Snabbkoll: Köper du hårdvara online eller i fysisk butik?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Köper du hårdvara online eller i fysisk butik?

Antalet fysiska butiker att köpa hårdvara börjar sina då shopping sker allt oftare online. Var köper du helst komponenter och datorprylar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har nog varit ganska blandat historiskt. Jag köper fysiskt om det är smågrejer som inte är så knepiga, som fläktar, processorkylare, chassi och sånt. Lätt att upptäcka fel och inga besvärliga reklamationsförfaranden. Köper även dyrare saker i butik om butiken tillämpar samma ångerrätt som vid distansköp, så jag kan kolla och sen ångra köpet i stället för att göra reklamation om nåt är tveksamt (har inte hänt hittills, men jag vill ha den möjligheten). Skärmar och flera grafikkort har jag köpt på distans.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig köpt hårdvara i fysisk butik.

Oftast billigare och bättre konsumentskydd online. Dessutom har jag 1h körning till närmsta butik. Ska jag då returnera så blir det ju 2h till. Postnord har jag 3min cykelavstånd till..

Permalänk
Medlem

Det finns inga fysiska butiker för hårdvara inom en rätt hyfsad lång radie här, så det blir alltid online.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Online av två anledningar. Bor minst en timme bort från en datorbutik. Två, ångerrätten brukar vara bättre?

Permalänk
Hedersmedlem

Oftast blir det online, men fysisk butik är ju trevligt när man behöver något över helgen, eller vill kolla på utställningsexemplar etc.

Tyvärr är ofta lagerstatusen i fysiska butikerna särskilt gott, och ofta vill inte personal bryta förpackningar för att visa grejer inför köp, då är det bättre att köpa på nätet istället så för man öppna och kolla om det behövs, så man inte köper grisen i kartongen så att säga.

Permalänk
Medlem

Minns inte ens när jag köpte hårdvara i en fysisk butik senast.
Så online för min del.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Förr åkte man ju in till Ringön för å handla roliga saker, inte minst för att det fanns en fyndhörna där hos en välkänd och prisad kedja. Men nu finns inte den butiken kvar, å sist jag var i den nya butiken så fanns ingen fyndhörna längre utan den ligger på nätet den med. Trist, så handlar på nätet istället och spar på så vis en del bensinpengar och tid.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Brukar köpa online så jag får ångerrätt, finns för mycket dåliga produkter. Med det sagt föredrar jag handlare som har en fysisk butik i närheten. Mycket enklare att hantera RMA och retur.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Så pass blandat att jag inte kan svara i pollen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Sist jag köpte något i en fysisk butik var Xbox 360. Jag vet inne på POWER i Örebro när de öppnade och hittade 2 saker jag blev sugen på att köpa som hade bra pris men när man väl kom i kassan så var de fel prissatta och deras pris var så klart mycket högre än online med 15-20% så köpte inget när jag var där.

Man får bättre ångerrätt online också.

Permalänk
Medlem

Online i första hand. Är det något jag behöver ASAP så blir de eventuellt butik men då brukar man ju få ta de som finns vilket såklart inte är kul.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Finns grejer på netonnet i stan så handlar jag där, annars blir det på nätet. Så helst av allt skulle jag ju vilja att allt jag behöver finns på lager i stan, men finns de inte så blir det ju att handla online.

Permalänk
Medlem

Finns ingen butik i stan som har lager på dom sakerna jag vill köpa.
Visst, dom kan säker beställa hem det. Men då måste jag gå dit två gånger och ändå vänta 2-3 dagar i bästa fall.
Eller beställa online och få det dagen efter i 99% av fallen, och till lägre pris.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag jämför det jag vill köpa på prisjakt, tar billigaste ink frakt (så länge det inte är amazon), klart.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Fysiskt är alltid bättre, är man osäker kan man alltid snacka lite med personalen. Man kan känna och klämma lite och även se annat man kanske missat på hyllan bredvid.
Reklamationer blir alltid bättre fysiskt. Ser bara positiva saker med att köpa fysiskt och gör det alltid när det går.
En stor bonus är att man vet att det man köper inte krossas i transporten, eller försvinner för den delen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Avstår min röst då jag handlar både online och i fysisk butik 👍🏼

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Vill: handla lokalt
Gör: Näthandlar 90% pga butiksbrist

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Haha "köpa i butik" var då?

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Eftersom frågan var ställd "var köper du helst" så säger jag butik. Om man nu har en butik som uppfyller de krav man har så är det skönt att kunna hantera framförallt eventuella returer direkt och inte skicka via posten.
Exempelvis skärmar som är lite "köpa grisen i säcken" är trevligt att kunna använda öppet köp på i en fysisk butik.

Permalänk
Medlem

Helst i fysisk butik men oftast postorder, då det är bättre pris och lagerstatus.
Svårt att hitta begagnat i fysisk butik som inte är antikt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Online, finns inga butiker kvar som säljer komponenter på annat än långa avstånd tyvärr. Hade föredragit att köpa i butik om möjligheten fanns.

Det sagt fungerar det oftast bra nog online men saknar att kunna vara inne i en renodlad datorbutik med exempelvis synliga grafikkort i hyllorna. Höjer definitivt intrycket och känslan än att bara klicka hem något liksom.

Om Sveriges fjärde största stad, Uppsala, skulle få en Inet-butik så hade jag nog handlat där när jag är in på behandling. Fortfarande långt bort men måste likväl dit ibland. Nu är jag inte så mycket för Webhallen men de har en butik där iallafall. Eh... får se om jag får tid och ork nästa gång.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Får erkänna att jag "slarvläste" och svarade online

- Jag handlar 99% av alla datorkomponenter online (butik, tradera etc)
- Fick jag välja skulle jag vilja besöka en butik för att ha möjligheten att diskutera. Men då jag bor i en liten stad (11k inom stadsgränserna) är detta inte realistiskt

Att sedan många fysiska butiker har anställda som inte vet vad de pratar ser jag som ett problem.
Hur många har inte frågat "vad är skilldanden mellan dessa två TV-apparater?", för att se säljaren ta faktakorten och rabbla upp alla skillnader hen hittar...

tillägg
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Om det inte verkligen brinner i knutarna att man måste ha produkten samma dag är det alltid online som gäller.

Permalänk

Det var väldigt längesen jag såg en CPU eller GPU inne i en fysisk butik. All rolig hårdvara är väl bortplockad pga stöldrisk, så ser sällan någon anledning att besöka någon butik.

Permalänk
Medlem

@Enviro
Det blir lätt förvirrande om vad frågan är om det faktiskt står två väldigt olika saker i rubriken vs faktiska poll:en.
Rubrik: "Köper du hårdvara online eller i fysisk butik?"
Poll: "Handlar du hårdvara helst i butik eller på nätet?"

Rubriken syftar på hurvida ditt beteende är att handla i butik eller online mendans poll:en syftar på hur du helst utför ditt köp.

Jag handlar helst i en butik. Sedan är det svårt för mig att alltid ta mig till en bra butik för att göra mitt köp.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

För min del så är det ganska blandat.

Jag har en halvtimme till en Kjell & Co och det är praktiskt ifall det bara är något litet som jag ska ha. Sen har jag en timme till en Power butik och en och en halv till en NetonNet, så det är ett alternativ ifall jag vet att butiken har varan i lager.

Men det mesta och helst köper jag på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag handlar online, men mest för att det inte finns någon vettig butik tillräckligt nära som går att handla i. Det såg annorlunda ut när jag bodde i Göteborg tidigare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Finns inga butiker som säljer datorgrejer här så online är det som gäller.

När jag bodde i Linköping fanns Webhallen som nyligen lades nu. Så nu enbart Netonnet. Men det kostar att åka 5 mil enkel väg dit nu när man flyttat så blir bara online.

Närmaste ”stora” staden är Mjölby nu och där finns inget sådant. Men sjukt hur stort man tycker den staden är nu med galleria med HM och Willys och allt möjligt mot när man tyckte det var en håla när man bodde i Linköping 😛

Man för vara glad för hur lätt det är att köpa online numera. Det för att man kan bo i en stad på 5000 invånare utan att sakna något. Å andra sidan har väl internet att göra med att i stort sett allt har dött ut här. Sista klädbutiken försvann förra året och banken försvann många år innan vi flyttade hit.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Mest online, men jag saknar möjligheten att kika på datorlådor fysiskt numer. Det var lättare att bilda sig en uppfattning om dem när man kunde se dem live så att säga.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron