett annat forum ( Otroligt ), men dom hade ingen lösning iheller och fler där som hade haft samma fel men ingen lösning på problemet.
Vad jag själv misstänker så är Comviq som är problemet, för det är den enda gemensam nämnaren!

Permalänk
Medlem

Kontakta Comviq så de kan felsöka i deras system.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av FishyFish:

Känner tyvärr igen det där.
Har en Samsung S9 och två stycken Comviq kontant Sim-kort. (Hade samma problem med min gamla Huawei P8 Lite).
Får inget ljud när någon ringer, bara ett sms att jag har ett missat samtal. Frågar jag dom så säger dom att det va upptaget när dom försökt ringa.
Har inga spam blockare eller appar för det.
Har även testat att ta bort alla appar men samma problem!
Har även satt Wi-Fi samtal på av, men hjälpte inte.
Var inne på ett annat forum ( Otroligt ), men dom hade ingen lösning iheller och fler där som hade haft samma fel men ingen lösning på problemet.
Vad jag själv misstänker så är Comviq som är problemet, för det är den enda gemensam nämnaren!

Intressant låter precis som för mig.

Har suttit och funderat VAD jag gjorde innan detta började ifall jag installerade någon messaging app som knyter till numrena och kanske skapar någon krash men har provat tagit bort dom senast installerade.
Den ända jag har kvar är Telegram men jag är helt säker på att jag hade det installerat och det fungerade perfekt tidigare.
Och du skriver att du har provat att ta bort appar osv utan någon lycka också så.

Och det hände i etapper för mig - först började det ena numret vägra ta emot samtal MEN det andra gick det fortfarande fint med, sedan slutade båda, men gick ett tag OM jag först ringde ut ett random samtal men tillslut packade båda ihop och nu är vi här,
där dom enbart fungerar var för sig ensamna.

Har du provat att factory reseta din lur?
Det är något jag inte är supersugen på att göra för då får man väll göra om ALLA inställningar i appar och hela luren och jag minns fan inte exakt vad jag gjort under de 6 åren jag haft denna. ha.

Skrivet av PointMan:

Kontakta Comviq så de kan felsöka i deras system.

Får nog ta och göra det och se vad dom säger,
Kanske dom kan skicka ut 2st nya simkort med samma nummer som tidigare men då får man väll konfigurera om swish på simkorten + alla kontakter.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Unbalanced:

Får nog ta och göra det och se vad dom säger,
Kanske dom kan skicka ut 2st nya simkort med samma nummer som tidigare men då får man väll konfigurera om swish på simkorten + alla kontakter.

Swish är knutet till numret va? Inte simkortet.
Kontakter är ju enkelt att exportera till telefonen och google exempelvis

Permalänk

Dock verkar detta problem bara komma på mitt ena nummer och inte det andra. Men för dig gäller det båda nummerna?
Mitt fel har kommit och gått under ca 5 år.
Händer kanske 1 av 30 samtal skulle jag gissa på.
Mitt problem kommer och går medans dtit verkar hela tiden vara där.
Har inte gjort Factory Reset men har bytt telefon från Huawei till Samsung. ( Båda har samma problem med samma nummer ).
Jag har ej Telegram och aldrig haft.
Tog kontakt med Comviq för några år sen men dom kom ingen värt så jag gav upp och sköt upp problemet men kanske dags att ta tag i det igen!
Återkom gärna hur det går.

Permalänk
Medlem

Hi.

Försök med att slå in ##21# i telefonen och tryck send så stänger du av nån vidare 🔛 koppling som skulle kunna vara felet, typ något "växelfel" som strular...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Please note: Jag hade samma problem med samtal som inte kom in - inkommande - på linjen men det gick att ringa ut.

Operatören hade stängt av något ("av misstag") men de bytte SIM och uppdaterade i sina system och DET hjälpte. Nu har man inkommande samtal igen.

Mitt nummer, precis som ditt nummer, hade samma fel men när de uppdaterade och tog bort det som blockerade inkommande samtal så fungerade allt som vanligt igen.

Mind you, när Operatören hade abonnemang där de tog betalt per Minut så kunde de (in the unlikely event that the bill was not paid for ) först stänga av utgående samtal för att efter en viss period även stänga av inkommande samtal. Så jag tror att systemet av misstag har stängt av inkommande samtal. Ett systemfel som man bör tala med operatören om så att de kan åtgärda felet.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Please note: Jag hade samma problem med samtal som inte kom in - inkommande - på linjen men det gick att ringa ut.

Operatören hade stängt av något ("av misstag") men de bytte SIM och uppdaterade i sina system och DET hjälpte. Nu har man inkommande samtal igen.

Mitt nummer, precis som ditt nummer, hade samma fel men när de uppdaterade och tog bort det som blockerade inkommande samtal så fungerade allt som vanligt igen.

Mind you, när Operatören hade abonnemang där de tog betalt per Minut så kunde de (in the unlikely event that the bill was not paid for ) först stänga av utgående samtal för att efter en viss period även stänga av inkommande samtal. Så jag tror att systemet av misstag har stängt av inkommande samtal. Ett systemfel som man bör tala med operatören om så att de kan åtgärda felet.

Funka ditt nummer ibland att ringa till eller va det upptaget alltid?
Hade du problem med utgående samtal?
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishyFish:

Funka ditt nummer ibland att ringa till eller va det upptaget alltid?
Hade du problem med utgående samtal?
Tack för tipset!

Det var alltid "upptaget" inga samtal kom in.

Utgående samtal var det inga problem med. De var lika fria som regnet som droppar ner på jorden. Unlimited utgående samtal utan hinder således.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av FishyFish:

Dock verkar detta problem bara komma på mitt ena nummer och inte det andra. Men för dig gäller det båda nummerna?
Mitt fel har kommit och gått under ca 5 år.
Händer kanske 1 av 30 samtal skulle jag gissa på.
Mitt problem kommer och går medans dtit verkar hela tiden vara där.
Har inte gjort Factory Reset men har bytt telefon från Huawei till Samsung. ( Båda har samma problem med samma nummer ).
Jag har ej Telegram och aldrig haft.
Tog kontakt med Comviq för några år sen men dom kom ingen värt så jag gav upp och sköt upp problemet men kanske dags att ta tag i det igen!
Återkom gärna hur det går.

För ca 2 veckor sedan när detta började för mig så var det först så att ett av numrena helt började sluta acceptera inkommande samtal men det 2a accepterade.
Drygt en vecka efter det så har nu båda numrena slutat acceptera om jag kör med båda simkorten samtidigt i luren.
Var för sig fungerar dom som dom ska vad jag kan utröna efter lite test.

Kommer kontakta Comviq här i dagarna troligtvis och se vad dom har att säga om det här.
För jag har inte varit inne i inställningar och gjort några om-inställningar någonstans det är jag helt 100% på då jag ej haft någon anledning då allt fungerat perfekt.

Det ända jag gjort de senaste veckorna är letat efter ett bra krypterat messaging app sedan Wickr gick ner runt nyår.
Men har avinstallerat dom som jag installerat senast men ingen skillnad som sagt.

Givetvis - kommer updatera i tråden här när jag vart i kontakt med Comviq om det här.

Tack för alla poster om era erfarenheter och tips, betyder mkt då det inte bara påverkar mig men mitt arbete också då jag måste vara tillgånglig på båda numrena vilket jag nu inte kan och köpa en ny lur om det nu inte ens är telefonen det är fel på känns... tja.
Hoppas vi kan komma till botten med det här.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Vänligen uppdatera oss. Det ska bli intressant och se vad Comviq säger om saken...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Hej
Har oxå råkat ut för problemet nu.
Har Comviq kontant.
Skall kontakta Comviq.
Mvh
Ola

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem. Även Comviq. ESIM fungerade några dagar längre men sedan slutade bägge numer att kunna få ikommande samtal. OBS jag hade samma nummer på bägge.

Slutade med att jag fick ta bort esim för att få det att fungera som vanligt.

Jag gick igenom telefonen och gjorde alla möjliga omstarter och ändringar men felet är att det är något tekniskt strul hos dom. tog 48 timmar att återställa numret för deras tech support

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med Comviq och de sa till mig att sätta på Lte/volte .
Har testat detta men ingen skillnad det blir upptaget ändå.
Mvh
Ola