26 miljarder användaruppgifter röjda i gigantisk läcka

Permalänk
Melding Plague

26 miljarder användaruppgifter röjda i gigantisk läcka

Läckan innehåller 12 terabyte av användarnamn och lösenord och rapporteras vara bland de största som upptäckts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag är inte orolig, jag använder inte internet.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag är inte berörd av den här läckan (tror jag), men det börjar bli så jävla tröttsamt med all skit som händer.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Haha, kollade en kollegas privata mejladress, fan vad integritetskränkande tjänst ni länkar. Nu vet jag i varje fall vad hen varit medlem på för sidor. Konstigt de skriver ut det i klartext, hade ju varit bättre mejla tjänsterna/sidorna användarens epost varit medlem på.

Permalänk
Medlem

Sökte på min mejl och fanns på något som hetter "Breach Compilation" men det står inget om hur gammal den listan är.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Your personal data was found in the following data leaks: Sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Tyrken:

Haha, kollade en kollegas privata mejladress, fan vad integritetskränkande tjänst ni länkar. Nu vet jag i varje fall vad hen varit medlem på för sidor. Konstigt de skriver ut det i klartext, hade ju varit bättre mejla tjänsterna/sidorna användarens epost varit medlem på.

Den funkar väl på samma sätt som Haveibeenpwned?

Permalänk

Hvadan detta? Varför börjar det nya året med massa stora dataläckor?
Kanske var någon som stoppade in sladden i hårddisken som på 1177

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Saknar att söka på bara domännamn. haveibeenpwned erbjuder det men kostar skjortan! Så rotera lösenorden lite oftare känns enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Den funkar väl på samma sätt som Haveibeenpwned?

Jo, men att ens privata mejladress visar alla sajter när vem som helst kan se dem är ju sådär. Ingen fara för min egen del men med tanke på de sidor som visades på den mejladressen jag testade så tycker jag nog det är integritetskränkande... går ju säkert få tag på andra sätt men inte såhär enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Haha, kollade en kollegas privata mejladress, fan vad integritetskränkande tjänst ni länkar.

Hur är det kränkande? Det som är kränkande i ditt fall är att du använder en annan persons mailadress för att kolla om denne är med på listan?

Själv så har jag en gammal adress sen urminnes tider blivit läckt 11 gånger, obetydliga konton som är spärrade/ej används, det är bra att ha en "skitadress" som byts ut relativt ofta.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Det är nån som ofta försöker logga in på min linkedin från Kentucky i USA senaste veckorna, lösenordet är ändrat, låter ju troligtvis pga det här. Nån bot som är matad med listan och rullar igenom den konstant kan jag tänka mig.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Tyrken:

Jo, men att ens privata mejladress visar alla sajter när vem som helst kan se dem är ju sådär. Ingen fara för min egen del men med tanke på de sidor som visades på den mejladressen jag testade så tycker jag nog det är integritetskränkande... går ju säkert få tag på andra sätt men inte såhär enkelt.

Alright! Förstår vad du menar, men vet inte om jag håller med om att det är så värst integritetskränkande.

Permalänk
Testpilot

Detta visar återigen vikten av god hygien online.

  • Flera epostadresser beroende på vikt av tjänsten man registrerar sig på

  • Unika lösenord för varje tjänst / hemsida

  • 2FA (2-stegs-auktorisering)

  • Inte klicka på första bästa länk eller registrera sig på massa skräp i onödan

  • Dubbel- eller trippelkolla så att inskriven URL stämmer överrens

  • Ifrågasätt inkommande epost/SMS, kontakta eventuell kuntjänst hos berört företag och fråga om det är deras utskick i värsta fall

Utöver ovan lista använder jag själv både annons- och spårningsblockerare i webbläsaren, samt VPN med inbyggt skydd (bl.a. egen DNS, där saker som malware, spårare, hazardspel och annonser blockeras). Igen i mitt fall har jag lagt till FZ, SweClockers och en handfull till att fortsatt visa annonser – men det är mycket tack vare att annonserna hanteras på ett bra sätt och jag vill visa stöd för tjänsten.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta visar återigen vikten av god hygien online.

  • Flera epostadresser beroende på vikt av tjänsten man registrerar sig på

  • Unika lösenord för varje tjänst / hemsida

  • 2FA (2-stegs-auktorisering)

  • Inte klicka på första bästa länk eller registrera sig på massa skräp i onödan

  • Dubbel- eller trippelkolla så att inskriven URL stämmer överrens

  • Ifrågasätt inkommande epost/SMS, kontakta eventuell kuntjänst hos berört företag och fråga om det är deras utskick i värsta fall

Utöver ovan lista använder jag själv både annons- och spårningsblockerare i webbläsaren, samt VPN med inbyggt skydd (bl.a. egen DNS, där saker som malware, spårare, hazardspel och annonser blockeras). Igen i mitt fall har jag lagt till FZ, SweClockers och en handfull till att fortsatt visa annonser – men det är mycket tack vare att annonserna hanteras på ett bra sätt och jag vill visa stöd för tjänsten.

nädu, inte samma känsla, finns inget som är bättre än att köra oskyddat

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Alright! Förstår vad du menar, men vet inte om jag håller med om att det är så värst integritetskränkande.

En tokig grej med det är ju att illasinnade ser ett antal engagemang som är kopplade till mailadressen och kan skicka ut phishingmail med högre träffsäkerhet

Sådana här tjänster borde ju först skicka en länk till mailadressen så att man bara kan kolla upp mailadresser som man faktiskt har tillgång till.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu har rätt.

Fast jag börjar få lite många e-post adresser. Måste nog göra om lite till mer generiska saker.

forumprenumerationer@
tidningsprenumerationer@
systemen.skiter.sig.nu.bums.vakna@
mjukvarunerladdningar@
hemside.spam.kontot@

osv...

tur man äger nåra domäner...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enl länken har sweclockers.com och loading.se läckor…

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Alla läcker idag, sweclockers är med på listan över sidor som läckt mina uppgifter och mycket annat med som inte borde läcka kanske.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag är inte orolig, jag använder inte internet.

Hur kan du då skriva här? Fail...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Känns som att det är var och varannan dag man får notifikationer att ens lösenord blivit hackade.
Lyckligtvis är det många gamla skräpkonton som är inaktiva men likväl irriterande.

Permalänk
Medlem

Kanske därför någon har försökt att logga in med mitt användarnamn på olika ställen.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan du då skriva här? Fail...

Ducka! Nåt flyger över ditt huvud!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Enl länken har sweclockers.com och loading.se läckor…

Tror det var 2015 eller 2016 dock. De är tilltätade så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Enl länken har sweclockers.com och loading.se läckor…

För Sweclockers är det väl bara den gamla läckan från 2015?

Permalänk
Medlem

Min mail var läckt från Dropbox.com, måste ha varit 10 år sedan jag tog bort kontot därifrån, säger en del om den siten men det kanske var från någon äldre läcka.

Konstigt nog är min skräpmail som jag använder till massa temporära saker inte ute på vift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Hur är det kränkande? Det som är kränkande i ditt fall är att du använder en annan persons mailadress för att kolla om denne är med på listan?

Inte direkt kränkande, men jag tycker det är korkat av tjänsten att visa vilka läckta källor en adress finns hos.

Hade varit mycket snyggare att skicka mail till adressen i fråga för att visa detta, alternativt med en länk till en sida som visar samma sak. Men att kunna kolla upp andra adresser än sina egna är inte speciellt snyggt gjort, enligt mig.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Breach Compilation x6, Sony, Dropbox och så Gamespot.com

Sony och Dropbox kände jag till, dom hade två större läckor typ 2005 och 2009 eller något.

Gamespot.com kände jag inte till och känner inte ens till att jag har skapat något konto där, så det var detsamma.

Breach Compilation vet jag inte vad det är, känns som dem skickar runt gamla e-postadresser dem kommit över i ett intrång och fyller på dem med andra intrång.

Intressant att svenska e-shoppingbutiker inte är föremål för intrång i lika hög grad. Med tanke på hur många butiker man shoppat julklappar etc på genom åren.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Fick träff på en mailadress av 4 totalt på 2st forum varav swecklockers var den ena, dock bytte jag mailadress & lösenord för några år sedan på bägge!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

MySpace?!