Permalänk

Hur ställer man in IP adress

Hej!
Jag försöker ansluta audio/video utrustning till en PC med Win10.
Jag kommer skicka data mellan PC och ett ljusbord som ska kontrolleras av en mjukvara i PC'n.
Mitt problem är att jag inte fattar hur man ställer in en IP adress i PC'n.
Jag har ett dedikerat nätverkskort som jag bara kommer ansluta till den externa utrustningen.
Tillverkaren av denna utrustning har rekommenderat mig att använda IP: 2.0.0.1 och Nätmask 255.0.0.0 som en statisk IP.
Jag ska dessutom använda privat inställning och inte publik. Det ser jag inte inställningar för heller konstigt nog.
I PC'n ser jag nätverkskortet ha annan IP som är 169.254.143.166

I win10 kan jag välja DHCP eller manuell tilldelning av IP och kan välja IPv4 och IPv6. Vilken är rätt?
Där kan jag sedan välja IP, Subnet prefix length, Gateway, Preferred DNS, Alternate DNS.
Så jag behöver ange 2.0.0.1, 255.0.0.0, men det övriga siffrorna, vad behöver jag använda där?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Hej!
Jag försöker ansluta audio/video utrustning till en PC med Win10.
Jag kommer skicka data mellan PC och ett ljusbord som ska kontrolleras av en mjukvara i PC'n.
Mitt problem är att jag inte fattar hur man ställer in en IP adress i PC'n.
Jag har ett dedikerat nätverkskort som jag bara kommer ansluta till den externa utrustningen.
Tillverkaren av denna utrustning har rekommenderat mig att använda IP: 2.0.0.1 och Nätmask 255.0.0.0 som en statisk IP.
Jag ska dessutom använda privat inställning och inte publik. Det ser jag inte inställningar för heller konstigt nog.
I PC'n ser jag nätverkskortet ha annan IP som är 169.254.143.166

I win10 kan jag välja DHCP eller manuell tilldelning av IP och kan välja IPv4 och IPv6. Vilken är rätt?
Där kan jag sedan välja IP, Subnet prefix length, Gateway, Preferred DNS, Alternate DNS.
Så jag behöver ange 2.0.0.1, 255.0.0.0, men det övriga siffrorna, vad behöver jag använda där?

Tacksam för hjälp!

Du ska välja manuell tilldelning och IPv4, du behöver bara sätta IP (2.0.0.1) och Subnet (255.0.0.0), resten av fälten lämnar du tomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Tillverkaren av denna utrustning har rekommenderat mig att använda IP: 2.0.0.1 och Nätmask 255.0.0.0 som en statisk IP.

Vad är det för tillverkare som rekommenderar det? Det finns reserverade ip-ranges för privata nät som man ska använda.

Citat:

Address ranges to be use by private networks are:
Class A: 10.0. 0.0 to 10.255. 255.255.
Class B: 172.16. 0.0 to 172.31. 255.255.
Class C: 192.168. 0.0 to 192.168. 255.255.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Du ska välja manuell tilldelning och IPv4, du behöver bara sätta IP (2.0.0.1) och Subnet (255.0.0.0), resten av fälten lämnar du tomma.

Tack för svar.
Provade det, men jag får "Can't save IP setting, Check one or more settings and try again"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Tack för svar.
Provade det, men jag får "Can't save IP setting, Check one or more settings and try again"

Du måste ha lyckats fylla i nåt fel isf.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Du lär ha en gateway också

Permalänk
Medlem

Jag provade precis på min egen W11, går att sätta IP utan gateway

@Jackson75. ändrar du på rätt interface?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Märkligt för det ser rätt ut.

Gå via avancerade nätverksinställnigs så du får den gamla varianten och se om det funkar där`

Vilken IP du ska sätta beror på vad enheten du ska koppla dig mot har för ip/nätmask, vad exakt är det för utrustning?

Skrivet av slusk:

Du lär ha en gateway också

Nej, läs trådstarten.

Permalänk
Medlem

"Subnet prefix length" för 255.0.0.0 är 8.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Märkligt för det ser rätt ut.

Gå via avancerade nätverksinställnigs så du får den gamla varianten och se om det funkar där`

Vilken IP du ska sätta beror på vad enheten du ska koppla dig mot har för ip/nätmask, vad exakt är det för utrustning?

Nej, läs trådstarten.

Sakta i backarna, vart går jag in för o hitta den avancerade?
Utrustningen som jag försöker ansluta mot är ett LSC ljudbord där jag även själv kan fylla i IP / statisk / DHCP, och Nätmask.
Adressen där är inställd på 2.0.0.1 med nätmask 255.0.0.0 statisk IP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Sakta i backarna, vart går jag in för o hitta den avancerade?
Utrustningen som jag försöker ansluta mot är ett LSC ljudbord där jag även själv kan fylla i IP / statisk / DHCP, och Nätmask.
Adressen där är inställd på 2.0.0.1 med nätmask 255.0.0.0 statisk IP

Inställningar > Nätverk och Internet > Avancerade nätverksinställningar

Om du sätter 10.0.0.1 i dator sätt 10.0.0.2 på ljudbordet.

edit: Du kan testa att sätta subnet prefix length till 8 som kf skrev ovan, i Windows 11 är det nätmask man ska fylla i där.

Permalänk

Om jag lägger till en gateway som t.ex 192.168.0.1 då accepterar den IP adressen
Utan gateway får jag samma felmeddelande.

Det framgår av manualen för ljusbordet att det ska vara en privat anslutning, när jag kollar nu så står det public, och jag ser ingenstans jag kan ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Om jag lägger till en gateway som t.ex 192.168.0.1 då accepterar den IP adressen
Utan gateway får jag samma felmeddelande.

Det framgår av manualen för ljusbordet att det ska vara en privat anslutning, när jag kollar nu så står det public, och jag ser ingenstans jag kan ändra.

Kan du beskriva hur du kopplat saker fysiskt?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Absolut.

Jag har testat att ansluta datorns ena Ethernet port direkt till ljusbordet och även testat kört via switch.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jackson75:

Om jag lägger till en gateway som t.ex 192.168.0.1 då accepterar den IP adressen
Utan gateway får jag samma felmeddelande.

Det framgår av manualen för ljusbordet att det ska vara en privat anslutning, när jag kollar nu så står det public, och jag ser ingenstans jag kan ändra.

Privat eller publik bestäms av ipadressen och alla adressområden som inte är specificerade i standarden som privata är publika och anger du adressen "2. nått" är det alltid ett publikt ip per definition.
Privata adresser är områdena nedan och inga andra, de kan alltså inte routas på internet och det är därför de kallas privata.
10.0.0.0/8 (10.0.0.0 – 10.255.255.255)
172.16.0.0/12 (172.16.0.0 – 172.31.255.255)
192.168.0.0/16 (192.168.0.0 – 192.168.255.255)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Då förstår jag bättre. Tack
Men för den anslutningen jag har ut mot internet där kunde jag välja i inställningarna publik / privat.

Så jag trodde att den möjligheten alltid fanns.

Permalänk

Kan man få veta vad det är för ljusbord som används?

Tappade ett ord på vägen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Absolut.

Jag har testat att ansluta datorns ena Ethernet port direkt till ljusbordet och även testat kört via switch.

Hur många Ethernet portar har din dator? Har du valt att göra ändringarna på nätverkskortet som är kopplat till ljusbordet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jackson75:

Då förstår jag bättre. Tack
Men för den anslutningen jag har ut mot internet där kunde jag välja i inställningarna publik / privat.

Så jag trodde att den möjligheten alltid fanns.

Menar du möjligtvis nån inställning i brandväggen för ipnumren är inget du kan välja om de är privata eller publika för privata ip får inte finnas och routas på internet, skulle de komma ut på internet skulle det sluta fungera eftersom de kan användas på flera olika platser.
Det skulle kräva en omdefinition av hur ipv4 ska arbeta och det kommer inte att hända även om man kan tycka att övergången till ipv6 går trögt så är det dit vi är på väg och inte mot ett "ipv4 v2"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Om jag lägger till en gateway som t.ex 192.168.0.1 då accepterar den IP adressen
Utan gateway får jag samma felmeddelande.

Det framgår av manualen för ljusbordet att det ska vara en privat anslutning, när jag kollar nu så står det public, och jag ser ingenstans jag kan ändra.

Skrivet av mrqaffe:

Privat eller publik bestäms av ipadressen och alla adressområden som inte är specificerade i standarden som privata är publika och anger du adressen "2. nått" är det alltid ett publikt ip per definition.
Privata adresser är områdena nedan och inga andra, de kan alltså inte routas på internet och det är därför de kallas privata.
10.0.0.0/8 (10.0.0.0 – 10.255.255.255)
172.16.0.0/12 (172.16.0.0 – 172.31.255.255)
192.168.0.0/16 (192.168.0.0 – 192.168.255.255)

Om det står private eller public i windows har med brandväggen att göra och inte med vad man sätter för ip.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du satt IP-adressen 2.0.0.1 på datorn men du trots detta får en APIPA-adress (en adress som börjar på 169.254.) på det nätverkskortet kan det vara ett tecken på att adressen redan är upptagen av något annat på nätet.

Det kan ju vara så att ljudbordet har adressen 2.0.0.1, och att du därför ska sätta en annan adress på datorn inom samma nät (2.0.0.2) för att sedan använda adressen 2.0.0.1 när du kommunicerar med ljudbordet.

Med det sagt så håller jag med om andra i tråden att det är konstigt att sätta en adress som börjar på 2 på det sättet. Konsekvensen av att använda någon annans IP-adresser på nätet är en risk för dataläckage om paketen råkar hitta ut på internet, samt även att du inte kommer kunna nå "riktiga" ip-adresser som är inom nätet 2.0.0.0/8 vilket kan visa sig långt senare.

Jag rekommenderar alltså att du försöker hitta ett sätt att ändra IP-adress på ditt ljudbord, enklast till en IP-address inom ditt LAN (men utanför DHCP-range) men för att komma dit så kan det ju behövas att du först får kontakt med det på sin IP-adress som är satt från fabrik.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av FarbrorFung:

Kan man få veta vad det är för ljusbord som används?

LSC Mantra Lite

https://www.lsccontrol.com.au/product/19/mantra-lite/#specs:

Permalänk
Medlem

Kollade lite i manualen

Citat:

When using Microsoft Windows to connect to a Mantra Lite, you must set your computers
network profile to “Private”. To change the network profile for a wired network, click Start,
Settings, Network & Internet, Ethernet, then click your network adapter and choose the
“Private” profile.

antar att det är detta du syftar på?

jag tolkar det som att du kan sätta den på DHCP och koppla in på ditt LAN och inte tvunget måste koppla det på ett eget nät.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av suhrim:

Kollade lite i manualen

antar att det är detta du syftar på?

jag tolkar det som att du kan sätta den på DHCP och koppla in på ditt LAN och inte tvunget måste koppla det på ett eget nät.

Det där lär handla om winbrandväggens fördefinierade profiler och inte om ipadresserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där lär handla om winbrandväggens fördefinierade profiler och inte om ipadresserna.

Ja, det är det de skriver om i manualen ang private network.

Permalänk
Medlem

Är det jag som inte förstår nu? Vad har "internet" med det här att göra? Det handlar väl om att man ska sätta upp ett LAN som INTE ska vara anslutet till stora stygga internet/www? Man kan alltså använda vilka ip man vill, eller? Är väl inga problem att sätta 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 om man nu vill det. För det ska ju bara vara på ett lokalt nät som inte har med "internet" att göra? Så sätt 2.0.0.2 på din pc som ip och gateway om du vill det och koppla ihop den med nätverkskabeln till din ljusrig/dator. Men jag har säkert fattat helt fel.

Permalänk

Jag tolkar det som att jag ska använda statisk IP eftersom jag inte kopplar upp den mot internet utan endast mellan PC’n och ljusbordet.

Men om jag väljer DHCP på ljusbordet vad innebär det?
Tilldelar ljusbordet IP till datorn då?
Eller betyder det att ljusbordet tilldelas IP av datorn?

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Är det jag som inte förstår nu? Vad har "internet" med det här att göra? Det handlar väl om att man ska sätta upp ett LAN som INTE ska vara anslutet till stora stygga internet/www? Man kan alltså använda vilka ip man vill, eller? Är väl inga problem att sätta 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 om man nu vill det. För det ska ju bara vara på ett lokalt nät som inte har med "internet" att göra? Så sätt 2.0.0.2 på din pc som ip och gateway om du vill det och koppla ihop den med nätverkskabeln till din ljusrig/dator. Men jag har säkert fattat helt fel.

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Samma här.

Du kan ju pröva att sätta fasta/statiska värden, inte DHCP:
Ljusrig
IP: 2.0.0.1
Nätmask: 255.0.0.0
Gateway: 2.0.0.2

PC
IP: 2.0.0.2
Nätmask: 255.0.0.0
Gateway: 2.0.0.2

Har inte tänkt igenom det så nog men kanske kan funka. Var länge sedan jag fipplade med något liknande, men kanske funkar. Gateway är jag inte säker på men funkar det så funkar det om inte annat kan du ju pröva att ta bort det om det inte behövs/blir fel. Och håll dig inom 2.0.0.X-världen med de IP du sätter. Bara för enkelhetens skull.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/541357-hur-kopplar-man...

Borde ju ge svaret på din fråga tror jag . Olika IP-serier det handlar om men samma lösning. För det är ju egentligen bara 2 datorer du ska koppla ihop.